Trottle Startet 12.Juli.2022 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2022 Var ny me Alu båt i fjor "Yamarin 64 BR Cross, 150 VMAX, 44-46kn". Kjempe båt:-) Skuffelsen ble alikevell stor da den ble tatt opp i fjor høst, da jeg aldri har sett så mye rur på en båt før. Hatt glassfiber før og aldri hatt rur på skroget, kun på motorbraketten. Fra fabrikk så blir disse behandlet med Hempel Alusafe, vil anta du kan bruke penoltusj i stedet for den. Men den må få et nytt lag nå før sjøsetting og valget står da mellom. Hempel Aluxtra NCT som skal være bedre en Alusafe. Seajet 028, som det finnes fremdeles i butikk. Seajet 027, som er erstatteren til 028. Ser Seajet sier optil 40kn på disse, men vil anta det ikke er et problem da jeg ikke ligger lenge på 44-46kn når jeg drar på. I katalogen til Seajet så står det at en må prime over Alusafe når en bytter til 027/028. Kan ikke se at det burde være et problem hvis bunstoffet ikke er dårlig under. Er på jakt etter deres erfaringer rundt dette da det blir av og til litt håpløst og spørre forhandlerene om dette. De mener jo sitt stoff er best uansett:-) Ser det også ligger flere tråder rundt dette her på forumet, men starter en ny for å få nye erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
Imsterfjording Svart 25.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2022 En kjenning av meg brukte Seajet over flere på sin Kværnø uten å prime, med katastrofalt resultat. Det var nemlig litt kobber i bunnstoffet. Med forbehold om at de har endret oppskriften nå, resulterte det den gang i gradvis tæring av skroget før båten en sesong begynte å ta inn vann. Han merket ikke noe underveis. Produsenten mente at det ikke var noe å reparere på og båten ble kassert. Har bestilt meg aluminiumsbåt selv nå, så hører gjerne erfaring fra andre om bunnstoff jeg også, men har en mistanke om at mye groing er en ulempe med aluminiumsbåt man bare må leve med. Sitér dette innlegget Link to post
Antitin Svart 26.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2022 Har god erfaring med Seajet 038 på alubåt. Tidligere prøvd Seajet 034 og International Cruiser med relativt dårlig resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 23.April.2024 Link til dette innlegget Svart 23.April.2024 Har tidligere brukt Seajet 027 på saktegående båt der marsjfart var 10 knop. Hadde sort under fra Biltema og 027 på skrogsiden og opp til vannlinja. Ble selvsagt møkkete, men møkka forsvant lett med litt kosting. Null groe. Meget fornøyd med andre ord. Nå har jeg båt med maks 40 knop, men tviler på at jeg vil ligge der lengre enn et par minutter kun når jeg skal blåse rein dieselmotoren. Men, vil virkelig et selvpolerende bunnstoff holde gjennom sesongen på planende båt? Tenker jeg enten kjører i snekkefart, eller 25 knop over lengre strekker. Noen med erfaring? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 23.April.2024 Link til dette innlegget Svart 23.April.2024 Jeg forstår ikke hvorfor en alubåt skal gro mere enn en plastbåt. det er vel på bunnstoffet og ikke på aluminiumen? en hyttenabo av meg og hadde brukt vanlig bunnstoff beregnet på glassfiberbåter. etter noen år var det bare å stikke skrujernet rett igjennom skroget. den ble vraket Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
aluminiumsbåt Svart 26.September Link til dette innlegget Svart 26.September Ser at det er spørsmål om bunnstoff og alubåt. Jeg har hatt aluminiumsbåt i over 20 år. Har prøvd de fleste bunnstoff, og seajet er absolutt best. MEN - det må, uansett fabrikat, være bunnstoff laget for aluminiumsbåt. Saken er at det viktigste middelet i bunnstoff mot groing er kobber, og kobber kan ikke brukes mot aluminium, fordi kobberet tærer på aluminiumen. Ergo får du massevis av bunnstoff som er laget spesielt for aluminiumsbåt, og som ikke holder mål. Som f.eks. Alusafe fra Hempel. Jeg har prøvd det, og kunne like gjerne brukt treolje. Seajet lager flere typer bunnstoff, både for båter av plast og aluminium. Jeg bruker seajet 027 på min aluminiumsbåt ( Yamarin 49 br Cross, 2015 modell) og er strålende fornøyd med det. Ingen groing og minimalt med rur. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 26.September Link til dette innlegget Svart 26.September Jeg smurte på Hempel Silic One i slutten av mai, jeg har en tråd om det her på forumet. Jeg hadde Seajet for alu, og jeg var ikke fornøyd. Det så ikke ut etter ett år. Båten min ligger med hekken mot nord, så den får sola fra morgenen og noen timer utover, og da gror det friskt hvis ikke bunnstoffet holder mål. Så langt ser det veldig bra ut med Silic One, men det spennende blir å se neste vår, for det er jo om våren det gror mest. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 27.September Link til dette innlegget Svart 27.September Jeg har en 42 fot Osvik aluminiumsbåt. På den har jeg brukt Jotun Seaquantum i flere år og det gror praktisk talt ikke, bare noe "sli" som vi kaller de små tynne trådene her hos oss. Leverandøren understreket viktigheten av å være nøye med grunningen før påføring. Det er ganske kostbart, mener at jeg betalte bortimot 10.000 for en 20-literdunk. Men med tanke på at det holder med slipping hvert 2-3 år er det en god løsning. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jon-Kåre Svart 28.September Link til dette innlegget Svart 28.September Jeg bruker lys Jotun nonstop selvpolerende https://www.westsystem.no/produkt/jotun-nonstop-ii-selvpolerende-bunnstoff/ Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.