Grønn sektor Startet 21.Juli.2022 Del på Facebook Startet 21.Juli.2022 Jeg har nettopp kjøpt en motorseiler med en Volvo Penta MD7a som vi lurer på hva vi skal gjøre med. Selgeren opplyser at det ikke er problemer med motoren og at den går som den skal. Den starter lett og lager ikke ulyd, og det kommer kjølevann ut. Motoren er fra 1980, men ble fullstendig gjennomgått i 2014. Jeg har inntrykk av at vedlikeholdet har vært OK siden da. Jeg har fått med meg at en saltvannskjølt motor som er så gammel kan holde lenge eller streike innen kort tid, og at det pga. alderen neppe er økonomisk lurt å bruke mye penger på å utbedre. Sånn sett er det bonus så lenge den fungerer. Jeg kommer derfor til å skaffe en utenbords reservemotor som vi kan ha i bakhånd allerede nå, så vi ikke plutselig står uten motorkraft i en kinkig situasjon på vannet. Men jeg tenkte i utgangspunktet å holde Volvo-en i drift så lenge det er trygt og det ikke blir for dyrt. Det som er rart er at motoren er uten temperaturgiver. Selger har opplyst at temperaturgiveren ble defekt og derfor ble tatt ut (og ikke erstattet med en ny). Han har brukt motoren i flere år uten temperaturgiver og sier han ikke har hatt problemer, noe jeg tror ham på. Men jeg lurer på om det egentlig er trygt å bruke motoren uten temperaturgiveren, ved siden av risikoen for at motoren stanser (da har vi utenbords som plan B, se ovenfor). Hva med for eksempel brannfare? Finnes det en grei måte å få målt temperatur på motoren uten at det må skrus noe særlig og skaffes Volvo-reservedeler - kan vi for eksempel bruke en infrarød måler av noe slag på utsiden av motoren? (Det er kanskje et dumt spørsmål, er ganske fersk på dette!) Burde vi, når alt kommer til alt, bare ta ut Volvo-en først som sist hvis vi ikke får målt temperaturen, selv om den går helt fint per i dag? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 En ny giver koster neppe all verden. Men du greier deg mest sannsynlig uten også. Det gir uansett ikke noen økt brannfare å snakke om. Om kjølevannet forsvinne rhører du det rimelig kjapt på eksoslyden. Om du vil følge med på temperaturen får du en temperaturmåler til under tre hundre på Biltema. Men som sagt, du greier deg nok helt greit uten. Det har jo forrige eier gjort i flere år... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Erik Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Følg ekstra godt med på at det er kjøle vann. Saltvannskjølte motorer skal ikke over 60 grader, da krystalliserer saltet seg. Men en 40 år gammel salvannskjølt motor har begrenset gjenværende levetid uansett da.. Den går jo uansett til den ikke går mer.... Siden du har motorSEILER så har du jo en annen fremdrift for å komme deg ut av kinkige situasjoner allerede (det er sjelden vindstille når det er kinkig). Skulle det bli nødvendig, seil til trygt farvann og kast anker der, i påvente av noen som kan hjelpe med buksere deg til kai. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
index Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Om den ble fullstendig gjennomgått i 2014 ble den nok sjekket for korrosjon også. Så da er sannsynligheten stor for at den vil holde i mange år til. Dette er enkle og gode motorer som tåler sjøvannskjøling godt heldigvis. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grønn sektor Svart 21.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Takk for raske svar, @index og @Erik, nå ble jeg mer optimistisk! Sett bort ifra det rent økonomiske, så er det jo også hyggelig å ta vare på den gamle trofaste motoren, og bruke den til den ikke holder lenger, heller enn å bare skifte ut. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Med helt vanlig vedlikehold er det vel mer sannsynlig at den holder i 5-10 år til enn at den svikter i løpet av de neste månedene. Senk skuldrene, stell godt med båt og motor og nyt båtlivet. Og vent med å bekymre deg for problemene til de faktisk dukker opp. Du skal slett ikke se bort fra at du bytter ut båten med en annen om 5-6 år uten å ha opplevd et feilslag på motoren. Eller om 10 år for den saks skyld... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grønn sektor Svart 21.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Det er jo lov å håpe på det, i alle fall. Vi kommer til å seile en del med småbarn ombord og vil helst unngå problemer som vi ikke har en god plan for, helst unngå å måtte vente på hjelp, f.eks. Så da blir det å prøve å finne den rette balansen mellom på den ene siden å ta forholdsregler, og på den andre å ikke la eventuelle problemer overskygge den hyggen som var hele poenget med at vi skaffet oss båten. Så bra for nevrotikere som meg at det finnes forum som dette! Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Så lenge den kaster rikelig med kjølevann vil den neppe bråstoppe for deg pga temperatur. Det blir nok en gradvis prosess hvis det blir ett problem. Men lær å bruke seilene, så har du en robust plan B som aldri går varm. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Grønn sektor Svart 21.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Ja, jeg har en ambisjon om å bruke motor minst mulig, men er foreløpig ganske så grønn når det gjelder seiling. Noe grunnleggende teori om vindretninger osv er på plass, men jeg mangler praktisk erfaring. Ser virkelig fram til å komme i gang med det. Har du tilfeldigvis noen gode tips til lesestoff eller nettressurser ellers som kan hjelpe en nybegynner med å prøve seg fram med (forhåpentligvis) ukomplisert turseiling? Tenkte å kjøpe Seilerboka av Bordal og Klann Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Jeg ville koplet opp en enkel temperaturmåler på eksosslangen og evt på motor, bare for å måle temp på den. Se hva den blir når den nå kjøres driftsvarm, og ha det som referanse. Da vil du se om temperatur stiger i forhold til referansetemperaturen din. Jeg har brukt en slik Biltema ute/ inntemp måler med ledning for å holde oppsikt på temp på eksosslange. Koster vel under 200,- og fungerer fint. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grønn sektor Svart 21.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Takk for råd, @Grand Banks jr Jeg har et varmeanlegg hjemme med såkalt armbåndsurtermometer i teknisk rom, dvs. et anleggstermometer som festes rundt rør for å sjekke hvor mye varme som produseres. Kanskje det er tingen i båten også. Koster i så fall under hundrelappen :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.