Jump to content

Overoppheting Ford Sabb 2704ET


JaEie

Recommended Posts

Jeg har en 1979 modell Wiking 28 med 150 hk Ford Sabb diesel (2704ET). Viftereima røyk tvert av med påfølgende varmgang og motorstopp pga overoppheting. Etter reimskifte og påfylling av kjølevæske, kaster den vann ut av trykklokket på varmeveksleren. Er det noen som vet mulig årsak til dette? Har også sjekket motorolje og finner ingen tegn til vann i olja, så håper at det antyder at topp og topp-pakning overlevde overopphetingen.

Link to post

Er ikke sikkert du kan friskmelde toppen helt enda. Det at den spytter kjølevann, kan komme av at topp-pakning ikke lenger er tett, og at det kommer eksos i kjølevannet. Topp-pakninger danner jo en tetning mellom nokså mange ulike hulrom med ulikt innhold, og det er ikke gitt at alt blir utett, selv om noe evt er det. Derfor kan man ikke konkludere at alt er iorden fordi det ikke kommer vann i olja. Ville prøvd å få avklart om det er gassbobler som presser vannet ut, men dette kan være vanskeligere enn man umiddelbart skulle tro. Ellers finnes det vel en slags test man kan gjøre på kjølevannet, for å få avklart om det er eksos i det eller ei.

 

Link to post
Grimme Elling skrev for 3 timer siden:

Er ikke sikkert du kan friskmelde toppen helt enda. Det at den spytter kjølevann, kan komme av at topp-pakning ikke lenger er tett, og at det kommer eksos i kjølevannet. Topp-pakninger danner jo en tetning mellom nokså mange ulike hulrom med ulikt innhold, og det er ikke gitt at alt blir utett, selv om noe evt er det. Derfor kan man ikke konkludere at alt er iorden fordi det ikke kommer vann i olja. Ville prøvd å få avklart om det er gassbobler som presser vannet ut, men dette kan være vanskeligere enn man umiddelbart skulle tro. Ellers finnes det vel en slags test man kan gjøre på kjølevannet, for å få avklart om det er eksos i det eller ei.

 

Takk for svar og tips. Fint med tips om hva man kan sjekke før man demonterer motor.

Link to post
Andora skrev for 2 timer siden:

Hvis du ikke har ekspanssjonstank å du fyller helt fullt vil motoren kaste ut det vannet som blir for mye, vann utvider seg når det blir varmt. 

Ingen ekspansjonstank, nei. Problemet er at vannet kastes ut umiddelbart etter oppstart, altså har ikke vannet blitt varmt.

Link to post
JaEie skrev 6 minutter siden:

Det er det jeg også frykter mest, særlig om toppen er sprukket. Kan bli en utfordring å finne ny topp til en såpass tilårskommen motor.

 

Disse motorene ble det produsert mengder av, så deler finnes nok.

 

JaEie skrev 4 minutter siden:

Ingen ekspansjonstank, nei. Problemet er at vannet kastes ut umiddelbart etter oppstart, altså har ikke vannet blitt varmt.

 

Da har du lekkasje mellom sylinder og kjølevann. Uten tvil. Mest sannsynlig toppakning. Men sjekk toppen for skjevhet når den er av siden du har hatt overoppheting. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei, 

 

Jeg har dette settet her fra Biltema. 

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/motorverktoy/sylinderverktoy/sylinderlekkasjetester-2000020969

 

Jeg kjøpte det i forbindelse med at jeg kjøpte en brukt Rav4 fra forhandler som jeg etter litt bruk mistenkte at hadde skeiv topp. Med dette settet så kan man detektere om det er eksos i kjølevannet (og da ergo gåen toppakning eller skeiv topp). Man fyller indikatorveske i beholderen og holder denne tett mot åpninger der trykklokket sitter. Er det eksos i luften/boblene som er i kjølevannet så bytter vesken farge. Da vet du at det er et problem med topp eller toppakning. 

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
VegJoh skrev for 21 timer siden:

Hei, 

 

Jeg har dette settet her fra Biltema. 

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/motorverktoy/sylinderverktoy/sylinderlekkasjetester-2000020969

 

Jeg kjøpte det i forbindelse med at jeg kjøpte en brukt Rav4 fra forhandler som jeg etter litt bruk mistenkte at hadde skeiv topp. Med dette settet så kan man detektere om det er eksos i kjølevannet (og da ergo gåen toppakning eller skeiv topp). Man fyller indikatorveske i beholderen og holder denne tett mot åpninger der trykklokket sitter. Er det eksos i luften/boblene som er i kjølevannet så bytter vesken farge. Da vet du at det er et problem med topp eller toppakning. 

 

 

Takk for tips😊

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...