Ronald Startet 24.Juli.2022 Del på Facebook Startet 24.Juli.2022 (redigert) Jeg har en fettkopp som vist på bildet. Den gir ikke lenger det "skyvet" den skal når jeg skrur til, stempelet/pakningen/skiva (eller hva jeg skal kalle det) som er koblet til stanga som skrus ned slipper fettet forbi ved sylinderveggen. Dermed kan jeg skru ned det hele til bunnen uten særlig motstand. Og da med mangel på fett i, og ditto drypp fra, hylsa. Det har vært slik i mange år, men gradvis blitt verre. Fått det til på et vis (=godt nok) tidligere, bl.a. ved å snu på pakningen/skiva, som jeg mener å huske kanskje er laget av lær el.l.. Men nå må jeg mer fundamentalt til verks. Noe jeg kan gjøre her? Lar skive/stempel seg skaffe separat? Noe jeg kan fikse/lage til selv? Helt ny fetthylse virker å være overkill. Noen som har hatt samme problem? I den grad det har betydning (kanskje noen har noe liggende?) så er diameter på lokket ca 55mm, og jeg tror dette er fra 1981. Fulgte med original-motoren, som var en Volvo Penta. Redigert 24.Juli.2022 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 24.Juli.2022 Del på Facebook Svart 24.Juli.2022 Ronald skrev for 2 timer siden: Det har vært slik i mange år, men gradvis blitt verre. Ronald skrev for 2 timer siden: Helt ny fetthylse virker å være overkill. Når den er fra 1981, dvs over 40 år, du har jukket på den de siste årene, men vil ikke bruke noen hundrelapper på en ny, så vet jeg ikke om du har råd til å ha båt… det går en annen tråd her, hvor 27’ i dieselutgifter ikke er utslaggivende på budsjettet, så båtliv kan tydeligvis være så mangt. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 24.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2022 Code0 skrev 3 minutter siden: Når den er fra 1981, dvs over 40 år, du har jukket på den de siste årene, men vil ikke bruke noen hundrelapper på en ny, så vet jeg ikke om du har råd til å ha båt… det går en annen tråd her, hvor 27’ i dieselutgifter ikke er utslaggivende på budsjettet, så båtliv kan tydeligvis være så mangt. Takk for god hjelp. Og hvis du finner noen som passer, uten å bytte slange og innfesting på hylsa, så gi meg gjerne et hint. "noen hundrelapper" er ikke problemet men billigste jeg finner av samme/tilsvarende slag koster "noe" over tusenlappen, og alle jeg finner er utsolgt/i bestilling. Med overkill mener jeg at alt annet enn en utskiftbar "pakning" er 100% ok. Og jeg har hatt båt i over 50 år, så spar deg (meg) for "råd til å ha båt". Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 24.Juli.2022 Del på Facebook Svart 24.Juli.2022 Ronald skrev for 3 timer siden: Noe jeg kan fikse/lage til selv? Du nevner at pakningen er i lær (noe som ikke var uvanlig før i, ref. pakningene på blant annet pumpeprimusene). Ser du for deg det er vanskelig å skjære til en bit med nytt lær slik at den passer og tetter? Spesielt vegetabilsk garvet lær er veldig formbart om man fukter det. Tror jeg hadde begynt med det, for så å se om du får bedre «kompresjon». Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 24.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2022 Hakkannen skrev 2 minutter siden: Du nevner at pakningen er i lær (noe som ikke var uvanlig før.... Takk for svar, og ja, å skjære til selv er absolutt en mulighet. Jeg får vel korrigere meg selv litt, jeg mener å HUSKE den er i lær. Men muligens var det kork. Jeg rakk ikke å åpne den før dagens innlegg, så jeg tar det på husken fra noen år tilbake. Det jeg frykter med lær, og muligens også kork, er at det vil bøye av under trykk, og at fettet renner forbi. Altså at det forblir litt slik som det er nå. Jeg er tilbake ved båten om 3 dager, og plukker det da mer fra hverandre for bedre oversikt. I mellomtiden tenkte jeg å høre om andre hadde erfaring fra samme problem. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 24.Juli.2022 Del på Facebook Svart 24.Juli.2022 Plukker du den fra hverandre blir det helt klart lettere å se hva som kan/bør gjøres😊 Vil tro at du ved å erstatte pakningen med nytt lær, eventuelt kork, vil kunne oppnå lignende funksjon som da pressa var nyere, noe må det jo være som stiver av for pakningen, hvis ikke virker det rart. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Juli.2022 Del på Facebook Svart 24.Juli.2022 Eller kjøp en plate gummi hos Biltema. Klipp ut to runninger og legg dem oppå hverandre. Kan funke. Blant annet Interlube Systems (Southamton) laget slike. Der var det en spesiell gummiring/gummikopp som tettet. Som en forstørret sykkelpumpe. De gikk konk på starten av 90-tallet, deler er problematisk fra dem. Volvo har aldri laget slikt noe. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Juli.2022 Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 Før du gjør noe merkan det være lurt å ta en bit streng og stake opp røret fra fettkopp til hylsa. Det er ikke uvanlig at fettet forstener seg og tetter røret. Og det at pakkboksen drypper kan du ikke gi fettkoppen skylda for. Det er ikke fettet som skal tette... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bitteliten Svart 25.Juli.2022 Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 (redigert) Jeg bytta fett til Volo Pentas akselfett og da ble det tett hos meg. Prøvde en del andre mer "avanserte" fett typer før det - men da lakk det alltid litt på rorstammen min. Jeg hadde plukket pressa og rørene helt fra hverandre - rensa også røret fra pressa og ned i hylsa. Som det er skrevet over så kan fettet harskne og tette igjen røret. Eventuelle pakninger hadde jeg lagd nye - BT har pakningsmateriale ark. Både papir og gummi Redigert 25.Juli.2022 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 27.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2022 Da har jeg noen bilder av "innmaten". Første bilde viser hvordan det ser ut når det har vært skrudd helt inn/til bunnen (uten særlig motstand, som tidligere nevnt), og deretter trukket ut. Bilde nr 2 er etter at jeg har fjernet fettet - da ser man pakningen og "bøyen" på denne bedre. Så snur jeg pakning/skive, slik at bøyen blir motsatt vei. Pakningen er ganske så myk, for myk etter min vurdering. Jeg skrudde stempelet helt tilbake, monterte så det hele sammen, og dro deretternoen tørner på "krana". Fortsatt veldig liten motstand. Ikke så lett å se på bildene, men jeg mener firtsatt selve pakninger virker å være av lær el.l., evt i kombinasjon med noe myk kork. Btw - jeg strammet også opp litt i/ved pakkboksen, etter det er drypp fra hylsa ikke lenger et problem. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Juli.2022 Del på Facebook Svart 27.Juli.2022 Kanskje @Komodo kan dreie en erstatning til lærpakningen til deg i noe hendig plast? vil anbefale deg å sjekke røret fra «pumpa» til akslingen også. Kan fort stå hardt fett der Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Juli.2022 Del på Facebook Svart 27.Juli.2022 Bitteliten skrev 55 minutter siden: Kanskje @Komodo kan dreie en erstatning til lærpakningen til deg i noe hendig plast? Det er ikke umulig men jeg hadde nok grepet an problemet på en annen måte. For det første er det som @index sier ikke fettpressas feil at pakkboksen lekker. Men nå har du jo strammet opp den, så da er vel det problemet ute av verden. Fettpressa hadde jeg nok erstattet med en smørekopp. Det er ikke rare fettmengden som skal til. Men jeg kan ikke skjønne at den fettpressa di er fra 1981. Den ser jo ut som noe som kom med Marshallhjelpen Minner meg om det første luftgeværet mitt. Kjøpt brukt da jeg var 13-14 år. Gikk best av alle luftgeværene i kameratflokken, men plutselig begynte det å gå dårlig. Ved demontering (noe alle gutter er flinke til) fant vi ut at det hadde lærpaknkng på stempelet. Luznic. Bl aldri seg selv etter det... Men hvis du på død og liv ønsker å beholde fettpressa ville jeg forsøkt å få tak i en leppepakning i riktig dimensjon. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 28.Juli.2022 Del på Facebook Svart 28.Juli.2022 Den pakningen er totalt utslitt! Jeg ville enten prøvd å lage en ny selv i litt tykk pakningsgummi, eller kjøpt en ny standard smørekopp. Jeg vil tro det siste er det enkleste her. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 28.Juli.2022 Del på Facebook Svart 28.Juli.2022 Leppetetning, av den typen som sitter i hydraulikksylindre, er antagelig det som må til. Ser litt ut som en simmerring, men tetter ut mot sylinderveggen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ronald Svart 28.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2022 (redigert) Komodo skrev for 11 timer siden: Men jeg kan ikke skjønne at den fettpressa di er fra 1981. Den ser jo ut som noe som kom med Marshallhjelpen ... Vel, så gammel er den vel ikke.. . Etter mye google- og bildesøk de siste timene, så ser det ut til å gi bra treff på lignende når jeg søker etter "remote greaser". Det gir utenlandske treff, uten 100% blink på slangetilkoblingen. Jeg finner også en skisse merket "Volvo Penta" som ser ut til å være den samme (se vedlagte bilde), her ser man del nr 2 som nok er den jeg trenger (antar den blir flatet ut og større når mutter trekkes til). Men det er køl umulig å få noe mer enn tegningen opp, klarer ikke å finne noen deleliste med delenr osv. som hører til. Dermed heller ikke mulig å bestille. Med så viser det seg at en bekjent i samme havn har en ubrukt presse for SABB som er basert på samme type prinsipp (men utseendemessig noe ulik) med slange på ca 1m. Jeg krysser fingrene for at slange og gjenger har samme dimensjon, slik at det blir nesten plug&play å bytte til denne. Det avhenger også at en rusten nippel/innfesting på hylsa lar seg løsne uten å dra noe i stykker. Dette blir min plan-A. Plan-B blir å undersøke rundt leppetetting, som foreslått av @Komodo. Ser også at vanlig smørekopp er foreslått. Direkte på pakkboksen, antar jeg? Det vil fungerer heller dårlig, både fordi det er langt ned, og også fordi det ligger et rom med allverdens verktøy og duppeditter rett over (som må tømmes først) . Jeg ønsker å kunne etter-presse uten for mye styr. Er nok grunnen til at båten originalt har denne (nåværende) type presse. Bilde-1 (under): Skissen jeg fant med delen (del nr 2). Bilde-2 (nederst): slik fettpresse/-kopp jeg har fått tak i (inkl. slange, som ikke vises på bildet). Redigert 28.Juli.2022 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Juli.2022 Del på Facebook Svart 28.Juli.2022 Den nederste der er helt OK. Har den samme selv. Men du kan bruke en vanlig også, og kople den på slangen. Helt vanlig det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 28.Juli.2022 Del på Facebook Svart 28.Juli.2022 Ronald skrev for 2 timer siden: Vel, så gammel er den vel ikke.. . Nei, det med Marshallhjelpen var selvsagt en spøk. Men det begynner vel å bli et par år siden det var vanlig med lærpaknknger på fettpresser Ronald skrev for 2 timer siden: Ser også at vanlig smørekopp er foreslått. Direkte på pakkboksen, antar jeg? Det vil fungerer heller dårlig, både fordi det er langt ned, og ... Du har jo en slange fra pakkboksen og opp til fettpressa. Dersom den er tett kan du jo bruke den om igjen, enten du monterer en smørekopp, fettpresse, smørenippel eller what not på toppen. Den slangen har sikkert en 1/4" fittings i enden som du kan bruke på nytt. Ser at den dingsen du har lagt inn bilde av også har en 1/4" nippel i bunn. Men vær obs på om det er 1/4" BSP eller 1/4" NPT. Det er en av de få rørgjengedimensjonene som har forskjellig stigning. Den ene har 18, og den andre har 19 gjenger per tomme. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.