Jump to content

Valkyrja i vesterled 2022 (t/r Færøyene)


Valkyrja

Recommended Posts

Åpent hav var en rar følelse, man føler seg virkelig liten og ubetydelig i 22 fot der ute. Mistet vinden helt, så returen ble for motor med autopilot. Etter en dag med mye regn og 6 grader var det godt å komme seg inn til dieselvarmeren, som fungerte utmerket til tross for bølgene.

 

Andre båter var det fint lite av, den eneste jeg fikk øye på var en tremastet bark for fulle seil, et imponerende syn. Mens styrmannen sov, kjørte jeg utkikk hvert 15 min til vi fikk land i sikte.

GOPR1699_1660718664104.JPG

Link to post
Share on other sites

Havtåka tjuknet til idet vi ankom Kvitsøy, og til slutt hadde vi knappe 20m sikt. Den nye kartplotteren var gull verdt når vi måtte finnavigere mellom alle skjærene fra vestsiden. Firte seil da vi kom i le for bølgene, og putret i 2 knop med meg til rors, og styrmannen i baugen. 

GOPR1704_1660718304049.JPG

Link to post
Share on other sites

Vi kom akkurat tilbake fra Færøyene nå med Norrøna. Turen fra Torshavn til Hirtshals tok 36 timer. Vi satt pal og stirret utover havet begge veier og fikk ikke nok av utsikten. 

 

Vi har nå mer lyst enn noensinne å seile over med egen båt. Men vi innser at vi trenger mer tid enn vi har ferie for å få det til. Bare turen sørover vil ta et par uker.

 

Om 15 år er vi begge pensjonister og da tror jeg vi må gjennomføre noe slikt.

 

Fortsett å prøve, eller sikt på tur til kun Shetland i stedet. Lettere å få ok vær begge veier på en mindre tur innenfor det tidsvinduet man har til rådighet.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 4 timer siden:

Mener du tok en voksen vurdering om ikke å dra over til Shetland. Det er noe med det å vurdere egen kompetanse, ikke ta unødige tjanser, ikke sette i sving et redningsapparat. Du får plenty erfaring og trening med akkurat det du gjør nå. Små skritt av gangen. 

Takker! Er helt enig, og etter et liv med friluftsliv og 10 år med ekstremsport (paragliding, speedflying og fallskjerm) har jeg for lengst lært at pushing av egne grenser ikke bør kombineres med ugunstige værforhold. Har brukt opp flaksen min i lufta, akter ikke å gjenta samme feil til havs. Dunning-kruger effekten er ikke noe å spøke med.

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev for 3 timer siden:

Du får heller satse på neste år! I år er det et uår værmessig.

Kanskje blir du med til Shetland for å feire 17. mai? Det bruker å være en del båter som seiler over da. Vi også håper å gjøre det neste år.

Du har helt rett der, de fleste langturbåter jeg har truffet i år har både mer erfaring og bedre utrustning enn det jeg har. Og selv da er det mange sørfra som har brukt mye tid på værventing, med Skagerak som lengste havkryssing. 

 

Det høres jammen ikke feil ut! Får se hvordan livssituasjonen blir da, men pleier stort sett å være fri og frank når skisesongen tar slutt vestpå :smiley:

Link to post
Share on other sites

Midtpinne skrev for 1 time siden:

Vi kom akkurat tilbake fra Færøyene nå med Norrøna. Turen fra Torshavn til Hirtshals tok 36 timer. Vi satt pal og stirret utover havet begge veier og fikk ikke nok av utsikten. 

 

Vi har nå mer lyst enn noensinne å seile over med egen båt. Men vi innser at vi trenger mer tid enn vi har ferie for å få det til. Bare turen sørover vil ta et par uker.

 

Om 15 år er vi begge pensjonister og da tror jeg vi må gjennomføre noe slikt.

 

Fortsett å prøve, eller sikt på tur til kun Shetland i stedet. Lettere å få ok vær begge veier på en mindre tur innenfor det tidsvinduet man har til rådighet.

Ser den, men hadde det ikke da vært en mulighet å låne/leie en båt i Bergen/Haugesund/Stavanger? :wink:

 

Gir ikke opp med det første, selv om det ble mer fjelltur enn seiling i sommer. Målet på sikt er å seile balja til sydligere strøk en tur, slik at jeg får hakket mer igjen for alle oppgraderingene jeg har gjort. Kostet 25000 bare for oppgradering av riggen, så den skal slites litt mer før dagen jeg går over til større båt :giggle:

Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev On 17.8.2022 at 9.05:

Åpent hav var en rar følelse, man føler seg virkelig liten og ubetydelig i 22 fot der ute.

GOPR1699_1660718664104.JPG

Flott å se at det fremdeles finnes mennesker i dette landet som reiser langt selv i relativt små farkoster. Med riktig kunnskap, innstilling og utstyr, kan du seile jorden rundt i båten din. Nordmannen Terje Dahl sin seilas i sin 22 fots Coco Loco(Maxi 68), den minste norske båten til å legge ut på en jordomseiling og kom helt til Polynesia før han gikk i land og giftet seg. Han har gitt ut noen bøker om eventyret sitt som med fordel kan leses om du trenger inspirasjon og kunnskap om langtur i liten båt. Jeg lånte bøkene på biblioteket når jeg hadde en 23 fots seilbåt for snart 30 år siden. Han har vel nettstedet sitt aktiv fremdeles om jeg ikke tar helt feil. Tror det heter Sydhav.no.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...