Jump to content

VP D6-370 2012 modell. Check Engine.


Ghiblien

Recommended Posts

Hei!

Windy 28 Ghibli med Volvo Penta D6 370, 2012 modell. 530 timer på motor, hvor de siste 30 er fra årets sesong.


Opplevde følgende i går:
Hadde vært oppe i rundt 3500 RPM en liten periode før jeg la meg på litt under 3000 RPM. Opplevde så at jeg mistet turtall, alarm med "check engine" gikk og etter litt så stoppet motoret av seg selv. Fikk feilmeldingen bildet viser, og etter hva jeg kan skjønne har dette med drivstofftilførsel/systemet å gjøre på et vis. Se vedlagt bilde.

 

Følgende ble gjort: 
Først visuell inspeksjon i motorrommet. Ingen tegn til lekkasjer eller lignende, alt så normalt ut. Skrudde så hovedstrøm av og på og startet på nytt, motoren startet men det tok noe lenge tid enn vanlig, men den var ikke tungstartet. Etter kanskje 30 sekunder stoppet motor igjen. - Dette gjentok seg 3-4 ganger. Ingen ulyder.
Etter litt tid så sjekket jeg forfilter til diesel som så etter hva jeg kan forstå helt fint ut. (Se vedlagt bilde). Jeg satte så dette tilbake, og pumpet på blæra på finfilteret og startet motor igjen. Etter dette gikk den som normalt og jeg kom meg trygt i havn. Lot så motor stå å gå i omtrent en time uten tegn til problemer. Stoppet og startet den igjen også etter noe tid og alt virker fortsatt som normalt. 

 

Leser på nett at dette kan virke som være alt fra dieseltrykk, diesellekkasje, luftlekkasje, tette filtere, injektorer som har problemer og andre ventiler som har med drivstoff å gjøre. 

 

Service av motor har blitt utført årlig og er også utført før sjøsetting i år. Utover ordinær service ble dieselkjøler med slanger skiftet i år.

 

Det store spørsmålet er:
Hva gjør jeg nå? MÅ jeg få dette kontrollert av verksted asap, eller kan jeg ta sjansen på at dette var en hikk av noe slag? Jeg har tenkt å se om jeg kan skru opp mannelokk på dieseltank for å se om jeg kan inspisere den etter evt. dieseldyr og om det kan tette seg i en sil eller lignende på innsuget fra tanken.

 

 

image.png.4f1f16e49d7116aea7cde872bc4da158.pngimage.png.f452ff3a8e433944bce1e6009c4103f9.png

Windy 28 Ghibli 2012 - VP D6-370

Tidligere båter:

Windy 37 Grand Mistral 2007 - 2x VP D4-260
Windy 28 Ghibli 2004 - KAD 300 - Moderniseringsprosjekt.

Link to post
Share on other sites

Avbildet raccor grovfilter ser ut til å være mer enn klart til å byttes.Problemet du beskriver virker være dieselproblem . Tøm vannutskiller under det filtret du viser nye filter og pakninger  fyll opp med diesel i filter huset og ta en times båttur før du sjekker filtret på nytt ser det bra ut kan du slippe å bekymre deg dieselproblem.

Link to post
Share on other sites

index skrev 1 time siden:

Om du har et grovfilter/vannavskiller så ville jeg ha begynt med å sjekke denne. Om du har dritt i tanken vil det vise her, ikke i finfilteret. 


Det er grovfilteret som er avbildet. Finner ikke noe dritt der dessverre. Derfor jeg lurer på om det kan være en sil på utsug fra tank hvor det også evt kan tette seg. 

Windy 28 Ghibli 2012 - VP D6-370

Tidligere båter:

Windy 37 Grand Mistral 2007 - 2x VP D4-260
Windy 28 Ghibli 2004 - KAD 300 - Moderniseringsprosjekt.

Link to post
Share on other sites

mawilu skrev 1 time siden:

Avbildet raccor grovfilter ser ut til å være mer enn klart til å byttes.Problemet du beskriver virker være dieselproblem . Tøm vannutskiller under det filtret du viser nye filter og pakninger  fyll opp med diesel i filter huset og ta en times båttur før du sjekker filtret på nytt ser det bra ut kan du slippe å bekymre deg dieselproblem.

 

Er det så ille altså? Trodde ikke det var så galt. Og om det modent for utskifting etter bare 30 timer så er det åpenbart noe galt i tanken også... :confused:

Windy 28 Ghibli 2012 - VP D6-370

Tidligere båter:

Windy 37 Grand Mistral 2007 - 2x VP D4-260
Windy 28 Ghibli 2004 - KAD 300 - Moderniseringsprosjekt.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 12 minutter siden:

Jeg ville byttet racor filter og finfilteret på motoren og dett om det hjalp. 

 

Selv om de kun er brukt i ca 30 timer? Da burde vel problemets opprinnelse komme fra diesel isåfall?

 

Windy 28 Ghibli 2012 - VP D6-370

Tidligere båter:

Windy 37 Grand Mistral 2007 - 2x VP D4-260
Windy 28 Ghibli 2004 - KAD 300 - Moderniseringsprosjekt.

Link to post
Share on other sites

Blouberg skrev 3 minutter siden:

Ser det er en tråd med samme feilkoder her, riktignok en D4-260, men kodene har vel samme betydning.

 

Har allerede sett igjennom den tråden. Men takk uansett. :smiley:

Windy 28 Ghibli 2012 - VP D6-370

Tidligere båter:

Windy 37 Grand Mistral 2007 - 2x VP D4-260
Windy 28 Ghibli 2004 - KAD 300 - Moderniseringsprosjekt.

Link to post
Share on other sites

index skrev 1 minutt siden:

 

OK! Men det ser ganske så svart ut da?

 

Jeg er ingen ekspert på dette. Men filteret er vel papir og blir ganske fort mørkt? Det var ingen tegn til annet enn ren diesel filterhuset.

 

Windy 28 Ghibli 2012 - VP D6-370

Tidligere båter:

Windy 37 Grand Mistral 2007 - 2x VP D4-260
Windy 28 Ghibli 2004 - KAD 300 - Moderniseringsprosjekt.

Link to post
Share on other sites

mawilu skrev 6 minutter siden:

Når du tok av lokket på raccorfiltret var det diesel helt til lokket? Svært få tanker har sil på sugeslangen ,tømte du hele filtret?

 

Nei, det var det ikke, men dette er fordi raccorfilteret sitter høyere enn tanken. I det jeg åpnet lokket rant diesel tilbake igjen. Du ser på bildet hvor mye diesel som var i filterhuset etter jeg åpnet dette. 

 

Chiefengineer skrev 6 minutter siden:

Bytt filtrene. Kommer problemet tilbake sjekker du tilstanden på grovfilter igjen. Er det dritt på nytt her må du rengjøre tanken.

 

Det høres ut som et godt forslag. Men siden jeg nå har hatt et fremdriftsstopp så lurer jeg på om jeg skal gå litt grundrigere til verks og kontrollere tanken skikkelig også. Var heldig i går og opplevde dette på en god dag og i et godt farevann. Vil nødig oppleve dette på nytt under dårligere forhold. 

Windy 28 Ghibli 2012 - VP D6-370

Tidligere båter:

Windy 37 Grand Mistral 2007 - 2x VP D4-260
Windy 28 Ghibli 2004 - KAD 300 - Moderniseringsprosjekt.

Link to post
Share on other sites

Bonus skrev 12 minutter siden:

B31B1776-A8D7-49C5-86EB-8C38B77904E1.jpeg.dc2ae0664f92e69210debdf0ccdd3fa2.jpeg
 

7B2612F4-863F-4960-AF31-A6C705272BED.jpeg.71dc8dbca21673e1fc719323e0475061.jpeg

 

Takk så mye, @Bonus.

Kikket på denne i går. Det kan jo være som mangt basert på manualen. Men håper det er en av de mer enkle løsningene...

Windy 28 Ghibli 2012 - VP D6-370

Tidligere båter:

Windy 37 Grand Mistral 2007 - 2x VP D4-260
Windy 28 Ghibli 2004 - KAD 300 - Moderniseringsprosjekt.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev Just now:

Uten å ha noe kunnskap om D-motorer tenker jeg: Bytt alt av filter, inspiser tanken om mulig. 

 

At den gikk normalt en time på tomgang tyder på at den får diesel, men ikke nok når effekten øker ved økt pådrag.

 

Støtter dette, og begynner nok med det.

 

Da det ikke var noe ulyd eller noe å avdekke ved visuell inspeksjon så forsøkte å starte den flere ganger etter fremdriftshavariet. Motor startet hver gang og gikk i ca. 30 sekunder før den så stoppet. Så den hadde også trøbbel på tomgang. Etter noen forsøk kontrollerte jeg raccorfilteret uten å finne noen åpenbare feil, og etter dette holdt motoren seg gående helt inn til hjemmehavn (som heldigvis var veldig nære). Lysakerfjorden til Bestumkilen.

 

En teori jeg har er at det kan være noe i tanken som var sugd opp i silen til stigrøret. I det jeg åpnet raccorfilteret som sitter høyere en tanken så rant åpenbart en del diesel tilbake og trykket slapp. Dette kan dermet ha frigjort hva enn som måtte ha sugd seg fast i sil på stigrør, og at det dermed løste problemet og motor går da som normalt igjen. Men det betyr jo isåfall at jeg har noe i tanken som ikke skal være der... 

Windy 28 Ghibli 2012 - VP D6-370

Tidligere båter:

Windy 37 Grand Mistral 2007 - 2x VP D4-260
Windy 28 Ghibli 2004 - KAD 300 - Moderniseringsprosjekt.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville, som andre sier, startet med å skifte begge filterene og ha noen flere ekstra filtere enn vanlig, ombord. Tette filtere er jo en av mulige årsaker nevnt i manualen.

Så ville jeg gjennomføre tank og stigerørrens når det passer.

Om du skal på langtur, ville jeg tatt tankrensen før det.

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bonus skrev 6 minutter siden:

Jeg ville, som andre sier, startet med å skifte begge filterene og ha noen flere ekstra filtere enn vanlig, ombord. Tette filtere er jo en av mulige årsaker nevnt i manualen.

Så ville jeg gjennomføre tank og stigerørrens når det passer.

Om du skal på langtur, ville jeg tatt tankrensen før det.

 

Har vært inne på den samme tanken, spesielt siden det er skikkelig finvær og jeg hadde jo planer om å bruke båten hver dag fremover nå. Men siden jeg er ganske sikker på at dette er noe min forsikring vil dekke, så er jeg litt varsom med å prøve meg frem på egenhånd, og involverer de med en gang slik at jeg ikke gjør noen feilskjær i den sammenheng. Håper bare jeg blir raskt ekspedert gjennom papirmølla! 

Windy 28 Ghibli 2012 - VP D6-370

Tidligere båter:

Windy 37 Grand Mistral 2007 - 2x VP D4-260
Windy 28 Ghibli 2004 - KAD 300 - Moderniseringsprosjekt.

Link to post
Share on other sites

mawilu skrev 28 minutter siden:

Er det orginalt raccor er det tilbakeslagsventil slik at ikke diesel skal renne tilbake på tanken ved bytting ,filtret skal ikke se slik ut etter 30 timer ,du må rengjøre filter holder ikke bare bytte filter fyll opp filtret før oppstart .

 

Jeg har ikke undersøkt om det er originalt raccor, skal ta en dobbeltsjekk av dette. Men slik jeg husker og kjenner utseende på det så ser det tilsynelatende originalt ut. Men jeg tar en sjekk! 

 

Angående hvordan filteret skal se ut er det veldig delte meninger der, så jeg vet ikke helt hva jeg selv skal tro til slutt. Har vist bildet til mekanikere og til gutta i Fuel Service, de synes ikke dette er noe unormalt og at filteret ser normalt ut :confused:

 

Uansett: Siden forsikringen dekker dette, så setter jeg bort analyse, rengjøring av tank og evt andre problemstilling til Fuel Service og verksted nå. Får tro de har kontroll på dette :smiley:

Windy 28 Ghibli 2012 - VP D6-370

Tidligere båter:

Windy 37 Grand Mistral 2007 - 2x VP D4-260
Windy 28 Ghibli 2004 - KAD 300 - Moderniseringsprosjekt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...