Jump to content

Hvordan oppgradere propell på trøster, Sleipner 60/185Es

JePeKj

Recommended Posts

Har gammel type 3 bladet propell, og savner litt skyv så kunne tenkt meg å oppgradert til moderne prop. Min er såvidt eg har funnet ut: festet med sett skrue. Altså passer ikkje kit som ligger i Norske nettbutikker. Har prøvd å søke world wide uten å lykkes. Nokken som har tips?

sånn ser den ut:

Muligens nyere motor/innedel:

047CDE5C-8222-4657-8ABC-927BBF47665D.jpeg.124b0c9e729b3d4d6985faec836f84de.jpeg

Gammelt 1998 girhus med zink skrudd i bakkant. Bildet viser altså bakkant og ikkje propell innfesting. 

82FBB3E3-DFB6-4731-8F93-8792009E6A21.jpeg

Redigert av JePeKj (see edit history)

Hold igjen propellen og skru av mutteren som holder propellen. Skruen i senter er til sinken. Den skrurxdu ut med en umbrakonøkkel. Under der sitter mutteren til propellen. Skru av på den siden propellen sitter. 
Du trenger bare ny propell. Ingenting annet. 

Redigert av Chilli Solbris (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Høres ut som om du har et gearhus av den gamle typen SP55, og at det er påmontert en ny SE60 motor. På de eldre gearhusene passer ikke de nye komposittpropellene. Hjalp en kar med å tilpasse en slik, men det ble en jallajobb hvor vi gjenget opp akseltappen for å sette på mutter. Ville ikke gjort det på min egen båt, men han insisterte. 

JePeKj skrev for 1 time siden:

Muligens nyere motor/innedel:

Ja, det er helt sikkert. SE60 kom med fembladers komposittpropell. 

JePeKj skrev for 1 time siden:

Altså passer ikkje kit som ligger i Norske nettbutikker. Har prøvd å søke world wide uten å lykkes.

Nå er jo Sleipner / Sidepower et norsk produkt, produsert i Fredrikstad, så det hjelper nok lite å gå til det store utland :wink:

Redigert av Komodo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...