Jump to content

Hva gjør Sjøkartverket her?


Bonus

Recommended Posts

Ikke for å ødelegge mystikken rundt Sjøfalk sine tokter i Mossesundet, men Kartverket driver kun med "oppdateringer av sine egne publikasjoner" som de så fint kaller det. Det har altså ingenting med skumle planer eller utbygging av containerhavna i Moss. Føljetongen ble nesten like spennende som Astor sin hjemreise, men nå er altså denne historien i havn... :cheers:

(kilde: Statens Kartverk, avd "sjø" i Stavanger)

Link to post
Share on other sites

. Jeg påpekte i trådstarten Sjøkartverkets gjøremål i Mossesundet NORD for kanalen.

Ser det, men er du sikker på at de ikke har vært på sydsiden også da? :wink:

Det er jo planer om litt av hvert der også har jeg inntrykk av....

men Kartverket driver kun med "oppdateringer av sine egne publikasjoner" som de så fint kaller det. Det har altså ingenting med skumle planer eller utbygging av containerhavna i Moss. (kilde: Statens Kartverk, avd "sjø" i Stavanger)

Oki. Det har jo vært ganske store endringer rundt kaiene nord for kanalen ja. Så de trengte sikkert en oppdatering da.

Og flere endringer kan vel komme etterhvert tenker jeg....................

Link to post
Share on other sites

Oki. Det har jo vært ganske store endringer rundt kaiene nord for kanalen ja. Så de trengte sikkert en oppdatering da.

Og flere endringer kan vel komme etterhvert tenker jeg....................

For ikke å snakke om at "flishaugen" fra Peterson ved den grønne staken ved Mosseelva nok kan ha flyttet på seg over tid. Det har jo sluttet å boble nitrogen derfra
Link to post
Share on other sites

Ja,,, DET er jo et eget kapittel. :puke:

 

Synes dessuten at området rundt og ved kanalen begynner å bli såpass bra nå, at det burde være på tide å utvide gjesteplassene i Moss også.

Nå har vi jo fått flere restauranter og bedre tilbud rett ved brygga, så dette burde føre til flere gjester etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Synes dessuten at området rundt og ved kanalen begynner å bli såpass bra nå, at det burde være på tide å utvide gjesteplassene i Moss også.

Nå har vi jo fått flere restauranter og bedre tilbud rett ved brygga, så dette burde føre til flere gjester etterhvert.

Da jeg observerte Sjøfalk i aksjon, gikk den fram og tilbake flere ganger langs det området som er foreslått som Gjestehavn i gjeldende reguleringsplan. I bildet nedenfor har jeg markert dette med en rød pil.

Bilde

Link to post
Share on other sites

De driver med noe så enkelt og greit som sjøkart oppmåling. Før de kom til Moss så holdt de på her på Skjærhalden og omegn i 14 dager

Bryggene innenfor ble tidligere kalt Alpha-brygga mot Persilbrygga.

 

Alphaselskapet hadde i mange år fast anløp på tuppen av Alphabrygga. Siste var vel Glommen II som kom fra Oslo, gikk etter lassing/lossing gjennom kanalen og videre sørover.

 

Persilbrygga har vel nærmest falt sammen gjennom årenes løp.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

tar opp denne.

båten er på losbefaring. Båten er på arbeid med å oppgradere boka "den Norske los" for de som har lest i denne bok, så vet dere at det er mye info. Det vil komme en ny utgave av boka snart, derfor er "sjøfalk" ut og sjekker div. mannskapet regner på å sjekke indre oslofjord. blir nok å se på aker brygge :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Vi, "Sjøfalk" er på runde for å oppdatere farvannsbeskrivelsen "Den norske los", bid 2A som dekker farvannet "Svenskegrensen - Langesund". Den kommer i ny til sommeren i ny A4-format med ca 85 skisser/kart i stor målestokk.

 

Noe av sjømålingene vi gjør, er for å oppdatere disse kartene samt at vi måler dybder langs en del kaier etter ønske fra losene. Vi undersøker også en del grunnmuligheter som er rapportert inn av brukerne.

 

Vi ligger nå i Horten etter å ha befart kysten rundt fra Svenskegrensen og skal videre syd- og vestover til Langesund.

 

Dnl

Link to post
Share on other sites

tar opp denne.

båten er på losbefaring. Båten er på arbeid med å oppgradere boka "den Norske los" for de som har lest i denne bok, så vet dere at det er mye info. Det vil komme en ny utgave av boka snart, derfor er "sjøfalk" ut og sjekker div. mannskapet regner på å sjekke indre oslofjord. blir nok å se på aker brygge :smiley:

 

runem har jo svaret her .Snakket litt med dem ikveld ,da dem ligger over i havna våres inatt .Fikk gitt dem hjelp til og fylle opp vanntanken , kansje ikke like lett overalt for tiden . men det blei fixa . Tre hyggelig karer ombord som er på losbefaring .Her på indre havn i Horten forsvant jo flere grønne og røde staker i våres da marinen pakka sammen og forsvant ,resultat flere gikk på så det sang da dem ikke er ortlig kjent å da stakene var borte ,skal ikke mere til før det var kø i krana i hjemmehavna . Vi har også en rød og grønn stake med lys helt inne rett før vealøs renne starter for dem som er kjent . Spurte om dem kunne sjekke opp litt da jeg mener den grønne har vært slukt i lang tid ,ser den ikke fra land idag , men den røde som er lenger ute ser vi lyser , og det er en litt skummel plass så det grønne lyset er ikke dumt og ha på nå i vintermørket , så kansje det . blir fixa nå . Dem skulle vært inne i Sandvika og sjekka litt rundtom der , men var for mye is der så dem turte ikke kjøre innover der . Sporer litt av her men jeg sa at det kan ikke være noe problem med litt is da dem har en 37" Tressfjord . Har kjørt i isen i alle år jeg og har aldrig fått noen skade av isen .Men kan jo ligge noe som har frysi fast i isen da og det er ikke bra + vis isen er tykk så kan du få slått propellen vis du har max uflax .Kjør pent og jeg er rimelig sikker på at en plastbåt ikke blir skada av det .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...