kiknutsen Startet 23.Juni.2022 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2022 Hei. har montert rorgiver til min Ac 100 og p70r, men den viser babor når jeg styrer styrbord 🙈. må jeg flytte rorgiver fysisk? Altså snu den slik at den forandrer vei eller kan dette programeres til å skifte styrbord/babor? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 23.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2022 Dette gjøres ved oppsettet av piloten, fritt etter husken mener jeg det heter havnekalibrering. Jeg gjør dette så sjelden at jeg tar meg bryderiet med å lete fram instruksjonsboka før jeg setter i gang. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
kiknutsen Svart 24.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2022 Ja stemmer at det heter havne kalibrering. Sto ikke i intruksjonen hva som innebar i den kalibreringen. Da skal prøve det når båten er på sjøen igjenn. Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 24.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2022 På min måtte jeg snu om to ledere fra giveren, det stod beskrevet i manualen. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
kiknutsen Svart 24.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2022 Comforthe skrev 18 minutter siden: På min måtte jeg snu om to ledere fra giveren, det stod beskrevet i manualen. Ja jeg har lest det på forumet, men klarer ikke finne noe om det i manualen. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 24.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2022 Da kan reversere lederne fra rorføler eller endre i menyene på instrumentet. Sitér dette innlegget Link to post
kiknutsen Svart 24.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2022 Lazyjack skrev 6 minutter siden: Da kan reversere lederne fra rorføler eller endre i menyene på instrumentet. Ringte til seatronic å snakket med dem. De sa at dette skulle ordne seg når man tok havnekalibreringen. Skal få båten på sjøen i ettermidag å se om det ordner seg. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 24.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2022 (redigert) Du kan endre i meny på instrumentet. Redigert 24.Juni.2022 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kiknutsen Svart 25.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2022 (redigert) Hjelpet ikke på problemet å bare ta havnekalibreringen. Jeg måtte inn på menyen å finne en funksjon som heter «revisjer rorindikator» el. Så nu fungerer rorindikator MEN! jeg var ute på sjøen i dag å kalibrete kompass på feilvisning. Når jeg aktiverer autopilot så legger ho drevet helt over slik at båten går i ring mot babor. Rorindikatoren viser også at roret legger seg fult over. Jeg skjønner ikke meg helt på denne. Noen forslag? Jeg har ikke kalibrert noe ute på sjøen, syns Raymarine har litt å gå på for å gjøre bruksanvisningene bedre å bruke. Redigert 25.Juni.2022 av kiknutsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 25.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2022 Står magnetkompasset slik at pilen peker rett framover? Jeg har noen ganger opplevd at båten nærmest bråsnudde når autopiloten (fra 2017) ble innkoblet. Da sto samtidig båtsymbolet på plotteren feil vei i forhold til fartsretningen. Hos meg får kurslinjen signal fra GPS mens båtsymbolet får signal fra magnetkompasset. Løsningen når dette har skjedd har vært resette magnetkompasset for deretter å kalibrere på nytt. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
kiknutsen Svart 25.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2022 Ja kompasset står framover. Alt fungerte knirkefritt før jeg monterte rorindikatoren. Sitér dette innlegget Link to post
kiknutsen Svart 25.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2022 Brigg skrev 21 minutter siden: Står magnetkompasset slik at pilen peker rett framover? Jeg har noen ganger opplevd at båten nærmest bråsnudde når autopiloten (fra 2017) ble innkoblet. Da sto samtidig båtsymbolet på plotteren feil vei i forhold til fartsretningen. Hos meg får kurslinjen signal fra GPS mens båtsymbolet får signal fra magnetkompasset. Løsningen når dette har skjedd har vært resette magnetkompasset for deretter å kalibrere på nytt. Fant foreste kalibreringen til sjøs. Skal prove dette neste gang Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 25.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2022 Har du kjørt havnekalibering først? Det kan tenkes at du må kjøre den på nytt om du har snudd retningen på rorindikatoren i menyen. Deretter legger du fra kai og velger Kompasskalibrering. Hold god fart (jeg hadde rundt 10 knop) mens du legger båten i en sakte sving. Du skal da se progressindikatoren nederst på skjermen bevege seg mot høyre. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 25.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2022 Dette virket knirkefritt når jeg satt inn min Raymarine pilot. Start helt på nytt. Kompass skal være vannrett og peke fremover i båtens retning. Etter havnekalibrering skal du kun trenge å ta en sving, så skal det virke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.