Jump to content

Z reim i A spor? Kilerem


Timmeeh

Recommended Posts

Har dobbel z spor på motoren, og har idag en påhengt hydraulikkpumpe. Skulle hatt meg magnetinnslag på sikt, men disse leveres kun med dobbel A reimhjul. Etter hva jeg finner ut, så er vinkelen på z/a/b lik, og yttermål 10/13/17mm, så det eneste problemet som kan oppstå er vel at z reima bunner A sporet? Og at siden det er dobbeltskiver, så vil de ikke gå 100% parallelt. Tror ikke sistnevnte blir et problem men. Er jo ca 50cm mellom reimhjulene.

 

Noen som har prøvd? Vet? Har ingen A reimhjul jeg kan måle på, eller prøve z reima mi i…

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev 1 time siden:

Noen som har prøvd? Vet?

Det kommer an på reimskiva. Det er standarder for hvordan disse sporene skal utformes, men det er kun et minimumkrav på hvor dypt sporet skal være for at reima ikke skal bunne. Reimskivene kan altså være dypere enn det standarden krever. I de tilfellene vil det gå helt greit å bruke Z-reim i ei A-reim skive. Jeg har også dreid en drøss med reimskiver, og da kan man jo få de målene man vil. Et alternativ kan muligens være å ta av reimskiva og dreie dypere spor, eller aller helst dreie ei reimskive som er riktig. Et annet alternativ er at du bytter ut de andre reimskivene til A.

 

Avstanden mellom sporene har nok lite å si så lenge du har såpass lang senteravstand mellom reimskivene. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 3 minutter siden:

Det kommer an på reimskiva. Det er standarder for hvordan disse sporene skal utformes, men det er kun et minimumkrav på hvor dypt sporet skal være for at reima ikke skal bunne. Reimskivene kan altså være dypere enn det standarden krever. I de tilfellene vil det gå helt greit å bruke Z-reim i ei A-reim skive. Jeg har også dreid en drøss med reimskiver, og da kan man jo få de målene man vil. Et alternativ kan muligens være å ta av reimskiva og dreie dypere spor, eller aller helst dreie ei reimskive som er riktig. Et annet alternativ er at du bytter ut de andre reimskivene til A.

 

Avstanden mellom sporene har nok lite å si så lenge du har såpass lang senteravstand mellom reimskivene. 

https://www.okonomi-deler.no/hydraulikk/motor-pumpe-og-gearboks/frikobling/frikobling
 

Er litt spesielt når det er magnetinnslag virker det som, ikke sikkert det er så mye gods her? Vanskelig å se hvordan de er inni men.. Den skiva jeg har på pumpa idag er massiv med utskiftbart boss i senter. Så den kunne man sikkert dreid ned hvis det ble et problem. 
 

må nesten få noen til å måle dybden på ei slik skive da, for på motoren er det en 4 sporet reimskive i front der de to innerste driver vannpumpe og dynamo.. hadde vært veldig lettvindt om det bare passet med reima jeg har idag. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 2 minutter siden:

Jeg klarer ikke å se hvordan den reimskiva er montert. Det er jo ikke umulig at den kan demonteres og bearbeides litt i en dreiebenk.

Nei det var vanskelig å se. Muligens så er sporet dypt nok, da går d jo bra å smekke den rett på. Båttner reima så er det neppe mange mm det er snakk om, så det er sikkert nok til å dreie ned litt. Skal høre mee økonomideler om de kan ta mål.

Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev 29 minutter siden:

Om du er ute etter at nåken vil anbefale å bruke feil reim i reimskiva så sliter du. Svaret er åpenbart at du må ha riktig skive.  

Hvis du ikke har tid til å sette deg inn i hva problemstillingen er her, så kan du jo la vær å skrive. Det er jo åpenbart at jeg burde hatt en A reim på ei A skive. Men som jeg skriver, så er vinkelen på reimene lik. Ergo er det mulig å bruke ei reim som har 10mm ytre mål på ei a skive som har 13mm ytre mål. Den havner bare litt lengre nedi sporet, og sålenge den ikke båttner så kniper den jo akkurat som om det skulle vært et Z spor den sto i. 
 

og jeg har som sagt ikke funnet frikoblinger med utskiftbar reimskive. Så det er ikke et alternativ å få tak i ei dobbel z skive med magnetinnslag. Finnes det, gi meg en link, problem løst. 
 

mulig det er en løsning med mekanisk frikobling, de har ofte løse aksler så jeg kan hive på den skiva jeg har på pumpa idag. Men ønsker 12v innslag, da får jeg nødstopp på hydraulikken i samme slengen. Fiskebåt krav.

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev 52 minutter siden:

Nei det var vanskelig å se. Muligens så er sporet dypt nok, da går d jo bra å smekke den rett på. Båttner reima så er det neppe mange mm det er snakk om, så det er sikkert nok til å dreie ned litt. Skal høre mee økonomideler om de kan ta mål.

Ring til Økonomideler og spør om dette konkret. De er hyggelige å snakke med, og de er løsningsorienterte. Tviler sterkt på at du bare får et overfladisk svar om at det ikke går. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 24 minutter siden:

Ring til Økonomideler og spør om dette konkret. De er hyggelige å snakke med, og de er løsningsorienterte. Tviler sterkt på at du bare får et overfladisk svar om at det ikke går. 

Skal gjøre det. Må ha en overgang fra aksel med kile til spline, men det har de sikkert også :thumbsup: 

Link to post
Share on other sites

Dybde på A hjulet var 12mm ca. Må måle og finregne litt på reima mi da, håper det går.

 

neste utfordring er at de hadde ikke splinekobling til pumpa mi. De opererer kun med kone aksler sa han, og mi er rett med kile og mutter. 3/4». Men dette har jeg sett ferdig oppsett på så må sikkert bare få tak i rett forhandler tenker jeg… hydema har jo ferdig oppsett men det koster deretter da.

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev for 1 time siden:

Dybde på A hjulet var 12mm ca. Må måle og finregne litt på reima mi da, håper det går.

Ikke heng deg opp i dybden på sporet. Det er bredden i bunn av sporet som spiller  noen rolle. 

Men kunne ikke Økonomideler fortelle deg om du kan bruke Z reim?

 

Timmeeh skrev for 1 time siden:

neste utfordring er at de hadde ikke splinekobling til pumpa mi. De opererer kun med kone aksler sa han, og mi er rett med kile og mutter. 3/4».

Hva trenger du egentlig?

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Ikke heng deg opp i dybden på sporet. Det er bredden i bunn av sporet som spiller  noen rolle. 

Men kunne ikke Økonomideler fortelle deg om du kan bruke Z reim?

 

Hva trenger du egentlig?

De kunne ikke fortelle meg konkret om jeg kunne bruke z reim nei. 
 

Her er akselen på pumpa, så jeg trenger en overgang til splinekobling som det er på frikoblingen. Du ser kanskje såvidt på bilde to hvordan det er der. Men det hadde de ikke, da den ikke er kon. Kunne ikke hjelpe meg videre. 
 

mulig jeg må kontakte en slip som faktisk driver med båter for denne pumpa er jo den mest vanlige i hele norge i små sjarker. Mulig jeg leter i feil ende, bare for å spare noen kroner. 

5D678B81-5275-4E94-875A-318B45809FB1.jpeg

390B92F4-648F-4086-8AFF-6EAB28CDB729.jpeg

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev for 4 timer siden:

Ingen aksel, men en sånn her tenker jeg må til.

 

https://www.okonomi-deler.no/splinekobling-4
 

men det var lite hjelp å få… 

Ok, da skjønner jeg. Men hva er problemet, har de ikke riktig spline, eller er det at de kun har splines som er koniske innvendig?

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 2 minutter siden:

Ok, da skjønner jeg. Men hva er problemet, har de ikke riktig spline, eller er det at de kun har splines som er koniske innvendig?

alle splinesa deres er koniske innvendig, så de passer ikke overens med pumpa mi. Jeg tror jo ikke det er det største problemet, kan jo lett dreies opp men. Må jo være under 19.xxmm da men. kan ikke forstå annet enn at det må finnes ferdige løsninger her. 
 

har sendt mail til progress ingeniørfirma, de driver jo mye med slikt. :thumbsup: Bestilte pakningssett til pumpa der, den lak som ei sil. 

Link to post
Share on other sites

https://www.sbmar.com/product/smx-12v-electric-clutch/
 

ferdige løsninger finnes. Denne har rett 3/4» aksel slik pumpa har, og er bare å bolte rett i festet. Mulig den må fores ut litt men det er bagateller.
 

progress ingeniørfirma hadde en løsning med en adapter mellom, men da bygger den jo så alvorlig mye. Så dette er det beste jeg har kommet frem til hittil. 
 

usikker om det er noen interesse for dette men, jeg legger da ut litt i fall andre søker og plages i fremtiden 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Jeg var innom ei sjappe som selger alt innen reimer og gummi. De har også løse reimhjul. Så jeg spurte jeg, siden det er samme vinkel på Z og A reim, kan jeg bruke en z reim i et A hjul? Nei var svaret. Det tror jeg ikke på sa jeg. Så da henta vi ei Z reim og et A hjul, så la jeg reima i hjulet og hele sidene hadde kontakt, og reima bunnet ikke. 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Komodo skrev 7 minutter siden:

Det går sikkert fint, men hold øye med den. Det kan endre seg litt med belastning og slitasje...

Skal følge med :thumbsup: Men det var god klaring, så hvis reima slites såpass at det bunner er den nok moden for utskiftning :smiley:  Det gledes til å kunne stenge av pumpa på steaming, det ble nok litt mye flow for oppsettet litt for det støyer fælt. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...