Magbo Startet 25.Juli.2022 Del på Facebook Startet 25.Juli.2022 Tenker å kjøpe en 20-23 fots daycruiser med 200-300hk, årsmodell 2014-2020. Har en båt nå med Optimax 135 2t og har lenge vært fornøyd 2-takt. Lurer nå på om det likevel er mer fornuftig å gå over til 4-takt mtp forbruk og støy. At 2-takt er sprekest, er mindre viktig for meg nå enn før. Hører at E-etc har forbruk omtrent som en moderne 4-takter. Stemmer dette? F.eks for en 250hk fra 2016? Sitér dette innlegget Link to post
TomF Svart 25.Juli.2022 Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 Jeg har en 300 Etec G2 og tallene fra fabrikken er vel at den er vel så gjerrig på drivstoffet som en 4-takt. Har kun brukt 2-takt selv så kan ikke sammenligne. Ift. den gamle 2-takt etec motoren så bruker denne 10-15 % mindre drivstoff kan jeg bekrefte. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Juli.2022 Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 optimax er vel ikke så gal på forbruk, så tror ikke det er så mye å hente der. Da er det nok straks mer å hente mtp lydnivå Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 25.Juli.2022 Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 E-Tec 250HO bruker ved 1000 ca 2.7, ved 3000 ca 28.5 og ved 6000 ca 88 l/t Honda BF250 bruker ved 1000 ca 3.4, ved 3000 ca 14.7 og ved 6000 ca 87 l/t Suzuki DF250 bruker ved 1000 ca 3.9, ved 3000 ca 20.4 og ved 6000 ca 86 l/t Verado 250 EFI bruker ved 1000 ca 3.0, ved 3000 ca 20 og ved 6000 ca 98 l/t Optimax 225 bruker ved 1000 ca 3.1, ved 3000 ca 21.9 og ved 5600 ca 77 l/t Yamaha F250 bruker ved 1000 ca 4.5, ved 3000 ca 24.2 og ved 6000 ca 89 l/t Med forbehold om skrivefeil Legg merke til at Yamaha F250 er tørst på WOT, men konkurerer i toppen ved 5500. Om en bruker full kurve ser en at E-tec 250HO er tørstest ved 3000. Støy er en ting. Motorlyd er også viktig for meg siden den er der hele tiden... To av motorene over har en anstrengt motorlyd som jeg personlig blir uvel av... så anbefaler at TS prøvekjører. Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 25.Juli.2022 Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 Tenker det er lurt å prøve. Ofte blir valget båt, så følger det en motor med. (Egentlig motsatt hos forhandler). Nyere motorer er jevnt over bra uavhengig av merke. Men jeg har fått med meg at Evinrude ikke produseres mer, men at Mercury enn så lenge forsyner reservedeler. Jeg ville valgt meg en båt med riktig motorstørrelse. Kurrante merker duger uansett. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.Juli.2022 Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 Havarita skrev 1 time siden: Men jeg har fått med meg at Evinrude ikke produseres mer, men at Mercury enn så lenge forsyner reservedeler. Kan du dele litt fakta om "enn så lenge" deleleveranser? Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 25.Juli.2022 Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 Havarita skrev for 1 time siden: Nyere motorer er jevnt over bra uavhengig av merke. Men jeg har fått med meg at Evinrude ikke produseres mer, men at Mercury enn så lenge forsyner reservedeler. Jeg ville valgt meg en båt med riktig motorstørrelse. Kurrante merker duger uansett. Jeg tenkte dessverre litt på samme måten da jeg skulle kjøpe ny motor tidligere i år. Det var riktignok litt mindre motor (6 hk). Jeg anser Yamaha som bedre kvalitet enn Mercury, men tenkte at det kan da ikke være så voldsomme forskjeller, og ifølge selger (før kjøp vel å merke) så var garantien og serviceopplegget osv likt og den største forskjellen var at Mercury var ca 2000 kr billigere. Så da ble det Mercury. Problemet var at ting ryker første dagen jeg bruker motoren. Etter 3 uker så er den tilbake fra reparasjon og da holder den hele to dager før samme feilen oppstår. Kunne jo fortsatt kjøre, men fungerte langt fra optimalt. Mercuryen var også tidvis tungstartet (30 drag siste gangen jeg startet den) og krav om at jeg skal bruke 1/3 av motorens verdi årlig på service for at garantien skal gjelde (ikke helt i samsvar med hva selger sa før kjøp). Har nå levert inn Mercury-en og kjøpt Yamaha og den fungerer som den skal. Servicene kan jeg ta selv (snart på tide med første 100-timers service nå som motoren nærmer seg 2 mnd), garantien er bedre enn på Mercury og den starter enkelt og greit (slik jeg er vant til fra mine andre Yamaha og Suzuki motorer). Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Juli.2022 Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 19 fot skrev for 3 timer siden: Jeg tenkte dessverre litt på samme måten da jeg skulle kjøpe ny motor tidligere i år. Det var riktignok litt mindre motor (6 hk). Jeg anser Yamaha som bedre kvalitet enn Mercury, men tenkte at det kan da ikke være så voldsomme forskjeller, og ifølge selger (før kjøp vel å merke) så var garantien og serviceopplegget osv likt og den største forskjellen var at Mercury var ca 2000 kr billigere. Så da ble det Mercury. Problemet var at ting ryker første dagen jeg bruker motoren. Etter 3 uker så er den tilbake fra reparasjon og da holder den hele to dager før samme feilen oppstår. Kunne jo fortsatt kjøre, men fungerte langt fra optimalt. Mercuryen var også tidvis tungstartet (30 drag siste gangen jeg startet den) og krav om at jeg skal bruke 1/3 av motorens verdi årlig på service for at garantien skal gjelde (ikke helt i samsvar med hva selger sa før kjøp). Har nå levert inn Mercury-en og kjøpt Yamaha og den fungerer som den skal. Servicene kan jeg ta selv (snart på tide med første 100-timers service nå som motoren nærmer seg 2 mnd), garantien er bedre enn på Mercury og den starter enkelt og greit (slik jeg er vant til fra mine andre Yamaha og Suzuki motorer). Hvis den har startsnor så er den nok ikke direkte produsert av Mercury. Så kan ikke helt sammenlignes med de "skikkelige" motorene fra Mercury (de produsert i USA ) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
dieselfan Svart 25.Juli.2022 Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 dieselfan skrev for 7 timer siden: Optimax 225 bruker ved 1000 ca 3.1, ved 3000 ca 21.9 og ved 5600 ca 77 l/t Merk at Optimax er en 225hk mens de andre i sammenlikningen er 250hk Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 26.Juli.2022 Del på Facebook Svart 26.Juli.2022 dieselfan skrev for 15 timer siden: E-Tec 250HO bruker ved 1000 ca 2.7, ved 3000 ca 28.5 og ved 6000 ca 88 l/t Honda BF250 bruker ved 1000 ca 3.4, ved 3000 ca 14.7 og ved 6000 ca 87 l/t Suzuki DF250 bruker ved 1000 ca 3.9, ved 3000 ca 20.4 og ved 6000 ca 86 l/t Verado 250 EFI bruker ved 1000 ca 3.0, ved 3000 ca 20 og ved 6000 ca 98 l/t Optimax 225 bruker ved 1000 ca 3.1, ved 3000 ca 21.9 og ved 5600 ca 77 l/t Yamaha F250 bruker ved 1000 ca 4.5, ved 3000 ca 24.2 og ved 6000 ca 89 .. Motorkurven forteller hvor mye du får ut av motoren og respektive forbruk ved max belastning på ulike turtall. (Testbenk tall). På båten er det skroget som drar effekt ut av motoren. Belastningen er nødt til å være lavere enn max på alle turtall unntatt max. (Ellers vil ikke båten akselrere) Aktuelle forbrukstall og støytall får kun på aktuell båt, med aktuell propell, og aktuell last i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 26.Juli.2022 Del på Facebook Svart 26.Juli.2022 19 fot skrev for 13 timer siden: krav om at jeg skal bruke 1/3 av motorens verdi årlig på service for at garantien skal gjelde (ikke helt i samsvar med hva selger sa før kjøp). Hva i all verden er dette slags garantibetingelser? Er dette skrevet ned noen steder? Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 26.Juli.2022 Del på Facebook Svart 26.Juli.2022 Gå for 4takt og anerkjent merke. I min bok er Yamaha og Suzuki merker som er bra i dag. Vet Yamaha har hatt visse utfordringer med deres V8 i en periode, men Google så får du vite. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Juli.2022 Del på Facebook Svart 26.Juli.2022 LuckyFalls skrev 2 minutter siden: Gå for 4takt og anerkjent merke. I min bok er Yamaha og Suzuki merker som er bra i dag. Vet Yamaha har hatt visse utfordringer med deres V8 i en periode, men Google så får du vite. I min bok er egentlig alle merker bra idag. Og spesielt Mercury da. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
19 fot Svart 27.Juli.2022 Del på Facebook Svart 27.Juli.2022 Teerex skrev On 25.7.2022 at 23.26: Hvis den har startsnor så er den nok ikke direkte produsert av Mercury. Så kan ikke helt sammenlignes med de "skikkelige" motorene fra Mercury (de produsert i USA ) Mulig du har rett i det, men hvis de setter navnet sitt på et produkt uten å sjekke kvaliteten så er det dårlige rutiner og ikke noe som frister til å handle hos dem. Når evt min store Yamaha svikter så må jeg jo kjøpe ny og da er jeg ganske sikker på at det ikke blir Mercury, selv om de da kanskje sier "Vi lurte deg en gang med liten motor, men nå skal vi la være å lure deg en gang til om du kjøper Mercury enda en gang". Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 27.Juli.2022 Del på Facebook Svart 27.Juli.2022 Chiefengineer skrev On 26.7.2022 at 9.11: 19 fot skrev On 25.7.2022 at 19.42: krav om at jeg skal bruke 1/3 av motorens verdi årlig på service for at garantien skal gjelde (ikke helt i samsvar med hva selger sa før kjøp). Hva i all verden er dette slags garantibetingelser? Er dette skrevet ned noen steder? Mercury 6 hk kostet 11490 kr. For å opprettholde 3 års garanti så må jeg ta service til 2500 kr på merkeverksted hver 100 time, som nok betyr årlig serviceutgift på 2x2500 kr, som da blir over 1/3 av motorens nypris i årlige serviceutgifter. Hadde dette vært skrevet noen steder man lett finner så hadde jeg selvfølgelig ikke kjøpt den motoren da det er de totale utgiftene som teller. Før kjøp sendte jeg mailer flere steder til ulike merker for å sjekke priser og betingelser. Et viktig punkt var serviceutgiftene og om jeg kunne ta den selv, som jo er enklest. Antar jo også at det er vanskelig å få time til service midt i sommerferien. Mercuryforhandleren nærmest der jeg bor svarte ikke på dette med servicekostander, mens jeg fikk greie svar fra Yamaha om at jeg kunne ta det selv. Jeg purret på svar angående om jeg kunne ta service selv med Mercury, men fikk ikke svar på det (har fått svar på andre ting som pris på motor osv). Tredje forsøk på å få svarr på om jeg kunne ta service selv ble på telefon etter jobb når jeg skulle kjøre for å kjøpe motoren (og måtte finne ut om jeg skule kjøre 1 time i retning Mercury eller litt over en time i motsatt retning for å kjøpe Yamaha, og jeg kan bare rekke innom en av dem før de stenger). Svaret på telefon var at jeg kunne ta service selv på Mercury uten at det gikk ut over garantien. Så da satte jeg kursen mot Mercyry og kjøpte den. Etter kjøpet har jeg fått vite at garantien på 3 år bare gjelder hvis jeg tar service til 2500 kr for hver 100 time, uten det er garantien bare 1 år. Ser ut som om strategien der var å lyge, men sørge for at det ikke skjer skriftlig. Derfor ingen svar når jeg spør om service 2 ganger på mail, og bare svar på telefon, hvor de lyger for å få gjennomført et salg. Tror forøvrig ikke de tjente noe på det salget, for de har jo vært nødt til å returnere pengene jeg handlet for (bortsett fra at jeg har kjøpt rådyr olje og bensintilsetning hos dem som de ikke tok i retur da de var åpnet). Mens de har brukt mye tid på saken og har reparert samme feil to ganger (når de ikke fikser årsaken til feilen så skjønte jeg jo at samme kom til å skje raskt igjen, og fikk rett). Og så har de altså en motor som har gått ca 50 timer og neppe er verdt det samme som en ny motor. Og de har tapt det som kunne vørt en god kunde i fremtiden. Jeg har totalt handlet for godt over 30.000 kr hos det firmaet fordelt på flere kjøp, men nå er det slutt. Også taper de jo rykte som de igjen taper kunder på. Når da i tillegg en viktig del ryker første dagen så ble tilliten til Mercury ganske lav. Og da samme delen ryker om igjen andre dagen etter reparasjon så var tilliten enda dårligere. Da tok de heldigvis motoren i retur og jeg dro da og kjøpte en Yamaha et annet sted som har fungert fint nå. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.Juli.2022 Del på Facebook Svart 27.Juli.2022 19 fot skrev for 4 timer siden: Mulig du har rett i det, men hvis de setter navnet sitt på et produkt uten å sjekke kvaliteten så er det dårlige rutiner og ikke noe som frister til å handle hos dem. Når evt min store Yamaha svikter så må jeg jo kjøpe ny og da er jeg ganske sikker på at det ikke blir Mercury, selv om de da kanskje sier "Vi lurte deg en gang med liten motor, men nå skal vi la være å lure deg en gang til om du kjøper Mercury enda en gang". Den er vel mest sannsynlig produsert av Tohatsu, så da burde jo kvaliteten være god nok. Men som nevnt, de USA-produserte motorene fra 80-600 hk holder høy kvalitet jevnt over Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
PoZeidoN Svart 2.Juni Del på Facebook Svart 2.Juni Hei. Vurderer å kjøpe båt med Evinrude G2 225. Ser at Evinrude har lagt ned produksjonen og at deleproduksjon er overlatt til Mercury. Hvor lenge varer denne avtalen og bør man være bekymret for tilgjengelighet på deler og pris på service på slike motorer fremover? Noen tanker om det? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 2.Juni Del på Facebook Svart 2.Juni Jeg har båt med 175hk G1. Liker veldig godt G1 som jeg har hatt to båter med. Når det gjelder G2 er jeg skeptisk.. Personlig kommer jeg nok ikke til å kjøpe båt med G2. Virker som det er for mye feil med dem. Kanskje Eika kommer på her. Han har et mer profesjonelt forhold til disse og kan gi råd ut over personlige preferanser. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Kiekhaefer Svart 2.Juni Del på Facebook Svart 2.Juni Vær forsiktig med G2 gå heller for en G1. Deletilgangen er grei etter 2008 mod... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.