JaEie Startet 29.Juni.2022 Del på Facebook Startet 29.Juni.2022 Jeg har en 1979 modell Wiking 28 med 150 hk Ford Sabb diesel (2704ET). Viftereima røyk tvert av med påfølgende varmgang og motorstopp pga overoppheting. Etter reimskifte og påfylling av kjølevæske, kaster den vann ut av trykklokket på varmeveksleren. Er det noen som vet mulig årsak til dette? Har også sjekket motorolje og finner ingen tegn til vann i olja, så håper at det antyder at topp og topp-pakning overlevde overopphetingen. Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 30.Juni.2022 Del på Facebook Svart 30.Juni.2022 Er ikke sikkert du kan friskmelde toppen helt enda. Det at den spytter kjølevann, kan komme av at topp-pakning ikke lenger er tett, og at det kommer eksos i kjølevannet. Topp-pakninger danner jo en tetning mellom nokså mange ulike hulrom med ulikt innhold, og det er ikke gitt at alt blir utett, selv om noe evt er det. Derfor kan man ikke konkludere at alt er iorden fordi det ikke kommer vann i olja. Ville prøvd å få avklart om det er gassbobler som presser vannet ut, men dette kan være vanskeligere enn man umiddelbart skulle tro. Ellers finnes det vel en slags test man kan gjøre på kjølevannet, for å få avklart om det er eksos i det eller ei. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Juni.2022 Del på Facebook Svart 30.Juni.2022 Jeg har mest tro på toppakning desverre. Eventuelt sprekk i topp. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Andora Svart 30.Juni.2022 Del på Facebook Svart 30.Juni.2022 Hvis du ikke har ekspanssjonstank å du fyller helt fullt vil motoren kaste ut det vannet som blir for mye, vann utvider seg når det blir varmt. Sitér dette innlegget Link to post
JaEie Svart 30.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2022 Grimme Elling skrev for 3 timer siden: Er ikke sikkert du kan friskmelde toppen helt enda. Det at den spytter kjølevann, kan komme av at topp-pakning ikke lenger er tett, og at det kommer eksos i kjølevannet. Topp-pakninger danner jo en tetning mellom nokså mange ulike hulrom med ulikt innhold, og det er ikke gitt at alt blir utett, selv om noe evt er det. Derfor kan man ikke konkludere at alt er iorden fordi det ikke kommer vann i olja. Ville prøvd å få avklart om det er gassbobler som presser vannet ut, men dette kan være vanskeligere enn man umiddelbart skulle tro. Ellers finnes det vel en slags test man kan gjøre på kjølevannet, for å få avklart om det er eksos i det eller ei. Takk for svar og tips. Fint med tips om hva man kan sjekke før man demonterer motor. Sitér dette innlegget Link to post
JaEie Svart 30.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2022 index skrev for 2 timer siden: Jeg har mest tro på toppakning desverre. Eventuelt sprekk i topp. Det er det jeg også frykter mest, særlig om toppen er sprukket. Kan bli en utfordring å finne ny topp til en såpass tilårskommen motor. Sitér dette innlegget Link to post
JaEie Svart 30.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2022 Andora skrev for 2 timer siden: Hvis du ikke har ekspanssjonstank å du fyller helt fullt vil motoren kaste ut det vannet som blir for mye, vann utvider seg når det blir varmt. Ingen ekspansjonstank, nei. Problemet er at vannet kastes ut umiddelbart etter oppstart, altså har ikke vannet blitt varmt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Juni.2022 Del på Facebook Svart 30.Juni.2022 JaEie skrev 6 minutter siden: Det er det jeg også frykter mest, særlig om toppen er sprukket. Kan bli en utfordring å finne ny topp til en såpass tilårskommen motor. Disse motorene ble det produsert mengder av, så deler finnes nok. JaEie skrev 4 minutter siden: Ingen ekspansjonstank, nei. Problemet er at vannet kastes ut umiddelbart etter oppstart, altså har ikke vannet blitt varmt. Da har du lekkasje mellom sylinder og kjølevann. Uten tvil. Mest sannsynlig toppakning. Men sjekk toppen for skjevhet når den er av siden du har hatt overoppheting. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
VegJoh Svart 30.Juni.2022 Del på Facebook Svart 30.Juni.2022 Hei, Jeg har dette settet her fra Biltema. https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/motorverktoy/sylinderverktoy/sylinderlekkasjetester-2000020969 Jeg kjøpte det i forbindelse med at jeg kjøpte en brukt Rav4 fra forhandler som jeg etter litt bruk mistenkte at hadde skeiv topp. Med dette settet så kan man detektere om det er eksos i kjølevannet (og da ergo gåen toppakning eller skeiv topp). Man fyller indikatorveske i beholderen og holder denne tett mot åpninger der trykklokket sitter. Er det eksos i luften/boblene som er i kjølevannet så bytter vesken farge. Da vet du at det er et problem med topp eller toppakning. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
JaEie Svart 1.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2022 VegJoh skrev for 21 timer siden: Hei, Jeg har dette settet her fra Biltema. https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/motorverktoy/sylinderverktoy/sylinderlekkasjetester-2000020969 Jeg kjøpte det i forbindelse med at jeg kjøpte en brukt Rav4 fra forhandler som jeg etter litt bruk mistenkte at hadde skeiv topp. Med dette settet så kan man detektere om det er eksos i kjølevannet (og da ergo gåen toppakning eller skeiv topp). Man fyller indikatorveske i beholderen og holder denne tett mot åpninger der trykklokket sitter. Er det eksos i luften/boblene som er i kjølevannet så bytter vesken farge. Da vet du at det er et problem med topp eller toppakning. Takk for tips😊 Sitér dette innlegget Link to post
"LISE" Svart 3.Juli.2022 Del på Facebook Svart 3.Juli.2022 Hvilken varmeveksler har du på denne? Spytter den en gang eller hele tiden? På min 2726 motor så slet jeg med at den spyttet ut av lokket når den ble varm. Viste seg at jeg hadde fylt for mye vann, og at den spyttet ut til rett menge var nådd. Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.