Jump to content

Feil opplysninger i annonse / kontrakt

eiaro

Recommended Posts

Har kjøpt en 2006 Flipper 555 med en 2008 Mercury EFI 80. Nå viser det seg etter litt detektiv arbeid at jeg eier en 2001 båt med en 2005 modell motor.

Så spørsmålet... Er det noe som er verd å gå videre med? Hvor mye avslag vil være fornuftig?

Før jeg sjøsetter er det noen skader jeg vil fikse, men ikke så veldig lyst å begynne på det om jeg havner i krangel med selger.

Når det gjelder modellår så er det litt vrient. Flere produsenter mener det året et produkt ble solgt nytt er modellåret. Eksempel: En båt produsert i 2016, men som blir solgt ny i 2018 betraktes som en 2018-modell. Det forutsetter selvfølgelig at det ikke er forskjeller fra 2016 til 2018.

I ditt tilfelle virker det ikke som om dette er tilfelle (for stort sprang mellom oppgitt år og produksjonsår), så jeg ville gått Til selger og forklart hva du har oppdaget og bedt om avslag i pris eller heving av kjøp.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Det hefter mangler ved kjøpet. Du har klart å finne ut dette. Kjøper kan hevde god tro,men rettslig er det lite trolig han får medhold i det. Er du fornøyd med båten så er det enkleste prisavslag. FØR man beskylder selger så må man huske at det er mulig at selger er lite båtkyndig og at også han ble lurt på årstall da han kjøpte båten. Prisavslag anbefales.

Redigert av Lykken1 (see edit history)

Mulig selger er i god tro. Fulgte det med kvittering fra det opprinnelige kjøpet? Hvis første kjøp var i 2008/2009 så spiller vel ikke produksjonsåret på båten så stor rolle, om det ikke er forskjell på årsmodellene. Hvi du har prøvekjørt og er fornøyd med ekvipasjen og prisen så ser jeg ikke problemet. Kvaliteten på den påhengeren er vel mer avhengig av bruken, ikke om den ble tatt i bruk for 17 eller 14 år siden.

Svart (redigert)

Skroget er faktisk 2002 modell støpt i november 2001. For min del betyr det ikke noe særlig om skroget er 15 eller 20 år i utgangspunktet, men det kan bety noe for gjensalgsverdien. 

Tenker man et skrog med nypris på 100.000 og en årlig nedskriving på 10%, så er verdiforskjellen rundt 7-8.000,-

Samme tanke for motoren. Tenker 100.000 som pris ny ikke er langt unna, og verdiforskjellen tilsvarer da rundt 6.000.

Er det feil å tenke sånn? Å bruke markedsverdier er jo nesten umulig når tilstand og subjektiv verdsetting må tas med. 

Jeg tror selger er rimelig uvitende, og han har nok handlet i god tro. Vil faktisk tippe han har en sak mot den han kjøpte av, uten at det påvirker min sak. 

Jeg oppdaget avviket når jeg skulle registrere båten. Skriver inn skrog nummer, og båten som kommer opp er eldre og tidligere registrert. Aner ugler i mosen og sender SN til forhandler av motor og får bekreftet årsmodell. Det hadde ikke vært vanskelig for selger å finne ut dette selv heller da. 

Redigert av eiaro
Tilleggsinfo (see edit history)
nie skrev 1 time siden:

Med en så gammel båt og motor tenker vel jeg at teknisk tilstand på båt og motor er mer styrende for prisen enn faktisk modellår.  

Hvis båten og motoren er i den tekniske stand som du la til grunn for din beslutning om kjøp, så ville ikke jeg ha brukt mye energi på dette.

Akkurat som jeg ville sagt det selv. Er såpass gammelt at om det er 15 eller 20 år har ikke noe å si. Kjøper får gjøre sin tilstandsvurdering. 

Redigert av snekkerbod (see edit history)

Begynner du ikke å lure på om det er noe annet som kanskje har blitt "glemt" å opplyse om av en av de tidligere eierene? En eller annen i eierrekken har enten lurt noen eller vært veldig glemsk - ingen av delene virker særlig betryggende. En grundig undersøkelse av absolutt alt ved båten tenker jeg er viktig om du funderer pp å beholde den. Selv hadde jeg kjent på mye skepsis.

Selv hadde heving av kjøpet vært nærliggende, subsidiært å få et skikkelig solid prisavslag - selv om båten var "billig" i utgangspunktet. Om man får noe billig fordi selger er ukjent med noe og oppgir dette (feks kjenner ikke til alder) - og man etter kjøp skulle finne at noe var eldre enn man hadde håpet på, ja så er dette kanskje innenfor "uvisshets-rabatten" man fikk. Har man derimot fått oppgitt gal informasjon på noe så essensielt som alder på skrog og motor og avviket at på til var stort - da har man blitt direkte lurt - enten det var med overlegg eller i god tro. Selger kan evt gjøre regress mot tidligere eier om han vil.

En bil, båt eller motor produsert i 2000 kan ikke selges som en 2005 modell selv om det er det året båten går ut av butikken. Den blir en 5 x overligger og det kan ha skjedd en rekke endringer av objektet på denne tiden som gjør at det som produseres av tilsvarende i 2005 er vesentlig endret.

Men å være produsert i 2000 og solgt og tatt i bruk i 2005 er noe helt annet. Det er jo helt greit bare det er opplyst om. Modellåret fremgår av merkingen på skroget (HIN nummer) for båten, og kan også tydes av serienummer på motor. Dette har ingen ting med salgsår å gjøre som i ekstreme tilfeller kan bli mange år senere.

Grand Banks jr skrev for 20 timer siden:

Hvis motor er solgt ny i 2008 men produsert i 2005, så regnes motor som en 2008 modell.

Er båten solgt i 2001 eller 2006? Hva med motor?

Er ikke enig. Når man da feks skal ha reservedeler til motor, så blir det feil å si at det er en 08 mod. Her kan det ha vært forandringer fra produsent underveis. Den må i så fall selges som en "overligger fra 2005".

eiaro skrev On 5.7.2022 at 12.55:

Så spørsmålet... Er det noe som er verd å gå videre med? Hvor mye avslag vil være fornuftig?

Er dette et kjøp du er fornøyd med også etter at du har oppdaget alderen, eller er det et kjøp du er misfornøyd med og ønsker å heve?

Jeg har en mistanke om at du er fornøyd med kjøpet siden du ikke nevner heving, kun prisavslag. Men la oss si du har gjort et godt kjøp og forteller selger om avviket og selger sier dere kan heve kjøpet, hva sier du da? Det blir jo litt feil om du da sier at du har gjort et godt kjøp, men vil at kjøpet skal bli enda bedre ved at du skal betale enda mindre for det du har kjøpt.

Du har vel også sett på tilstanden før kjøp og godkjent den, mens om motoren (og båten) hadde vært gammel og brukt like mye pr år så ville den vel sett mer sliten ut. Så da er det vel egentlig bare at en gitt mengde slitasje er blitt dratt ut over flere år.

Opplysninger bør jo selvfølgelig være riktige, men iblant kan nok feil oppstå. Jeg har jo sett annonser for båter der det står et årstall fordi man antakelig må fylle ut dette, men en tekst om at årsmodell er ca, men de måtte fylle ut et årstall. Mens på påhengsmotorer (uten båt) ser det ut til at dette ikke må fylles ut og da mangler det på mange motorer og er ikke søkegrunnlag og man kan da lese overskrifter om nesten nye motorer og så er de over 10 år gamle.

At selger «bommer» med ett år, overligger ol er innafor, men 5år!! Selger har vel et ansvar for å oppgi riktig opplysninger. Som kjøpet har du kanskje vurdert denne opp mot alternativer, og da vektlagt bla årsmodell. Jeg ville helt klart tatt dette opp med selger, 5 og 3 år bør være et betydelig avslag i pris. Ville også vært skeptisk til hvilke andre opplysninger selger har gitt..

Jeg krevde heving eller et avslag på pris. Fikk et avslag jeg kan leve med. 

19 fot skrev for 15 timer siden:

Er dette et kjøp du er fornøyd med også etter at du har oppdaget alderen, eller er det et kjøp du er misfornøyd med og ønsker å heve?

Ønsket primært heving. Avslaget gjør at jeg kan leve med handelen, sett opp mot potensielt en lang vei om forliksåd etc. Er fortsatt misfornøyd - bare mindre sådan.

Redigert av eiaro
Svar til 19 fot (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...