Knutebåt Startet 9.August.2022 Del på Facebook Startet 9.August.2022 Girkassa på på min Yanmar har låst seg i stilling "forover". Jeg fant fort årsaken, for da jeg åpnet motorkassa fant jeg at olje-påfyllingslokket til girkassa hadde skrudd seg ut falt av og det meste av giroljen lå i bunnen av båten. Jeg koblet fra gir-vaieren og slo forsiktig på gir-hendelen med en hammer og den løsnet ganske fort slik at den kunne beveges fra "forover" til "fri" og til "bakover". Jeg trodde da at problemet var løst, men da jeg startet motoren i "fri" så var fortsatt giret låst til "forover" og bevegelse av hendelen hadde ingen virkning. Jeg regner derfor med at giret kanskje har brent seg fast på en elle annen måte og muligens må hele kassa demonteres for å løse problemet. Mitt håp er derfor at dette kan fikses på en enklere måte. Jeg vet ikke hvordan girkassa virker og synes det er rart at gir-hendelen kan beveges uten at det har noen virkning. NB: Jeg brukte ikke stor kraft da jeg løsnet den, kun lette slag med en liten hammer. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.August.2022 Del på Facebook Svart 9.August.2022 (redigert) ZF63 er en hydraulisk girkasse. Dvs at girhendelen bare operer en ventil som sender oljetrykket til en av to sett med våtklutsjer for innkoblig hhv forover og akterover pluss fri. KAn det hende at hendelen hadde kilt seg så at når du dunket med hammeren så løsnet du selve hendelen fra akselen som går inn til ventilen ? prøv å se litt nøyere etter. I utgangspunktet bør ikke noen større skade ha skjedd pg av at girvelgeren fikk blokkert vandringen av peilepinnen. Det er således litt rart at du nå kan bevege hendelen uten at det skjer noe. Fint med et par detaljerte nærbilder av girarm og akslingen denne sitter på. Regner med at du har fyllt opp med olje til korrekt nivå (ATF DX II eller III)? Redigert 9.August.2022 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Gullfisk Svart 9.August.2022 Del på Facebook Svart 9.August.2022 Hvis du ikke har fylt opp enda med olje, er det kanskje ikke trykk til at ventilen kan veksle heller? Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 9.August.2022 Del på Facebook Svart 9.August.2022 (redigert) Ellers så har jo @Brigg litt erfaring med skruing på Hurth- kasser og kan kanskje bidra med noe her hvis det skulle vise seg å bli en større jobb ut av det? Redigert 9.August.2022 av VegJoh (see edit history) Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Knutebåt Svart 9.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2022 Hei, Takk for svar som forklarer mye. Nei, jeg har ikke etterfylt olje, jeg skal kjøpe korrekt olje i morgen og fylle og kanskje det løser problemet. Dessverre har peilepinnen under påfyllings-lokket brukket og pinnen har kanskje/antakelig falt ned i girkassen. Legger ved et bilde jeg tok i ettermiddag som ikke viser noen detaljer, skal se nærmere etter i morgen. Hva mener du med "girvelgeren fikk blokkert vandringen av peilepinnen"? Peilepinnen er som sagt brukket av og er vel ikke i nærheten av girvelgeren (peilepinne under rødt lokk som sees så vidt til venstre på bildet, girvelgeren er ved den frakoblede øvre røde vaieren, den andre vaieren er til en slureklutsj). Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9.August.2022 Del på Facebook Svart 9.August.2022 Da jeg hadde problemer med mitt gir hadde det låst seg i revers. Årsaken var at en av clutchlamellene hadde delt seg og lå dobbelt inne i reversclutchen. Men da var det mulig å kjøre giret i forover, dog var reversclutchen i inngrep samtidig slik at det ble mye friksjon. Disse girene er avhengig av oljetrykk for å engasjere clutchene. Dersom oljenivåer blir så lavt at oljepumpa suger luft vil giret rett og slett gå i fri. Så ut fra symptomene som er beskrevet i denne tråden lurer jeg på om det kan være en annen årsak til at giret er låst i forover enn at det har vært for lite olje. @Knutebåt Klarer du å rotere utgående aksel/propellaksel når motoren ikke går? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
index Svart 10.August.2022 Del på Facebook Svart 10.August.2022 Jeg ville nok ha fått ut den peielpinnen før oppstart. Uansett hvor den måtte befinne seg. En slik pinne på ville veier i girkassen kan finne på mye ugagn. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Brigg Svart 10.August.2022 Del på Facebook Svart 10.August.2022 Enig med @index, ikke start motoren uten å ha kontroll på hvor peilepinnen har tatt veien. Og det vil være nødvendig med en fungerende peilepinne når giret skal etterfylles med olje. Giret har slurefunksjon. Hvordan har denne blitt brukt? Hvilke turtall har motoren gått med mens slurefunksjonen har vært innkoblet? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
sap_2000 Svart 10.August.2022 Del på Facebook Svart 10.August.2022 11 hours ago, Knutebåt said: Peilepinnen er som sagt brukket av og er vel ikke i nærheten av girvelgeren (peilepinne under rødt lokk som sees så vidt til venstre på bildet, girvelgeren er ved den frakoblede øvre røde vaieren, den andre vaieren er til en slureklutsj). Misforstod da jeg regnet med at noe måtte ha gjort at girvelgeren hadde låst seg og at peilepinnen var brukket. Pinnen brekker ikke av seg selv, og armen skal heller ikke sitte fast. Uansett bør du få ut restene av peilepinnen aller først. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Gullfisk Svart 10.August.2022 Del på Facebook Svart 10.August.2022 Ville prøvd med en magnetstang i påfyllingshullet, evt om det går der filteret sitter, om det gikk an å få fisket ut peilepinne. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.August.2022 Del på Facebook Svart 10.August.2022 Peilepinnen er av plast. Tror det blir en skikkelig fiklejobb å få den ut av kassen om den er havnet nedi der. Og om giret har vært kjørt kan jo peilepinnen allerede ha blitt malt opp til plastspon av drevene inne i kassen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
index Svart 10.August.2022 Del på Facebook Svart 10.August.2022 OK! Om den er av plast er det sikkert ikke like skadelig for girboksen. Det er vel heller ikke utenkelig at den ligger under motoren et sted... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gullfisk Svart 10.August.2022 Del på Facebook Svart 10.August.2022 Brigg skrev for 3 timer siden: Peilepinnen er av plast. Ja de plastmagnetene er sjeldne så da blir mitt forslag vanskelig Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 10.August.2022 Del på Facebook Svart 10.August.2022 Plast i hydraulikkolje kan nok gjøre en del ugang. Det er nok ventiler med relative små åpninger. Så hvis noe kutter underveis så vet du nok årsaken. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.August.2022 Del på Facebook Svart 10.August.2022 Gullfisk skrev 54 minutter siden: Ja de plastmagnetene er sjeldne så da blir mitt forslag vanskelig 😂😂😂 Allan E skrev 2 minutter siden: Plast i hydraulikkolje kan nok gjøre en del ugang. Det er nok ventiler med relative små åpninger. Så hvis noe kutter underveis så vet du nok årsaken. Nå skal slike partikler helst fanges opp av oljefilteret før oljen kommer til ventilene. Men særlig gunstig vil det uansett ikke være dersom peilepinnen har havner ned i giret. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Knutebåt Svart 10.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2022 Hei igjen og mange takk for konstruktiv interesse! Det har vært til stor hjelp! Jeg har fortsatt ikke etterfylt olje, men prøver å samle opp det som har rent ut og samlet seg under motoren. I mangel av målepinne, er det vanskelig å vite hvor mye som skal etterfylles, så i første omgang vil jeg fylle på tilsvarende det som har rent ut. Jeg tror imidlertid jeg vet hva som har skjedd. Det var ikke jeg som brukte båten da dette skjedde, men har fått rapport. Girkassa er utstyrt med en slurekløtsj for å kunne kjøre sakte, ellers ville båten gå i 4-5 knop på tomgang. Jeg tror at slurekløtsjen har vært innkoplet ved normal kjøring og har forårsaket varmgang i girkassa. Grunnen til at jeg er nokså sikker på dette, er at peilepinnen ved nærmere granskning ikke er brukket, men smeltet bort sammen med nederste delen av proppen som derfor har falt ut. Det må derfor ha blitt veldig varmt, noe som frykter kan ha forårsaket andre skader. Jeg får se hva som skjer etter å ha etterfylt olje. I morgen skal jeg ta ut filteret og sjekke dette, kanskje det er fylt med plastpartikler. Jeg regner vel med at jeg før eller siden må søke profesjonell hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.August.2022 Del på Facebook Svart 11.August.2022 Knutebåt skrev for 9 timer siden: Jeg regner vel med at jeg før eller siden må søke profesjonell hjelp. Før er bedre enn siden. Dette giret bør tas ut og overhales av kompetent personell før det går fra galt til enda verre. Mener jeg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
blue moon Svart 11.August.2022 Del på Facebook Svart 11.August.2022 Overhaling kostet det samme hos KGK som nytt gir med demperplate herfra, husk å sjekk riktig utveksling. ZF 63A 2.7:1 Marine Boat Transmission Gearbox Hurth HSW630A 3312001021 – Fredwarner Marine & Outdoors Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Brigg Svart 11.August.2022 Del på Facebook Svart 11.August.2022 Dersom det har vært så varmt at peilepinnen har smeltet er det kanskje ikke noe fornuft i å prøve å redde dette giret. Nytt gir er nok det mest fornuftige. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Knutebåt Svart 12.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2022 Takk igjen for interesse og gode forslag. Jeg har nå sjekket filteret som var fullt av plastrester fra peilepinnen, dessuten har jeg tømt for all gammel girolje og fylt på ny. Kjøring forover og bakover er normal, men i "fri" slurer foroverkløtsjen slik at båten da går i ca 3 knop. (Normalt går den 4-5 knop på tomgang, derfor den såkalte slurekløtsjen som kun innebærer en reduksjon av kløtsjtrykket slik at kløtsjen slurer og man kan gå så langsomt man ønsker.) Situasjonen er altså at jeg ikke kan sette motoren i "fri". Det er ikke mer jeg kan gjøre og jeg innser at dette må overlates til fagfolk og at bytte til nytt gir kanskje er det rimeligste alternativet. Uansett må nok motoren ut av båten for bytting eller overhaling. Båten er imidlertid kjørbar slik at jeg kan gå til verksted for egen maskin ev. vente til jeg får båten på land. Er det forresten noen som vet om et slikt motorhavari dekkes av vanlig kasko, jeg har ikke sjekket vilkårene, eller må jeg regne med å dekke dette selv? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.