Jump to content

Ankervinsj, Ilas eller Engbo?


h2o

Recommended Posts

Har selv en Ilas Captain 1000 watt montert i kasse på badeplattformen.

Har i midlertid liten erfaring med vinsjen å dele med deg siden båten ble kjøpt inn

nå på senhøsten.

Enig i det som blir hevdet at topp service er viktig, men utover dette hva er det som gjør den ene vinsjen bedre enn den andre?

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Smaken er som baken vel . Har en Engbo 32 vinsj fra 1998 . Hadde problemer i sommer , +kabel lå og slo igjennom til motor men og finne ut av det på et blunk var jo ikke bare bare . Sendte mail til Engo og spurte litt og han som har annsvar for vinsjer der ringte meg opp og vi gikk igjennom det meste over tlf da jeg var ombord og søkte etter feilen (blei noen tlf ja ).Har ikke vært borti maken til service jeg da det sto på . Du for jo helt klart mange bra vinsjer , stort utvalg og priser . Engbo er jo ikke av dem rimligste men. Nesten samme hvem du prater med så er det beste den som folk har selv .

En annen ting er den at hvorfor kjøpe ny ? Fant en vinsj på nettet til en her på Baatplassen (Sagablottt ) mener han betalte 2500- for vinsj ,kasse og.Kosta på seg kjetting og et bruce anker + litt kabel mener å huske at det kom på rundt 5000- og det må da være billig for en komplett vinsj fix ferdig . Hadde leita og kjøpt brukt jeg også vis den tid kommer og jeg trenger det .

Men en trådløs fjernkontroll er gull verdt mener jeg da . Lykke til ...

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Dette er et typisk smak og behag spørsmål.

 

Topp produkter fra begge! Selv har jeg en ILAS vinsj som fungerer utmerket!

 

Uansett hva du velger ville jeg kjøpt opplegg med fjernkontroll - gjør betjeningen mye enklere!

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg hatt Engbo i mange år, og de to gangene jeg har hatt behov for service eller bistand fra leverandøren, har service og hjelpsomme holdninger vært 1. klasses.

 

Men klart, Ilas har sikkert like god kompetanse og service, ihvertfall er det et must for enhver leverandør. Har ingen erfering med Ilas, men er selv markedet for en vinsj nå så jeg vurderer også Ilas.

 

Sendte mail til salgssjefen hos Ilas for noen dager siden, men har ikke fått svar ennå. Dårilig tegn? Ikke nødvendigvis men....

 

Hvis begge kan levere akkurat det jeg vil ha komplett, vil pris være avgjørende.

Link to post
Share on other sites

Har selv hatt Ilas på to båter og er svert fornøyd, konstuksjonen er svert enkel med lite vedlikehold, men ta med en fjernkontroll det vil du ikke angre på.

 

Sendte mail til salgssjefen hos Ilas for noen dager siden, men har ikke fått svar ennå. Dårilig tegn? Ikke nødvendigvis men....

 

Oplevde det samme med mail til Ilas og forsåvidt mange andre firmaer. Problemet er nok hvis den personen du adresserer mailen din til ikke er til stede (ferie ellel lign) så er det ingen andre som fanger opp denne. Ser ut til at mange firmaer sliter med dette.

Redigert av Brumle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ILAS vinsjen er solid, men du har bare frittfall på disse! Hvis du vil ha fjernkontroll for å kunne justere fortøyningene må du se på andre vinsjer. Jeg har ikke hatt Engbo, men får inntrykk av at de tilbyr kombinasjon av frittfall og ut/innkjøring. Er det noen som kan bekrefte det?

 

I tillegg tror jeg Engbo har mer duppeditter dersom montasjen er litt spesiell (men det er vel ikke forbudt å bruke Engbo tilbehør til ILAS heller da :smiley:)

Redigert av Sjøsyk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ILAS vinsjen er solid, men du har bare frittfall på disse! Hvis du vil ha fjernkontroll for å kunne justere fortøyningene må du se på andre vinsjer. Jeg har ikke hatt Engbo, men får inntrykk av at de tilbyr kombinasjon av frittfall og ut/innkjøring. Er det noen som kan bekrefte det?

Det er nok ikke helt riktig.

Hvilet merke som er kvalitetsmessig best, har jeg ikke forutsetninger for å si noe om. IL har imidlertid en annen oppbygging av vinsjen sin.

 

Selve vinsjen er kun en motor i en boks med et kabelar på siden.

Fra motoren går det en plussledning, en minusleding og en tynnere plussledning inn til et passende sted i båten som hos de fleste er både tørt og greit å komme til. Her står releet. Ikke noe elektronikk ute i vinsjen. Ikke noe elektronikk inne i båten heller. Man kobler bare til vinsjstrøm og betjeningsbryter.

 

Betjening:

Trykk på knappen OPP og vinsjen går opp. Slipp knappen og vinsjen er låst i den posisjonen du hadde i det du slapp knappen.

Trykk et kort trykk på knappen NED og vinsjen frittfaller ned. Det fortsetter den med til du gir knappen opp et lite trykk eller til ankeret når bunnen.

 

Finjustering og etterstramming er en lek - alltid.

 

På bakgrunn av den enkle styringsmekanismen uten snev av elektronikk, er det rasende enkelt å koble på flere styringsbrytere i parallell eller å koble inn en trådløs styreenhet. Siden vinsjen ikke setter krav til hvilken styreenhetstype man må ha, kan man nærmest bruke hva som helst og slipper å kjøpe noe til 2500 kroner. Selv har jeg den trådløse styringen som del av alarmen. En sort liten trådløs nøkkelholder av typen som er vanlig i bilalarm har 4 trykknapper. 3 små knapper og en litt større. Den litt større er alarm av og på. De andre er ankervinsj ned. Ankervinsj sakte opp og ankervinsj kjapt opp. Plutselig har jeg hastighetsjustering også. Riktignok basert på hurtig inn- og utkobling av releet, men det er releet bygget for. Finjustering og etterstramming er om mulig enda enklere.

 

Fordelen med løsningen er at muligheten for feil er begrensede. Dette er noe som alltid virker og vil fortsette å virke lenge. Skulle imidlertid noe gå i stykker, er ting lett å feilsøke og lett å utbedre med en ny del.

 

På Engbo har man elektronikk, og en del av elektronikken i selve vinsjen. Det skaper større muligheter for feil og mer jobb med å reparere. Systemet med OPP-NED-LÅS-LÅSOPP gjør at man må kun kan bruke Engbos egne svindyre fjernkontroller.

 

Når begge vinsjene fungerer som de skal, går det ikke an å si at den ene gjør jobben bedre enn den andre. Levetid? Begge vinsjmotorene holder nok veldig lenge, men jeg har sett en kamerat skifte den defekte elektronikken i en gammel Engbo. Årsaken til defekt? Kan være at forrige eier hadde koblet feil, ikke at elektronikken nødvendigvis har kortere levetid enn selve vinsjmotoren.

 

Har IL og kommer til å ha IL neste gang også.

Når du har bestemt deg for vinsjmerke, er du ferdig med den enkle delen. Kan vi fortelle deg hva du ikke skal velge av tau, kjetting og ankertype? Eller vil du kanskje bestemme selv? Trodde du valget av vinsj var vanskelig? Det blir mye verre når tau - og kjettingleirene skal overbevise deg. Og velger du et annet anker enn Bruce? Stakkars deg.... :smiley:

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal si meg enig med mesteparten av det Lotus skriver - poenget mitt var bare at man må være klar over at ILAS kun har frittfall. Det er selvfølgelig mulig å justere fortøyningene med dette også, men ikke like elegant som om man i tillegg kunne kjørt både ut og inn (som igjen medfører mer kompleksitet og større sannsynlighet for feil).

 

Se for deg situsjonen at du ligger inntil land og trekker ut båten med fjernstyringen for å ha litt margin ved bølger. Når du da skal ombord i båten igjen så må man trykke for å slippe ankeret - for deretter ganske raskt å trykke opp igjen for å stanse utslippet. Dersom man slapp ut for mye må man kjapt kjøre inn litt igjen. Jeg har ingen problemer med dette, men jeg tviler på at jeg hadde latt 9-åringen gjøre det!

 

Antagelig ikke nok til å la være å kjøpe ILAS, men det er greit å vite synes nå jeg da.....

Link to post
Share on other sites

Det kan forresten legges til at jeg hadde kjetting - og det raser sikkert langt fortere ut enn tau!!! Lykke til med diskusjonen vedrørende tau, kjetting og ankertype forresten!!!! :crazy:

Helt enig med deg der. Frittfall i kombinasjon med kjetting er ingen god kombinasjon i den situasjonen du beskriver. Derfor har jeg blytau. Dagår det bare ut akkurat så mye tau som til enhver tid trengs. Uansett om det er 10cm eller 3 meter som trengs, blir det bra.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Slike valg avgjøres av hva man legger vekt på. Hvis en løsning bare har fordeler så ville det da vel ikke vært andre løsninger. Sånn er det vel med de fleste ting vi kjøper?

 

Det fine med et sånt forum er jo at man kan høre om de ulike måtene å vurdere en sak på - så får man selv velge hva som passer best :flag: Det er vel ingen som gidder å dra igang tau/kjetting diskusjonen nok en gang - vi vet vel hva som skjer da :boxing:

Link to post
Share on other sites

Gode svar, god dokumentasjon og riktige slutninger basert på fakta.

Da blir det et lett valg.

(Har en følelse at Lotus' svar er en smule sarkasme)

Man kan nok bare svare ut fra egen erfaring (god eller dårlig). På båten min som jeg kjøpte i 1999 satt det en IL. Regner med at den da var 2 - 3 år gammel. Den har fungert 100% hele tiden, og det tror jeg den kommer til å fortsette med.

 

Kontaktet leverandør, da jeg manglet dokumentasjon, og de sendte meg manual m.m. i posten med en gang.

 

Det var min erfaring så langt - dvs god erfaring både med ustyr og leverandør.

Link to post
Share on other sites

Hva med baugvinsj?

Gjelder de samme "kriteriene" her? Det nevnes at frittfall og kjetting er en dårlig kombinasjon. De fleste (alle?) med vinsj foran har kjetting, men tror de fleste har kun manuell utkjøring. Personlig ser jeg for meg hurtigutkjøring og med meter-teller. Mener å vite at Anchorlift visstnok har denne kombinasjonen.

Link to post
Share on other sites

Du har vel egenlig ikke behov for frittfall foran med mindre du bakker fort mot land når du skal legge til i uthavn :smiley:

 

På den annen side trenger du ikke å bruke vinsjen foran til finjustering heller, så det spiller vel liten rolle. Slipper du ut for mye så er det jo bare å kjøre det inn igjen :fishing:

 

Diskusjonen om tau og kjetting er jeg litt redd for å vikle meg inn i, men jeg har hatt ILAS/kjetting bak (som fungerte bra) og skal ha kjetting og utkjøring (Anchorlift) foran og bak på neste. Ingen av delene er optimalt, men begge deler er sikkert godt nok.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt Engbo på Nidelv 690 og Ilas på Nidelv 300. Enboen hadde vi litt problemer med ved at kabelaret løsnet og tauet sluret. Ilasen fungerte feilfritt i den ene sesongen vi hadde den - uten noe som helst behov for inngripen fra meg. På Windyen leveres det visstnok TX-Engbo.

 

Og Lotus kommentar om anker er litt morsom. Hvor mange ganger har det vært diskutert her? 100 ganger kanskje - og hver gang ender det med at vi er enige om at vi er uenige :wink:

Jeg hadde Engbo 21 kg på Bitteliten III - satt godt fast hver gang vi ankret opp - hadde aldri noe problem. På Windyen er det 21 kg Engbo bak og Bruce anker foran. Blytau bak - kjetting foran. Føler vel da at jeg er på den sikre siden

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja ikke så godt å bestemme seg nei. Jeg får intrykk av at det egentlig er bra produkter begge to, kanskje bør jeg se nærmere på Quick og Winlass før jeg kjøper? Jeg har for såvidt bestemt meg for å ha tau og bruse anker, så det er greit, så slipper vi den diskusjonen vi aldri blir fedige med. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...