Byebye83 Startet 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Startet 27.Juli.2022 Som fjortiss hadde en jeg en lyseblå Wicky 11 pastell, og når jeg så denne på finn, fikk jeg flashback fra den tiden. Det begynner å bli ca litt over to tiår siden, men… Har et par arvinger som har begynt å få litt interesse for båt, heldigvis! Så sånn ser doningen ut nå! Trenger litt kjærlighet, men den virker å være å bra teknisk stad. Link to post
Byebye83 Svart 28.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2022 Har tenkt til å gjøre litt med den, så arvingene på 11 og 13 får en ålreit jolle, og mange gode minner, sikkert noen dårlige og men,,. Så mine planer er som følgende: Link to post
Byebye83 Svart 28.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2022 Har tenkt til å gjøre litt med den, så arvingene på 11 og 13 får en ålreit jolle, og mange gode minner, sikkert noen dårlige og men,,. Så mine planer er som følgende: -Slipe ned, og ny maling innvendig og utvendig -Konsoll (den har jeg begynt på) -Ny tofte -Ny fenderlist -Lanterner -6hk til arvingene, og 25/30 til far. (Hørte rykter i mine yngre dager om en Wicky 11 med 40hk som gikk unna) Digg utpå grenlandsfjorden i dag, så deler et bilde fra noen øyeblikker siden! Link to post
Byebye83 Svart 29.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2022 Som nevnt over, er jeg i gang med å lage styrekonsoll, eller rettere sagt jockey-konsoll. Prøvde å Google litt etter bilder, men det var egentlig ikke så mye å oppdrive. Tok utgangspunkt i en type, som også var delvis målsatt, med høyde, sittehøyde, bredde og lengde. Reiste inn til byggmax å handlet noen små plater og div, og ut på hytta for se om det var mulig å få til noe! Det er sikkert ikke no sak å få til, men jeg er litt sånn, at hvis jeg skal lage noe sånt, skal det se bra ut. Kommer jeg til det punktet at det ikke lar seg gjøre, så stopper jeg! Trur ingen ville kjørt rundt med noe som ligna en styrekonsoll, med litt klatta glassfiber her og der, med et ratt?! Lagde en skisse med noen mål som utgangspunkt, og prøvde få lagd noen streker, med dette utgangspunktet: Link to post
Byebye83 Svart 30.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 Så var det å prøve å lage en skisse på 4mm kryssfiner på 1250x600. Tegnet opp, og skar ut. Men så var jo dørken med, heller ikke hellinga på "veggen" bak, så da måtte jeg lage ny! Kjøpte heldigvis 2 plater på 1250x1250. Skar ut på nytt, og fikk skrudd det sammen til dette: Tenkte at det var et greit utgangspunkt, så fortsatte å få lappa det sammen, med hulkil som avrunda hjørner: Syntes den ble litt i høyeste laget, så da måtte jeg endre litt. Senket den 2cm forran, 3,5 på midt, og 5 bak! Ikke mye, men syntes det så mye bedre ut, samt det flukta bak: Link to post
Byebye83 Svart 30.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 Tenkte det var greit med litt mellomrom mellom borda mtp hvis det må rives, isteden for å bruke hel plate: Også måtte jeg finne på noe under og bak, til å kunne skru det fast. Under ble det buet hjørnelist som jeg slipte ned ganske mye så fluktet både bort og opp, mens bak lagde jeg noen alu-profiler (Hadde gjort det nede og hadde jeg sett vi hadde det litt før ?). Så var det å tape igjen alle sprekker og åpninger: Tenkte meg fram til at hvis jeg bruker plastfolie rundt hele, at det skal bli litt lettere å få ut treverket etterpå: På nederste bildet ser man en plate på toppen bak! Tanken med den, er at jeg skal lage en luke/rom til å kunne ha batteri i, eller noe annet. Så når jeg skal støpe gang nr 2, tar jeg bort den, og legger på en litt større! Link to post
Byebye83 Svart 30.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 Måtte jo lage en ny skisse, med plass til batteri, en innvendig vegg for å stive av, og bensin: Så skulle jeg støpe, med 450 duk og epoxy. Epoxyn trudde jeg det skulle være mer enn nok av, men Neida! Manglet litt på baksiden! Så når Biltema åpner, skal jeg kjøpe mer epoxy!! Link to post
Byebye83 Svart 30.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 Jeg har noen spm: Er det mulig å bruke polyester videre over laget med epoxy?? Hvor mange lag med duk trenger jeg? Er det noe primært jeg har glemt? Bortsett fra å lappe en liten luke, er det her første gangen jeg jobber med glassfiber? Link to post
Jannmar Svart 30.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 Byebye83 skrev 1 time siden: Er det mulig å bruke polyester videre over laget med epoxy?? Det påstås at polyester sitter dårlig på epoxy. Mange experter på forumet som kan svare deg mer eksakt. Men hvorfor brukte du ikke polyester fra starten? Hvorfor epoxy? Link to post
Byebye83 Svart 31.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 Jannmar skrev On 30.7.2022 at 5.07: Men hvorfor brukte du ikke polyester fra starten? Hvorfor epoxy? Sorry tregt svar! Etter å ha holdt på med polyester i dag, så skjønner jeg hvorfor du spør! Grunnen til at jeg valgte epoxy, var at tanken var å støpe inn de platene, og få det vanntett! Tar med meg greiene hjem i dag, så jeg kan holde på med det til uka! Så tenker jeg å slipe ned ganske mye, å bruke polyester over. Og heller poppe rundt kantene hvis det er fare for at det kan slippe! Tok av fender lista i går, for den har sett sine bedre dager! Og når den var tatt av, så klarte jeg ikke å la være å fjerne naglene for å se om det gikk ann å løsne innerlinern. Og den fikk jeg opp ganske lett alene. Så i dag har jeg lagt et par striper med glassfiber sausa inn med polyester! Hyttenaboen kom bortom i går, og han har drevet med litt seriøs vannsport, og han sa de alltid brukte polyester til sånt! Er brukbart fornøyd med hvordan det ser ut foreløpig: Link to post
Byebye83 Svart 2.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2022 Jannmar skrev On 30.7.2022 at 5.07: Det påstås at polyester sitter dårlig på epoxy. En erfaring rikere; Brukte polyester i går, over epoxyn. Og det så ut som om jeg fikk luftbobler noen steder! Når jeg slipte i dag, kunne jeg se at polyestern ikke hadde hefta til epoxyn, men riktignok bare en luftboble her og der! Så i mårra, skal jeg slipe bort resten av epoxyn fra innsiden! Begynner å bli fornøyd med overflaten, bare ett lag til med vevd matte på toppen. La inn 4 skiver til bolter bak, ser for meg at det gjør det litt mer holdbart?! Link to post
Byebye83 Svart 6.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2022 På tide med en liten oppdatering her kanskje: I dag har jeg fått primet (nesten) ett strøk, trudde det holdt med en boks epoxy-primer, men det gjorde det ikke. Ellers begynner konsollen å ligne på noe, mangler hull til daumann, turteller, knop og tank. Tenker å få tak i syrefast ø22 og ø25, til ryggstøtte bakerst, og håndtak på midten. Kommer med mer ila dagen, kl ble litt for mye gitt! Link to post
ivar Svart 6.September.2022 Link til dette innlegget Svart 6.September.2022 stilig konsoll Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Byebye83 Svart 7.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2022 ivar skrev On 6.9.2022 at 10.14: stilig konsoll Takk for det, begynner å bli veldig fornøyd med den. Hadde en lang slipeøkt i går kveld, hatt på litt mer glassfiber nå, så gjenstår en slipeøkt til for jeg skal ha på gelcoat. Måtte bare ta et bilde med alt på plass (untatt daumann) Link to post
Byebye83 Svart 13.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2022 ivar skrev On 6.9.2022 at 10.14: stilig konsoll Takk for det, den var verdt hver time ? Link to post
Byebye83 Svart 13.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2022 28.sept var jeg vel å kjøpte batteri, og div jeg manglet, og fikk koblet det sammen. Heldigvis virka alt, untatt tankmåler (ikke tilkoblet enda). Dagen etter ble det en ny investering, denne gangen en henger! Så var det på tide med å få spetakkelet på vannet, for første test/prøvetur ? Må være såpass ærlig, å si den ble ganske stilig ? Hvis en ser litt nøye etter, ser man en tank oppi båten, og en hvit linje i ca vannlinja. Tanken skulle egentlig under konsollen, men når man har målt etter 12-L tanken til niesa mi, så passa jo selvfølgelig ikke 25litern ? Jeg lot det være en gleppe mellom bunnstoff og og lakk, i tilfelle vannlinja måtte flyttes. Det måtte den selvfølgelig ?? Første turen på vannet hadde jeg 37mph, ca 32,5knop @5500.. Egentlig veldig fornøyd med det, bortsett fra st jeg syntes den pressa baugen litt for mye ned over 28-29 knop. Og selvfølgelig litt å hente på turtallet Link to post
Byebye83 Svart 13.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2022 Batteri, strømbryter, og alt av kabler fikk jeg heldigvis oppi boksen jeg lagde i konsollen. Har lagt opp strøm til lanterner, men mangler en bryter til de, samt topplanterne! Link to post
Byebye83 Svart 14.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2022 Fant ut at motoren satt for lavt, kavitasjonsplata var ca 2cm under under bunn Så heiste den 4-5 cm, med litt greier jeg hadde liggende, ble en halvveis Donald-løsning. Måtte ut å teste igjen, men da spant den veldig mye. Så det ble egentlig en mislykket test! Link to post
Byebye83 Svart 14.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2022 Da var det en tur i tenkeboksen, YouTube, og div nettsteder, for å finne noe jeg kunne feste motoren i. Hadde ikke veldig lyst til å lage flere hull i akterspeilet enn det jeg allerede hadde, så de måtte helst kunne brukes på nytt, og endte opp med en DIY JackPlate. Det er et illustrasjonsbilde, hentet fra en amerikansk side. Fant blyanten, og endte opp med noe sånt som dette: Som et første utkast, forandret litt på vinkel og hull i siden. Det har jeg ikke tegnet ferdig enda Link to post
Byebye83 Svart 14.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2022 Konseptet i seg selv er veldig enkelt, 2+2 alu-vinkler, og litt fineer! Men for å få det til å bli helt hundre, må jo alt av hull være plassert likt, så det tok en god del timer å få det på plass, men syntes resultatet ble ganske bra Og som dere sikkert ser, så er det ikke en std alu prop 9.9x13 som står på, men en PowerTech SRA3 10(.5)x13 Link to post
ivar Svart 14.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2022 Byebye83 skrev 1 time siden: Første turen på vannet hadde jeg 37mph, ca 32,5knop @5500.. Egentlig veldig fornøyd med det, bortsett fra st jeg syntes den pressa baugen litt for mye ned over 28-29 knop. Og selvfølgelig litt å hente på turtallet ikke galt det, men gleder oss til nye testdata etter siste modifikasjoner Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Byebye83 Svart 14.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2022 Test 3, med ny rigg, ga 40mhp @5800.. Men motor må fortsatt tiltes langt ut, og den er/var litt guffen å få i plan ? Tok den opp, for å heise motoren litt, 2 hakk (2cm). Test 4, ga 41mph @5900 Test 5 en cm til opp, ga det samme! Da sto motor med setback på 10cm, og 5cm opp. Test 6 , fjernet jeg finerplatene, 4.5cm. Hadde egentlig tenkte til å sette på 3cm til bakover, men gjorde motsatt! Måtte lage til noe til styrekabelen, for den var ikke satt etter ny rigg, og den sitter selvfølgelig med muttere fra innsiden ?? Men den løsningen jeg kom fram til, virker ganske bra ? Link to post
Byebye83 Svart 14.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2022 Fetter’n min var å prøvekjørte i går, og han nevnte at sånn som navet/eksoen var utformet, at det ga akter-løft! Det gir jo egentlig mening med at baugen går ned over 29-39 knop, bortsett fra når motor står langt ut. At da mest sannsynlig så er det akter som får løft, og da går jo baugen automatisk ned..!?!?!? Så det er så langt jeg har kommet! Skal sjekke litt rundt akkurat det, om det er noen som kan dreie litt ? Så sånn har den blitt seende ut, er veldig fornøyd med både utseende og fart ? Link to post
Byebye83 Svart 14.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2022 Jeg skjønner at det holdt med 9,9/10/15 på 10-11 fots båter når man var fjortiss. 35 knop og litt bølger er ganske brutalt i en så liten båt! Link to post
ivar Svart 14.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2022 Byebye83 skrev for 7 timer siden: han nevnte at sånn som navet/eksoen var utformet, at det ga akter-løft! Det gir jo egentlig mening med at baugen går ned over 29-39 knop, bortsett fra når motor står langt ut. At da mest sannsynlig så er det akter som får løft, og da går jo baugen automatisk ned..!?!?!? Ser på mercury sine propellsider at kortere "tønne" gir mindre akterløft. Men mistenker at her som i mange andre tilfeller så er begrensingen like mye i skroget - løftet i skroget flytter seg bakover etterhvert som farta øker. Og når farta kommer litt forbi det som skroget i sin tid var beregnet for så får man overplaning Likte den hengsel-løsningen på styrekabelen - kan fort bli litt ekstra knot med teleflex og oppvipping av motor når man driver med setback + løfting av motor Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn