bjorngb Startet 14.Juli.2022 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2022 Vår tur i dag. På vei inn i en trang havn med litt vindkast var vi borti en annen båt. Vår påhengsmotorbrakett ble demontert i sammenstøtet, men jeg kunne ikke se andre skader på hverken min eller den danske båten. Den danske båten har en fenderlist med metallband utpå som jeg ikke kunne se skade på, eller skade i vår båt etter sammenstøt med denne. Den danke herren ombord var hyggelig og imøtekommende da jeg gikk bort etter vi hadde fått fortøyet. Vi ble enige om at vi begge kontakter våre forsikringsselskap i morgen, og snakkes sammen etterpå. Så til spørsmålet - hvordan fungerer danske båtforsikringer? Er det som i Norge hvor jeg gjør opp ved å betale hans egenandel? Link to post
VegJoh Svart 14.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2022 bjorngb skrev 18 minutter siden: Er det som i Norge hvor jeg gjør opp ved å betale hans egenandel? Jeg var ikke klar over at det fungerer slik i Norge ? Jeg trodde det var slik at det var din ansvarsforsikring som betaler for skaden på hans båt, og at hans forsikring ikke blir utløst ? D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
bjorngb Svart 14.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2022 VegJoh skrev 9 minutter siden: Jeg var ikke klar over at det fungerer slik i Norge ? Jeg trodde det var slik at det var din ansvarsforsikring som betaler for skaden på hans båt, og at hans forsikring ikke blir utløst ? Det er slik på kjøretøy. Det er unntaket når der kommer til forsikringer. Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2022 Du forsikrer din båt, med de betingelser du har. Andre forsikrer sine båter med varierende betingelser. Det er deg uvedkommende. Man må ikke blande inn filiosofien rundt bilforsikringer og objektivt ansvar. Eksempelvis, brenner huset mitt ned, dekker (muligens) min forsikring mitt hus. Om min brann gjør at naboens hus brenner ned, er det forsikringsmessig meg uvedkommende. Link to post
VegJoh Svart 14.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2022 (redigert) bjorngb skrev 37 minutter siden: Det er slik på kjøretøy. Det er unntaket når der kommer til forsikringer. Hulda skrev 26 minutter siden: Du forsikrer din båt, med de betingelser du har. Andre forsikrer sine båter med varierende betingelser. Det er deg uvedkommende. Takk for oppklaringen. jeg har (bank i bordet) vært forskånet fra å være innblandet i noen tilfeller med båt der det har vært aktuelt å benytte forsikring. Grunnen til at jeg spurte var at jeg leste igjennom forsikringsvilkårene i min forsikring for en stund siden ifm. om det var krav til vakthold i havn og da leste jeg også dette punktet(under). Tolket det dertil at «annen persons ting» også innbefattet hans båt, men da skjønner jeg at så ikke er tilfelle her Redigert 14.Juli.2022 av VegJoh (see edit history) D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Vestkystseiler Svart 14.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2022 (redigert) De magiske ordene er "rettslig erstatningsansvar". Slikt ansvar oppstår bare dersom du har vært uaktsom, isåfall betaler ansvarsforikringen din erstatning for skader på annen manns eiendom - både båt og andre ting som blir skadet. Dersom skaden skyldes et hendelig uhell, har du ikke noe rettslig erstatningsansvar, og de som lider skade må betale for dette selv, eventuelt benytte seg av egen forsikring. Det er forøvrig en utbredt misoppfatning at det må foreligge grov uaktsomhet for at ansvarsforsikringen skal gjelde - nærmest at man må ha vært beruset da skaden oppstå. Dette stemmer ikke, rettslig erstatningsansvar foreligger ved vanlig (simpel) uaktsomhet. Det kan derfor godt hende at ansvarsforsikringen til trådstarter kan komme til nytte i dette tilfellet. Det kan argumenteres at det var uaktsomt av trådstarter å gå inn i denne trange havnen under gjeldende vind og værforhold. Redigert 14.Juli.2022 av Vestkystseiler (see edit history) Link to post
bjorngb Svart 14.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2022 Takk @Vestkystseiler - jeg ringer forsikringen min i morgen uansett. De skadene jeg (ikke) har sett tilsier at dette er en ikke sak, men det er greit å være godt forberedt . Dansken var redd for delaminering og skade på balsakjerne. Det var et såpass lett touch at jeg ikke er redd for det. Muligens det blir litt penger for å få takstmann ut - men det dekker vel forsikringsselskap i forkant av en sak? Satser på at det er skade på stoltheten og et knekt påhengsbrakett som et dagens ‘regning’. Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2022 Hulda har frivillig ansvarsforsikring. Koster noen hundringer/år og dekker opp til SEK 60 000 000. Link to post
bjorngb Svart 14.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2022 Hulda skrev 1 time siden: Hulda har frivillig ansvarsforsikring. Koster noen hundringer/år og dekker opp til SEK 60 000 000. Takk for tipset. Det skal jeg undersøke muligheten til å tegne. Men spørs om det går der jeg er kunde nå ?? Link to post
Rolf Svart 14.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2022 (redigert) Det er vel sjøloven som regulerer ansvarsforholdet ved sammenstøt til sjøs. I det store og hele er denne loven internasjonalt vedtatt slik at den også gjelder i Danmark. Jeg er ikke spesielt kyndig i dette men såvidt jeg kan se er det kapittel 8 som regulerer dette med sammenstøt https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1994-06-24-39/KAPITTEL_3-2#KAPITTEL_3-2 Om vi antar at du ikke har vært uaktsom og at sammenstøtet er en følge av et uhell så er det vel paragraf 162 som gjelder spesielt: § 162.Sammenstøt som følge av ulykkeshendelse Er sammenstøtet en følge av en ulykkeshendelse, eller kan det ikke opplyses at det er forårsaket ved skyld på noen av sidene, bærer hvert skip sin skade. + Det betyr vel at etter loven skal du ikke erstatte noe av motpartens evt. kostnader. Og at du ikke kan anvende ansvarsforsikring, siden du ikke har noe ansvar. Hvert skip bærer sine kostnader, som kan dekkes av egen kaskoforsikring, om man har det, minus avtalt egenandel. Men så kan man jo velge å være gentleman og ønske å holde motparten skadesløs. Dette har jo vært diskutert her utallige ganger og man kan tenke seg at å dekke motpartens forsikringsegenandel er en rimelig løsning. Men hva om motparten har avtalt en skyhøy egenandel mot en rimelig premie, hva om han ikke har forsikring i det hele tatt? Da kan det bli særdeles dyrt å være gentleman utover det lovpålagte. Så tenk deg om før du gir noen som helst lovnad til motparten. Og be om å få en uttalelse fra ditt selskap skriftlig og i klartekst. Grunnen til at det er slik at hvert skip må dekke egen skade, har slik jeg har forstått det med å gjøre st feks kollisjon er en av havets/sjøfarten iboende farer, dvs noe man må regne med kan skje og derfor må man selv ta sine forholdsregler, ved feks å tegne kaskoforsikring. Google feks begrepet Perils of the Sea så dukker det opp mye stoff fra sjørett og forsikringsverdenen. Redigert 14.Juli.2022 av Rolf (see edit history) Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
index Svart 14.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2022 Har man ansvar, så dekkes skaden på motpartens båt av ansvarsforsikringen din. Har man ikke ansvar, så dekker begge skader på egen båt om man ikke har kasko. Verre er det ikke. Å betale den andres egenandel om man ikke har ansvar for skaden blir helt feil i mitt hode.. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Honduras Svart 14.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2022 Og diskusjonen om ansvar kan man vel bare be motparten ta med ditt selskap. Så kan selskapene krangle, som har jurister på begge sider. * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn