Jump to content

Aqad41a mangler turtall med fungerende turbo


Simhelg

Recommended Posts

Hei. Først av alt vil jeg si at etter en god stund med leting og lesing på forumet er det ingen tvil om at det fins mange med god kunskap og en solid erfaring.

 

Jeg har lett opp og ned på alle sider, søkt, googlet og spurt de som kanskje kan hjelpe meg uten å komme frem til løsningen..

 

Saken er som følger:

 

Jeg har en Gobbi 23 Sport. Her sitter en Aqad 41a med 290dpe drev. Usikker på eksakt propeller, men de er 4 år gamle ifølge gamle eier. Gamleeier fikk 36-3800 rpm og bikket 30 knop med ferieklar båt.

 

Når båten ble kjøpt klarte jeg fint å dra den opp i plan med 7 voksne, litt bagasje og halv tank (400l tank).

Farten den gang da på full pupp var 33 knop med 3 i båten. Men i år sliter jeg nesten me å få den i plan med bare 3 personer. 
 

Alle diesel filter er byttet inkl rensket nikkepumpe.

Målt turbotrykk til 14,5 psi v/2900 omdr som også er maks turtall med belastning. Turbo spinner lett uten noe slark. Klarer fint 4000 omdr uten belastning. Har prøvd uten luftfilter for å se om det var forskjell, men uten hell. 

Motor er lettstartet som bare det å maler som en katt. Ingen ulyd. 

 

Ja, det finst sikkert 100 stk poster om nesten samme tema, men ingen som er «helt» lik. 
 

Takk for hjelp!

mvh

Link to post
  Okkaby skrev On 20.7.2022 at 18.02:

Du er sikker på den ikke suger øuft en plass i diesel systemet?

Vis hele sitatet  

Nei, ikke 100%, men har gått over alt av dieselslanger for å sjekke blokkeringer, skiftet alle slangeklemmer. Ikke tegn til luft på lufteskrue, heller ikke på nikkepumpe. Tok av lokket i dag for å rense minifilteret der..

Link to post

Kan være problemer med å få nok diesel, tett intercooler eller noe annet.

 

Jeg renset min intercoolerinnsats ved å ta den ut og senke den ned i sitronsyre i 6-7 timer. Hadde på meg latekshansker og dyppet den opp og ned sakte en gang hver time, for å få sirkulasjon. Brukte malerpensel for å vaske den.

 

Skylte godt i ferskvann når ferdig.

 

Sitronsyre får du på matbutikker enklest.

 

Tett diesel:

Sjekk stigrør, om det er litt tett pga urenheter i tanken. Jeg har opplevd det selv med en mindre motor enn du har.

 

Sjekk dieselfilterene. 

 

Du kan demontere dieselslange på motor ig blåse i retning av tanken. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
  Grand Banks jr skrev On 20.7.2022 at 19.09:

Kan være problemer med å få nok diesel, tett intercooler eller noe annet.

 

Jeg renset min intercoolerinnsats ved å ta den ut og senke den ned i sitronsyre i 6-7 timer. Hadde på meg latekshansker og dyppet den opp og ned sakte en gang hver time, for å få sirkulasjon. Brukte malerpensel for å vaske den.

 

Skylte godt i ferskvann når ferdig.

 

Sitronsyre får du på matbutikker enklest.

 

Tett diesel:

Sjekk stigrør, om det er litt tett pga urenheter i tanken. Jeg har opplevd det selv med en mindre motor enn du har.

 

Sjekk dieselfilterene. 

 

Du kan demontere dieselslange på motor ig blåse i retning av tanken. 

Vis hele sitatet  

Ja, misstenker det siden jeg får fullt turtall uten belastning. Bruker jo mindre diesel da enn ved belastning.

 

Tenkte å ta intercooleren i morgen. Må ha nye pakninger også, såg i sta den ene på toppen (sort) var gåen.

 

 

takk for forslaget!

Link to post

Hvis du har hatt av dieselslanger i forbindelse med skifte av nikkepumpe eller annet, sjekk at du har montert riktig banjo på tur og retur etterpå. Byttes disse om, så får du for liten dieselfløde ved belastning og høyt turtall. Banjokoblingene ser like ut, men har ulik størrelse på hullet innvendig.

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
  Kanalkapteinen skrev On 20.7.2022 at 19.57:

Hvis du har hatt av dieselslanger i forbindelse med skifte av nikkepumpe eller annet, sjekk at du har montert riktig banjo på tur og retur etterpå. Byttes disse om, så får du for liten dieselfløde ved belastning og høyt turtall. Banjokoblingene ser like ut, men har ulik størrelse på hullet innvendig.

Vis hele sitatet  

Har ikke hatt av dieselslangene. Som nevnt i posten har gamle-gamle eier hatt fullt turtall med samme propeller. Det er nå 3 sessonger siden. 
 

Regner med du mener liten dieselfløde ved belastning og lavt turtall??

 

for ordensskyld, hvor skal den «store» banjoen og den «lille»?

Link to post
  Grand Banks jr skrev On 20.7.2022 at 19.09:

Kan være problemer med å få nok diesel, tett intercooler eller noe annet.

 

Jeg renset min intercoolerinnsats ved å ta den ut og senke den ned i sitronsyre i 6-7 timer. Hadde på meg latekshansker og dyppet den opp og ned sakte en gang hver time, for å få sirkulasjon. Brukte malerpensel for å vaske den.

 

Skylte godt i ferskvann når ferdig.

 

Sitronsyre får du på matbutikker enklest.

 

Tett diesel:

Sjekk stigrør, om det er litt tett pga urenheter i tanken. Jeg har opplevd det selv med en mindre motor enn du har.

 

Sjekk dieselfilterene. 

 

Du kan demontere dieselslange på motor ig blåse i retning av tanken. 

Vis hele sitatet  

 

Eddiksyre får du på Europris til en rimelig penge. Jeg bruker den til ganske mye.

 

Jeg kjøpte sugerørvaskekoster, for å vaske metallsugerør, på Kitc'n og satt denne i batteridrillen og kjørte den opp og ned noen ganger i kanalene på lc og jeg mener de ble renere enn bare å stå i syre. Jeg har også brukt en kabelstump med noen ledere (passe stiv) i passe strørrelse og avmantlet ca 5 cm i en enden, brettet de avmantlede kordellene bakover og brukt det som en kost. Både manuelt og på batteridrillen. Virket for meg på både lc og varmeveksler. Mulig du trenger pakningssett til lc når du har tatt den opp.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post
  Bellil skrev On 21.7.2022 at 8.13:

 

Eddiksyre får du på Europris til en rimelig penge. Jeg bruker den til ganske mye.

 

Jeg kjøpte sugerørvaskekoster, for å vaske metallsugerør, på Kitc'n og satt denne i batteridrillen og kjørte den opp og ned noen ganger i kanalene på lc og jeg mener de ble renere enn bare å stå i syre. Jeg har også brukt en kabelstump med noen ledere (passe stiv) i passe strørrelse og avmantlet ca 5 cm i en enden, brettet de avmantlede kordellene bakover og brukt det som en kost. Både manuelt og på batteridrillen. Virket for meg på både lc og varmeveksler. Mulig du trenger pakningssett til lc når du har tatt den opp.

Vis hele sitatet  

Ja, mye man kan bruke. Brukte diesel sist. Ble rein den også? 
 

Ja, jeg skrifter selvsagt pakningene også, men her har det vært en luring før meg som kanskje har manglet noen rørdeler til IC’en. Brukt noe rørlegger opplegg som er trykt sammen. Må kappe og lage til med nye rør for å i de hele tatt få av toppen på Ic?‍♂️

Link to post
  Simhelg skrev On 21.7.2022 at 9.01:

Brukt noe rørlegger opplegg som er trykt sammen. Må kappe og lage til med nye rør for å i de hele tatt få av toppen på Ic

Vis hele sitatet  

?

Det fikk jeg lyst til å se bilde av...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
  Kanalkapteinen skrev On 20.7.2022 at 19.57:

Hvis du har hatt av dieselslanger i forbindelse med skifte av nikkepumpe eller annet, sjekk at du har montert riktig banjo på tur og retur etterpå. Byttes disse om, så får du for liten dieselfløde ved belastning og høyt turtall. Banjokoblingene ser like ut, men har ulik størrelse på hullet innvendig.

Vis hele sitatet  

Men her snakker du vel om høytrykkspumpa. Nikke pumpa er jo før høytrykkspumpa, å har kun inn/ut å ikke noe retur. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

@Okkaby, ja, men her snakker han om at han ikke får av intercooleren. Forstår ikke hvilke deler som hindrer ham i å skru av lokket og få ut innmaten. Nysgjerrig på det. :yesnod:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
  Grand Banks jr skrev On 21.7.2022 at 11.35:

@Okkaby, ja, men her snakker han om at han ikke får av intercooleren. Forstår ikke hvilke deler som hindrer ham i å skru av lokket og få ut innmaten. Nysgjerrig på det. :yesnod:

Vis hele sitatet  

Sitter vel rørstudser på nye typen. Har de presset på nye rør her, må noen k ting kuttes ja.

 

Husker ikke 100% om det er nye eller gamle typen som har rør studser. Men er forskjell på nye å gamle type.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
  Okkaby skrev On 21.7.2022 at 11.49:

Sitter vel rørstudser på nye typen. Har de presset på nye rør her, må noen k ting kuttes ja.

 

Husker ikke 100% om det er nye eller gamle typen som har rør studser. Men er forskjell på nye å gamle type.

Vis hele sitatet  

Ikke rørstuss, hele rør fra toppen og tilbake på andre siden av motoren. Presskoblinger ja, å dette nekter jeg for at det er originalt? Var selvsagt akkurat nedom for ett annet erend, men kan ta ett i morgen:)

 

banjoene er korrekt, som Okkby sier er jo nikkepumpa før filter og videre til HT før retur. 
 

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...