Jump to content

Så var det tid for feriens drittjobb,aurg!

Lars H.

Recommended Posts

lurvetass skrev 9 minutter siden:

Jeg brukte bare klemringen og har beholdt de andre delene som reserve i båten. Er det samme og du ikke får tak i kan jeg sende hvis det er belgen eller selve pumpehuset som lekker. Men det tar vel litt lang tid med postpakke kanskje.

For et utrolig raust tilbud @lurvetass :flag_bp: 

Men den jeg har er nok litt annerledes, så jeg får se hva jeg finner i Grebbestad.

Den jeg har ser slik ut 

20220727_202941.jpg.933ecf445ca162c9199a31b43e29c8e0.jpg

20220727_203020.jpg.0893165b1f0954d95cbff5cee73c66f8.jpg

20220727_203052.jpg.b3b5eb67c952c86c70f36b92ec2acabf.jpg

38mm er vanlig på manuelle pumper, på elektriske kommer 25mm med i bildet. På den elektriske tømmepumpen jeg kjøpte er det 38mm inn og 25mm ut. Etter kverningen er tydeligvis 25mm nok.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Og så var grisejobben gjort unna. Idag ble det rørleggerarbeid, montering av den nye pumpen. Det ble mye svette og bannord slik jeg har pumpen montert. Det største problemet ble å få tredd utløpslangen på 25mm inn på stussen av pumpen. Det er en ganske så stiv gummislange med stålfjær inni som etter mange år er lite elastisk. Men etter mange pauser med øl og røyk kom alt på plass, på den helt utrolig trange plassen jeg hadde valgt da jeg en gang i steinalderen gikk for elektrisk tømming.

jabsco_septik_pumpe_ny_montert.jpg.4b3e9244d216963d3453b51d2611ee85.jpg

Jeg så litt på restene fra den gamle pumpen, og der var impelleren helt uten skader. Vingene hadde lagt seg, men med nok spenst til at pumpen fungerte. Så nå ble det et stort glass rødt som belønning. Nå nærmer det seg forresten middag, mørbrad biff med bernaisesaus.

jabsco_impeller_septik_brukt.jpg.a026a908e4db463cbbec4e6ce0895029.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Komodo skrev On 27.7.2022 at 15.31:

Får man tak i slike manuelle septikpumper lenger? Vår har begynt å lekke. Det er jo noe dritt.

Jeg husker tidligere da jeg svettet nede på badet og bannet fordi lik pumpe ofte bare sugde luft og også lakk litt. Å bytte til elektrisk med bryter oppe i cockpit er å anbefale. 

Jeg er redd vi også har en drittjobb i vente. Vi har elektrisk Jabsco toalett med elektrisk tømming av tanken. En knapp vi må sitte å holde inne mens den tømmer. Det går utrolig tregt å tømme tanken og noen ganger rikker ikke nålen i måleren seg i det hele tatt. Opplever at det tømmes lettere om båten kommer opp i høy fart, men det skal vel ikke være nødvendig med elektrisk tømming. Har du noen ide om hva vi har i vente?

Maika skrev 29 minutter siden:

Å bytte til elektrisk med bryter oppe i cockpit er å anbefale. 

Ja, det kommer til å skje. Men det blir ikke nå som vi er på tur. Manuell tømming er jo uansett bare backup for sugetømming 😊

lurvetass skrev 21 minutter siden:

Hvordan går det med @Komodo sin drittjobb?

Den ligger litt på is. Marinaen i Grebbestad hadde ikke pumpe, kun elektrisk. Men @VegJoh har fått tak i ei manuell pumpe med 38mm nipler både ut og inn, og ventes å ankomme Grebbestads skjærgård i morgen. Akkurat nå er han vel i lufta et eller annet sted over sørnorge 😄. Pumpa var av den billige sorten, så det er nok ikke egentlig ei septikpumpe. Derfor blir det nok en midlertidig utbedring nå. Skulle helst hatt tak i ei skikkelig septikpumpe. 

tilplan skrev 2 minutter siden:

Det er noen båter som tømmes automatisk når de kommer opp i fart. Ikke helt sikker på hva de kalles, men baserer seg på at det blir undertrykk i fart og da kommer dritten ut. 

Ejektortømming. Hvis han får en ejektoreffekt kan det forklare at tømmingen går lettere.

Sitat

Ejektortømming. Hvis han får en ejektoreffekt kan det forklare at tømmingen går lettere.

Greit nok, men må det til, er det likevel noe som ikke er som det skal være med den elektriske tømmingen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Jeg ville fikset et slikt problem. Å bytte slanger er da ikke high tech. Om det er impeller som må byttes, er jo det en jobb, men ikke vanskelig. Her en video om å gjøre det på en Jabsco pumpe.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Jeg ville fikset et slikt problem. Å bytte slanger er da ikke high tech. Om det er impeller som må byttes, er jo det en jobb, men ikke vanskelig. Her en video om å gjøre det på en Jabsco pumpe.

Hvilket forum😀! Tusen takk! Denne får vi bruk for før eller senere😀 Er på land i dag, men skal i båten i helga og forsker mer på utfordringen da. 

I og PK skrev On 28.7.2022 at 20.33:

Jeg er redd vi også har en drittjobb i vente. Vi har elektrisk Jabsco toalett med elektrisk tømming av tanken. En knapp vi må sitte å holde inne mens den tømmer. Det går utrolig tregt å tømme tanken og noen ganger rikker ikke nålen i måleren seg i det hele tatt. Opplever at det tømmes lettere om båten kommer opp i høy fart, men det skal vel ikke være nødvendig med elektrisk tømming. Har du noen ide om hva vi har i vente?

Jeg tipper at systemet ditt er bygget om, fra "selvtømming i fart" til el-pumpe. Da vil fortsatt det "gamle" systemet virke når du er i fart. Kan ikke se noe ulempe med dette, så feilen ligger nok et annet sted. Hiv en eller to såpetabletter for  oppvaskmaskin i toalettet for hver båttur. Det renser systemet sakte men sikkert.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...