Jump to content

Yanmar diesel motor: tåkete/grå motorolje. Grunn til bekymring?

Gandhi

Recommended Posts

Var å tittet på en Master 680 som var til salgs. Kjenner ikke betegnelsen på motoren, men det var en Yanmar fra -80 tallet, saltvannskjølt, 3 sylindre og ca 30 hk. Motor hadde bare gått få timer etter årlig vedlikehold (kom på 10.000 nok) utført av mekaniker og motorrommet så ok ut. Jeg stusset litt på "fargen" til motorolja, blank med noe som kunne se ut gråaktig partikler eller små bobler. Forsøkte å ta bilde. Lurer på om det kan være forårsaket av vann, men ikke rukket å blitt skikkelig ille enda. Eller er dette normalt? IMG_3938.jpg.5f6a3b207ec4b3a4203a223a1bcba73a.jpgIMG_3942.jpg.734374ec19d3d1ab118a9e19b1017146.jpg

bellen skrev for 10 timer siden:

Ja, det ser ut som det er vann i oljen der. Tæring innvendig i motoren er nok stor sannsynlighet for en så gammel saltvannskjølt motor. Kjøper du den båten, så er det stor sannsynlighet for at du må regne med motorbytte innen kort tid.

Takk for svar. Synd, for båttypen er midt i blinken for oss. Men er det vann i olja styrer jeg unna. Det er heldigvis mange andre båter til salgs. 

Gudrun skrev for 2 timer siden:

Finnes og egen pasta for å smøre på peilepinnen for å sjekke. Fant ikke link sånn i farten.

Eller litt olje oppi en spiseskje og varme med lighter under.

Viser den tegn til koking (bobler) kan det være indikasjon på vann.

Når oljen er grå, så er det vel bra nok indikasjon på vann i oljen?

Gandhi skrev for 3 timer siden:

Takk for svar. Synd, for båttypen er midt i blinken for oss. Men er det vann i olja styrer jeg unna. Det er heldigvis mange andre båter til salgs. 

Om båttypen er perfekt for dere og båten ellers er i god stand, så er det no et alternativ å prøve og få prutet båten ganske mye ned. Slik at det kan være økonomisk forsvarlig å kjøpe en helt ny motor å sette inn. En 30 hester er ikke så innmari dyr. Da vil dere spare dere for mye vedlikeholdsutgifter fremover.

Takk for svar alle sammen! Har i grunn mista lysta på denne båten, har altfor lite fritid til å skaffe oss enda en båt med motorproblemer. Kan jo tipse de om å få seg en ny mekaniker. 
Men for å være tydelig, det var ikke en tykk, majonesaktig, gul eller fullstendig grå olje. Olja var klar, men hadde noe som kunne se ut som grå korn eller mikrobobler i seg. Mulig at den hadde blitt mer kremete etter flere timers gange. En sånn test-pasta til å smøre på peilepinnen hørtes nyttig ut, klarte ikke å finne ved googling. 
Heldigvis er det andre båter til salgs… 

Ja kan godt være det er vann i oljen. 

Men var spesielt det TS nevner at oljen var akkurat byttet (og betalt for)jeg bet meg merke i.

Oljen har og oppgaven med å kontinuerlig "vaske motoren" innvendig og fjerne rester av forbrenning etc.  Tar derfor ikke lange stunden før den er blitt sort.

På "gamle" motorer gikk gjerne ikke røret til peilepinnen så langt ned. Peilepinnen endte og ofte litt utenfor røret.

Mens på mange nyere motorer går nevnte rør helt ned i "sumpen".

Ja godt nedi oljen og sågar har noen en 90 graders "knekk" i enden med 4-5 cm med rør etter denne.

Gjør det egnet til bruk ved oljeskift.

Under toppen på peilepinn kan det være plassert o-ringer eller annet så det blir helt tett. 

Ved oljeskift er det den nye oljen og en antydning av den gamle som fyller opp peilerøret første gang peilepinnen dras opp og kan bli stående de første gangtimene.

Derfor nevnte jeg pasta på peilepinn eller spiseskje og lighter. Da blir det lettere bekreftet/avkreftet.

Redigert av Gudrun (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...