Jump to content

VP D6-370 2012 modell. Check Engine.


Ghiblien

Recommended Posts

Fuel service gutta filtret ser normalt ut men med rene tanker er det ikke sånn det skal se ut etter 30 timer,jeg har byttet noen hundre slike selv etter 250 timer er de ikke sånn,tar forsikringen regningen er det jo fint i mitt hode er normal tannregulering endel av vedlikehold.Du har ikke noe som tyder på dieseldyr eller annet.Forskjellen på orginalt raccor og kinakopi er bl annet tilbakeslagsventil slik at du kan bytte uten at diesel går til tank filtret skal uansett fylles opp før lokket settes på

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev for 1 time siden:

Blir fint å høre hva konklusjonen er. Det filteret er mer møkkete enn mitt etter 100t

 

Shiny skrev for 1 time siden:

Samme her. 👍🏻


Basert på deres svar så er det jo åpenbart møkkete i min tank. Det er egentlig godt å høre, da virker det som jeg er på rett spor 😊

 

Jeg skal sørge for å oppdatere tråd med konklusjonen når den er klar. ☺️

 

Windy 28 Ghibli 2012 - VP D6-370

Tidligere båter:

Windy 37 Grand Mistral 2007 - 2x VP D4-260
Windy 28 Ghibli 2004 - KAD 300 - Moderniseringsprosjekt.

Link to post
Share on other sites

mawilu skrev 37 minutter siden:

Fuel service gutta filtret ser normalt ut men med rene tanker er det ikke sånn det skal se ut etter 30 timer,jeg har byttet noen hundre slike selv etter 250 timer er de ikke sånn,tar forsikringen regningen er det jo fint i mitt hode er normal tannregulering endel av vedlikehold.Du har ikke noe som tyder på dieseldyr eller annet.Forskjellen på orginalt raccor og kinakopi er bl annet tilbakeslagsventil slik at du kan bytte uten at diesel går til tank filtret skal uansett fylles opp før lokket settes på


For alt jeg vet kan det være de mener noe annet når de ser det live. Men umiddelbart mente de ikke at det var bekymringsverdig basert på bildet. Men som du skriver og basert på tilbakemeldingene til andre her, så har dere renere filter på mange flere driftstimer. Og det taler vel for at mitt er mer skittent enn nødvendig hvertfall. 
 

Tok noen bilder av filterhuset nå. Vet ikke om dette er originalt eller ei. Men det har kanskje du eller noen andre her peiling på? Se bilder under 😊

 

 

2961A7E7-305D-4183-BCED-0629533DDAB1.jpeg

A6095A1E-ACBF-4677-AC1E-F342A1ABA38C.jpeg

633F1BE5-82E7-4223-AF99-D0836B55648D.jpeg

Windy 28 Ghibli 2012 - VP D6-370

Tidligere båter:

Windy 37 Grand Mistral 2007 - 2x VP D4-260
Windy 28 Ghibli 2004 - KAD 300 - Moderniseringsprosjekt.

Link to post
Share on other sites

Dersom dette er en original Volvo Penta instalasjon er det originalt Racor. Men filterelementet kan jo være byttet til noe uorginalt gjennom årene, uten at dette behøver å ha noen betydning. 
 

Det har vært stor fokus på dieselhygiene så langt i denne tråden. Men er dette nødvendigvis årsaken?

 

Jeg vedder en knapp på at årsaken er luft i dieselsystemet. Lekkasjen er så liten at ved vanlig kjøring klarer systemet å lufte seg selv og kjøre luften i dieselreturen. Når maskinen ble presset maksimalt ble undertrykket så stort (kanskje i kombinasjon med større dieselflow) at lekkasjen ble større enn det motoren klarte å håndtere. Da trenger motoren noen startforsøk for å kvitte seg med luften, men deretter går den som normalt igjen. 
 

Min anbefaling er å sjekke alle koblinger i dieselsystemet mellom tank og høytrykkspumpe. Dra til slangeklemmer og banjokoblinger, event også bytt pakninger på banjokoblingene. Lokket på grovfilter kan også lekke dersom pakning er dårlig eller lokket for dårlig tilskrudd. Sett gjerne inn en bit klar plastslange på dieselreturen, da ser du om det er luftbobler i returdieselen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 8 timer siden:

Dersom dette er en original Volvo Penta instalasjon er det originalt Racor. Men filterelementet kan jo være byttet til noe uorginalt gjennom årene, uten at dette behøver å ha noen betydning. 
 

Det har vært stor fokus på dieselhygiene så langt i denne tråden. Men er dette nødvendigvis årsaken?

 

Jeg vedder en knapp på at årsaken er luft i dieselsystemet. Lekkasjen er så liten at ved vanlig kjøring klarer systemet å lufte seg selv og kjøre luften i dieselreturen. Når maskinen ble presset maksimalt ble undertrykket så stort (kanskje i kombinasjon med større dieselflow) at lekkasjen ble større enn det motoren klarte å håndtere. Da trenger motoren noen startforsøk for å kvitte seg med luften, men deretter går den som normalt igjen. 
 

Min anbefaling er å sjekke alle koblinger i dieselsystemet mellom tank og høytrykkspumpe. Dra til slangeklemmer og banjokoblinger, event også bytt pakninger på banjokoblingene. Lokket på grovfilter kan også lekke dersom pakning er dårlig eller lokket for dårlig tilskrudd. Sett gjerne inn en bit klar plastslange på dieselreturen, da ser du om det er luftbobler i returdieselen. 

 

Eureka skrev for 3 timer siden:

-skummet tråden… tett tanklufting er jo også et alternativ. 
 

sjekk at lufteslangen ikke ligger med " vannlås". 

 

Jeg har også tenkt på dette dere begge to nevner. Snakket en del med han som kommer fra Fuel Service, og de kommer også til å gå over alt av slanger og koblinger også, nettopp for å se om det kan være luftlekkasje noe sted. Og for en generell kontroll av at alt av slanger og koblinger ser bra ut. Dette var visst en del av standard utførelse for han jeg snakket med, så de gjør heldigvis litt mer enn kun kontrollere diesel og tanken. Han jeg snakket med virket som en kompetent herremann, og var også enig i at filteret var i overkant møkkete til å kun gått drøye 30 timer. Hvem vet, kanskje det er en kombinasjon av flere ting her også. Men da begynner jeg i alle fall med å få tank renset og alle slanger og koblinger kontrollert, også får jeg ta en fot i bakken etter det er gjort. 

 

Jeg skal sørge for å oppdatere tråden med relevant informasjon fortløpende. Takk for alle innspill så langt! :smiley:

 

Windy 28 Ghibli 2012 - VP D6-370

Tidligere båter:

Windy 37 Grand Mistral 2007 - 2x VP D4-260
Windy 28 Ghibli 2004 - KAD 300 - Moderniseringsprosjekt.

Link to post
Share on other sites

Her kommer en oppdatering og konklusjon på denne saken:

 

Hadde en meget hyggelig og kompetent herremann fra Fuel Service på jobb i båten på fredag. Etter litt sjekk av dieselen fra huset til grovfilteret så så vi en del partikler, men det var i all hovedsak gummilignende småbiter og noen partikler som var små organismer aka. små dieseldyr. (Bilde 1) 

 

Det ble derfor en full tankrens og hovedproblemet åpenbarte seg ganske raskt. Pakningen i mannelokket (bilde 2) hadde begynt å gå i oppløsningen i leppa. Altså den delen av pakningen som var innenfor selv hullet til mannelokket. Stigrøret hadde blitt nesten helt tett og det er ikke rart at det var problemer med dieseltilførsel. Det ble også funnet noe dieseldyr som enten var en bidragende faktor i problemstillingen, om ikke så hadde det garantert blitt det med tiden. Men nå er tanken gullende ren, ny pakning til mannelokk ble produsert på stedet, filtere skiftet, rør/slanger kontrollert og diesel renset.

 

Får ikke fullrost Fuel Service nok i denne saken. Maken til profesjonell gjennomføring opplever jeg ikke ofte. Det var et stort fokus på at det ikke skulle søles noe, og om det var noe søl ble dette tatt hånd om med en eneste gang. De var veldig nøye og tok ingen "snarveier". De kan jeg anbefale på de sterkeste! :thumbsup:

 

 

image.png.a892fdb5378eeb5492601b2a37003d9d.png

 

image.png.6a4a1cb3d1196e0a3f89d6d673555e6f.png

Redigert av Ghiblien (see edit history)

Windy 28 Ghibli 2012 - VP D6-370

Tidligere båter:

Windy 37 Grand Mistral 2007 - 2x VP D4-260
Windy 28 Ghibli 2004 - KAD 300 - Moderniseringsprosjekt.

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 26 minutter siden:

Flott tilbakemelding :thumbsup:

 

Godt at det løste seg såvidt enkelt, og håper du fortsatt har noen feriedager igjen :smiley:


Siste feriedag i dag dessverre. Men jeg er meget god på ettermiddagsturer etter jobb, så det er heldigvis mange båtturer igjen av sesongen ☺️

Windy 28 Ghibli 2012 - VP D6-370

Tidligere båter:

Windy 37 Grand Mistral 2007 - 2x VP D4-260
Windy 28 Ghibli 2004 - KAD 300 - Moderniseringsprosjekt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...