Jump to content

Kjøleboks, hvor mye strøm kan jeg bruke fra batteriet?


KC-

Recommended Posts

Hei! 

 

Jeg har en kjøleboks fra biltema som går på strøm, og trekker i følge bruksanvisningen 48w på 12v DC.  

 

Jeg har kun ett batteri i båten, Batteriet er et 100ah fritidsbatteri fra biltema (80-41001).

 

Så, det jeg lurer på er hvor lenge det er "trygt" å ha kjøleboksen koblet til når motoren ikke går, uten å tappe ned batteriet slik at jeg ikke får start. Er det innafor å la den stå på noen timer på en dagstur, f.eks.? 

 

 

 

Link to post

Som Swingswong sier bruker den ca 4 Ah per times drift. 

Hvis batteriet er fulladet når du starter kan du maksimalt bruke opp til 50% av batteriet (50Ah) det skulle tilsvare ca 12h drift.

Hvis du legger inn litt sikkerhetsmarginer borde du kunne kjenne deg trygg på å bruke boksen 7-8 timer, forutsatt att batteriet er tipp-topp og at du ikke har noen andre strømbrukere i gang (stereo, mobillading etc)

Link to post

Motoren er en yamaha 60HK fra 1986 =)

 

Vet ikke hvor gammelt batteriet er,  det stod i båten når jeg kjøpte den i vår. Men det ser ikke spesielt tilårskomment ut.  

 

Er nok ikke aktuelt å ha den stående på i 8-9 timer altså, det er jo primært FØR man griller det er greit å holde maten kjølig :) 

 

 

Link to post

Til referanse mtp restkapasitet på et våtbatteri:

 

Er hentet fra en annen tråd her inne og som jeg har lagret på mobilen hver gang jeg lurer på dette selv...

 

Med andre ord kan man når ingen strøm brukes sjekke kolonnen "0 ampere" , og når kjøleboks sviver sjekke kolonne "5 ampere" for estimert ca gjenværende kapasitet.

 

87557326_Screenshot_20220715-232913_SamsungInternet.jpg.293b8505105dda3936b6c4b4fc764578.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Går ut ifra det er en sådan blå billig kjøleboks som Biltema selger.

Har en sådan hjemme en plass, å makan til møkk, skal en lete lenge etter.

Skal den kjøle noe videre, så må ting en putter i være skikkelig kalde fra før, eller en må bruke fryse elementer.

La å merke til at min trakk ganske så mye strøm når den kjørte i varmen. Så ville ikke stole så mye på disse tall fra BT.

 

Men ja de store å dyre bokser med kompressor, de har ofte en sikring så slår av boksen når en kommer på lav strøm. Men da spørs det om det er nok strøm igjen til starte en gammel motor, når den når dette nivået.

 

 

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Jeg har en slik med kompressor, og den er fantastisk strømgjerrig og veldig kald. Må stå på det laveste, for ellers fryser varene...

 

Mener å huske at den kutter ved ganske lav volt, så den sparer på en måte batteriet,  men ikke til å få start.  Mener å huske at den kutter ved 11,8 V. Det er da sannsynligvis ved strømtrekk på ca 4A. 

 

Min går selvfølgelig fra forbruksbatteriet  som igjen lades av solcellepanelene. Så når kjøleskap og kjøleboks trekker mest strøm (solrik varm dag) så fyller solcellene på mest.

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Mye kommer an på batteriets tilstand. Har selv hatt Biltema startbatteri som etterhvert som fulladet klarte å starte 30 hk kun når den var varm, men det var når batteriet var noen år. Bare nevner det for å få frem at det ikke finnes en fasit på hvor mye man kan bruke et batteri før man ikke har nok til start av motor.

 

Biltema hadde hvertfall før en boks på sigarettennerkabel som kuttet strømmen når det ble lite igjen. Har selv brukt slik til kjøleboks da jeg gjerne vil utnytte strømmen mest mulig (kaldest mulig mat), men fortsatt starte og ha strøm til ekkolodd.

 

Men istedenfor å hele tiden ha "rekkeviddeangst" for batteriet og kanksje en dag finne ut at du tappet det for mye ned og ikke får start og sliter så burde du finne ut hvordan du starter motoren din med snor og sjekek at du har alt du trenger i båten. Kanksje er det snorstart på den, da er o saken grei (hvis du er sterk nok eller har tilgang til ande sterke folk). Men ellers så kan man som regel ta av dekeselet og ei beskytelsesplate til og snurre snor rundt og dra. Men pass på å være forsiktig, for blir det tautrekkingskonkurranse melllom deg og 60 hk så taper du nok den konkurransen. Selv klarer jeg fint å dra igang min 100 hk Yamaha 2-takt. Jeg har aldri hatt bruk for det, men har testet det for å sjekke at jeg har en backup og ikke trenger å være redd for å gå strømtom. Jeg tar kun snora en gang rundt svinghjulet, dette for at det skal være mindre fare for at den snurres fast og dras med rundt, feks hvis den starter før man har dratt ut helt. Også bruker jeg en liten trepinne på tvers slik som på startsnorer, for at jeg ikke skal ha for godt feste til hånda. Hvis man lager ei løkke på tauet elelr surrer det noen runder rundt håndleddet og andre enden hekter seg fast og motoren starter (tautrekkingskonnkurransen du lett taper) så kan det gå riktig galt. Hensikten med trepinnen er at man skal ha et grep som er så dårlig at håndtaket bare glipper ut av hånda hvis tauet raskt vinsjes inn av motoren.

 

Du skriver du har Biltema kjølebag, det har jeg også hatt før. Brukte den på båtferie og kjørte deretter hjemover med denne koblet til sigarettenneruttaket i bilen. Synes det luktet litt vel mye svidd fra den gamle bilen foran i køen, inntil jeg skjønte at det ikke kom derfra, for det kom røyk opp fra kjølebagen min. Dro ut kontakten og svingte inn på en stubb av gamle E18 som heldigvis var der noen få hundre meter lenger fremme. Lempet ut Biltema-kjølebagen og tømte vann over lokket og fikk luftet ut av bilen (men fortsatt svidd lukt inni bilen flere dager etterpå til tross for grundig utlufting og flere timers kjøring. Kjølebagen fik stå i båten (på henger bak bilen) uten strøm tilkoblet resten av turen.

 

Når det gjelder kapasitet til kjøling så kan du ta noen brusflasker og fylle dem med vann og legge dem i fryseren, da har du kjøleelementer og deretter kaldt drikkevann. Har selv fortsatt hatt isklumper igjen etter 4 dagers båttur med 12V kjølebag av den billige enkle typen (men ikke Biltema). Kjøleboksen stod ikke på hele tiden, stort sett kun når motor gikk, som vel vil si sånn ca 8-10 timer pr dag, og kanskje et par timer etter dette.

 

Det jeg synes er viktigst med kjøling er holdbarheten til kjøtt som skal grilles senere. Har vært på båtferie uten kjølebag og grillet. Men med ønske om grilling søndag og innkjøp lørdag (og noen ganger jeg ikke finner passende sted å grille og kjøttet blir liggende til neste dag) så er det greit at det ikke bederves. Har vært litt dårlig i magen på sånn båttur, som medfører mange turer innom doer, da er det bedre å ha en kjølebag.

 

Har nå to batterier i båten og kobler det slik at jeg har bryter 1, 2 og 1+2. Har eget uttak fra 2 så jeg kan bruke dette til kjølebag uten å tappe 1 som er nærmest motor og dermed best egnet til start.

Redigert av 19 fot (see edit history)
Link to post
Kallethekid skrev for 10 timer siden:

Hvis batteriet er fulladet når du starter kan du maksimalt bruke opp til 50% av batteriet (50Ah) det skulle tilsvare ca 12h drift.

Ja, forutsatt at batteriet er flunka nytt, og faktisk fremdeles har den oppgitte kapasiteten. Noe som lang fra er sikkert, ikke minst med tanke på:

 

KC- skrev for 10 timer siden:

Vet ikke hvor gammelt batteriet er,  det stod i båten når jeg kjøpte den i vår.

 

Akkurat det som diskuteres her er vel en av årsakene til at redningsskøyta kjører i skytseltrafikk i sommermånedene mellom folk som er tom for bensin eller har tomt batteri. Så det enkle svaret er egentlig: Ikke bruk startbatteriet til noe forbruk overhode når motoren ikke er i gang! For folk som kan strøm og spenning er det mulig å avvike dette, men så lenge spørsmålet stilles, er jo ikke det tilfelle. 

Link to post

Jepp, jeg støtter det rådet. 

 

Det enkleste oppsettet (?) som fungerer automatisk vil være å putte inn et nytt batteri (Biltemas marine batterier er ok og rimelige), og sette opp ett skillerelé (Biltema sitt fungerer bra for meg) mellom startbatteriet og forbruksbatteriet. Da ordner elektronikken lading automatisk, og sikrer startbatteriet automatisk. 

 

Sett opp en ny hovedstrømbryter for forbruksbatteriet og kople alt av forbruk til den, men la motor være koplet til startbatteri (egen hovedstrømbryter antar jeg). 

 

Da vil du alltid ha til start, og du kan i prinsippet bruke kjøleboksen til den stopper, selv om det IKKE er anbefalt å tømme batteriene helt. (Tømme batteri helt = kortere levetid på batteri)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Hvis du senere kopler til solcellepanel kan det da koples til startbatteriet, og det vil lade både startbatteri og forbruksbatteri når det er nok sol.

 

Til referanse: Jeg har 100W solcellepanel og i praksis lader det nok til at mine batterier har et sunt liv, selv om kjøleboksene står på døgnet rundt når vi er ute. (Jeg har 2x 110Ah til forbruk.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Takk for svar og mange flere svar på flere ting enn jeg lurte på ;) 

 

Forøvrig er det jo for min del åpenbart at en kjøleboks fra biltema er for å holde ting kaldt, ikke kjøle det ned. Og min erfaring er at denne (som ble anbefalt i test) helt fint klarer å holde maten kjølig nok mange timer til at den ikke er sur når det skal spises på dagstur. 

 

Alle løsninger med ekstra batteri, solcellepanel etc. er jeg klar over, men nå har jeg ikke det i dag. Skal jeg gå til innkjøp av alt det nå, så må jeg grille i marinaen, for da er bensinbudsjettet oppbrukt.  

 

Oppsummeres pessimister og optimister her, så tar jeg sjansen på å ha kjøleboksen på et par tre timer mens vi blir sultne på tur :) 

Link to post
Komodo skrev for 3 timer siden:

Ja, forutsatt at batteriet er flunka nytt, og faktisk fremdeles har den oppgitte kapasiteten. Noe som lang fra er sikkert, ikke minst med tanke på:

 

 

Akkurat det som diskuteres her er vel en av årsakene til at redningsskøyta kjører i skytseltrafikk i sommermånedene mellom folk som er tom for bensin eller har tomt batteri. Så det enkle svaret er egentlig: Ikke bruk startbatteriet til noe forbruk overhode når motoren ikke er i gang! For folk som kan strøm og spenning er det mulig å avvike dette, men så lenge spørsmålet stilles, er jo ikke det tilfelle. 

Jeg er enig, jeg er altfor nervøs for å bruke startbatteri til forbruk. Men TS lurte jo på om det var mulighet, og det vil jeg jo si det er. Jeg har en slik boks selv, men to avskilte batterier og jeg kan kjøre boksen opp 12-15 timer uten at "startevnen" blir borte. 

Jeg prøvde også å gardere meg i et senere inlegg:  "forutsatt att batteriet er tipp-topp og at du ikke har noen andre strømbrukere i gang (stereo, mobillading etc)"

Link to post
KC- skrev 25 minutter siden:

Alle løsninger med ekstra batteri, solcellepanel etc. er jeg klar over, men nå har jeg ikke det i dag. Skal jeg gå til innkjøp av alt det nå, så må jeg grille i marinaen, for da er bensinbudsjettet oppbrukt.  

 

Oppsummeres pessimister og optimister her, så tar jeg sjansen på å ha kjøleboksen på et par tre timer mens vi blir sultne på tur :) 

Sikkert ikke noe problem :thumbsup: 

 

Men siden jeg antagelig sorterer under pessimistene i dette selskapet, så får jeg gjøre mitt for å opprettholde inntrykket :wink: 

Et par timers drift med et strømtrekk på 4-5 ampere er selvsagt ikke noe problem så lenge batteriet ikke er fullstendig kaputt. Men jeg vet av erfaring at det er fort gjort å glemme en del små bekker, f.eks. lading av telefoner etc, så jeg anbefaler deg å følge med på spenningen på batteriet. Skulle den begynne å dra seg mot 12,2V bør du kutte forbruket umiddelbart. Da skulle du ha alle muligheter for å holde redningsskøyta på en armlengdes avstand :giggle:

 

Kallethekid skrev 29 minutter siden:

Jeg er enig, jeg er altfor nervøs for å bruke startbatteri til forbruk.

Ja, ikke sant! Og med det i bakhodet at startproblemer pga flatt batteri er et utbredt problem i sommermånedene, fant jeg det riktig å advare mot slik bruk når spørsmålet først kom opp. For oss som går rundt med et multimeter i baklomma "hele tiden" oppstår sjeldent slike problemer. Nå har det jo akkurat vært nevnt i en annen tråd at et av problemene i skjærgården er at redningsskøyta lager noe voldsomt med bølger når de må kjøre i sikk-sakk mellom alle de som ligger med flatt batteri og havner i faresonen for å få lunken champagne, så da fant jeg det på sin plass å advare :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...