Jump to content

Mercruiser 5.0L 270hk stopper når den girer

hnrk

Recommended Posts

Hei! Jeg har en innenbords Mercruiser 5.0L 270hk (bensin) fra 2012 med Alpha drev 2. Motoren skrur seg av og til av når jeg tar den i fri, det skjer når jeg drar gasshendelen under ca 600 rpm.

Jeg er nybegynner med egen båt, så det er godt mulig at jeg gjør noe feil. Er det noe som kan justeres? Eller noe jeg kan gjøre for å forhindre dette?

PXL_20220705_173658176.jpg.bb45ab7ef0b7c44fe5d955873bbac491.jpg

Redigert av hnrk (see edit history)

Kan være du bare trenger å justere på shiftplaten.

Det skal være 6" avstand mellom der wiren er festet i platen med en trommel (barrel)

og enden på wiren når gir er i fri.

Du kan finne en bedre beskrivelse på youtube.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

• 4 uker senere...

Søk på mercruiser shift cable installation osv å skaff deg den originale service manualen på dette i tillegg og se noen videoer. Så klarer du dette fint selv. 

Men ikke rot med det før du forstår hvordan gir systemet fungere. 

En snurr for mye eller lite på skruene så fungerer ingenting 

@hnrk kan du si noe mer om hvordan dette startet? Var den ok tidligere i år, men har gradvis blitt værre?

Hvordan er den når du har den i fri, hva er tomgangs turtall da?

Mercruiser motorer med MPI har en lufteventil som kontrollerer luftmengde ved tomgang. Denne kalles IAC og sitter bak forgasser huset. 

Den har en tendens til å bli dårlig over tid og etterhvert setter den seg helt, og kan gi alarm ( 2 pip med opphold) når den er helt ødelagt.

Det ser ut som om du har en slik type motor, og det kan godt være at dette er det som påvirker din motor. Feks lavt tomgangs turtall kan være dette, og det vil ikke være noe poeng å forsøke å justere gass wiren, da tomgangen justeres elektronisk via ECM'en til ICA ventilen..

Etteersom du er ny med båtmotorer, så er det best å få noen som kan det til å se på dette, i hvertfall ikke juster noe wire før du har satt deg godt inn i hvordan.

Om du har noen venner med lik motor, kan du jo spørre om du kan låne IAC ventilen, for å se om det gjør forskjell. Samme IAC ventil er brukt på V8 og V6 Mercruisere.

On 8/7/2022 at 9:50 PM, N-D-780 said:

@hnrk kan du si noe mer om hvordan dette startet? Var den ok tidligere i år, men har gradvis blitt værre?

Hvordan er den når du har den i fri, hva er tomgangs turtall da?

Jeg fikk båten i fjor sommer, så litt usikker. Det er denne sesongen jeg har merket problemet, men i år har jeg også en vanskeligere båtplass som gjør at jeg må kjøre litt fram og tilbake for å komme inn. 

Tomgangsturtall ser ut til å være et sted mellom 540 og 620.

On 8/7/2022 at 9:30 PM, Cerberus said:

Denne er vel kansje den beste forklaringen som ligger ute

Takk!

Ok, iom at dette problemet kan virke som om er opstått i den senere tid, ville jeg ha forsøkt å bytte IAC ventilen. Den kontrollerer luftmengde ved tomgang. Gass wiren regulerer bare spjeldet i luftinntaket, og det er uansett lukket når den går på tomgang, og det er da IAC ventilen gjør reguleringen på MPI motorene.

IAC ventilen er kjent for å feile på Mercruisermotorene.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...