Jump to content

Så var det tid for feriens drittjobb,aurg!


Lars H.

Recommended Posts

Noe måtte jo gå galt på en flere måneders båtferie. Idag ble det en ordentlig drittjobb, tømmepumpen for septiktanken gikk i filler! Noen av skruene som holder kvernhuset til resten av enheten hadde røket slik at dette huset ble løst og det kom septik ut.

 

kvernpumpe.jpg.18f59698a0d90ede7cf5b69d7ead2597.jpg

 

Og selvfølgelig har jeg montert pumpen utrolig krøkket til, bak slenge for vann fra varmtvannsberederen, varmluft fra Eber'n, slange for vakuumtømming av tanken og slangen fra dass til tank. Dette er i batterirommet, så det fløt med brun suppe rundt rommet til batteriene. Det ble å bruke en svamp for å suge opp dritten og vri den i en bøtte, Det ble en del ganger svampen måtte vris. Noe lettere var det ikke å få løs slangene inn og ut av pumpen og få skrudd selve pumpen løs, fire skruer fra toalettrommet inn til pumpen i batterirommet.

 

septik_soel.jpg.78c6f5c0f540d372cc3eebce2d83b6a2.jpg

 

 

Planen var egentlig å gå til Skärhamn idag, men idag blåser det kjerringer fra SW og ordentlig grov sjø. Imorgen skal vinden snu til NW og løye. Så da satser vi på forflytting og at andre også gjør det slik at det blir plass i Skärhamn.

 

Dette er ikke første gang jeg har måttet skifte pumpe (Jabsco). En gang for mange år siden skjedde det også, og da lå vi faktisk i Skärhamn der det er en utmerket båtutstyrsbutikk der jeg kunne gå rett bort i hyllen og plukke en pumpe som passet med både slangetilkoblinger og feste for pumpen mot skottet. Jeg krysser fingre og håper jeg har hell med meg denne gangen også. Det er en ganske standard pumpe.

 

Dersom de ikke har pumpe, eller kan skaffe i løpet av en uke, blir det å gå over til vakuumtømming. Opplegg for det monterte jeg for en del år siden, men jeg må være ærlig å si at jeg aldri har bruk slik tømming.

 

Ønsk meg lykke til imorgen. Uansett blir det en ekspedisjon til et helt spesielt utsalg. Jeg har vært tom for rødt drikke i flere dager nå.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 8 minutter siden:

blir det å gå over til vakuumtømming. Opplegg for det monterte jeg for en del år siden, men jeg må være ærlig å si at jeg aldri har bruk slik tømming.

Hadde du brukt sugestasjonene på Svenskekysten hadde pumpa holdt i flere år til .

Fy, vil det si at du har..............

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det er en Jabsco kvernpumpe modell 18590 med 38mm stuss inn og 25mm ut.

 

jabsco_typeskilt.jpg.7c524cddfe876eed3408ce38c6d49b4d.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ai, ai ikke gøy med svikt i de skruene der nei…..Regner med du får det du trenger på Skärhamns Båtcentrum.

Har to stk av de Jabsco-pumpene der i båten. En i drift, og en renset og desinfisert i reserve. (Måtte bytte i løpet av sommerferien i år, da «noe» hadde satt seg fast i kverna). Veldig greit å bare kunne bytte til en ny, og så ta drittjobben med rens av gammel på land.

God tur videre

Link to post
Share on other sites

Dersom det bare er skruene som har røket regner jeg med at du tar med den gamle pumpa hjem, renser, reparerer og tar vare på som reserve. Sier Skrotnisse . . :smiley:

 

Spørsmål: hva slags materiale er det i de skruene som stadig ryker  . . ?

 

Lykke til og god tur hjemover . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 11 timer siden:

..Uansett blir det en ekspedisjon til et helt spesielt utsalg. Jeg har vært tom for rødt drikke i flere dager nå.

 

Hva var det det het igjen... var noe ala akjsebolag, handelsbolag, eller noe i den duren. Jeg skal google litt for deg, så finner vi sikkert ut hva det het til slutt. Du får bruke pose som til bikkja så lenge :wink:

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 29 minutter siden:

Dersom det bare er skruene som har røket regner jeg med at du tar med den gamle pumpa hjem, renser, reparerer og tar vare på som reserve. Sier Skrotnisse . . :smiley:

 

Spørsmål: hva slags materiale er det i de skruene som stadig ryker  . . ?

 

Lykke til og god tur hjemover . .

Tror det er A2 rustfritt. Har aldri opplevd at de har røket. Mine problemer har vært tilstopping (morellstein bl.a….).

Tror nok Lars tar seg bryet med å fikse det ja. Sålenge motoren er bra, er det jo verdt det, og kjekt med reserve.

Link to post
Share on other sites

Da var dagens to utflukter i land unnagjort, en etter rødt og en etter septikpumpe.

 

skarhamn_batcentrum.jpg.f8f60430751cbec332f4cdcedb0db4c9.jpg

 

Selvfølgelig hadde den utmerkede båtutstyrforetningen Skärhamn Båtcentrum identisk Jabsco-pumpe. Og da jeg fortalte at de hadde vært vår reddende engel da jeg også trengte pumpe for mange år siden, rundet han av prisen fra SEK3295 til 3000.

 

Nå vet jeg ikke om jeg orker å montere pumpen idag, men nå ligger den klar og det "røde" er testet.

 

septikpumpeny__2022.jpg.a5ddd11ac9b6d2ee0abe3b3c968d1c4c.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja da, se linken til Okkaby litt lenger oppe i tråden, hollandske RM-pumper får en vistnok reservedeler til også.

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev 55 minutter siden:

Flotte greier og guds fred i båten. Men nå lager du jo en egen tråd i tråden jo. Vi andre får bare holde tunga rett i munnen.... Og skål. Selvpålagt opphold i rødt er ikke dumt. 

 

Dette får bli en "dritt" tråd, men jeg har lagt en link hit fra ferietråden min,

https://baatplassen.no/i/topic/166728-så-var-trudelutt-på-gang-med-årets-båtferie-på-bästkusten/

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Får man tak i slike manuelle septikpumper lenger? Vår har begynt å lekke. Det er jo noe dritt.

Jeg har manuell pumpe i båten med neopren belg og en blå klemring rundt som røyk. Mener jeg fikk tak i maken på enten maritim eller båtbua.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Ikke noe kjekk jobb dette Lars, men godt å se forhandlere som fortsatt har noe på lager! 

 

Har du "sugerør" eller er tømmeslangen montert i bunn av tanken? Var tanken full eller tom når ulykken skjedde?

 

Selv har jeg montert ventil foran pumpen, slik at jeg kan stenge her når jeg må bytte pumpe en gang. Vet jo at det skjer havari før eller senere, og kan banne på at det skjer med full tank!

Link to post
Share on other sites

"LISE" skrev 29 minutter siden:

Har du "sugerør" eller er tømmeslangen montert i bunn av tanken? Var tanken full eller tom når ulykken skjedde?

Ja, jeg har sugerør og tanken mer enn halvfull, men pumpen er lavt plassert slik at det ble en form for hevertvirkning inn til pumpen. For å hindre at alt skulle renne ut slangen da jeg fjernet pumpen, måtte jeg åpne mannhullet på tanken og øse den. Det ble et par bøtter med grisejobb. Men jeg fikk ihvertfall benyttet sjansen til å grave ut den harde gørren i bunnen av tanken.

 

Jeg tenkte jo å få montert ny pumpe idag, men har utsatt det til imorgen. Idag ble det å ta et lite glass med rød Moderna Masi italiensk rødvin, - eller to.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 3 timer siden:

Jeg har manuell pumpe i båten med neopren belg og en blå klemring rundt som røyk. Mener jeg fikk tak i maken på enten maritim eller båtbua.

Den jeg har kjøpte jeg på Båtbua for 10-15 år siden. Men nå er vi på Pinnö, så jeg sjekker i Grebbestad i morgen. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 24 minutter siden:

Den jeg har kjøpte jeg på Båtbua for 10-15 år siden. Men nå er vi på Pinnö, så jeg sjekker i Grebbestad i morgen. 

 

Mener det er denne typen jeg har.

https://www.marineshop.no/whale/104063/whale-gusher-urchin-med-fast-håndtak-lensepumpe-0-7l-slag?gclid=Cj0KCQjwxIOXBhCrARIsAL1QFCaRYGQK7dh1LYfqtTLaanCHG0pC8uAaPfsez3dCP40Ut_RnbJ7Zmg0aAv4lEALw_wcB

 

Jeg brukte bare klemringen og har beholdt de andre delene som reserve i båten. Er det samme og du ikke får tak i kan jeg sende hvis det er belgen eller selve pumpehuset som lekker. Men det tar vel litt lang tid med postpakke kanskje.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...