Jump to content

Bunnstoff Aluminiumsbåt


Trottle

Recommended Posts

Var ny me Alu båt i fjor "Yamarin 64 BR Cross, 150 VMAX, 44-46kn". Kjempe båt:-)

Skuffelsen ble alikevell stor da den ble tatt opp i fjor høst, da jeg aldri har sett så mye rur på en båt før.

Hatt glassfiber før og aldri hatt rur på skroget, kun på motorbraketten.

Fra fabrikk så blir disse behandlet med Hempel Alusafe, vil anta du kan bruke penoltusj i stedet for den.

 

Men den må få et nytt lag nå før sjøsetting og valget står da mellom.

 

Hempel Aluxtra NCT som skal være bedre en Alusafe.

Seajet 028, som det finnes fremdeles i butikk.

Seajet 027, som er erstatteren til 028.

 

Ser Seajet sier optil 40kn på disse, men vil anta det ikke er et problem da jeg ikke ligger lenge på 44-46kn når jeg drar på.

 

I katalogen til Seajet så står det at en må prime over Alusafe når en bytter til 027/028. Kan ikke se at det burde være et problem hvis bunstoffet ikke er dårlig under.

 

Er på jakt etter deres erfaringer rundt dette da det blir av og til litt håpløst og spørre forhandlerene om dette. De mener jo sitt stoff er best uansett:-)

 

Ser det også ligger flere tråder rundt dette her på forumet, men starter en ny for å få nye erfaringer.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

En kjenning av meg brukte Seajet over flere på sin Kværnø uten å prime, med katastrofalt resultat. Det var nemlig litt kobber i bunnstoffet.
 

Med forbehold om at de har endret oppskriften nå, resulterte det den gang i gradvis tæring av skroget før båten en sesong begynte å ta inn vann. Han merket ikke noe underveis. Produsenten mente at det ikke var noe å reparere på og båten ble kassert. 
 

Har bestilt meg aluminiumsbåt selv nå, så hører gjerne erfaring fra andre om bunnstoff jeg også, men har en mistanke om at mye groing er en ulempe med aluminiumsbåt man bare må leve med. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har tidligere brukt Seajet 027 på saktegående båt der marsjfart var 10 knop. Hadde sort under fra Biltema og 027 på skrogsiden og opp til vannlinja. Ble selvsagt møkkete, men møkka forsvant lett med litt kosting. Null groe. Meget fornøyd med andre ord.

Nå har jeg båt med maks 40 knop, men tviler på at jeg vil ligge der lengre enn et par minutter kun når jeg skal blåse rein dieselmotoren.

 

Men, vil virkelig et selvpolerende bunnstoff holde gjennom sesongen på planende båt? Tenker jeg enten kjører i snekkefart, eller 25 knop over lengre strekker.

Noen med erfaring?

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke hvorfor en alubåt skal gro mere enn en plastbåt. det er vel på bunnstoffet og ikke på aluminiumen?

en hyttenabo av meg og hadde brukt vanlig bunnstoff beregnet på glassfiberbåter.  etter noen år var det bare å stikke skrujernet rett igjennom skroget. den ble vraket

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...