KC- Startet 24.Juli.2022 Del på Facebook Startet 24.Juli.2022 Bruker båtfart-appen når jeg er på sjøen, og oppdaget noe i dag. Gikk fra Holtekilen og ut store ostsund til middagsbukta og tilbake. Her skal fartsgrensen være 5 knop nesten overalt. Men til min store overraskelse viser båtfart-appen plutselig 8 knop her. Bærum kommune oppgir 5 knop som fartsgrense i disse områdene. Og så er jeg ganske sikker på at sist jeg var på sjøen, viste båtfart-appen 5 knops fartsgrense... Noen andre som har lagt merke til det? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 24.Juli.2022 Del på Facebook Svart 24.Juli.2022 Har vel med disse nye fartsregler å gjøre, som skulle gjelde nasjonalt, eller noe i den dur. Har ikke gidd å sette meg stort inn i disse. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
KC- Svart 24.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2022 For oss som liker å holde oss til fartsgrensene, kan det jo være interessant å vite om båtfart-appen er til å stole på. Og det var altså det jeg lurte på :) Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 24.Juli.2022 Del på Facebook Svart 24.Juli.2022 (redigert) Vel kommunene og mulig båtfart apen har ikke fulgt hekt med i endringene i forskrift om fartsbegrensning "Fartsbegrensningene som er fastsatt i følgende lokale fartsforskrifter gjelder i medhold av denne forskriften og oppheves fra 1. januar 2022:" https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2021-04-19-1214 Så dersom ikke kommunen har gjort et nytt vedtak som samsvarer med forskriften. Så er det 5 knop nærmere en 50m fra land- skjær mm og fri fart forøvrig, som gjelder i en kommune. Redigert 24.Juli.2022 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Okkaby Svart 24.Juli.2022 Del på Facebook Svart 24.Juli.2022 Appen skriver jo at en ikke nødvendigvis kan stole 100% på den. Lastet den nettopp ned, å kom opp noe sådan første gang jeg åpnet den Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
KC- Svart 24.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2022 På onsdag viste båtfart-appen 5 knop, som er det riktige. I dag viste den 8 knop. Jeg vet hva fartsgrensen er der. Jeg spør altså om noen andre har opplevd det med appen, ikke hva som står i skriften :) Sitér dette innlegget Link to post
NorSiglar Svart 24.Juli.2022 Del på Facebook Svart 24.Juli.2022 I Tvedestrand og Arendal er det både feil og mangler i appen. Ikke til å stole på enda. Sitér dette innlegget Link to post
TwisT Svart 24.Juli.2022 Del på Facebook Svart 24.Juli.2022 Det kan være ulike grenser for fritidsfartøyer og næring. Sjekk på innstillinger i appen. Sitér dette innlegget Link to post
KC- Svart 24.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2022 TwisT skrev 20 minutter siden: Det kan være ulike grenser for fritidsfartøyer og næring. Sjekk på innstillinger i appen. Hmm, så rart, det var det som hadde skjedd, den hadde byttet av seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 24.Juli.2022 Del på Facebook Svart 24.Juli.2022 Tidligere informasjon var at appen var riktig og skiltene kunne være feil for mange av de ikke var byttet. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 24.Juli.2022 Del på Facebook Svart 24.Juli.2022 3 hours ago, Okkaby said: Appen skriver jo at en ikke nødvendigvis kan stole 100% på den. Lastet den nettopp ned, å kom opp noe sådan første gang jeg åpnet den En sånn app som ikke er riktig er jo ikke verdt noe som helst, da kan de like gjerne trekke den tilbake. Det er heller ikke rimelig å forvente at folk faktisk leser alle mulige forskrifter fra alle kommuner man skal ferdes i. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 24.Juli.2022 Del på Facebook Svart 24.Juli.2022 Komodo skrev On 20.6.2022 at 11.27: I mine øyne er det viktigste at man har kontroll på hva man driver med. Det skumleste med slik "skal bare-dykking" på helt grunt vann er om man hopper i vannet og puster pressluft uten å ha på seg komplett dykkerutstyr. Da er det fort gjort at man ikke har 100% kontroll på avveining og oppdrift, noe som er årsak nr. 1 til lungesprengning. Og lungesprengning er kanskje den mest dødlige av de vanlige dykkerskadene, muligens fulgt av drukning. Pusting av pressluft på helt grunt vann er det aller mest risikable i forhold til lungesprengning, da det er der den relative trykkforandringen er størst. Komodo skrev On 20.6.2022 at 12.45: Ja, 1m er nok. Fritt etter hukommelsen så er også 30cm nok dersom man trekker pusten helt inn og holder pusten. Det er viktig å advare mot slike Petter Smart-løsninger som dette, det kan fort bli dødlig! Du sier at du trakk pusten, og pustet ut med nesa. Det er jo greit, da har du unngått CO2-opphopning. Glemmer man seg bort her, kan det ende i tragedie. CO2-opphopning kan føre til tap av bevissthet, med påpfølgende akutt drukning. Det andre som kan skje er at du pådrar deg lungeødem. Det er en grunn til at en snorkel er så kort at du må ligge med ryggen i overflata for å få luft. Dersom du går ned på f.eks. 1 meters dyp og trekker pusten gjennom et rør, vil du få et undertrykk i lungene i forhold til det omgivende trykket. Dette undertrykket gjør at vevsvæske suges ut av blodet og fyller alveolene. Tenkte du på det? Okkaby skrev On 20.7.2021 at 23.53: Burde håndheves mange flere plasser. Er jo mange plasser disse store båter holder på å rive hele brygga i filler, når de skal forsøke å legge til ved alt for små utriggere. paolsen skrev On 21.7.2021 at 0.23: Så bra! Håper andre plasser følger etter 👍 andersb skrev On 21.7.2021 at 10.23: Kanskje vi med små båter kan dra på dagsturer igjen? Taskeladden skrev On 9.7.2022 at 22.18: holder en knapp på sotet/kokset eksosbend. Grønnskollingen skrev On 10.7.2022 at 1.39: Skulle håpe trådstarter enten har funnet en henger som passer, eller har oppgitt prosjektet, nå som det har gått drøye 8 år siden han stilte spørsmålet.... Also: Knude skrev On 17.7.2022 at 16.46: Behøver strengt tatt ikke å være kokfast. Holder greit med den fra div.bygg utsalg som er beregnet som undertak. Spør etter gran.kryssfiner som er med vannfast lim. Det som derimot er viktig er å laminere inne kryssfineren (begge sider og kantene )før den støpes fast. Da kommer det ikke fukt i plata uansett Der det blir skader er når vann kommer inn i plata å blir stående der. Lett for vann å komme inn i et 5mm hull. Derimot kan det ikke tørke igjen gjennom samme hullet. Da vik til slutt trefiberen gå i oppløsning å da hjelper det lite hvor høy kvalitet det er på limet. nomen skrev On 17.7.2022 at 9.30: Sant nok, det var ett dårlig eksempel fra min side. La meg ta et annet: Hvis man på en åpen parkeringsplass tar en sladd på nysnøen, eller "burner", er man nokså garantert å miste førerkortet og det uten at noen har kommet til skade. Uansett nå blir det flisespikking, og drar seg ut på viddene. Føreren av båten gjorde en, eller flere feilvurderinger, og kjørte altfor fort i det sundet. Det burde han bli straffet for. Det gidder jeg ikke å diskutere. At noen ønsker å bagatellisere en slik potensielt livsfarlig kjøring får være deres sak. At det finnes slike meninger der ute, forklarer jo mye av idiotkjøringen og dødsulykkene vi ser både på vann og til lands. Det har vel ikke gått en uke denne våren/sommeren uten at noen har blitt skadet/drept i trafikken, og det skyldes i alt for stor grad at folk ikke klarer/gidder å følge lover og regler. God søndag, og kjør/seil forsiktig. nomen skrev On 17.7.2022 at 1.01: Jeg føler meg helt sikker på at man kan konkludere med at dette var uvettig kjøring. 1. Dårlig sjømannskap å forsøke seg på en slik trang led når man VET at det blåser. 2. Det finnes en trygg alternativ led. 3. Dette er ikke ett uttrykningsfartøy, og det var ingen nødsituasjon.(etter hva som stod i intervjuet) Jeg kan ikke finne ett eneste godt argument for å gjøre som de gjorde, ei heller noe bagatelliserer kjøringen. Det var uvettig, og potensielt livsfarlig, og burde bli straffet deretter. For å dra en paralell til landeveien. Det er folk som mister billappen for å skli av vegen på glatta. Med begrunnelsen om at man har vært uaktsom/uvøren, hvorfor skal da ikke denne båtføreren få en liknende reaksjon? Blir du stoppet i 50 sona og har kjørt i 80, nytter det ikke å si : "Det gikk jo bra, og jeg har sett mange andre gjøre det". VegJoh skrev On 16.7.2022 at 21.09: OG akkurat dette er kjernen av problemet og hvorfor jeg ikke syntes det er greit. Hvis du ikke klarer å kjøre igjennom sundet i 5 knop ihht. de bestemmelser som gjelder for stedet, så bør du la være, i all den tid man ikke har en plausibel, god grunn til å gjøre det. At det «er vakkert» er ikke en slik grunn etter min mening. Kaptein Plast skrev On 16.7.2022 at 14.13: Jeg kjører selv 'fort' der det passer og ikke minst er lov, men viser hensyn og tviholder ikke på 5 knop (som graver endel i mine øyne selv på min lille 18-foter) i trange sund eller der det er 5 knop. Men stadig får vi slengt alt ombord i alle retninger av idioter som på død og liv skal dra med seg halve sundet 'bare fordi'. Og det må være endel med elendig logg, for 5 knop er tydeligvis en relativ affære for mange. Denne passeringen var uten tvil i strid med hastighetsbestemmelsene, og ikke minst godt sjømannskap. Ja, ja. God sommer videre, alle sammen! Gerhard skrev On 17.7.2022 at 18.48: Jeg skulle til å skrive det samme. De sjøbodene hadde man vanligvis ikke fått lov til å bygge. Anonym skrev 2 minutter siden: En sånn app som ikke er riktig er jo ikke verdt noe som helst, da kan de like gjerne trekke den tilbake. Det er heller ikke rimelig å forvente at folk faktisk leser alle mulige forskrifter fra alle kommuner man skal ferdes i. Ikke uenig i første setning!:-) men ferdes du på sjøen, så er du forpliktet til å sette deg inn i de lover, forskrifter og regler som gjelder i de farvannene du traffikerer. Det har vert svært mange og ulike regler rundt i landet. De siste par årene er det gjort et arbeid for å lage relativt like regler for alle kyst og vassdrags kommuner. Men kommunene har ikke fulgt med, så i år befinner vi oss i en situasjon der reglene ikke stemmer med kommunkommunenes skilt. Og båtfart apekatter muligens litt på gjerdet, mens de venter på at kommunene skal få ut fingeren. Det er vel foresten Asplanviak via som har utviklet appen. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
VegJoh Svart 24.Juli.2022 Del på Facebook Svart 24.Juli.2022 Her var det jammen en som hadde tatt seg flid med å sitere, selv om jeg ikke skjønner sammenhengen mellom det du siterer og det du skriver Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Grand Banks jr Svart 24.Juli.2022 Del på Facebook Svart 24.Juli.2022 Jeg gjør det enkelt. Så får folk like det eller ikke. Jeg ser ikke i appen, og jeg følger skilt som står. Men mest av alt så kjører jeg hensynfullt mtp bølger, og 5 knop 100 meter fra land utenom de ytterste øyene her jeg bor samt øyer jeg vet det "aldri er noen på". I tillegg så holder jeg ikke høy fart rundt øyer (når jeg ikke kan se "rundt kanten"). Unntaket er smeigedager, for da kan det være folk på øyene "det aldri er folk på" så da holder jeg 5-7 knop der også. Fisker året rundt, og i vinterhalvåret er det stort sett fritt frem mellom øyene - men tar hensyn overalt der jeg ser folk eller dyr. Jeg er nok av typen som heller kjører "for" hensynfullt enn motsatt. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Havarita Svart 24.Juli.2022 Del på Facebook Svart 24.Juli.2022 KC- skrev for 4 timer siden: For oss som liker å holde oss til fartsgrensene, kan det jo være interessant å vite om båtfart-appen er til å stole på. Og det var altså det jeg lurte på :) Kan hende ordensmakten bruker appen. Da blir det opp til deg om du vil vedta forelegget, eller bevise om de har feil. (Gjelder de 8(?) stedene langs kysten som ordensmakten faktisk er til stede og kontrollerer. For resten av landet blir det i praksis kun et tema når en ulykke har inntruffet). I eget området har Politiet informert i lokalavisen om nye regler. Når jeg sjekket, var det en del områder der vi pleier å ferdes som nå har fått en meningsløs 5 knops grense ifølge Appen, men sundene har plass til 1 båt i fri fart om du befinner akkurat midt i og ikke møter noen.... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Juli.2022 Del på Facebook Svart 24.Juli.2022 VegJoh skrev 45 minutter siden: Her var det jammen en som hadde tatt seg flid med å sitere, selv om jeg ikke skjønner sammenhengen mellom det du siterer og det du skriver Er nok en siteringsfeil ute og går her. 14 sitater fra diverse tråder Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
andersb Svart 24.Juli.2022 Del på Facebook Svart 24.Juli.2022 (redigert) 5 knops greiene i bærum er tragisk, resultatet er at folk driter i 5 knop, der det var 5 før, som var smale sund, robanen etc og nå bare kjører plan/halvplan der også. ca 5% av båtene kjører 5.0 knop, resterende 95% kjører 5+ med majoriteten i 5,1-10 knop land som lager bølger. seilbåter og snekker gir også beng, ca ALT kjører forbi oss når jeg ligger i 5.0 nå. Redigert 24.Juli.2022 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KC- Svart 24.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2022 andersb skrev 1 time siden: 5 knops greiene i bærum er tragisk, resultatet er at folk driter i 5 knop, der det var 5 før, som var smale sund, robanen etc og nå bare kjører plan/halvplan der også. ca 5% av båtene kjører 5.0 knop, resterende 95% kjører 5+ med majoriteten i 5,1-10 knop land som lager bølger. seilbåter og snekker gir også beng, ca ALT kjører forbi oss når jeg ligger i 5.0 nå. Det er jo et område med til tider ekstremt mye trafikk, så kan forstå at det er lav fartsgrense der. Veldig mange forskjellige farkoster, man kan likegjerne treffe en sup der som en cabincruiser. Men veldig mye rar kjøring ja. Forleden lå jeg og 7-8 andre båter i 5 knop mellom Borøya og Ostøya, og da kom det et par fancy båter og suste forbi oss (eller mellom oss). Jeg tenker at da er det ikke forglemmelse, da gir man aktivt faen. Når det gjelder appen så var altså løsningen at den hadde skiftet modus til næringsfartøy. Når jeg endret tilbake til fritid, var det 5 knop som det skal :) Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 25.Juli.2022 Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 andersb skrev for 10 timer siden: 5 knops greiene i bærum er tragisk, resultatet er at folk driter i 5 knop, der det var 5 før, som var smale sund, robanen etc og nå bare kjører plan/halvplan der også. ca 5% av båtene kjører 5.0 knop, resterende 95% kjører 5+ med majoriteten i 5,1-10 knop land som lager bølger. seilbåter og snekker gir også beng, ca ALT kjører forbi oss når jeg ligger i 5.0 nå. Har observert det samme, når man bryter loven uansett kan man like greit bare kjøre i plan der det passer. Mye bedre med kjøring i plan enn halvplan synes jeg så lenge man ikke kjører på padlere osv. Båtfartappen endret plutselig de stedene det stod fri fart (f eks mellom middagsbukten og ostøya) og de har tatt bort 25 knop mellom borøya, veritas og fornebu, nå står det «ingen ferdsel» hva det måtte bety… Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Jens_P Svart 25.Juli.2022 Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 Lingefan skrev 9 minutter siden: Båtfartappen endret plutselig de stedene det stod fri fart (f eks mellom middagsbukten og ostøya) og de har tatt bort 25 knop mellom borøya, veritas og fornebu, Er nye forskrifter som trådte i kraft 15. februar i år for Bærum og 01. januar for Asker. Max 5 knop innen 200m fra land. Er få områder der det er mer enn 400m bredt.Da blir det få områder igjen med mer enn 5 knop tillatt. Bærum har som tillegg til forskriften laget kart som er informativt. https://lovdata.no/static/LF/lf-20220126-0240-01-01.pdf?timestamp=1651051662750 Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.