olpi Startet 24.November.2005 Del på Facebook Startet 24.November.2005 Det har vel vært nevnt før kanskje, men det kan jo bli en realitet at bensinen faktisk blir rimligere enn diesel. Sjekk her Sitér dette innlegget Link to post
Baisiken Svart 24.November.2005 Del på Facebook Svart 24.November.2005 Bytt til bensinmotor!!! Det eneste negative er at dieselkvaliteten på Filtvedt blir mindre intressant. Sitér dette innlegget Link to post
goggen Svart 25.November.2005 Del på Facebook Svart 25.November.2005 Nå er det nok noen andre mekanismer som spiller inn når prisene på diesel og bensin skal fastsettes her i landet... Vi kunne nok uansett tålt at bensin var billigere dersom vi hadde fått den amerikanske dieselprisen med liter pris på ca 4 kroner Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
saga Svart 25.November.2005 Del på Facebook Svart 25.November.2005 Jeg hørte på nyhetene for en stund siden hvor det var en ekspert som uttalte at på noen få år har andelen dieseldrevne biler økt fra under 20% til noen og 40% og det var ikke så lenge til de utgjorde over halvparten av bilparken i følge denne eksperten. Samtidig går jo utviklingen i båtbransjen mot stadig større og raskere båter som krever større motorer med høyt dieselforbruk, samtidig som antallet båter stadig øker. Problemet nå kunne bli at etterspørselen etter diesel kunne bli større enn tilbudet, samtidig som etterspørselen etter bensin gikk ned. Det å legge om produksjonen fra bensin til diesel på oljeraffineriene var en tung, tidkrevende og kostbar prosess i følge denne eksperten så dette var ikke gjort over natten. Kanskje vi om ikke lenge opplever at det er dieselen som er en krone eller to dyrere enn bensinen? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 25.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2005 (redigert) Så dieselprisen idag var 10.37 på Hydro/Texaco, mens bensinprisen var 10.90. Riktignok avgiftsdiesel, men forskjellen skrumper synes jeg å merke. Redigert 25.November.2005 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.November.2005 Del på Facebook Svart 25.November.2005 Så dieselprisen idag var 10.37 på Hydro/Texaco, mens bensinprisen var 10.90. Riktignok avgiftsdiesel, men forskjellen skrumper synes jeg å merke. Var prisen på avgiftsfri diesel 10,37? Da blir det en dyr sommer med 800 liters tank Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 25.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2005 Var du skræmt no! Ref mitt siste innlegg "...Riktignok avgiftsdiesel ...." Heldigvis! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.November.2005 Del på Facebook Svart 25.November.2005 (redigert) Var du skræmt no! Ref mitt siste innlegg "...Riktignok avgiftsdiesel ...." Heldigvis! Begynte å lure på om jeg skulle spare litt ekstra ja Takk for at du korrigerte min lesefeil - men så veldig skremt ble jeg egentlig ikke. Det handler jo bare om prioriteringer. Vi hopper over jula så vi har penger til båtkjøring i sommer. Og for oss som ferierer i Sverige er vi jo vant til dieselpriser på 12-13 sek/liter. Uansett dieselpris så er det ikke aktuelt for meg å sette inn 2xV8 bensin i båten. Blir litt feil for meg det. Mulig det er brann jeg tenker på Redigert 25.November.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MS Victoria Svart 25.November.2005 Del på Facebook Svart 25.November.2005 Bare vent til Kristin skal ta "alle de rike kaksene med båt". Da begynner moroa.... Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 25.November.2005 Del på Facebook Svart 25.November.2005 Bare vent til Kristin skal ta "alle de rike kaksene med båt". Da begynner moroa.... Vi skal nok klare å ri av den stormen og, skal du se!" Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
h2o Svart 25.November.2005 Del på Facebook Svart 25.November.2005 I forhold til alt det andre jeg bruker penger på når det gjelder båten, er ikke drivstoffutgiftene så veldig store egentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 25.November.2005 Del på Facebook Svart 25.November.2005 Bytt til bensinmotor!!! Mrsmt! Du kan jo leve i troen. Men artig å se at noen fremdeles lever i "middelalderen". Sitér dette innlegget Link to post
Baisiken Svart 25.November.2005 Del på Facebook Svart 25.November.2005 Mrsmt! Du kan jo leve i troen. Men artig å se at noen fremdeles lever i "middelalderen". Mange lever i troen her på Sørlandet. Bortsett fra det kunne det jo ha vært morsomt å vite hvordan fordelingen bensin/diesel er i småbåter f.eks på verdensbasis. Sitér dette innlegget Link to post
gruff Svart 25.November.2005 Del på Facebook Svart 25.November.2005 Mener å huske fra barnelærdomen at det er dyrere å produsere (rafinere) diesel enn bensin. Dvs at det er avgiftene som gjør bensinen dyrere, selvsagt. Prisene er ikke å bli klok på for tiden, i begynnelsen av uka var forskjellen diesel/bensin 2,51 - i dag 42 øre (Bergen-Kokstad) Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 25.November.2005 Del på Facebook Svart 25.November.2005 Mener å huske fra barnelærdomen at det er dyrere å produsere (rafinere) diesel enn bensin. Mener det er motsatt, i følge linken i det første innlegget i denne tråden. Diesel krever ikke så mye raffinering som bensin. Hvis etterspørselen på diesel presser prisen opp i forhold til bensin kan det ikke være langvarig. Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 25.November.2005 Del på Facebook Svart 25.November.2005 Mener å huske fra barnelærdomen at det er dyrere å produsere (rafinere) diesel enn bensin. Dvs at det er avgiftene som gjør bensinen dyrere, selvsagt. Jeg mener jeg har hørt at diesel inneholder mer energi enn bensin og er følgelig dyrere i utgangspunktet, mens bensin er opprinnelig ett "biprodukt". Mulig jeg tar feil? Har ikke så god greie på dette, men dersom vi fjerner alle avgifter, er kanskje dieselen dyrere enn bensin? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 25.November.2005 Del på Facebook Svart 25.November.2005 Er ikke det feil da ? Trodde bensin var høyere oppe på raffinerings stigen enn diesel jeg . Dvs edle produkt høyst oppe og mindre fine produkt nederst. Sitér dette innlegget Link to post
Baisiken Svart 25.November.2005 Del på Facebook Svart 25.November.2005 Enig, Thor. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 25.November.2005 Del på Facebook Svart 25.November.2005 Og for oss som ferierer i Sverige er vi jo vant til dieselpriser på 12-13 sek/liter.Hvorfor tanke i Sverige Bitteliten? Tankinga gjør du unna på Hærføl på vei sørover. Nå som du har skaffa deg båt med dobbelinnstallasjon kan du gå svært rimelig, godt under literen pr nm. Med full tank inn i Sverige trenger du ikke tenke på å fylle opp igjen før du er godt inn i Norge igjen (Filtvedt?) Med en tank på 800 liter har du en rekkevidde på 1000nm. Da får du med deg det meste av den svenske vestkysten og Danmark med. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Skipper Worse Svart 25.November.2005 Del på Facebook Svart 25.November.2005 Prisene er ikke å bli klok på for tiden, i begynnelsen av uka var forskjellen diesel/bensin 2,51 - i dag 42 øre (Bergen-Kokstad) Bunkret min trofaste dieseldrevne caret på Esso Oasen i dag. 9,85/liter. Med en tank på 800 liter har du en rekkevidde på 1000nm Hmmm ..... rask hoderegning (teller på fingrene) ... 0,8 liter pr. nm?? Vel er Windy 37 en fabelaktig båt, men det forbruket der tror jeg ikke man får til uten å seile etter "rem-metoden". Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Kapteinen, han uten båt! Svart 25.November.2005 Del på Facebook Svart 25.November.2005 Begge har nesten rett når det gjelder produksjon av diesel og bensin. Bensin er flyktigere under raffineringen, men krever større mengde tilsettningsstoffer for å tilfredsstille krav til oktan. (oktan er en indikasjon på bensinens bankefasthet, eller drivstoffets egenskap til å motstå selvantennelse under komprimering) Diesel er et drivstoff med litt mer "romslige" egenskaper. De fleste båter med dieselmotorer kan fungere med parafin i ene enden av skalaen, og fyringsolje i andre. Det anbefales selvsagt ikke å benytte slikt drivstoff fordi det medfører soting, tette dieselfiltere, og feil motortemperatur. Litt om raffinering: Under raffineringen varmes råoljen opp til 400 grader Celsius. Når de ulike stoffene når kokepunktet, går de over til damp, som ledes inn i et destillasjonstårn. Etter hvert som petroleumsdampene stiger opp inne i tårnet, vil de bli avkjølt og kondensert til væske. Kokepunktet til de ulike komponentene bestemmer hvor i tårnet dette skjer. Dråpene samles opp på forskjellige brett, og den kondenserte væsken ledes ut til beholdere for gass, nafta, parafin, lett gassolje, tung gassolje, tung fyringsolje og asfalt. Øvrige gassprodukter ledes vekk. Konklusjonen blir at bensin er billigere å raffinere (skille ut i denne betydning), men allikevel dyrere i produksjon pga. tilsettningsstoffer og etterbehandling. Diesel krever mer energi i raffineringsprosessen, men er "nesten ferdig" etter første raffinering. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 26.November.2005 Del på Facebook Svart 26.November.2005 Og når vi nå er inne i sesongen da både Europa og USA fyrer med ...nei, ikke ved men olje - og siden denne nesten er diesel (fyringsoljen) så gir vel den økte etterspørselen utslag i høyere pris...? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Bitteliten Svart 26.November.2005 Del på Facebook Svart 26.November.2005 (redigert) Hvorfor tanke i Sverige Bitteliten? Tankinga gjør du unna på Hærføl på vei sørover. Nå som du har skaffa deg båt med dobbelinnstallasjon kan du gå svært rimelig, godt under literen pr nm. Med full tank inn i Sverige trenger du ikke tenke på å fylle opp igjen før du er godt inn i Norge igjen (Filtvedt?) Med en tank på 800 liter har du en rekkevidde på 1000nm. Da får du med deg det meste av den svenske vestkysten og Danmark med. Kommer vel litt an på farten - gjør det ikke? Jeg regner med at Bitteliten IV bruker rundt 70 liter/time i 30 knop. Dvs. en rekkevidde på ca 400Nm. Naturlgvis kan vi putre av gårde på en motor - men vi har Sportscruiser - ikke FB båt vet du Jeg kjører ikke for å spare diesel. Om jeg hadde behov for å spare veldig på drivstoffutgiftene har jeg vel antakelig gjort en feil priortiering ett eller annet sted Redigert 26.November.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.November.2005 Del på Facebook Svart 26.November.2005 Og når vi nå er inne i sesongen da både Europa og USA fyrer med ...nei, ikke ved men olje - og siden denne nesten er diesel (fyringsoljen) så gir vel den økte etterspørselen utslag i høyere pris...?Etter noen dager i Polen forrige uke sitter smaken av kullrøyk fortsatt i halsen. Ganske leit å se den tunge røyken henge over byene. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 26.November.2005 Del på Facebook Svart 26.November.2005 Kommer vel litt an på farten - gjør det ikke? Jeg regner med at Bitteliten IV bruker rundt 70 liter/time i 30 knop. Dvs. en rekkevidde på ca 400Nm. Naturlgvis kan vi putre av gårde på en motor - men vi har Sportscruiser - ikke FB båt vet du Jeg kjører ikke for å spare diesel. Om jeg hadde behov for å spare veldig på drivstoffutgiftene har jeg vel antakelig gjort en feil priortiering ett eller annet sted Joda, det kommer an på farten selvfølgelig. Når vi er på ferie ser vi ikke noe poeng i å gå i 30 knop i steikende sol og speilblankt hav, slik som vi faktisk hadde det i tre uker på ferieturen i sommer. Hvorfor skal men ha så forbaska dårlig tid? Er man ikke på ferie for å slappe av? Eller er årsaken til hastverket at men egentlig liker seg bedre på land og gir jernet for å få pinslene overstått så fort som mulig? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.