Jump to content

Hva gjør Sjøkartverket her?


Bonus

Recommended Posts

Fart/bølger kan de vel se på om sommeren ?

Om de har tid - og om de klarer å isolere effektene uten å bli påvirket av annen trafikk i sundet. Hakke peiling - tenker bare høyt. Svennig - det er kortest vei for deg - ta deg en tur og spør da vel. Si at vi er en 7-800 personer som nå lurer på hva de driver med :lol:
Link to post
Share on other sites

Beklager folkens, det var ingen i båten. Skal gå innom hver annen time i natt for å treffe mannskapet når/hvis de kommer tilbake. :sleep:

Bryggefest i kveld igjen altså? Hva med dragebåtfestival i forbindelse med julegateåpningen i morgen? VI kan jo sjøsette på roklubben og ta en kort sving bortom Son for å hilse på :smiley:
Link to post
Share on other sites

Ingen har spurt en utflytta Jæløyagutt om lov til å durefram som dem vil i Mossesundet. Dette skal vi få en slutt på hvis det ikke kommer noe fornuftig ut av sluttresultatet.

 

Blir vel til at jeg tar Astor nedover for å se om det de gjør gangner byens båtfolk.

 

Venter i spenning på å høre hva mannskapet hadde å si.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har feilet i mitt ærend pålagt av Båtplassen. :sad:

Sjøfalk har forlatt Moss uten at jeg klarte å fastlegge Sjøkartverkets ærend i Mossesundet.

Mens vi inntok en enkel frokost så Sjøfalk sitt snitt til å smette forbi oss. Målbevisst gikk den opp Mossesundet uten å gi slipp på sin hemmelighet.

Tilbake sitter jeg i tomhet, med en klar oppfatning av å ha sviktet mitt ærend.

Jeg er klar til å motta min straff, :discuss: men oppfordrer fellesskapet til å følge Sjøfalk videre for å fravriste dem sin store hemmelighet.

Link to post
Share on other sites

Ehhh ... unnskyld at jeg forstyrrer i en lokal tråd, men hvis man er så interessert, er det ikke bare å ta kontakt over VHF?? :confused: Man trenger vel ikke å gå til nærmest krigsliknende tiltak, bare for å få tilfredsstilt sin abstinentielle interesse?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ehhh ... unnskyld at jeg forstyrrer i en lokal tråd, men hvis man er så interessert, er det ikke bare å ta kontakt over VHF?? :confused: Man trenger vel ikke å gå til nærmest krigsliknende tiltak, bare for å få tilfredsstilt sin abstinentielle interesse?

- men underholdningsverdien ble jo ikke så verst da, Worse... :wink:

Syns "bryggegjengen" i Moss gjør en god jobb i en ellers stille priode, jeg! :smiley:

Link to post
Share on other sites

For dere som er nysgjerrige og interessert å vite mer om Sjøfalk:

 

«Sjøfalk» erstatter en 20 år gammel båt. Mannskapet som får en ny båt, vil oppleve en betydelig

standardhevning og bedret komfort. Håpet er at båten vil representere en ytterligere effektivisering av Sjøkartverkets viktige arbeid med å få frem datagrunnlag for nye kart.

 

Båten er bygget i Litauen på en norskeid fabrikk, men sluttutrustningen er gjort i Hardanger. Den har et standard skrog, med noen endringer for å tilpasse den til sjøkartlegging. Kontrakten ble inngått med det norske firmaet Tresfjord Marine.

 

Den nye målebåten «Sjøfalk» skal hjelpe Statens kartverk Sjø med å få frem datagrunnlag for nye sjøkart. Båten ble levert i mai i 2004, og er av typen Tresfjord Atlantik på 37fot.

 

Etter påmontert sjømålingsutstyr og uttesting i Stavanger vil «Sjøfalk» nå inngå som en del av Sjøkartverkets sjømålingsekspedisjon. Her vil båten brukes i døgnkontinuerlig drift. Den vil i hovedsak benyttes sammen med moderfartøyet «MS Hydrograf», men har lugarer og annet som skal til for at den skal kunne operere selvstendig noen dager.

 

Båten har en maskin på 485 hestekrefter og vil ha en toppfart på cirka 25 knop. Dermed kan båten forflytte seg raskt til de ulike måleområdene. Under selve kartleggingen vil fartøyet imidlertid ikke kunne kjøre i mer en cirka 6 knops fart.

 

Info hentet fra Statens Kartverk Sjø

 

Junern

Link to post
Share on other sites

Hvis man hadde på maritimt vis kalte Astor opp på 16 så hadde jeg sikkert klart å borde Sjøfalk i Drøbaksundet. Jeg var på denne tiden på baksiden av Oscarsborg på vei til Sandspollen.

 

Helt klart en prioritert oppgave for et BP-medlem.

 

Lyttet på 16 og 19 mens jeg var ute å klarete det nye kartprogrammet.

 

Vel, vel. Vi får leve i uvissheten hva denne båten gjorde i Moss denne helgen. Og menst sansynlig på overtid og helligdagstillegg på Statens lønnsregulativ, diett og overnattingstillegg etc. etc.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Kanskje det har en sammenheng med dette? :confused:

Ja, en viss sammenheng har det nok: Når det gjelder finansieringen av denne utbyggingen, har havnevesenet øremerkede midler til rådighet. Det er pengene fra salget av Sundbryggene som nå skal brukes til dette prosjektet. Jeg har således vært med å betale for dette :yesnod:

Men, Moss Avis beskriver i sin artikkel rehabiliteringen av kaia SYD for Kanalen. Jeg påpekte i trådstarten Sjøkartverkets gjøremål i Mossesundet NORD for kanalen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...