Jump to content

Hva syns dere om motorfestene på bildet ((


Rune.f

Recommended Posts

Jeg tar ofte småjobber/service/hjelper andre her ute på sommerstedet da jeg har mekaniker bakgrunn, så skulle i dag hjelpe en en med å ta service på en nymontert motor i havna i dag, noe som forøvrig ikke ble noe av da det var klin umulig å nå tappepluggen for motoroljen :eek: ille nok det når eier av eldre båt har brukt fryktelig mye penger på å få satt inn helt ny motor av båt verksted.

Men se hvordan den alt for store motorn er festet....eller er den i realiteten det ?? jeg hadde ikke dratt på tur med de motorfestene med en flere 100kg tung vibrerende diesel motor, boltene når ikke engang opp til låsingen på muttrene....er vel derfor de ikke har brukt skiver....muttrene er dessuten knapt bredere enn sporet i plata.

Rett å slett ille i mine øyne.

20220730_185152.jpg

20220730_185125.jpg

20220730_185106.jpg

Redigert av Rune.f (see edit history)
Link to post

Jeg kjenner såvidt en vanlig tappepluggen med fingrene bakerst på bunnpannen, men klarte ikke å nå til med armen å få på verktøy (var flere som prøvde, men jeg var den eneste som klarte å berøre tappeplugg)

Mulig det er annen måte å tømme denne motoren på ?

Sjekket raskt om det kunne være mulig å suge ut oljen men kan ikke forstå hvor det kunne være mulig.

Sett meg gjerne på plass ang dette om jeg tar feil.

Ang bolter er det for mitt vedkommende helt udiskutabelt for korte bolter på motorfester, de er ikke lange nok til å nå låsing på muttre å det er heller ikke brukt solide skiver....det er like mye grunnlære som Amen i kirka.

Men mulig dere ikke er like nøye på det som meg.

 

 

Link to post

Det er uvesentlig, det var feste av motor som var poenget, med andre ord mener jeg dette er slarkete å på kanten av uforsvarlig utført  arbeid med å sikre att motor sitter godt over tid, bildene sier alt, da har ikke info om alt fra motormodell, årsmodell mm noen betydning.

Har sett mye rart som har skranglet løs pga slike ting, kan få store konsekvenser for både motor å båt om det løsner en eller flere av de 4 muttrene.

Synes det er synd att det gjøres slik da alle ikke er i stand til å sjekke arbeidet som er utført, de bare betaler regningen.

Når det gjelder en tappeplug så er det bare en plass den kan være.

Mener motoren heter Nanni ? en veldig stor i omfang 4 sylindret diesel.

La her med ett forstørret bilde som viser att det er kun hjørnene på muttrene som holder, ses også att boltene ikke når opp til låsingen på låsemutter.

20220730_212910.jpg

Redigert av Rune.f (see edit history)
Link to post

Du bør sjekke instruksjonsbok. Noen motorer har røret til peilepinnen helt ned i sumpen. Sett slange på den og pymp ut. Noen har eget rør for å suge ut.

Helt uvanlig å måtte ta ut noen tappe plugg under motor. 

Ser ut som Nanni diesel. (NOGVA)  

Løsningen på motorlabber var ikke bra.  Men det ser ut som det kan / bør løses av fagmann. Med den innfestning er det fristende å anbefale en opprettings kontroll også.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Det, du som fagmann, burde ha som første pri, er å sørge for å rette motoren til spec. Og sørge for at motoren er festet til fundamentene på forsvarlig vis. Grunnen til å opplyse om motoren, er at det sannsynligvis er folk her som har detaljkunnskap om avbildede motor og gir. Det er folk her som har årtier med erfaring som motormekanikere. Så det er kanskje noe å lære.

Link to post

 

Rune.f skrev 38 minutter siden:

20220730_212910.jpg

 

Jeg støtter deg 100% når det gjelder montasjen av disse motorlabbene. Meget kritikkverdig å ikke bruke skive her, og den skulle vært tykk, ikke standard. Det verste er allikevel at boltene er alt for korte. Minimum lengde skal være at minst to gjengeriller av skruen/bolten stikker over mutteren. Dette iht "god ingeniørpraksis" som det kalles i min bransje, og underbygges av i alle fall en harmonisert EN standard som jeg kommer på i farta. 

 

Når det gjelder tapping av olje er det vel som flere påpeker ikke uvanlig at olja må suges opp. 

Link to post

Komodo--godt noen tok hovedpoenget her :))

Det med att det er vanlig å suge ut olje var jeg klar over men det er fryktelig ! trangt overalt så hadde vært greit å kunne tappe fra bunnpanne, når det brukes 6 siffret tall på å bytte motor hadde jeg brukt 1tim ekstra å tatt på hull på bunnpanne å sveiset inn tappeplugg bakerst på siden i steden for den orginale bakerst midt på, hadde da greit nådd den å spart suging, hadde da også fått tømt motor 100%.

 

Hulda--"du som fagmann burde rette alt til spec mm", det er ikke jeg som har montert motor å ikke min jobb å rette opp i andres slurv, det er ett autorisert båtverksted som har byttet motor, de brukte ett år på det før eier fikk båt tilbake, jeg er ikke fagmann spesifikt på båt, har bare skrudd motorer siden jeg var ung å hatt eget verksted i veldig mange år etter det, jeg skulle ikke gjøre annet enn å bytte olje/alle filter for å hjelpe da eieren ikke ville ha mere med det verkstedet å gjøre av ulike grunner som er forståelig når jeg hører hva han sier.

Link to post

Du får kanskje lese startinlegget ditt en gang til.

 

Uansett, installasjonen av motoren er slik at båteier ikke bør bruke båten. Det kan du vel formidle til vedkommende. Jeg vet ikke hva slags 'autorisasjon' dette vekstedet har. I Norge er det Statens Vegvesen som styrer autorisasjonsregimet for bil. Det er for meg ukjent at tilsvarende regime eksisterer for båt. Noen båtverksteder smykker seg med f.eks. 'Autorisert Mercuryforhandler' etc.  Hvilket i beste fall forteller at de innehar rep.manualer og spesialverktøy. Men de er ikke underlagt et offentlig kontrollregime når det gjelder teknisk kompetanse eller evne.

 

Story: Kom til å tenke på en sak i fjern fortid. Jeg var teknisk leder ved et spesialverksted. Hadde av hjulene på et tyngre kjøretøy. Oppdaget farlig montasjefeil på trykkluftsystemet til bremsene. Kontaktet det autoriserte bilverkstedet, som i sin tur nektet å kortigere og ba meg dra et varmt sted. Jeg kontaktet Biltilsynet og rapporterte hendelsen. Dagen etter kom tre mann fra Biltilsynet og sjekket verkstedet fra A til Å. Pålegg utferdiget med tidsangivelse og trussel om at man ville kunne stenge driften. 

 

Jeg har ikke opplevd noe slikt innen båtverdenen. Selv ikke da jeg jobbet hos et autorisert 'Yamaha og Volvo'-verksted. Men dette er lenge siden. Ting kan ha endret seg.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Hulda skrev for 3 timer siden:

Jeg har ikke opplevd noe slikt innen båtverdenen. Selv ikke da jeg jobbet hos et autorisert 'Yamaha og Volvo'-verksted. Men dette er lenge siden. Ting kan ha endret seg.

Skal en inn i varmer må en melde seg inn i https://norboat.no/122/

Norboat – båtbransjeforbundet i Norge har 368 medlemsbedrifter.
108 av disse er autoriserte medlemmer. Autorisasjonsordningen skal bidra til å heve standarden på de næringsdrivende innen fritidsbåtbransjen, og stimulere til at de som velger å la seg autorisere skal være foretrukne leverandører av varer og tjenester.

Ordningen består av fem ulike autorisasjoner:

  • Autorisert Plastreparasjonsverksted
  • Autorisert Marinemotorverksted
  • Autorisert Båtmegler
  • Autorisert Gassinstallasjonsverksted
  • Autorisert Båttakserer

 

For å få tråden på sporet igjen den har oljepumpe, lettere kan det ikke bli når oljen er varm.

Og labbene er reklamasjon etter min mening

Manualene er her.

https://www.bruksanvisningpdf.no/batmotor/nanni

 

image.png.843c2e46acb4df3a2090271c05985f60.png

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Kan jo virke som om man ved valg av lengde på bolter har tenkt på at det må være nok til motorlabbene, men har glemt at det kanskje skal bygges opp litt mer (alu) før motorlabbene settes på.

 

Det er nevnt at man kan fjerne alu og skur mer på motorlabbene, men det spørs jo hvor mye av justeringa som er brukt opp, det er jo begrenset hvor langt man kan justere.

 

En løsning kunne vært å bytte til andre høyere motorlabber så man kan  (TUI er irriterende reklame som sperrer for skrifta mi) fjerne alu, men ikke sikkert man får tak i slike. Evt kappe av ørene og sveise på plate under, da sparer man en platetykkelse. Men hvis gummien er festet direkte på plata og ikke kan demonteres og monteres så er det ikek så aktuelt å sveise rett ved gummien.

 

Skiver burde det jo helst vært plass til.

 

Angående sikring med lengda på gjenger så vil jo gjenger over mutteren ikke ha særlig effekt normalt. Men om skruene løsner noen omdreininger så er det jo mye bedre om motoren hopper og slarker så man tar hintet og tusler rolig inn til kai (evt får slep) enn at motoren bare vrir seg løs og spinner rundt og slår hull i skroget så båten går ned uten at man skjønte hvorfor.

 

Å få hjelp av verkstedet som er ansvarlig for jobben er neppe lurt. De har neppe særlig kompetanse og ting tar tid, så det kan lett bli et nytt år og uten at noe er gjort.

 

Skal man foreslå en enkel fiks som hvertfall vil hindre mutterne i å skru seg løs så kunne man skåret ut av feks 4mm stål noen rektangulære platebiter som har et sekskantet hull i midten og to skruehull på hver sin ende. Tre plata nedpå mutteren og sett i to skruer som holder plata på plass så den ikke roterer. Da roterer heller ikke mutteren, og den dårlige innfestningen holder seg i ro istendenfor å løsne.

 

Det er vel muligens bare nyloc-området av mutteren som ikke har skrue, så styrkemessig så vil det jo isåfall kunne holde. Men absolutt ikke å anbefale likevel å ha så korte bolter om man kan velge selv.

Link to post

Tar den att jeg ikke er spesialist på innenbordsmotorer å ikke var klar over att den har en oljepumpe til oljeskift, men lykke til for han som skal få inn hender der å utføre jobben, håper han har flere ledd i armene enn meg ;)

Men det var innfestingen som var poenget, å man tenker jo automatisk på hva annet som kan være utført på samme måte ifbm motorbytte....å ikke minst på alle andre båter som er innom der å får utført service og større jobber, de er beryktet i området for slikt arbeid, men det merkelige er att de har fullt opp....fordi det ikke er mange å velge i.

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...