Mastiff Startet 6.August.2022 Del på Facebook Startet 6.August.2022 (redigert) Min far har en 14-fots, flatbunnet sjekte med seil og elektrisk motor som han koser seg med på fjorden og drar på trebåtfestivaler (Sverige og Risør) med. Men det er et svare strev å holde den tett, siden den er flatbunnet og bordene ligger kant i kant. Et par dager på land, så lekker den igjen. Og hver vår må den fylles delvis med vann for å trutne, men likevel lekker det alltid noe når den settes på vann. Derfor tenkte jeg på at det kunne være en idé å plastlegge bunnen og til rett over første skjøt, så 3-4 cm opp på siden. Det vil være under vannlinjen og dermed usynlig når den er på vann og bunnstoffet. Litt må da en 84-åring få lov til å jukse... Er det noen som har noen anelse om hvor på Sørlandet (nærmest mulig Mandal) det går an å få gjort noe sånt, og omtrent hva det vil koste? Det er ikke aktuelt å gjøre jobben selv, jeg har verken tid eller kunnskaper til sånt. Han har mer penger enn jeg har tid, for å si det sånn... Redigert 6.August.2022 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 6.August.2022 Del på Facebook Svart 6.August.2022 (redigert) Plastlegging utenpå trebåt regnes som siste reis før kompostbingen. Det kan holde en stund, men det vil alltid være fuktighet mellom treverk og plast, også når den står på land. Treverket vil dermed råtne fortere. Båten blir også uforholdsmessig tung. Jeg ville heller brukt ikke-herdende masse i sprekkene. Redigert 6.August.2022 av paxo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.August.2022 Del på Facebook Svart 6.August.2022 paxo skrev 34 minutter siden: Plastlegging utenpå trebåt regnes som siste reis før kompostbingen. Det er riktig, men den reisen kan faktisk bli ganske lang hvis det utføres på en god måte! Jeg har en gammel brosjyre fra Jotun hjemme, fra den gang Jotun produserte polyester, og før den delen ble kjøpt opp av Reichhold. Der er det beskrevet hvordan man skal gå fram for å plastlegge en trebåt. Først skal skroget tørkes skikkelig ut for fukt, og råte skal erstattes med friskt treverk. Så skal man tynne ut polyester med styren (husker ikke blandingsforholdet) slik at de tørre trefibrene suger til seg polyester og mettes, og deretter laminere med glassfiber. Blir dette gjort på en god måte kan det holde lenge. Dessuten, faren til @Mastiff er 84... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
paxo Svart 6.August.2022 Del på Facebook Svart 6.August.2022 Tørking av treet er kun hvis hele båten blir innbakt. Trådstarter vil kun støpe under vannlinjen. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 6.August.2022 Del på Facebook Svart 6.August.2022 Kjøp et spann med Farm og holdt på en dag så blir nok båten tett. Plastlegging er FY! Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Komodo Svart 6.August.2022 Del på Facebook Svart 6.August.2022 paxo skrev 7 minutter siden: Tørking av treet er kun hvis hele båten blir innbakt. Trådstarter vil kun støpe under vannlinjen. Mener du at treverket ikke skal tørkes før plasting når man skal plastlegge under vannlinja? Det er mange meninger om trebåter, men spørsmålet fra trådstarter var altså hvor han kan få utført jobben. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hakkannen Svart 6.August.2022 Del på Facebook Svart 6.August.2022 Jeppe Jul Nielsen i Risør har samlet en fin liste over trebåtbyggerier i Norge, inkluderer også mindre aktører og verft. Blar man litt nedover kommer man fram til båtbyggerier nær Mandal. Hadde vært interessant å sett bilde av båten det gjelder, spesielt bunnen😊 Enig med overstående skribenter, plastlegging kan være en måte å forlenge levetiden kun noen få år hvis gjort dårlig, men kan også gjøres mer skikkelig og dermed forlenge levetiden betraktelig. Alt etter hva man ønsker å oppnå. En annen ting er at man gjerne kan/bør ta spesielle hensyn ved bevaringsverdige båter/fartøy, der blir det, i alle fall etter mitt syn, på kanten å blande moderne metoder inn, sett ut fra et musealt ståsted. Mens for båter uten direkte historisk bevaringsverdi er plastlegging (forutsatt gjort riktig) en måte å forlenge levetiden på, noe som kan føre til at båten kan brukes og være til glede mange år framover😊 Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 7.August.2022 Del på Facebook Svart 7.August.2022 "Mener du at treverket ikke skal tørkes før plasting når man skal plastlegge under vannlinja?" Jeg mener at treet faktisk blir vått igjen når man setter båten på vannet uten fullstendig innkapsling. Vått tre har en tendens til å råtne pluss at plasten sannsynligvis vil løsne. En kan tørke en planke så mye en vil, men om man kun legger glassfiberarmert plast på ene siden og legger den i vann igjen, blir den, etter min mening , våt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.August.2022 Del på Facebook Svart 7.August.2022 Ok, da skjønner jeg hva du mener. Hvis man ikke tørker ut treverket skikkelig, og ikke tynner ut polyester med styren og metter fibrene før man laminerer så blir det som du sier. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tkb Svart 7.August.2022 Del på Facebook Svart 7.August.2022 Plaste på utsiden og skikkelig tjærebre med rett blanding på innsiden? Da burde jo treet klare seg fint? Sitér dette innlegget Link to post
Andora Svart 7.August.2022 Del på Facebook Svart 7.August.2022 (redigert) Dette har vi gjort på trebåter 3 ganger, 20-23 fot snekker, den første ble plastet ca 1995,nr 2 ca 1999,nr 3 i 2018,alle 3 lever i beste velgående nr 2 brukte jeg igår, vi sliper en "fuge" rundt båten som blir avslutningen, dette er over vannlinjen. Når første lag er nesten herdet blir det spikret med kobbersaum langs vannlinjen. Dette har fungert utmerket for oss. Så at det varer lenge nok for far til ts er det ingen tvil om. Redigert 7.August.2022 av Andora (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 9.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2022 Interessante svar, men jeg tror faktisk at det med Farm var det første skrittet vi prøver her. Aldri hørt om stoffet før, men det kan godt være at det er midt i blinken. Så jeg formidler det til opphavet, så kan han smøre det på før stoffingen neste år og se om det er nok. Når det gjelder trebåtbyggerier, er de veldig lite interesserte i å legge plast på, iallfall virker det sånn. Takk for svarene! Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 9.August.2022 Del på Facebook Svart 9.August.2022 Angående Farm (og lignende) er det en fordel å ha boksen i varmt vannbad før påføring slik at den blir lettere å jobbe med. Det er ikke nødvendig å dekke hele bunnen, holder å påføre i sprekkene. Bruk gjerne en sparkelspade til jobben og dra Farm skrått over sprekken. Først den ene veien og så den andre veien over sprekken, for å få kittet til å feste seg skikkelig til begge «veggene» i sprekken. Hvis det er svært store sprekker det er snakk om går det også an å dekke over kittet med blylapp som dere fester med kobbertacks. Det vil hindre kittet i å bli skyllet ut. Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 9.August.2022 Del på Facebook Svart 9.August.2022 Det jeg har lest av denne type arbeid er at det er viktig at bare ene siden plastes og innkapsles mens andre siden er diffusjonsåpen. Dvs at bunnen dekkes med duk (vevd) og epoxy (epoxy fordi denne har penetrerende egenskaper som er langt overlegen polyester). Andre siden lakkes med egnet lakk for treverk som er diffusjonsåpen. Da kan eventuell fukt som slipper inn slippe ut igjen og problemet med råte på grunn av fukt som trenger inn som ikke slipper ut blir redusert. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
ivar Svart 9.August.2022 Del på Facebook Svart 9.August.2022 Fortego skrev 42 minutter siden: Dvs at bunnen dekkes med duk (vevd) og epoxy Har også fått opplyst at duk + epoxy er tingen for dette. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
paxo Svart 9.August.2022 Del på Facebook Svart 9.August.2022 "Roof 7" brukte jeg i tørkesprekkene når jeg hadde trebåt. Inneholder litt fiber så den holder seg godt på plass til trutningen får den til å tyte ut. Tec7 Roof 310 ml | jem & fix (jemogfix.no) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 10.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2022 Takk for flere forslag! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.