jeasuzuki Startet 3.Juli.2022 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2022 Hei, Jeg har fått feilkode 3 - 6, hvilket indikerer at oksygensensoren ikke fungerer som den skal. Feilkoden aktiveres ved tomgang og ved laveste gir (dorgefart). På høyere turtall kommer den ikke. Motoren er brukt i 5 år så den er utenfor garantitiden nå, så jeg planlegger å skifte sensoren selv. Er det noen som har erfaring med skifte av oksygensensor og hva en bør passe på. Ser at det noen steder meldes det om korrosjonsproblem tilknyttet denne sensoren, men det gjelder muligens eldre modeller. Hvor kan jeg bestille en ny sensor. Kanskje noen kan si noe om funksjonen til denne sensoren og hva konsekvensene kan være å kjøre motoren frem til at ny sensor er montert? Vennlig hilsen jeasuzuki Sitér dette innlegget Link to post
jeasuzuki Svart 14.Januar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2023 Hei ser at det er dårlig med svar å få her inne. I mellomtiden har jeg funnet svar og sensoren er skiftet. Jeg brukte mye tid på finne løsning og forklaring på problemet. Siden dette er et problem man kan komme borti og som er enkelt å fikse så kan det kanskje være greit å legge igjen noen ord om løsningen. Nå har forresten naboen fått samme problemet på sin Suzuki DF140. Dette var av de enkle tingene å fikse når man vet hvor og hvordan en skal skru. Det tok mindre enn 10 minutter å skifte sensor. Men du trenger litt verktøy for å få løsne sensoren siden ledningen står på toppen av sensoren og det er for trangt til å få en stjernenøkkel ned på mutteren. Løsningen er å skjære opp en lang pipe med en vinkelsliper. Tre den over mutteren og la ledningen komme ut på siden før du setter på skralla. Husk å file bort gradene etter vinkelsliperen slik at du ikke skader sensorkabelen. Husk oss å løsne kontakten slik at du ikke tvinner ledningen. Ny sensor bestilte jeg hos min motorforhandler. Men det er også mulig å rense sensoren og benytte den om igjen. Legg sensordelen (ikke ledningen) i litt bensin over natten og blås den rein med trykkluft. Har du tilgang til ultralydbad så er det sikkert en fordel. Grunnen til at disse oksygensensoren svikter er at den blir full av sot fra eksosen. De sitter nemlig i eksosen og har som oppgave å bidra til å regulere lufttilblandingen i bensinen før den sprøytes inn i motoren. Det skal være en viss mengde restoksygen i eksosen slik at en er sikker på å ha fullstendig forbrenning av av bensinen i motoren. Defekt oksygensensor vil gi økt bensinforbruk. Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 14.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2023 Flott - takker for at du deler dine erfaringer. Har samme (2017 mod) og dette kan komme til nytte en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Hobbybåt Svart 28.September.2024 Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 Flott innlegg. Har fått samme feil kode. 3-6 Hvor fant du beskrivelse på å bytte den. hvor kjøpte du sensor? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.