Jump to content

Video-dokumentert vannvittig kjøring i Søgne-skjærgården. Nå med meningsmåling. (anonym)


Ingar

Anonym meningsmåling.  

202 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Cerberus skrev 5 minutter siden:

Nei skal huske nevne det for de neste gang eg ser noen går rundt i fjæra, det var bare en 49 foter så da er alt i orden. 

Jeg tror du bare troller jeg...jeg håper iallefall at du gjør det.

 

 

Det er regler for hvor fort man får føre båt nærme land i Norge.

Grensen en vanligvis 5 knop, og avstanden er 50 eller 100 meter, dette varierer litt.

 

DU som båtfører plikter å sette deg inn i og FØLGE de til enhver tid gjeldene regler når du ferdes på sjøen.

 

Båten det referes til er over 80 fot lang og veier noen titalls tonn, det gjør at fartsovertredelsen i dette sundet ansees ( ihvertfall av meg) som meget grov.

Hadde en 10 fot rib gjort det samme, er det fortsatt et lovbrudd, men alvorlighetsgraden mindre.

 

At RS kjører for fort der du bor, er da for fa.. ikke noen fribilett for at andre kan gjøre det samme!

Slike toskete argumenter hører jeg stadig, og de låter bare dummere for hver gang.

 

"Noen andre gjør noe ulovlig, så da kan jeg også gjøre det" helt fantastisk retorikk🤪

 

 

Dessuten tør jeg påstå at RS ofte kan ha en større grunn enn andre til å dra på litt ekstra.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Nå var det ikkje eg som kjørte denne båten, ei heller under påskudd av at redningsskøyta også kjører slik. Ja det er ofte veldig bråttom når folk ligger i havn med tomt batteri kor champagnen blir lunken eller med sitt eget ankertau i propellen fordi å ankre opp tross alt er ikke bare bare for en bygutt.

Det som derimot er bekymringsfullt her er at sjøl den minste lille overtredelse av reglementet burde føre til offentlig uthenging og inndratt førerett og de følgene det har enn dagens forenklede forelegg. Spesielt i en sak uten følger av noe slag. 

Heile saken fremstår som propaganda for å ha enda fleire strengere regler og straffer for småtteri vinklet slik bedreviterne skal synes det er en god ide. 

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

baatglede skrev 10 minutter siden:

Jeg tenker at hvis du ferdes på sjøen slik at du pådrar deg et forelegg (eller verre) så er det i alle fall kritikkverdig.

 

Det betyr ikke at vedkommende nødvendigvis skal henges ved daggry eller kjølhales :-)

Reaksjoner får kommer fra ordensmakten.

 

Slik sett er det mye bedre å sende linkene til politiet enn til ordenspolitiet på Båtplassen, men tviler på at det resulterer i noen domfellelse, med mindre de fanger begivenheten på stedet.

Rett og slett fordi man ikke vet hvem som er fører av båten, og at innsatsen for å etterforske ikke står i forhold til 'fangsten'.

Det er begrenset med politiressurser som er fornuftig å bruke i å finne ut hvem som fortjener en bot på maks 5.000,-. på sjøen. På andre områder derimot....

Link to post
Share on other sites

Hvor ofte har dere sjøfarende blitt stanset på sjøen av politi for rutinekontroll. Så å si aldri. I fbm med den såkalte nærpolitireformen er politi bare å se når det gjelder "brannslokking" ved alvorlige hendelser på sjø og land. Vedr denne videoen så er vi vel enige om at dette ikke var innenfor god båt kultur. God sommer folkens og iår blir det lite med båter å irritere seg over. 

Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev 45 minutter siden:

Det som derimot er bekymringsfullt her er at sjøl den minste lille overtredelse av reglementet burde føre til offentlig uthenging og inndratt førerett og de følgene det har enn dagens forenklede forelegg.

Det er nettop der jeg mene du tar feil.

 

Se på videoen en gang til, da legger du kanskje merke til den båten på 88 fot som pløyer seg inn i ett meget smalt sund.

 

Hadde det vært en liten rib, eller skjærgårdsjeep kan man snakke om liten overtredelse, ikke det der.

 

Ellers får du bare fortsette trollinga di, om du og andre faktisk mener det du skriver ja da forklarer det mye av den hensynsløse idiotkjøringa jeg ser rundt om.  

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Hakkannen said:

Kapteinen risikerer vel gjerne mer enn folk flest siden fartøyet er av størrelsen som krever (dyrt og tidskrevende) sertifikat.


De er som de fleste andre moderne båter det står 80-95 for på, registrert under 24 meter skroglengde og kan således føres på D5L. 
 

andre observasjoner av denne båten får meg mer og mer til å helle til at dette er en som er over snittet kjent på Sørlandet.  Rett eller galt.  

men, er du på tur @Bjørn Løvjomås:lol:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det skrives at båten har ligget fortøyd i perioder 3-400 m nordvest for stedet.

Da har nok båtfører observert tidligere at den 13 fot store hyttebåten pleier å ligge inntil brygga i sundet på sommeren. Den ser du ikke østfra før du er nesten inni sundet. Han ser heller ikke om jeg ligger fortøyd med baugen mot fjellet på vestsiden når jeg er på besøk før det er for sent. Han er neppe ukjent med hverken fartsgrenser eller at det er mye unger på vannet i allslags farkoster i fellesferien.

Bare trist at noen oppfører seg slik.

Slike båter med tre hvitkledde på broa har vel gjerne leieskippere. Kanskje eieren reagerer mer på litt omtale enn noen kroner i bot.

 

Ellers kan nevnes at jeg nettopp kom hjem til Søgne fra Oslo i 2-8 knop. Holdt godt til styrbord i leia og opplevde ingen som laget generende bølger el.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 12 minutter siden:

men, er du på tur

Håpte du ikke skulle nevne det..  🤪😅😅😅 

Spøk til side🙂

Med egen båt kunne jeg kanskje funnet på noe i nærheten  av noe sånn idiotisk, når det ikke var fare for andres brygger eller båter. Å definitivt ikke fare for andre enn meg selv. 

 

Med andres båter liker jeg å holde trygg avstand til gamle mor Norge. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Litt på siden av saken, men synes å huske at nyttefartøy (taxi, charter, ferger), ikke trengte å følge fartsbestemmelsene? 

 

Dette er ikke tatt fra noen lover eller regler, men ukritisk klippet fra hukommelsen lest i en avis.

 

noen hurtigferger/båter som føk gjennom noen sund i full fart så nesten nøstene og båtene gikk under vann. De var da ute å klagde at de gikk over de 5kn som var skiltet der, men rederiet svarte det trengte ikke de og forholde seg til, da de måtte holde seg til tabellen. 

 

Men dette kan være dårlig hukommelse, så kan være feil. 

 

Er det unntak for reglene? Og kan charter båter sees på som nyttefartøy?

 

 

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 43 minutter siden:

Litt på siden av saken, men synes å huske at nyttefartøy (taxi, charter, ferger), ikke trengte å følge fartsbestemmelsene? 

Det stemmer ikke. Like lite som busser kan hevde at de trenger å kjøre fortere enn fartsgrenser for å holde ruten

Link to post
Share on other sites

Arrogant dustekjøring, beste jeg kom på i farten 🙂

 

Men for en båt. Var ute å lekte med kajakken i Vestergapet når den kjørte vestover noen minutter før hendelsen på filmen. Var sterk vind, litt vindbølger og rester av noen gamle havdønninger. Har aldri sett en båt som går så fint i sjøen, den så så lett ut og var helt upåvirket av forholdene. Trodde først det var en katamaran der den kom glidene, nesten lydløst (størrelsen tatt i betraktning)

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 7 timer siden:

De er som de fleste andre moderne båter det står 80-95 for på, registrert under 24 meter skroglengde og kan således føres på D5L. 

Såpass! Jaja, da er det bare å begynne å spare, staselig båt😊 Så skal jeg unngå å føre skuta like hensynsløst som skipperen i videoen, såpass har jeg nå fått med meg etter gode 120 timer med kurs og praksis😄

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 12 timer siden:

Tja, det var jo en hytte og en brygge der. Ikke unaturlig om noen badet? Og de hadde han kanskje ikke sett.

Jeg tenker mest på dette scenariet. Kunne jo drept folk. Lovlig eller ikke spiller vel ikke så stor rolle.

Link to post
Share on other sites

Braser gjennom sund: – Trodde han kom til å kjøre på grunn - VGTV

 

Fint sund å gå i sakte fart med.   Er man mangemiljonær så er vel men hevet over alle andre og kan gjøre som man vill.

 

Nesten litt fot flott båt til at skipperen nesten ikke fortjener å ha den!  Blir dette rapportert? kan vel ikke være så vanskelig å finne ut hvem som er eier?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...