Simhelg Startet 20.Juli.2022 Del på Facebook Startet 20.Juli.2022 Hei. Først av alt vil jeg si at etter en god stund med leting og lesing på forumet er det ingen tvil om at det fins mange med god kunskap og en solid erfaring. Jeg har lett opp og ned på alle sider, søkt, googlet og spurt de som kanskje kan hjelpe meg uten å komme frem til løsningen.. Saken er som følger: Jeg har en Gobbi 23 Sport. Her sitter en Aqad 41a med 290dpe drev. Usikker på eksakt propeller, men de er 4 år gamle ifølge gamle eier. Gamleeier fikk 36-3800 rpm og bikket 30 knop med ferieklar båt. Når båten ble kjøpt klarte jeg fint å dra den opp i plan med 7 voksne, litt bagasje og halv tank (400l tank). Farten den gang da på full pupp var 33 knop med 3 i båten. Men i år sliter jeg nesten me å få den i plan med bare 3 personer. Alle diesel filter er byttet inkl rensket nikkepumpe. Målt turbotrykk til 14,5 psi v/2900 omdr som også er maks turtall med belastning. Turbo spinner lett uten noe slark. Klarer fint 4000 omdr uten belastning. Har prøvd uten luftfilter for å se om det var forskjell, men uten hell. Motor er lettstartet som bare det å maler som en katt. Ingen ulyd. Ja, det finst sikkert 100 stk poster om nesten samme tema, men ingen som er «helt» lik. Takk for hjelp! mvh Sitér dette innlegget Link to post
Potain Svart 20.Juli.2022 Del på Facebook Svart 20.Juli.2022 Har du sjekka intercooler? At den ikke er grodd igjen på luft og vannsiden. Av med lokket på toppen å trekk opp innsatsen Sitér dette innlegget Link to post
Simhelg Svart 20.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2022 Har ikke sjekket Ic mer enn å tatt av topplokket. Kan uansett få løftet den opp å renset. Hva anbefaler du å vaske med 50/50 eddik og vann over natten? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 20.Juli.2022 Del på Facebook Svart 20.Juli.2022 Du er sikker på den ikke suger øuft en plass i diesel systemet? Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Simhelg Svart 20.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2022 Okkaby skrev 13 minutter siden: Du er sikker på den ikke suger øuft en plass i diesel systemet? Nei, ikke 100%, men har gått over alt av dieselslanger for å sjekke blokkeringer, skiftet alle slangeklemmer. Ikke tegn til luft på lufteskrue, heller ikke på nikkepumpe. Tok av lokket i dag for å rense minifilteret der.. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 20.Juli.2022 Del på Facebook Svart 20.Juli.2022 Kan være problemer med å få nok diesel, tett intercooler eller noe annet. Jeg renset min intercoolerinnsats ved å ta den ut og senke den ned i sitronsyre i 6-7 timer. Hadde på meg latekshansker og dyppet den opp og ned sakte en gang hver time, for å få sirkulasjon. Brukte malerpensel for å vaske den. Skylte godt i ferskvann når ferdig. Sitronsyre får du på matbutikker enklest. Tett diesel: Sjekk stigrør, om det er litt tett pga urenheter i tanken. Jeg har opplevd det selv med en mindre motor enn du har. Sjekk dieselfilterene. Du kan demontere dieselslange på motor ig blåse i retning av tanken. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Simhelg Svart 20.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2022 Grand Banks jr skrev 40 minutter siden: Kan være problemer med å få nok diesel, tett intercooler eller noe annet. Jeg renset min intercoolerinnsats ved å ta den ut og senke den ned i sitronsyre i 6-7 timer. Hadde på meg latekshansker og dyppet den opp og ned sakte en gang hver time, for å få sirkulasjon. Brukte malerpensel for å vaske den. Skylte godt i ferskvann når ferdig. Sitronsyre får du på matbutikker enklest. Tett diesel: Sjekk stigrør, om det er litt tett pga urenheter i tanken. Jeg har opplevd det selv med en mindre motor enn du har. Sjekk dieselfilterene. Du kan demontere dieselslange på motor ig blåse i retning av tanken. Ja, misstenker det siden jeg får fullt turtall uten belastning. Bruker jo mindre diesel da enn ved belastning. Tenkte å ta intercooleren i morgen. Må ha nye pakninger også, såg i sta den ene på toppen (sort) var gåen. takk for forslaget! Sitér dette innlegget Link to post
Simhelg Svart 20.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2022 Dieselfilterne er forøvrig helt nye, skiftet i helgen. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 20.Juli.2022 Del på Facebook Svart 20.Juli.2022 Båten er ikke grodd under eller på propell? Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 20.Juli.2022 Del på Facebook Svart 20.Juli.2022 Hvis du har hatt av dieselslanger i forbindelse med skifte av nikkepumpe eller annet, sjekk at du har montert riktig banjo på tur og retur etterpå. Byttes disse om, så får du for liten dieselfløde ved belastning og høyt turtall. Banjokoblingene ser like ut, men har ulik størrelse på hullet innvendig. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Simhelg Svart 20.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2022 Kallethekid skrev 5 minutter siden: Båten er ikke grodd under eller på propell? Nei, nylig sjøsatt. Ble da bunnsmurt og vasket. Sitér dette innlegget Link to post
Simhelg Svart 20.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2022 Kanalkapteinen skrev 3 minutter siden: Hvis du har hatt av dieselslanger i forbindelse med skifte av nikkepumpe eller annet, sjekk at du har montert riktig banjo på tur og retur etterpå. Byttes disse om, så får du for liten dieselfløde ved belastning og høyt turtall. Banjokoblingene ser like ut, men har ulik størrelse på hullet innvendig. Har ikke hatt av dieselslangene. Som nevnt i posten har gamle-gamle eier hatt fullt turtall med samme propeller. Det er nå 3 sessonger siden. Regner med du mener liten dieselfløde ved belastning og lavt turtall?🤔 for ordensskyld, hvor skal den «store» banjoen og den «lille»? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 20.Juli.2022 Del på Facebook Svart 20.Juli.2022 Kanalkapteinen skrev for 1 time siden: Banjokoblingene ser like ut, men har ulik størrelse på hullet innvendig. Simhelg skrev for 4 timer siden: Alle diesel filter er byttet inkl rensket nikkepumpe. @Kanalkapteinen leste dette og tenkte nok det samme som meg... Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 20.Juli.2022 Del på Facebook Svart 20.Juli.2022 Simhelg skrev for 2 timer siden: for ordensskyld, hvor skal den «store» banjoen og den «lille»? Den "store" banjoen skal på tilførsel, og den lille på retur. Sitér dette innlegget Link to post
Simhelg Svart 21.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Mort1 skrev for 5 timer siden: Den "store" banjoen skal på tilførsel, og den lille på retur. Den er god, skal ta meg en tur ned å se iløpet av dagen. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Grand Banks jr skrev for 12 timer siden: Kan være problemer med å få nok diesel, tett intercooler eller noe annet. Jeg renset min intercoolerinnsats ved å ta den ut og senke den ned i sitronsyre i 6-7 timer. Hadde på meg latekshansker og dyppet den opp og ned sakte en gang hver time, for å få sirkulasjon. Brukte malerpensel for å vaske den. Skylte godt i ferskvann når ferdig. Sitronsyre får du på matbutikker enklest. Tett diesel: Sjekk stigrør, om det er litt tett pga urenheter i tanken. Jeg har opplevd det selv med en mindre motor enn du har. Sjekk dieselfilterene. Du kan demontere dieselslange på motor ig blåse i retning av tanken. Eddiksyre får du på Europris til en rimelig penge. Jeg bruker den til ganske mye. Jeg kjøpte sugerørvaskekoster, for å vaske metallsugerør, på Kitc'n og satt denne i batteridrillen og kjørte den opp og ned noen ganger i kanalene på lc og jeg mener de ble renere enn bare å stå i syre. Jeg har også brukt en kabelstump med noen ledere (passe stiv) i passe strørrelse og avmantlet ca 5 cm i en enden, brettet de avmantlede kordellene bakover og brukt det som en kost. Både manuelt og på batteridrillen. Virket for meg på både lc og varmeveksler. Mulig du trenger pakningssett til lc når du har tatt den opp. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
dieselfan Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Simhelg skrev for 14 timer siden: Ikke tegn til luft på lufteskrue, heller ikke på nikkepumpe. Du kan forsegle lufteskruen med fett. Sitér dette innlegget Link to post
Simhelg Svart 21.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Bellil skrev 46 minutter siden: Eddiksyre får du på Europris til en rimelig penge. Jeg bruker den til ganske mye. Jeg kjøpte sugerørvaskekoster, for å vaske metallsugerør, på Kitc'n og satt denne i batteridrillen og kjørte den opp og ned noen ganger i kanalene på lc og jeg mener de ble renere enn bare å stå i syre. Jeg har også brukt en kabelstump med noen ledere (passe stiv) i passe strørrelse og avmantlet ca 5 cm i en enden, brettet de avmantlede kordellene bakover og brukt det som en kost. Både manuelt og på batteridrillen. Virket for meg på både lc og varmeveksler. Mulig du trenger pakningssett til lc når du har tatt den opp. Ja, mye man kan bruke. Brukte diesel sist. Ble rein den også👌 Ja, jeg skrifter selvsagt pakningene også, men her har det vært en luring før meg som kanskje har manglet noen rørdeler til IC’en. Brukt noe rørlegger opplegg som er trykt sammen. Må kappe og lage til med nye rør for å i de hele tatt få av toppen på Ic🤷♂️ Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Simhelg skrev 11 minutter siden: Brukt noe rørlegger opplegg som er trykt sammen. Må kappe og lage til med nye rør for å i de hele tatt få av toppen på Ic ? Det fikk jeg lyst til å se bilde av... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Okkaby Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Kanalkapteinen skrev for 14 timer siden: Hvis du har hatt av dieselslanger i forbindelse med skifte av nikkepumpe eller annet, sjekk at du har montert riktig banjo på tur og retur etterpå. Byttes disse om, så får du for liten dieselfløde ved belastning og høyt turtall. Banjokoblingene ser like ut, men har ulik størrelse på hullet innvendig. Men her snakker du vel om høytrykkspumpa. Nikke pumpa er jo før høytrykkspumpa, å har kun inn/ut å ikke noe retur. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Okkaby Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Grand Banks jr skrev 1 time siden: ? Det fikk jeg lyst til å se bilde av... Er vel vanlige mannesman press kuplinger. Presses med hydraulisk/elektrisk presse. Brukes pveralt i vvs industrien. Fås i kobber/stål/rustfritt å sikker andre kvaliteter også. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Grand Banks jr Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 @Okkaby, ja, men her snakker han om at han ikke får av intercooleren. Forstår ikke hvilke deler som hindrer ham i å skru av lokket og få ut innmaten. Nysgjerrig på det. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Okkaby Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Grand Banks jr skrev 8 minutter siden: @Okkaby, ja, men her snakker han om at han ikke får av intercooleren. Forstår ikke hvilke deler som hindrer ham i å skru av lokket og få ut innmaten. Nysgjerrig på det. Sitter vel rørstudser på nye typen. Har de presset på nye rør her, må noen k ting kuttes ja. Husker ikke 100% om det er nye eller gamle typen som har rør studser. Men er forskjell på nye å gamle type. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Simhelg Svart 21.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Okkaby skrev 57 minutter siden: Sitter vel rørstudser på nye typen. Har de presset på nye rør her, må noen k ting kuttes ja. Husker ikke 100% om det er nye eller gamle typen som har rør studser. Men er forskjell på nye å gamle type. Ikke rørstuss, hele rør fra toppen og tilbake på andre siden av motoren. Presskoblinger ja, å dette nekter jeg for at det er originalt😂 Var selvsagt akkurat nedom for ett annet erend, men kan ta ett i morgen:) banjoene er korrekt, som Okkby sier er jo nikkepumpa før filter og videre til HT før retur. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Da er det nok en hjemmelaga kvasi løsning dette presskobling oppsett ja. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.