Jump to content

Hvorfor blir moderne bensin til gele?


index

Recommended Posts

  Eureka skrev On 23.6.2022 at 9.38:

googla " aluminium etanol" og fant igrunn artikler som sier at det skjer en reaksjon der gitt… 

Vis hele sitatet  

En forgasser er en kompleks støpejobb, og jo mer kompleks den er jo flere tilsetninger bruker produsentene i smelta. Zink er den mest brukte, og dessverre så svetter den endel...  tror nok disse tilsetningene er en variabel.

Link to post
  jerognal skrev On 8.8.2022 at 9.33:

Aldri hatt problemer med det. Gjort på alle mine motorer og tanker.

Vis hele sitatet  

 

Litt rart når problemet skyldes reaksjon mellom etanolen i drivstoffet og aluminium i forgasser, å tilsette mer etanol. Jeg ville prøvd å unngå dette. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  jerognal skrev On 8.8.2022 at 9.54:

Rødspriten skylles bare gjennom for å være sikker på å få evt vann. Så brukes rein bensin. V power 98 er som sagt helt ren for etanol.

Vis hele sitatet  

 

OK! Men jeg har ikke noe vann i systemet, så da har det lite for seg. Ser at 98 pumpene også er merket med E5 nå, er det noe på gang her?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  index skrev On 8.8.2022 at 9.58:

Ser at 98 pumpene også er merket med E5 nå, er det noe på gang her?

Vis hele sitatet  

 

Ser andre har lurt på det samme, forklaring her:  (skyldes et EU direktiv - 98 skal fortsatt være "E0")

https://amcar.no/aktuelt/e5+merking+av+98-oktan.html

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  jerognal skrev On 8.8.2022 at 9.54:

Rødspriten skylles bare gjennom for å være sikker på å få evt vann. Så brukes rein bensin. V power 98 er som sagt helt ren for etanol.

Vis hele sitatet  

Vet ikke hvor du har din informasjon fra men det du påstår er ikke fakta. 

V-power 98, solgt av Shell i Norge, inneholder Etanol iht myndighetskrav som tilfredsstiller E5. V-power 98 blir foreløpig kjøpt ferdig utenfor Norge. 

 

Det er alvorlig for alle oss med veteranbiler og gamle påhengere++ mange andre. 

 

Min kilde har tre store Shell stasjoner på sørøstlandet. 

Kontakten min på raffinert i Norge har gått av så det er ikke like enkelt å få analysehjelp. 

 

Noen som har innside info? 

 

1179281942_Vpower.jpg.34c454b5385c457e9232a5b7138cdb5f.jpg

 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
  dieselfan skrev On 8.8.2022 at 12.47:

Vet ikke hvor du har din informasjon fra men det du påstår er ikke fakta. 

V-power 98, solgt av Shell i Norge, inneholder Etanol iht myndighetskrav som tilfredsstiller E5. V-power 98 blir foreløpig kjøpt ferdig utenfor Norge. 

Vis hele sitatet  

 

Da bør Shell, eller ST1, i så fall oppdatere databladene sine. Databladene de har liggende ute på nett nå indikerer at V-Power 98 max man inneholde 0,5% etanol. Mens 95 kan ha 5%. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  index skrev On 9.8.2022 at 7.07:

Da bør Shell, eller ST1, i så fall oppdatere databladene sine. Databladene de har liggende ute på nett nå indikerer at V-Power 98 max man inneholde 0,5% etanol.

Vis hele sitatet  

Kilden til opplysningene, er oppegående og er selv bruker av 98 på høyt nivå.

Han får klager men kan bare beklage.

Databladene har jeg ikke sjekket men pumpene som du ser på bildet er merket E5. Har veldig vondt for å tro at en som har en haug med bensinstasjoner ikke vet hva han selger og at han er villig til å beklage at 98 V-Power nå inneholder inntil 5% etanol dersom det ikke er fakta. At databladene ikke er oppdatert er vel også en mulighet..

Link to post
  jerognal skrev On 8.8.2022 at 9.54:

V power 98 er som sagt helt ren for etanol.

Vis hele sitatet  

Har hatt kontakt med ST1 som drifter Shellstajonene og fått opplyst at det ikke er etanol i V-Power 98. Har ikke fått kontakt med spesialist, kun kundesenter, men da lurer jeg på hva som er fakta.. Så da beklager jeg at jeg ikke stolte på deg men på en som har flere bensinstasjoner... 

Link to post

Jeg tror jeg begynner å nærme meg løsningen på problemet nå. Tok av oljetanken og tømte den. Den viste seg å ha en desiliter vann i bunnen, så vannet i forgasser kommer derfra. Pakningen på lokket var rimelig oppsprukket, så da gjelder det å finne et sted jeg kan få ta i ny. Så da blir det ny pakning, ny olje og skifte til 98 oktan samtidig. Håper dette er slutten på geleproblemene!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  Grand Banks jr skrev On 16.8.2022 at 6.46:

Det er vel ikke akkurat enkelt å se vann i den tanken uten at du tømmer den? 

Vis hele sitatet  

 

Nei, det er ikke det. Det så ensfarget ut hele veien, muligens en antydning til en stripe. Håper den ikke har tatt skade av å ha vært vannsmurt da;-)

 

Får ta litt olje i bensinen på første oppstart for å smøre den opp litt ekstra inntil systemet er helt oppe og går igjen. Og håpe på det beste. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...