Kimsbåt Startet 6.Juli.2022 Del på Facebook Startet 6.Juli.2022 (redigert) Yamaha 30hk autolube 1999 Se video i bunn. Gikk ok i fjor, litt småfusk. Fusker mye i år, drar maks 6 knop. - byttet tennplugger - ny bensin - sjekket alt av filter, bensinpumpe - justert tomgangsskruer - funnet ut at øverste sylinder går av og på og helst svært dårlig, men tenner. nummer to går, fusker bittelitt. Nummer tre går bra. - ingen problem med svinghjul forgasserproblem? Svært usikker på hva jeg skal gjøre her. Føler meg kanskje ikke helt trygg på å skru ut forgassere, men det er kanskje ikke sååå vanskelig? Redigert 6.Juli.2022 av Kimsbåt La til video (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skjærgårdsdram Svart 6.Juli.2022 Del på Facebook Svart 6.Juli.2022 Gikk den dårlig før og eller etter du byttet de tingene? Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 6.Juli.2022 Del på Facebook Svart 6.Juli.2022 Sjekk ledningene til tennpluggene - de kan være rustet noen cm innover, og gir dårlig kontakt/tenning til pluggene Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Bulk Svart 6.Juli.2022 Del på Facebook Svart 6.Juli.2022 Hørte ikke at du prøvde å ruse den opp, men om det er "tom" olje tank eller overoppheting tror jeg den kutter på 2000omrd/min. Vi fikk et problem med vår og da forsvant "sperren" når jeg dro ut rosa ledning som kommer ut av nivå føler for olje tank. Vi lå også i 5-6 knop mot normalt 26-27. 😊 Da gikk den i full fart igjen. Bare pass på at det er olje 😬 Sitér dette innlegget Link to post
Kimsbåt Svart 6.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2022 (redigert) skjærgårdsdram skrev for 4 timer siden: Gikk den dårlig før og eller etter du byttet de tingene? Gikk dårlig før og etter. Null forskjell. Pluggene har normal soting, ingen helt rene. Bonita I skrev for 4 timer siden: Sjekk ledningene til tennpluggene - de kan være rustet noen cm innover, og gir dårlig kontakt/tenning til pluggene ledningene ser ok ut, men ser i andre tråder at coilen kan ha dårlig jord. Men, hvor jordingen sitter har jeg ikke snøring på. Bulk skrev for 3 timer siden: Hørte ikke at du prøvde å ruse den opp, men om det er "tom" olje tank eller overoppheting tror jeg den kutter på 2000omrd/min. Vi fikk et problem med vår og da forsvant "sperren" når jeg dro ut rosa ledning som kommer ut av nivå føler for olje tank. Vi lå også i 5-6 knop mot normalt 26-27. 😊 Da gikk den i full fart igjen. Bare pass på at det er olje 😬 Olje er det bra med og null varsler. fusket din på tomgang? Denne spytter fælt. Går jevnt når den har motstand, men når kun 5-6 knop. Skal prøve å fjerne den rosa ledningen. Koblet du bort fra tanken eller fra boksen? Redigert 6.Juli.2022 av Kimsbåt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Juli.2022 Del på Facebook Svart 6.Juli.2022 Kimsbåt skrev 1 time siden: ser i andre tråder at coilen kan ha dårlig jord. Men, hvor jordingen sitter har jeg ikke snøring på. hvis det er samme som andre 3syl yamaha så er jordingen der coilene er skrudd fast i blokka, 1 ledning pr coil Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
skjærgårdsdram Svart 7.Juli.2022 Del på Facebook Svart 7.Juli.2022 Hei. sjekk jordingspunktene til coil de finner du slik som Ivar skriver. under svinghjul og stator, ligger det en stor gummi skive, som forhindrer at stator går til jord i blokken. er denne borte eller ødelagt, så vil motor ikke gå skikkelig. (se bilde) Sitér dette innlegget Link to post
skjærgårdsdram Svart 7.Juli.2022 Del på Facebook Svart 7.Juli.2022 At du ikke får den opp i turtall overhode og ikke klarer med fart, kan i midlertid virke som den er i en form for nødmodus slik som bulk skriver. nor en slik motor enten gir signal på at den er varm eller at oljen i oljetanken kommer for lavt ned vil den kutte turtall, den går ujevnt og du vil ikke klare mer fart en du beskriver. så for meg høres det ut som det ligger noe der. kanskje en dårlig sensor. kanskje varslingen ikke virker? Sitér dette innlegget Link to post
Kimsbåt Svart 7.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2022 skjærgårdsdram skrev for 1 time siden: At du ikke får den opp i turtall overhode og ikke klarer med fart, kan i midlertid virke som den er i en form for nødmodus slik som bulk skriver. nor en slik motor enten gir signal på at den er varm eller at oljen i oljetanken kommer for lavt ned vil den kutte turtall, den går ujevnt og du vil ikke klare mer fart en du beskriver. så for meg høres det ut som det ligger noe der. kanskje en dårlig sensor. kanskje varslingen ikke virker? Sånn jeg tolket det så føles det som at den ikke drar på alle sylindre når det kommer motstand (vann). Går den ujevnt på tomgang når turtallssperren er aktiv altså? Men, jeg tar bort sensor så får vi se. Utelukker jeg sensor og coil så er det vel kun forgassere igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Kimsbåt Svart 7.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2022 skjærgårdsdram skrev for 2 timer siden: Hei. sjekk jordingspunktene til coil de finner du slik som Ivar skriver. under svinghjul og stator, ligger det en stor gummi skive, som forhindrer at stator går til jord i blokken. er denne borte eller ødelagt, så vil motor ikke gå skikkelig. (se bilde) Dumt spørsmål: Må jeg av med svinghjulet? I såfall, noe jeg bør passe på å ikke gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
skjærgårdsdram Svart 7.Juli.2022 Del på Facebook Svart 7.Juli.2022 Kimsbåt skrev 53 minutter siden: Sånn jeg tolket det så føles det som at den ikke drar på alle sylindre når det kommer motstand (vann). Går den ujevnt på tomgang når turtallssperren er aktiv altså? Men, jeg tar bort sensor så får vi se. Utelukker jeg sensor og coil så er det vel kun forgassere igjen. prøv å koble ut sensorer for å utelukke at det er en av de som lager trøbbel. dersom det ikke hjelper så kan du sjekke om det kan være overslag mellom tennplugg ledninger noen plass. det kan god være du må rense forgassere og justere inn disse, men personlig liker jeg å sjekke de enkleste tingene først. (ledninger/ koblinger, kompresjon, sensorer, stator, plugger, bensin osv) Sitér dette innlegget Link to post
skjærgårdsdram Svart 7.Juli.2022 Del på Facebook Svart 7.Juli.2022 Kimsbåt skrev 56 minutter siden: Dumt spørsmål: Må jeg av med svinghjulet? I såfall, noe jeg bør passe på å ikke gjøre? ja, du må av med svinghjulet først. bruk en muttertrekker til mutteren, så terser du av svinghjulet. du må løsne litt må oljetanken slik at den kommer ut fra svinghjulet, ellers blir den i veien. så må du av med stator for å komme til den gummi skiven. trenger du mer bilder eller delekatalog, så har jeg den. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Juli.2022 Del på Facebook Svart 7.Juli.2022 i nødmodus så kutter den tenning til alle sylindrene over et visst turtall så da går den mye mer hakkete Skal svinghjulet av, bruk egnet ters, dvs ikke en 2-3 armet som drar i tannkransen men en som festes i skruhullene oppå Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kimsbåt Svart 7.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2022 skjærgårdsdram skrev for 1 time siden: prøv å koble ut sensorer for å utelukke at det er en av de som lager trøbbel. dersom det ikke hjelper så kan du sjekke om det kan være overslag mellom tennplugg ledninger noen plass. det kan god være du må rense forgassere og justere inn disse, men personlig liker jeg å sjekke de enkleste tingene først. (ledninger/ koblinger, kompresjon, sensorer, stator, plugger, bensin osv) da har jeg sjekket sensorer, ingen forskjell om de kobles ut. Har nå tatt ut forgassere og sjekket disse, renset dyser osv. (før du skrev alt annet jeg burde sjekke først så klart) skal inn med disse og av med svinghjul for å sjekke pakningen du nevnte. Men. Har lest en del her inne om simringen som sitter mot veivhuset. Kan det også skape lignende symptomer? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Juli.2022 Del på Facebook Svart 7.Juli.2022 gåen nedre simring kan gi lignende symptomer ja, akkurat som at motoren "nyser" Vises gjerne på at nedre plugg er mye renere enn de andre. Stempeltopp vil også være renere enn de andre 2 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 7.Juli.2022 Del på Facebook Svart 7.Juli.2022 Kimsbåt skrev for 3 timer siden: Må jeg av med svinghjulet? I såfall, noe jeg bør passe på å ikke gjøre? Pass på halvmånekilen som sitter på konen som svinghjulet er tredd på... Sitér dette innlegget Link to post
skjærgårdsdram Svart 7.Juli.2022 Del på Facebook Svart 7.Juli.2022 Kimsbåt skrev 15 minutter siden: da har jeg sjekket sensorer, ingen forskjell om de kobles ut. Har nå tatt ut forgassere og sjekket disse, renset dyser osv. (før du skrev alt annet jeg burde sjekke først så klart) skal inn med disse og av med svinghjul for å sjekke pakningen du nevnte. Men. Har lest en del her inne om simringen som sitter mot veivhuset. Kan det også skape lignende symptomer? det kan den, men ofte er det simering i bunn som blir først ødelagt og da kan de komme vann inn. hvis du alle rede har av forgassere kan du skru ut reedventilene og lyse inn eller gå inn med inspeksjonskamera og se om det er tegn til vann eller at det har vert vann i nederste del av veivhuset. se på råden til nederste stempel om det kan være tegn til rust. dersom du må bytte disse, så må powerhead av. du må da bestille inn pakningen som skal være mellom powerhead og stamme samt pakningen under til eksos manefoil/stamme. sender noen bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Kimsbåt Svart 7.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2022 (redigert) skjærgårdsdram skrev 1 time siden: det kan den, men ofte er det simering i bunn som blir først ødelagt og da kan de komme vann inn. hvis du alle rede har av forgassere kan du skru ut reedventilene og lyse inn eller gå inn med inspeksjonskamera og se om det er tegn til vann eller at det har vert vann i nederste del av veivhuset. se på råden til nederste stempel om det kan være tegn til rust. dersom du må bytte disse, så må powerhead av. du må da bestille inn pakningen som skal være mellom powerhead og stamme samt pakningen under til eksos manefoil/stamme. sender noen bilder. Tusen takk for tegning! har skrudd sammen og startet nå. Går MYE bedre. Men, ikke fått sjekket hvordan den går med motstand, skal legge den på sjøen straks og teste. men, jeg har klart å gjøre noe med schoken. Den lukker, men åpner ikke. Hva har jeg kløna med nå? Redigert 7.Juli.2022 av Kimsbåt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skjærgårdsdram Svart 7.Juli.2022 Del på Facebook Svart 7.Juli.2022 Kimsbåt skrev 5 minutter siden: Tusen takk for tegning! har skrudd sammen og startet nå. Går MYE bedre. Men, ikke fått sjekket hvordan den går med motstand, skal legge den på sjøen straks og teste. men, jeg har klart å gjøre noe med schoken. Den åpner, men lukker ikke. Hva har jeg kløna med nå? Kan se ut som du ikke har montert de stagene som skal gå fra forgasser til forgasser. samenlign med dette bildet om du har plassert riktig. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Juli.2022 Del på Facebook Svart 7.Juli.2022 jepp, chokestaget mellom forgasserne mangler Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kimsbåt Svart 7.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2022 Da vil jeg takke alle for god hjelp! Nå går den som en kule igjen! 👍👍 må ha vært noe drit i forgasseren som jeg ikke fikk bort i første omgang. Tikker som en klokke nå 🙌 Sitér dette innlegget Link to post
Bulk Svart 7.Juli.2022 Del på Facebook Svart 7.Juli.2022 Kimsbåt skrev 45 minutter siden: Da vil jeg takke alle for god hjelp! Nå går den som en kule igjen! 👍👍 må ha vært noe drit i forgasseren som jeg ikke fikk bort i første omgang. Tikker som en klokke nå 🙌 Så bra, er super irriterende med feil en ikke finner 😊 Fikk også noen tips i denne tråden. Helt supert👍 Sitér dette innlegget Link to post
skjærgårdsdram Svart 7.Juli.2022 Del på Facebook Svart 7.Juli.2022 Kjekt å høre at alt er i orden igjen. Håper du får mange fine turer med den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.