Jump to content

Hvordan er det å leve med en katamaran?

zooper

Recommended Posts

Vi går med drømmer om å seile jorda rundt - om noen år.

Å bo i paradis med solskinn, azurblått hav og palmestrender - og sitte i en mørk og innestengt "kjeller" på en typisk seilbåt virker ikke like forlokkende som å kunne nyte de samme omgivelsene fra en gedigen cockpit og dekk-salong. Det virker også forlokkende å kunne komme inn i grunnere farvann og ikke bli hindret av en dyp kjøl. At det ikke krenger like mye er sikkert også velkomment i mange sammenhenger - og så får det være så som så med at man ikke kan seile like høyt.

Skal vi skaffe oss en slik båt så vil vi nok leve med den noen sesonger i Norge mens alt forberedes (utgangspunkt innerst i Oslofjorden) - så det bør helst fungere her hjemme også.

Det jeg lurer mest på er hvordan det er å leve med en så bred båt. Å komme inn i plasser som Fredagshølet feks tenker jeg kunne blitt litt vel spennende - spesielt om det kommer en båt i mot. Jeg vil tippe at de av dere som har feriert i slike katamaraner på over 40 fot ikke har fått plass i mange norske havner, sund eller kanaler. Ellers, så kan jeg tenke meg at det kan bli problematisk på en jordomseiling å ikke bare få plass i havner, men også løft om båten må på land? Og så har man jo servicekost på to motorer og drivlinjer, to ror, m.m. Og, vil feks et vindror i det heletatt fungere godt på med to skrog og to ror? Hvordan fungerer det feks å ligge på svai med to skrog? Hvordan fungerer det å legge seg med hekken til brygga?

Jeg har sikkert tusen spørsmål. Så del gjerne alle dine tanker med meg.

Jeg liker jo seilbåter med et skrog og tenker at en deck saloon kan være et godt kompromiss mellom seiling og bolig (og ypperlig også for ferier i norsk klima). Men, man ofrer gjerne en lugar eller to til fordel for en bedre salong og cockpit - om man da ikke går veldig opp i størrelse. Går man med en DS opp i størrelse for å for å få sine 3-4 lugarer så får man som regel også en vesentlig mer dyptgående båt med på kjøpet - som i tur kan bli et skikkelig aber når man skal utforske kysten. Så, trenger man mer enn to lugarer så er kanskje ikke en deck saloon det beste alternativet like vel?  Havseilere med sentercockpit, langsgående kjøl hvor roret er godt festet og beskytter, og gjerne med en innredning som prioriterer lagring og sikkerhet over danseplass eller flere lugarer - det er det mange som promoterer som "best for jordomseiling". Selv er jeg ikke så sikker på om det er det beste kompromisset. Skal man sette sikkerhet, pålitelighet og seiling i førersetet - ja så helt klart. Men, på en jordomseiling blir det mange ganger flere dager hvor man ligger stille og "bor" framfor å seile - og da tenker jeg at bokomfort trumfer??? Og, på lengre overfarter kan det være kjekt med ekstra mannskap og ekstra lugarer. I så fall så ser kanskje ikke den typiske Bavaria cruiseren så dum ut lenger like vel?

Sist men ikke minst. Har man et budsjett å handle for så må man fort kompromisse mye på størrelsen vs andre funksjoner når man skal velge mellom type skuter.  Går man etter størrelse så må man definitivt ofre flest fot om man tenker i baner av en moderne katamaran (feks en ti år gammel Lagoon), og ikke fult så mange fot må ofres om man snakker om en like ung og moderne deck saloon (feks en ti år gammel Moody). Men selv om man går for en mye eldre klassisk kvalitets-havseiler som en eldre Halberg Rassy så vil man kanskje måtte gå ned en god del fot i sammenlikning med en temmelig så ung billig-cruiser (feks Bavaria)?

Hei.

Me har hatt ein 38 fots katamaran i over 18 år, og budd 2 1/2 år om bord. Det første året på langtur med baby.

Det andre året i Bodø. Dette med ein baby og ein toåring.

Å bu om bord i ein seglkatamaran, er bra, men det er stort sett betre å bu i hus.

Eg har segla frå Gibraltarstredet i sør, til 80 grader nord, og har aldri opplevd å ikkje koma inn i ei hamn.

Dette sagt, så er det hamner eg aldri har prøvd å gå inn i om eg veit det ikkje går.

For meg så verkar det litt fjernt å velja båt for å koma inn i eit (Fredags-)hol i Oslofjorden.

Det er skreve side opp og side ned om føremonar, og ulemper, med katamaranar.

Å leva i ein katamaran er fint. God plass, meir privatliv, betre for anker, m. m.

Eg har kome inn i alle norske sund, hamnar og kanalar eg eg prøvd på.

Eg har ikkje prøvd det sjølv, men vindror funkar nok dårleg på ein rask katamaran. Dette fordi farten endrar seg brått.

Slik er det vel med lette einskrogsbåtar òg?

Salongen fører kanskje òg til problem for vindfløyen til vindroret?

Ja det er dobbelt opp med olje- og filterskift, men du har ein ekstra motor om ein motor får problem. Katamaranar treng heller ikkje baugpropell. Der sparar ein litt leamikk.

Eg hadde styrt unna Lagoon. Sjå på vekt vs. seglareal.

Hekken til brygga går fint. På låge flytebrygger, eller stadar med liten tidevassforskjell fendrar eg baugane, køyrer båten inn til brygga, lar motorane pressa båten inn til brygga medan eg fortøyer båten med to tau.

Lykke til.

zooper, hvorfor er det så mange katamaraner der hvor det er azurblått hav og palmestrender tror du? Turkatamaraner er suverene å bo på i tempererte strøk. Ankrer langt inn, svaier ikke mye der hvor enskrogerne vinker heftig med mastene, har god utsikt fra dekkskabinen, danseplass i cockpit, jolla (som er bilen din) har en enkel og fast plass i daviter, etc, etc. Man kan skrive hundrevis av sider om dette, og det er gjort. Så du får vel jobbe litt sjøl også.

Tendensen nå er vel at båter 40 fot+ er mest ettertraktet. Større er mer komfortabelt. Men også fort mye dyrere på mange måter. Noen steder krever 1,5 x havneavgift, 2x havneavgift eller kvadratmeterpris L X B. Under 12m kan være en fordel også med katamaran. Det er for det meste i Skandinavia at man har problem med løft, i strøk hvor det er flere katamaraner finnes det bedre og flere fasiliteter.

Plass i gjestehavn er visst den store skrekken for potensielle katamarankjøpere. Enig med Ask i at dette er betydelig overdrevet. Vår er 11 x 6,5m, og det er svært sjelden det er plassproblemer. Manøvrerbarheten gjør i tillegg at man tør å gå trangere. I de heftigste 3 fellesferieukene er vi gjerne litt defensive og ankrer en del. Da utnytter vi jo turkatamaranens fortreffelighet i ankringssituasjoner med godt vær, det er billigere, og ofte bedre. Eksempelvis med 30+ grader synes vi havn er et lite h.... Jolla er bilen, vi kommer inn til restauranter og butikker.

Litt mere kostnad med 2 motorer, men ikke så mye. Vi går som regel på bare en motor, og fordeler da timene på to. Siden vi for det meste seiler, strekker jeg også litt på diverse vedlikeholdsintervall.  

Kunne fortsatt i lang tid, men søk opp blogger og artikler. Vår fra tur i årene 2014-16 er nok ikke mer interessant enn hundrevis av andre, men kanskje det kan være litt inspirasjon.  https://sy-ls.blogspot.com/

Jeg har glodd mye på Youtube - og jeg blir bare mer og mer lysten på en Katamaran for jordomseiling. Men, jeg har ikke funnet ut av så mye om hvordan det er å leve med en slik i Oslofjorden, ned langs Svenskekysten eller på Sørlandet. Ikke ser jeg særlig mange av dem heller. Ikke har jeg kommet i prat med med noen nordmenn som har en slik heller. For meg personlig så er det først og fremst bredden som avskrekker. En lagoon 46 feks er jo ca 8 meter bred om jeg ikke tar feil. Og så er det prisen da. Mange av de eldre som ligger på pluss/minus 40 fot appellerer ikke nok. De nyere og noe større koster såpass mye at jeg spør meg selv om hvor mye man vil sette pris på fordelene? Jordomseiling ligger flere år fram i tid - og mye kan skje med både lysten, viljen og evnene fram til da. Heldigvis har jeg godt med tid til å stille spm, lese meg opp, spare - og la ting modne

Kostnadene med motor og drev, etc, - det er jeg generelt sett mindre opptatt av da jeg i størst mulig grad forsøker å ta alle arbeider på båten selv. Jeg ser dessuten større fordeler av å ha to motorer enn kun en. Kjekt med backup, økt manøvrerbarhet, fordeling av slitasje, bruk en motor mens man utfører reperasjoner på den andre, osv, osv.

En annen ting jeg lurer på er hvordan katamaraner holder seg i pris ifht "vanlige" seilbåter? Pluss/minus det samme eller betydelige forskjeller? Dette er et båtsegment jeg har ytterst lite peiling på. Jeg kjenner så vidt til Lagoon - som jeg nå i denne tråden allerede har blitt frarådet mot (uten egentlig å skjønne hvorfor - de fremstår for meg som novise helt fantastiske).

En grundig vurdering av preferanser ift størrelse bør gjøres før anskaffelse av katamaran. Utsagnet om at store båter får store problemer, små båter får mindre problemer gjelder også her. Og det er ofte tidkrevende, komplisert og dyrt å få deler på langtur. Surt å bli liggende ukesvis i en havn og vente mens det er gode seilforhold. På den annen side er komfortmulighetene bedre jo større båt. Lettere å få plass til større kjøleskap, fryser, micro, sykler etc. Og er det mange i besetningen behøves desto mere vann og kjøle/frysekapasitet for proviant.

For meg virker det som om masseproduserte katamaraner rundt 45 fot har vært vanskelige å bygge sterke nok opp mot vekt og kostnad. Lagoon 44 og Fountaine Pajot Orana vet jeg hadde noen problemer over Atlanteren. Lagoon 450 er velkjent.

Vi var kun 2 på vår langtur med Privilege 37 ( som egentlig er kun drøye 36 ). Ingen fryser utenom den lille i kjøleskapet. Klarte oss fint i 2 1/2 år. Savnet selvfølgelig fryser av og til. Men lithium batterier var ikke introdusert, og vi måtte ha ladet mye mer med motor. Skulle vi ha vært flere om bord hadde det vært mer utfordrende. Derfor valgte vi også bort forsterket besetning på overfartene.

I Europa, nære farvann, fungerer størrelsen helt ypperlig.

båt under 12m lengde koster halvparten i marinaene nedover europa.  av de som er rett over 12M. 

Vi har 2 kjøleskap og fryseboks,  som kan også gjøres om til å holde drikke kaldt,  vi bruker den bare til fryser når vi skal langt avgårde,  (5 døgn +. før vi ser land.)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

enslagsgjest skrev for 22 timer siden:

ESånn utseendemessig så synes jeg at Lagoon er en av katamaranene som ser best ut.

zooper skrev for 20 timer siden:

Det blir 100% sikkert aldri en Lagoon 450. Øvrige modeller derimot - ja, gjerne.

Folk har ulik smak.

Sjølv synest eg ikkje at Lagoon er spesielt fine.. Eg synest dei er kantete. Det gjeld vindauga, men ikkje minst overgangen mellom skrog og dekk. Eg synest òg at Lagoon verkar tunge i høve til storleiken, men god plass har dei.

Nyare store katamaranar har ofte styreposisjon høgt oppe. For meg verkar det som ei dårleg løysing. Mindre seglareal, eller seglarealet høgare oppe, og truleg vanskeleg å legga til kai aleina.

Enig i at Katamaraner er stygge som juling (men noen ganger tar de beste tingene tid å bli vant med - slt fra mat til estetikk). Å sitte høyt oppe på en flybridge å seile i høy vind og sjø virker rart.

Men jeg har lyst på en likevel.

Jeg har lest noe om at katamaraner må lastes lett for å være sikre, at all verdens an utstyr, bunkers, etc jordomseilere laster katamaraner med går langt hardere utover seilegenskapene enn tilsvarende gjør for monohull - targabøyler, daviter, jolle, batterier, tusenvis av watt med solceller, vindror, radar, bunkers, strømaggregat, watermaker... I hvilken grad stemmer dette?

zooper skrev for 14 timer siden:

Jeg har lest noe om at katamaraner må lastes lett for å være sikre, at all verdens an utstyr, bunkers, etc jordomseilere laster katamaraner med går langt hardere utover seilegenskapene enn tilsvarende gjør for monohull - targabøyler, daviter, jolle, batterier, tusenvis av watt med solceller, vindror, radar, bunkers, strømaggregat, watermaker... I hvilken grad stemmer dette?

Dette stemmer vel egentlig i høy grad for de aller fleste seilbåter. Mer vekt går ut over farten. Kan også gå ut over balansen og sjøegenskapene. Etter det jeg også har hørt, er katamaraner mer ømfintlige. Og sjekker man sertifiseringsdata, så er nyttelasten egentlig ganske lav, jeg tror de aller fleste laster turkatamaranen langt over. Men det kan sikkert være det samme for monohulls.

Jeg er mindre bekymret for farten. Jeg er mer bekymret for at bro-skroget (om det er det det kalles?) - at det ikke bare plasker nedi bølgene en gang i blant, men at det slår så hardt nedi vannet at bevegelsen bråstopper - nærmest som å ha slå ned bakken - at både båt og alt som er lastet om bord får grisejuling, helt til det punktet at det ikke bare er ubehagelig lenger, men direkte skrekkinngytende samtidig som at ting faktisk går i stykker. Jeg vil tro at dette kan være en medvirkende faktor på flere av Lagoon 450'ene som har fått sine skott ødelagt og sprekker rundt om kring.

Sammenliknet med monohull og for en typisk krysning over atlanteren - må man med en Katamaran være mye mer sparsommelig ifht utrustning av båten, hvor mye leketøy man tar med seg, proviant og bunkers, osv? Jeg tenker da på en katamaran på feks +/- 45 fot.  

enslagsgjest skrev On 1.7.2022 at 22.35:

Er noen av Lagoon 45 katamaranene som har hatt problemer med skottene, men har ikke satt meg særlig inn i saken

Ikke ukjent problem med 410 også dessverre. 

Lucky Strike skrev On 28.6.2022 at 22.19:

zooper, hvorfor er det så mange katamaraner der hvor det er azurblått hav og palmestrender tror du? Turkatamaraner er suverene å bo på i tempererte strøk.

Vi starter snart på langtur og ville fryktelig gjerne kjøpe katamaran (lavezzi 40 eller Lagoon 380/410 men det var nærmest umulig å få tak i dessverre. Kan ikke klare å finne en eneste ulempe med katamaran for de som tilbringer mye tid på anker og underveis.

Trygt og komfortabelt

Enzo skrev 8 minutter siden:

Ikke ukjent problem med 410 også dessverre. 

Vi starter snart på langtur og ville fryktelig gjerne kjøpe katamaran (lavezzi 40 eller Lagoon 380/410 men det var nærmest umulig å få tak i dessverre. Kan ikke klare å finne en eneste ulempe med katamaran for de som tilbringer mye tid på anker og underveis.

Trygt og komfortabelt

Jeg vil tro at de 450'ene som ikke har ødelagt skrog vil få det før eller siden. Jeg vil også tro at flere forsikringsselskaper ikke vil forsikre disse etterhvert uten at du kan dokumentere reparasjon utført av godkjent Lagoon-partner.

Men så til et annet spørsmål. Hvor godt vil disse reparasjonene på 450'ene holde over tid? Er det et plaster? En båt skal i mine øyne gjerne holde i 40 år før den må kondemneres, minst.

zooper skrev 27 minutter siden:

Jeg er mindre bekymret for farten. Jeg er mer bekymret for at bro-skroget (om det er det det kalles?) - at det ikke bare plasker nedi bølgene en gang i blant, men at det slår så hardt nedi vannet at bevegelsen bråstopper - nærmest som å ha slå ned bakken - at både båt og alt som er lastet om bord får grisejuling, helt til det punktet at det ikke bare er ubehagelig lenger, men direkte skrekkinngytende samtidig som at ting faktisk går i stykker.

Ikke et helt urealistisk eller ukjent scenario. På grunn av dette er det en del store komfortkatamaraner av typen en del amerikanere liker å bo på som ikke egner seg transatlantisk. De er tunge og har veldig lav brodekk-klaring. Også de fleste av de som egner seg godt til havkryss må regne med noe slamring under brodekket, avhengig av vær og bølgeretning. Derfor kan det være veldig fornuftig å kjøpe en modell som har bevist sine gode egenskaper gjennom god historikk.

Lucky Strike skrev 31 minutter siden:

Ikke et helt urealistisk eller ukjent scenario. På grunn av dette er det en del store komfortkatamaraner av typen en del amerikanere liker å bo på som ikke egner seg transatlantisk. De er tunge og har veldig lav brodekk-klaring. Også de fleste av de som egner seg godt til havkryss må regne med noe slamring under brodekket, avhengig av vær og bølgeretning. Derfor kan det være veldig fornuftig å kjøpe en modell som har bevist sine gode egenskaper gjennom god historikk.

Hvordan står Lagoon seg her? Av hva jeg kan lese rundt omkring så er Lagoon den mest populære produsenten for Atlanterhavskrysning - men det jo for så vidt Bavaria enkeltskrogbåter også - uten at det kan sies å være et egnethetsstempel av den grunn.  

Det er ekstremt mange katamaraner på langtur. Fantastisk for anker, masse plass. En må langt opp i størrelse på enskrog for å kunne ha i nærheten av like mye plass. Så lenge en holder seg unna isen og følger hovedruter er de mer enn sikre nok. Men de er kjedelige å seile, spesielt turkatamaraner. Har ikke seilt noen av de mer sportslige som outremer. Av langturseilere jeg har møtt er det få som er opptatt av seilegenskaper, de ønsker en trygg overfart og god komfort. Noen ønsker også lave kostnader, ikke helt lett å kombinere med katamaran. Ikke glem at oppvaskmaskin kan benyttes på havet i en katamaran. 

For meg er dette ett pengespørsmål. Er budsjettet stort nok til en ok katamaran ville jeg valgt det, men ville sansynligvis ikke brukt så mye penger på båt, så hadde havnet på enskrog. Sikkerhetsmessig ingen betenkeligheter. Er det en uke med kryss vil du hate både i en og to skrog, men enskrog vil fungere bedre. Men får du en uke kryss har en planlagt dårlig. 

zooper skrev 46 minutter siden:

Hvordan står Lagoon seg her?

De modellene som får mye problemer, skaffer seg fort et dårlig rykte. Lagoon har produsert veldig mange modeller, og mitt inntrykk er at de aller fleste av dem har klart seg transatlantisk veldig bra. Bøttevis med Lagoon har operert over verdens seilruter over flere tiår. Man må bare gjøre som deg, skaffe seg nok info til å unngå de få dårlige modellene.

Har bodd i min Lagoon 380s2 i 10 år nå. Har ikke seilt til like mange eksotiske steder som Ask, men nok til at jeg kan si at jeg mestrer båttypen i ganske stor grad.

Bomessig er det ikke noe å lure på. En turkatamaran er mye, mye bedre å bo i enn enskrog i samme lengde. Men man sammenligner ikke med båter med samme lengde. En L380 kan sammenlignes med en halvbåt på ca 50 fot. Da blir det straks mer nyansert.

F.eks, havneplass; det er mye enklere å finne plass til en 38-fot kat enn en mono. Og som andre har nevnt blir det fort dyrt med stor halvbåt også.

Seilegenskaper; en kat er ofte raskere sies det. Men 38 fot kat mot 50 ft mono; da handler det om mye mer. Katten er lettere å håndtere og kan derfor ofte seilest raskere enn en 50 ft mono pga at 50 foteren er tyngre, har større seilareal. Dermed vil eieren være reservert mot å seile ordentlig. Men en 50 ft mono kan teoretisk seiles raskere enn en 38`turkat i de fleste forhold.

Jeg er sikker på at det er billigere for meg å kjøpe nye seil enn for en med en 50ft mono.

Ser at Ask advarer mot lagoon pga seilegenskaper. Det er for meg en gåte. Min L380 er på samme størrelse som Ask's FP38. Jeg er 100% sikkert på at det ikke er noen vindforhold eller vinkler der han vil holde følge med meg. :)

Mitt problem med  å sammenligne seilegenskaper på forskjellige turcat'er er at når vi treffer noen går de alltid for motor. Kanskje katamaraneiere flest i norge egentlig er motorbåtfolk?

Her er effektiv kryssvinkel for lagoon 380 i halv knops motstrøm innaskjærs:

kryssvinkel juli2022.png

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Skal man seile skarpt og raskt med en katt, så må den ha senkekjøler. Outreamer er fantastiske båter; raske, komfortable og bra kvalitet, men denne kombinasjonen koster jo mye. 
Alternativer fins, dette er nok feks. kanskje et godt kjøp: https://m.facebook.com/marketplace/item/1701065216910847/

Lagoon og tilsvarende har mest fokus på komfort. 
Katamaraner som er raske/seiler skarpere, og har senkekjøler, er vanligvis de sikreste. Raske/skarpere kan enklere seile unna dårlig vær, senkekjøler gir mindre riskiko for å bli slått rund av brytende bølger. 
Uansett; så lenge man ikke har båt for å ligge i havn, så er katamaran overlegen på nesten alt. Det eneste jeg misliker er at avstanden ned til vannet er lang, så man mister litt kontakten med sjøen sammenlignet med endel enskrog.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...