Jump to content

Dyr diesel til sommeren?


olpi

Recommended Posts

Nå er det nok noen andre mekanismer som spiller inn når prisene på diesel og bensin skal fastsettes her i landet...

 

Vi kunne nok uansett tålt at bensin var billigere dersom vi hadde fått den amerikanske dieselprisen med liter pris på ca 4 kroner

Link to post
Share on other sites

Jeg hørte på nyhetene for en stund siden hvor det var en ekspert som uttalte at på noen få år har andelen dieseldrevne biler økt fra under 20% til noen og 40% og det var ikke så lenge til de utgjorde over halvparten av bilparken i følge denne eksperten. Samtidig går jo utviklingen i båtbransjen mot stadig større og raskere båter som krever større motorer med høyt dieselforbruk, samtidig som antallet båter stadig øker.

 

Problemet nå kunne bli at etterspørselen etter diesel kunne bli større enn tilbudet, samtidig som etterspørselen etter bensin gikk ned. Det å legge om produksjonen fra bensin til diesel på oljeraffineriene var en tung, tidkrevende og kostbar prosess i følge denne eksperten så dette var ikke gjort over natten.

 

Kanskje vi om ikke lenge opplever at det er dieselen som er en krone eller to dyrere enn bensinen?

Link to post
Share on other sites

Var du skræmt no! :lol:

 

Ref mitt siste innlegg "...Riktignok avgiftsdiesel ...."

 

Heldigvis!

Begynte å lure på om jeg skulle spare litt ekstra ja :lol:

Takk for at du korrigerte min lesefeil - men så veldig skremt ble jeg egentlig ikke. Det handler jo bare om prioriteringer. Vi hopper over jula så vi har penger til båtkjøring i sommer.

 

Og for oss som ferierer i Sverige er vi jo vant til dieselpriser på 12-13 sek/liter. Uansett dieselpris så er det ikke aktuelt for meg å sette inn 2xV8 bensin i båten. Blir litt feil for meg det. Mulig det er brann jeg tenker på

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener å huske fra barnelærdomen at det er dyrere å produsere (rafinere) diesel enn bensin.

Mener det er motsatt, i følge linken i det første innlegget i denne tråden. Diesel krever ikke så mye raffinering som bensin.

 

Hvis etterspørselen på diesel presser prisen opp i forhold til bensin kan det ikke være langvarig.

Link to post
Share on other sites

Mener å huske fra barnelærdomen at det er dyrere å produsere (rafinere) diesel enn bensin. Dvs at det er avgiftene som gjør bensinen dyrere, selvsagt.

Jeg mener jeg har hørt at diesel inneholder mer energi enn bensin og er følgelig dyrere i utgangspunktet, mens bensin er opprinnelig ett "biprodukt". Mulig jeg tar feil? Har ikke så god greie på dette, men dersom vi fjerner alle avgifter, er kanskje dieselen dyrere enn bensin?

Link to post
Share on other sites

Og for oss som ferierer i Sverige er vi jo vant til dieselpriser på 12-13 sek/liter.

Hvorfor tanke i Sverige Bitteliten? Tankinga gjør du unna på Hærføl på vei sørover. Nå som du har skaffa deg båt med dobbelinnstallasjon kan du gå svært rimelig, godt under literen pr nm. Med full tank inn i Sverige trenger du ikke tenke på å fylle opp igjen før du er godt inn i Norge igjen (Filtvedt?) Med en tank på 800 liter har du en rekkevidde på 1000nm. Da får du med deg det meste av den svenske vestkysten og Danmark med. :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Prisene er ikke å bli klok på for tiden, i begynnelsen av uka var forskjellen diesel/bensin 2,51 - i dag 42 øre (Bergen-Kokstad)

Bunkret min trofaste dieseldrevne caret på Esso Oasen i dag. 9,85/liter.

 

Med en tank på 800 liter har du en rekkevidde på 1000nm

Hmmm ..... rask hoderegning (teller på fingrene) ... 0,8 liter pr. nm?? Vel er Windy 37 en fabelaktig båt, men det forbruket der tror jeg ikke man får til uten å seile etter "rem-metoden". :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Begge har nesten rett når det gjelder produksjon av diesel og bensin. Bensin er flyktigere under raffineringen, men krever større mengde tilsettningsstoffer for å tilfredsstille krav til oktan. (oktan er en indikasjon på bensinens bankefasthet, eller drivstoffets egenskap til å motstå selvantennelse under komprimering)

Diesel er et drivstoff med litt mer "romslige" egenskaper. De fleste båter med dieselmotorer kan fungere med parafin i ene enden av skalaen, og fyringsolje i andre. Det anbefales selvsagt ikke å benytte slikt drivstoff fordi det medfører soting, tette dieselfiltere, og feil motortemperatur. Litt om raffinering:

Under raffineringen varmes råoljen opp til 400 grader Celsius. Når de ulike stoffene når kokepunktet, går de over til damp, som ledes inn i et destillasjonstårn. Etter hvert som petroleumsdampene stiger opp inne i tårnet, vil de bli avkjølt og kondensert til væske. Kokepunktet til de ulike komponentene bestemmer hvor i tårnet dette skjer. Dråpene samles opp på forskjellige brett, og den kondenserte væsken ledes ut til beholdere for gass, nafta, parafin, lett gassolje, tung gassolje, tung fyringsolje og asfalt. Øvrige gassprodukter ledes vekk.

Konklusjonen blir at bensin er billigere å raffinere (skille ut i denne betydning), men allikevel dyrere i produksjon pga. tilsettningsstoffer og etterbehandling.

Diesel krever mer energi i raffineringsprosessen, men er "nesten ferdig" etter første raffinering.

Link to post
Share on other sites

Og når vi nå er inne i sesongen da både Europa og USA fyrer med ...nei, ikke ved men olje - og siden denne nesten er diesel (fyringsoljen) så gir vel den økte etterspørselen utslag i høyere pris...?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Hvorfor tanke i Sverige Bitteliten? Tankinga gjør du unna på Hærføl på vei sørover. Nå som du har skaffa deg båt med dobbelinnstallasjon kan du gå svært rimelig, godt under literen pr nm. Med full tank inn i Sverige trenger du ikke tenke på å fylle opp igjen før du er godt inn i Norge igjen (Filtvedt?) Med en tank på 800 liter har du en rekkevidde på 1000nm. Da får du med deg det meste av den svenske vestkysten og Danmark med. :wink:

Kommer vel litt an på farten - gjør det ikke? Jeg regner med at Bitteliten IV bruker rundt 70 liter/time i 30 knop. Dvs. en rekkevidde på ca 400Nm. Naturlgvis kan vi putre av gårde på en motor - men vi har Sportscruiser - ikke FB båt vet du :wink:

 

Jeg kjører ikke for å spare diesel. Om jeg hadde behov for å spare veldig på drivstoffutgiftene har jeg vel antakelig gjort en feil priortiering ett eller annet sted :rolleyes:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og når vi nå er inne i sesongen da både Europa og USA fyrer med ...nei, ikke ved men olje - og siden denne nesten er diesel (fyringsoljen) så gir vel den økte etterspørselen utslag i høyere pris...?

Etter noen dager i Polen forrige uke sitter smaken av kullrøyk fortsatt i halsen. Ganske leit å se den tunge røyken henge over byene.
Link to post
Share on other sites

Kommer vel litt an på farten - gjør det ikke? Jeg regner med at Bitteliten IV bruker rundt 70 liter/time i 30 knop. Dvs. en rekkevidde på ca 400Nm. Naturlgvis kan vi putre av gårde på en motor - men vi har Sportscruiser - ikke FB båt vet du :wink:

 

Jeg kjører ikke for å spare diesel. Om jeg hadde behov for å spare veldig på drivstoffutgiftene har jeg vel antakelig gjort en feil priortiering ett eller annet sted :rolleyes:

Joda, det kommer an på farten selvfølgelig. Når vi er på ferie ser vi ikke noe poeng i å gå i 30 knop i steikende sol og speilblankt hav, slik som vi faktisk hadde det i tre uker på ferieturen i sommer. Hvorfor skal men ha så forbaska dårlig tid? Er man ikke på ferie for å slappe av? Eller er årsaken til hastverket at men egentlig liker seg bedre på land og gir jernet for å få pinslene overstått så fort som mulig? :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...