Komodo Svart 27.Juli.2022 Del på Facebook Svart 27.Juli.2022 lurvetass skrev 9 minutter siden: Jeg brukte bare klemringen og har beholdt de andre delene som reserve i båten. Er det samme og du ikke får tak i kan jeg sende hvis det er belgen eller selve pumpehuset som lekker. Men det tar vel litt lang tid med postpakke kanskje. For et utrolig raust tilbud @lurvetass Men den jeg har er nok litt annerledes, så jeg får se hva jeg finner i Grebbestad. Den jeg har ser slik ut Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
lurvetass Svart 27.Juli.2022 Del på Facebook Svart 27.Juli.2022 Komodo skrev 15 minutter siden: For et utrolig raust tilbud @lurvetass Men den jeg har er nok litt annerledes, så jeg får se hva jeg finner i Grebbestad. Den jeg har ser slik ut Ligner på denne i båtbua da. https://batbua.no/produkt/manuell-lensepumpe-lost-handtak-38mm/ Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Komodo Svart 27.Juli.2022 Del på Facebook Svart 27.Juli.2022 (redigert) Ja, der har du den 👍 Finner nok ikke lik i Grebbestad, men hovedsaken er at den har lik diameter inn og ut. Er det ikke 38mm på disse slangene? Redigert 27.Juli.2022 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 27.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2022 38mm er vanlig på manuelle pumper, på elektriske kommer 25mm med i bildet. På den elektriske tømmepumpen jeg kjøpte er det 38mm inn og 25mm ut. Etter kverningen er tydeligvis 25mm nok. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 28.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2022 Og så var grisejobben gjort unna. Idag ble det rørleggerarbeid, montering av den nye pumpen. Det ble mye svette og bannord slik jeg har pumpen montert. Det største problemet ble å få tredd utløpslangen på 25mm inn på stussen av pumpen. Det er en ganske så stiv gummislange med stålfjær inni som etter mange år er lite elastisk. Men etter mange pauser med øl og røyk kom alt på plass, på den helt utrolig trange plassen jeg hadde valgt da jeg en gang i steinalderen gikk for elektrisk tømming. Jeg så litt på restene fra den gamle pumpen, og der var impelleren helt uten skader. Vingene hadde lagt seg, men med nok spenst til at pumpen fungerte. Så nå ble det et stort glass rødt som belønning. Nå nærmer det seg forresten middag, mørbrad biff med bernaisesaus. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Maika Svart 28.Juli.2022 Del på Facebook Svart 28.Juli.2022 Komodo skrev On 27.7.2022 at 15.31: Får man tak i slike manuelle septikpumper lenger? Vår har begynt å lekke. Det er jo noe dritt. Jeg husker tidligere da jeg svettet nede på badet og bannet fordi lik pumpe ofte bare sugde luft og også lakk litt. Å bytte til elektrisk med bryter oppe i cockpit er å anbefale. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 28.Juli.2022 Del på Facebook Svart 28.Juli.2022 Belønning er vel fortjent etter en sånn drittjobb @Lars H. Hvordan går det med @Komodo sin drittjobb? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
I og PK Svart 28.Juli.2022 Del på Facebook Svart 28.Juli.2022 Jeg er redd vi også har en drittjobb i vente. Vi har elektrisk Jabsco toalett med elektrisk tømming av tanken. En knapp vi må sitte å holde inne mens den tømmer. Det går utrolig tregt å tømme tanken og noen ganger rikker ikke nålen i måleren seg i det hele tatt. Opplever at det tømmes lettere om båten kommer opp i høy fart, men det skal vel ikke være nødvendig med elektrisk tømming. Har du noen ide om hva vi har i vente? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2022 Mine tanker er tette slanger eller dårlig impeller i pumpen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
NilsPils Svart 28.Juli.2022 Del på Facebook Svart 28.Juli.2022 I og PK skrev 3 minutter siden: og noen ganger rikker ikke nålen i måleren seg i det hele tatt. Kan det være en flottør som henger . . ? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 28.Juli.2022 Del på Facebook Svart 28.Juli.2022 Maika skrev 29 minutter siden: Å bytte til elektrisk med bryter oppe i cockpit er å anbefale. Ja, det kommer til å skje. Men det blir ikke nå som vi er på tur. Manuell tømming er jo uansett bare backup for sugetømming 😊 lurvetass skrev 21 minutter siden: Hvordan går det med @Komodo sin drittjobb? Den ligger litt på is. Marinaen i Grebbestad hadde ikke pumpe, kun elektrisk. Men @VegJoh har fått tak i ei manuell pumpe med 38mm nipler både ut og inn, og ventes å ankomme Grebbestads skjærgård i morgen. Akkurat nå er han vel i lufta et eller annet sted over sørnorge 😄. Pumpa var av den billige sorten, så det er nok ikke egentlig ei septikpumpe. Derfor blir det nok en midlertidig utbedring nå. Skulle helst hatt tak i ei skikkelig septikpumpe. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 28.Juli.2022 Del på Facebook Svart 28.Juli.2022 I og PK skrev 6 minutter siden: Det går utrolig tregt å tømme tanken og noen ganger rikker ikke nålen i måleren seg i det hele tatt. Det kan jo være at du har urinstein i slangene. Da får du høyere motstand, og vesentlig dårligere gjennomstrømning. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
I og PK Svart 28.Juli.2022 Del på Facebook Svart 28.Juli.2022 NilsPils skrev 2 minutter siden: Kan det være en flottør som henger . . ? Det skal du ikke se bort i fra🙈 Altså at den henger over luftingen? Krysser fingrene for at det er løsningen🤞 Sitér dette innlegget Link to post
I og PK Svart 28.Juli.2022 Del på Facebook Svart 28.Juli.2022 Lars H. skrev 8 minutter siden: Mine tanker er tette slanger eller dårlig impeller i pumpen. Tror ikke det er tette slanger. Forrige eier byttet ut både slanger og tank for et år siden. Impeller kan det godt være👍. Er det logisk at den tømmes lettere når båten er i høy fart? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2022 Kan ikke forstå at fart har noe med det å gjøre. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tilplan Svart 28.Juli.2022 Del på Facebook Svart 28.Juli.2022 Det er noen båter som tømmes automatisk når de kommer opp i fart. Ikke helt sikker på hva de kalles, men baserer seg på at det blir undertrykk i fart og da kommer dritten ut. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.Juli.2022 Del på Facebook Svart 28.Juli.2022 tilplan skrev 2 minutter siden: Det er noen båter som tømmes automatisk når de kommer opp i fart. Ikke helt sikker på hva de kalles, men baserer seg på at det blir undertrykk i fart og da kommer dritten ut. Ejektortømming. Hvis han får en ejektoreffekt kan det forklare at tømmingen går lettere. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jakob T Svart 28.Juli.2022 Del på Facebook Svart 28.Juli.2022 Har elektrisk belgpumpe på septik.Har vert problemfri i dei 8 åra vi har hatt båten.Antar pumpa er fra 2002 Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2022 (redigert) Sitat Ejektortømming. Hvis han får en ejektoreffekt kan det forklare at tømmingen går lettere. Greit nok, men må det til, er det likevel noe som ikke er som det skal være med den elektriske tømmingen. Redigert 28.Juli.2022 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 28.Juli.2022 Del på Facebook Svart 28.Juli.2022 Lars H. skrev 8 minutter siden: Greit nok, men må det til, er det likevel noe som ikke er som det skal være med den elektriske tømmingen. Ja, men jeg tenkte at en kombinasjon av ejektoreffekt og pumping kunne være det som må til dersom slangene er gjengrodd av urinstein. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 28.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2022 (redigert) Jeg ville fikset et slikt problem. Å bytte slanger er da ikke high tech. Om det er impeller som må byttes, er jo det en jobb, men ikke vanskelig. Her en video om å gjøre det på en Jabsco pumpe. Redigert 28.Juli.2022 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
I og PK Svart 28.Juli.2022 Del på Facebook Svart 28.Juli.2022 Lars H. skrev for 2 timer siden: Jeg ville fikset et slikt problem. Å bytte slanger er da ikke high tech. Om det er impeller som må byttes, er jo det en jobb, men ikke vanskelig. Her en video om å gjøre det på en Jabsco pumpe. Hvilket forum😀! Tusen takk! Denne får vi bruk for før eller senere😀 Er på land i dag, men skal i båten i helga og forsker mer på utfordringen da. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 29.Juli.2022 Del på Facebook Svart 29.Juli.2022 (redigert) Monterte ejektor etter bilde og mål her: https://baatplassen.no/i/topic/5366-bytt-ut-septikpumpe-med-ejektor/page/2/ (Bilde av metalldeksel blant de siste innleggene i tråden.) Kastet ut membranpumpe og bend som alltid luktet litt. Har slange via plastventilutløp. Enkelt og greit. Veldig fornøyd. Redigert 29.Juli.2022 av paxo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
I og PK Svart 31.Juli.2022 Del på Facebook Svart 31.Juli.2022 NilsPils skrev On 28.7.2022 at 20.37: Kan det være en flottør som henger . . ? I helga fungerte det helt fint å få tømt. Satser på at det har vært en flottør som har «kødda» med oss😉 Er imponert over at du klarte å forutse problemløsningen her!👏🏼👏🏼 Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 1.August.2022 Del på Facebook Svart 1.August.2022 I og PK skrev On 28.7.2022 at 20.33: Jeg er redd vi også har en drittjobb i vente. Vi har elektrisk Jabsco toalett med elektrisk tømming av tanken. En knapp vi må sitte å holde inne mens den tømmer. Det går utrolig tregt å tømme tanken og noen ganger rikker ikke nålen i måleren seg i det hele tatt. Opplever at det tømmes lettere om båten kommer opp i høy fart, men det skal vel ikke være nødvendig med elektrisk tømming. Har du noen ide om hva vi har i vente? Jeg tipper at systemet ditt er bygget om, fra "selvtømming i fart" til el-pumpe. Da vil fortsatt det "gamle" systemet virke når du er i fart. Kan ikke se noe ulempe med dette, så feilen ligger nok et annet sted. Hiv en eller to såpetabletter for oppvaskmaskin i toalettet for hver båttur. Det renser systemet sakte men sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.