Jump to content

Raymarine rorgiver viser feil vei


kiknutsen

Recommended Posts

Lazyjack skrev 6 minutter siden:

Da kan reversere lederne fra rorføler eller endre i menyene på instrumentet.

Ringte til seatronic å snakket med dem. De sa at dette skulle ordne seg når man tok havnekalibreringen. Skal få båten på sjøen i ettermidag å se om det ordner seg. 

Link to post
Share on other sites

Hjelpet ikke på problemet å bare ta havnekalibreringen. Jeg måtte inn på menyen å finne en funksjon som heter «revisjer rorindikator» el. Så nu fungerer rorindikator MEN!
 

jeg var ute på sjøen i dag å kalibrete kompass på feilvisning. Når jeg aktiverer autopilot så legger ho drevet helt over slik at båten går i ring mot babor. Rorindikatoren viser også at roret legger seg fult over. 
 

Jeg skjønner ikke meg helt på denne. 
 

Noen forslag? Jeg har ikke kalibrert noe ute på sjøen, syns Raymarine har litt å gå på for å gjøre bruksanvisningene bedre å bruke. 

Redigert av kiknutsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Står magnetkompasset slik at pilen peker rett framover?

 

Jeg har noen ganger opplevd at båten nærmest bråsnudde når autopiloten (fra 2017) ble innkoblet. Da sto samtidig båtsymbolet på plotteren feil vei i forhold til fartsretningen. Hos meg får kurslinjen signal fra GPS mens båtsymbolet får signal fra magnetkompasset. Løsningen når dette har skjedd har vært resette magnetkompasset for deretter å kalibrere på nytt. 

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 21 minutter siden:

Står magnetkompasset slik at pilen peker rett framover?

 

Jeg har noen ganger opplevd at båten nærmest bråsnudde når autopiloten (fra 2017) ble innkoblet. Da sto samtidig båtsymbolet på plotteren feil vei i forhold til fartsretningen. Hos meg får kurslinjen signal fra GPS mens båtsymbolet får signal fra magnetkompasset. Løsningen når dette har skjedd har vært resette magnetkompasset for deretter å kalibrere på nytt. 

Fant foreste kalibreringen til sjøs. Skal prove dette neste gang

Link to post
Share on other sites

Har du kjørt havnekalibering først? Det kan tenkes at du må kjøre den på nytt om du har snudd retningen på rorindikatoren i menyen. Deretter legger du fra kai og velger Kompasskalibrering. Hold god fart (jeg hadde rundt 10 knop) mens du legger båten i en sakte sving. Du skal da se progressindikatoren nederst på skjermen bevege seg mot høyre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...