hnrk Startet 5.Juli.2022 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2022 (redigert) Hei! Jeg har en innenbords Mercruiser 5.0L 270hk (bensin) fra 2012 med Alpha drev 2. Motoren skrur seg av og til av når jeg tar den i fri, det skjer når jeg drar gasshendelen under ca 600 rpm. Jeg er nybegynner med egen båt, så det er godt mulig at jeg gjør noe feil. Er det noe som kan justeres? Eller noe jeg kan gjøre for å forhindre dette? Redigert 5.Juli.2022 av hnrk (see edit history) Link to post
Dreamer Svart 5.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2022 På enkelte motorer er det en liten bryter på gearet som bryter tenningen et øyeblikk når man gearer. Hvis dette bryteren henger seg opp (går tregt) får man den feilen du beskriver. Lykke til! Link to post
Cerberus Svart 5.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2022 (redigert) Og overnevnte skyldes som regel at gearkabelen fra shiftplate kor denne bryteren sitter har strekt seg såpass den må justeres eller best byttes. Ellers er under 600 någet lavt. Det er ikkje omoggjer å ha så lav tomgang som mulig. Redigert 5.Juli.2022 av Cerberus (see edit history) Link to post
Spannerman Svart 5.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2022 Den skulle være 650 in gear. Hvis det fortsatt stoppe sannsynlighvis er det på tiden å skifte gir wire bed til drevet. Link to post
hnrk Svart 6.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2022 Tusen takk folkens! Så da ser det ut til at jeg enten må bytte girvaier eller bryter på giret. Høres ut som jeg må tilkalle serviceperson ?? Link to post
Chris284 Svart 6.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2022 (redigert) Kan være du bare trenger å justere på shiftplaten. Det skal være 6" avstand mellom der wiren er festet i platen med en trommel (barrel) og enden på wiren når gir er i fri. Du kan finne en bedre beskrivelse på youtube. Redigert 6.Juli.2022 av Chris284 (see edit history) Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
hnrk Svart 30.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 Dumme spørsmål: Hvor finner jeg shiftplaten, trommel og feste/justering for vaier? Bak/inni girhendel, eller på motorsiden? Og hvordan får jeg evt åpnet girhendelen? Ser ikke noen åpenbar skrue/feste på den. Link to post
Cerberus Svart 30.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 Eg vil ikkje anbefale å lefle med dette når det er på det nivået før du leser deg kraftig opp. Skal du ha båt med innabordsmotor så må du nesten kunne det meste sjøl ellers blir det lite båting og mykje utgifter Link to post
hnrk Svart 6.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2022 @Cerberus Det er jeg forsåvidt helt enig i, men et sted må jeg jo starte. Hvis det ordner seg ved litt stramming av girvaier så har jeg både løst problemet og blitt bittelitt smartere. Men for å komme dit er det kjekt med gode tips fra flinke folk på båtplassen.no ? Link to post
hnrk Svart 7.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2022 Ser at girvaiere kommer inn hit, med noe som det ut som strammeskruer (kobberfarget). Er jeg på rett spor? Stramme begge eller bare én? Link to post
Helge77 Svart 7.August.2022 Link til dette innlegget Svart 7.August.2022 Søk på mercruiser shift cable installation osv å skaff deg den originale service manualen på dette i tillegg og se noen videoer. Så klarer du dette fint selv. Men ikke rot med det før du forstår hvordan gir systemet fungere. En snurr for mye eller lite på skruene så fungerer ingenting Link to post
Cerberus Svart 7.August.2022 Link til dette innlegget Svart 7.August.2022 Denne er vel kansje den beste forklaringen som ligger ute Link to post
N-D-780 Svart 7.August.2022 Link til dette innlegget Svart 7.August.2022 @hnrk kan du si noe mer om hvordan dette startet? Var den ok tidligere i år, men har gradvis blitt værre? Hvordan er den når du har den i fri, hva er tomgangs turtall da? Mercruiser motorer med MPI har en lufteventil som kontrollerer luftmengde ved tomgang. Denne kalles IAC og sitter bak forgasser huset. Den har en tendens til å bli dårlig over tid og etterhvert setter den seg helt, og kan gi alarm ( 2 pip med opphold) når den er helt ødelagt. Det ser ut som om du har en slik type motor, og det kan godt være at dette er det som påvirker din motor. Feks lavt tomgangs turtall kan være dette, og det vil ikke være noe poeng å forsøke å justere gass wiren, da tomgangen justeres elektronisk via ECM'en til ICA ventilen.. Etteersom du er ny med båtmotorer, så er det best å få noen som kan det til å se på dette, i hvertfall ikke juster noe wire før du har satt deg godt inn i hvordan. Om du har noen venner med lik motor, kan du jo spørre om du kan låne IAC ventilen, for å se om det gjør forskjell. Samme IAC ventil er brukt på V8 og V6 Mercruisere. Link to post
N-D-780 Svart 7.August.2022 Link til dette innlegget Svart 7.August.2022 https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.youtube.com/watch%3Fv%3DROOlvjx38BU&ved=2ahUKEwj7xM_pvbX5AhVBOXoKHfSdCUEQtwJ6BAgmEAI&usg=AOvVaw2GXZLT1bzrM55PMxPIi4SI Link to post
hnrk Svart 14.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2022 On 8/7/2022 at 9:50 PM, N-D-780 said: @hnrk kan du si noe mer om hvordan dette startet? Var den ok tidligere i år, men har gradvis blitt værre? Hvordan er den når du har den i fri, hva er tomgangs turtall da? Jeg fikk båten i fjor sommer, så litt usikker. Det er denne sesongen jeg har merket problemet, men i år har jeg også en vanskeligere båtplass som gjør at jeg må kjøre litt fram og tilbake for å komme inn. Tomgangsturtall ser ut til å være et sted mellom 540 og 620. On 8/7/2022 at 9:30 PM, Cerberus said: Denne er vel kansje den beste forklaringen som ligger ute Takk! Link to post
N-D-780 Svart 14.August.2022 Link til dette innlegget Svart 14.August.2022 Ok, iom at dette problemet kan virke som om er opstått i den senere tid, ville jeg ha forsøkt å bytte IAC ventilen. Den kontrollerer luftmengde ved tomgang. Gass wiren regulerer bare spjeldet i luftinntaket, og det er uansett lukket når den går på tomgang, og det er da IAC ventilen gjør reguleringen på MPI motorene. IAC ventilen er kjent for å feile på Mercruisermotorene. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn