Jump to content

Høy ladespenning på Bavaria seilbåt med VP D2-40


Magne_F

Recommended Posts

Hei. Jeg oppdaget plutselig at jeg har alt for høy ladespenning inn på start batteriet i min Bavaria Vision 40 med D2-40 motor. Videre ser det ikke ut som forbruk tar til seg strøm i det hele tatt. Jeg måler 15.6 på tomgang, og 16 med 1200rpm rett på dynamo. Både start og forbruk tar lading på landstrøm. Min første tanke er å skru ut dynamoen og få sjekket om den er ok, men er det noen som har noen bedre ideer til videre feilsøking? 

Redigert av Magne_F (see edit history)
Link to post

Om ladeoppsettet er standard VP har du skillediode og senseledning koblet til en av batteribankene (typisk forbruksbank). Da kan mulige feilkilder være brudd i senseledning slik at dynamo ikke får tilbakemelding om batterispenning og derfor pøser på med alt den klarer. Feil med skillediode kan også være en årsak. En tredje mulighet kan være at et av batteriene er kaputt. 
 

Redigert: Bildet viser standard skillediode som ofte er brukt på VP-installasjoner. 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Start med å sjekke hvor senseledningen går og at det ikke er brudd i den.

Sjekk spenningen inn på skilledioden.

Sjekk spenningen på utgangene av skilledioden.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hvis sense er koplet til forbruk og  skilledioden er defekt vil du vel se noe slikt som dette ja. Det er mest sannsynlig den du ser der, skjelden å se gul på stort annet enn sense. Mål spenningen der denne går inn, så vet du mer. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Magne_F skrev for 17 timer siden:

Spenning til start er tilnærmet lik den som kommer ut fra dynamo. Spenning til forbruk er rett under 13.

 

Kan dette være samme issue som jeg hadde?

"Standard" volvo penta skille diode som her, der sense var koblet til forbruks batteri. Hadde nesten 1 volt spenningfall over dioden, så da vil vel regulator sette høyere spenning ut fra dynnamo?
Videre så var starter koblet, via bryter, til start batteri, men kabel mellom + på starter og dynamo var ikke fjernet. Dermed direkte kobling fra dynamo til start batteri, og får da høyere spenning, tilnærmet likt det som er ut av dynnamo.

 

Jeg fjernet skille diode og monterte skille rele.

Link to post

@Magne_F: Begynn heller med å koble sammen alle de tre ledningene som sitter på skilledioden. Sjekk så ladespenningen igjen når du starter opp. (Du kan bare flytte alle kabelskolene til en og samme tilkobling for å teste dette raskt, og det spiller ingen rolle hvilken.)


Feil med skilledioden er en svært vanlig feil.

Redigert av Sequoia (see edit history)
Link to post

Start med å finne årsaken heller enn å bytte komponenter basert på spekulasjon. Start gjerne slik @Sequoia foreslår. Og har du ikke allerede et mulitimeter er det i dag du skal kjøpe deg et. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Magne_F skrev 37 minutter siden:

Ble fortalt at Drammen Vikleverksted kunne måle at dynamoen var ok, men det kunne de ikke. Bomtur der altså. 

 

Når dynamoen klarer over 15V er det ingen feil der. Mål spenning på senseledningen, eller kople sammen slik @Sequoiaforeslår. Får du rett spenning da, så trenger du en ny  skillediode. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei igjen, og nok en gang takk for alle svar. Jeg har nå koblet sammen alle ledningene på skilledioden, og da er ladespenning fin på begge bankene. Konklusjonen er derfor at skilledioden er synderen, så jeg forsøker å få tak i en slik som Code0 foreslår i morgen, men velger nok den som tåler 200 amp. I og med jeg allerede hadde dynamo ute, fikk jeg Asker Elektro Diesel til å sjekke dynamo. Den leverte 14.4 og 120 amp i benken, så den kan nok friskmeldes. Fantastisk service fra dem. Takk for hjelpen alle sammen, og fortsatt god båtsommer. 

Link to post

Heisann!

noen spørsmål:

Er dette et problem som har oppstått plutselig, eller har det vært der hele tiden i ditt eie?

Hvor registrerer du spenningen, er det måler på dash, målt direkte på uttak fra dynamo, eller på batteri?

 

Minner om innlegget fra Vingen300 litt lengre oppe i tråden! 

 

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
mateco skrev for 8 timer siden:

Heisann!

noen spørsmål:

Er dette et problem som har oppstått plutselig, eller har det vært der hele tiden i ditt eie?

Hvor registrerer du spenningen, er det måler på dash, målt direkte på uttak fra dynamo, eller på batteri?

 

Minner om innlegget fra Vingen300 litt lengre oppe i tråden! 

 

Det skjedde nok relativt plutselig. Har ladet fint i hele sommer, men jeg kan selvfølgelig hatt periodiske problem tidligere som jeg ikke har merket. Jeg oppdaget det forrige helg under en tur for motor. 

Målte både rett på dynamo, på skilledioden og rett på batteriet. 

Link to post
mateco skrev for 15 timer siden:

 

Minner om innlegget fra Vingen300 litt lengre oppe i tråden! 

 

Ville også absolutt forsikret meg om at det ikke er feilkoblet ja. Det er såre enkelt og måle om det er feil når skilledioden er koblet som vist på de første bildene dine. Mål på den midterste kontakten når motor er stoppet, men med hovedbrytere på. Da skal det ikke være spenning på den midterste. Det er den som er tilsluttet dynamo. Er det spenning tilsvarende batteri er det feilkobling. Gjør deg obs på dette fordi at om du bytter til et skille som ikke har spenningsfall kan du bli lurt til og tro at feilen er utbedret. Men er det feilkoblet slik Vingen 300 beskrev vil startbatteri tappes i takt med forbruk så lenge det er påslått med hovedbryter.                                           Men satser og håper jo på at det virkelig er skilledioden som er defekt siden du allerede har kjøpt ny.

Link to post

Iflg TS så forstår jeg det slik at har problemet har oppstått "gradvis" og at det nå er vedvarende.

Jeg mener derfor at diagnosen med kortslutning over en diode i ladefordeler er riktig.

 

Hvis problemet har vært der hele tiden så har jeg villet resonert litt annerledes!

 

I mitt hode:

 

En standard montering av dynamo fra motorfabrikant vil være at dynamoen pluss-uttak er tilkoblet to kabler. Den ene sense-kabel som går til dynamoens interne regulator, og den andre ladekabel som går til startmotorens plusstilkobling.

 

Når man omarbeider ladesystemet med en diodebasert ladeskille så er det kun en kabel som skal være koblet til dynamoens pluss utgang, og det er ladekabel til ladeskillet.

Mao den opprinnelige ladekabel, til startmotorens plusstilkobling må kobles ifra dynamoens pluss utgang. Det samme gjelder sense-kabelen som da må forlenges til å koble på den batteribanken man ønsker å sense ifra.

 

Hvis man f.eks. har jobbet med dynamoen og ser en løs 8mm2 kabel merket + henger å dingler like ved, så kan det være "fristende" å tro at denne skal kobles til dynamoen. Dermed oppstår et problem som TS beskriver.

Strømmen tar minste motstands vei. Dvs. direkte til start-batteri via opprinnelig ladekabel via startmotor.

Og dynamoen lader som bare fy for den senser på forbruksbanken som mottar smulene.

 

Derfor et nytt spørsmål til TS: Når du ser på dynamoens Lade-utgang, er det kun kabel til ladeskillet eller er det flere tilkoblinger ??

 

 

 

 

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Hei igjen. Kom på at jeg hadde glemt å oppdatere denne tråden. Nytt Skillerele gjorde susen, og begge batteri bankene lader når som de skal. Det ser heller ikke ut som batteriene har blitt nevneverdig dårligere pga julingen de fikk.

 

Takk igjen for alle tips.

 

mateco skrev On 12.8.2022 at 23.13:

Iflg TS så forstår jeg det slik at har problemet har oppstått "gradvis" og at det nå er vedvarende.

Jeg mener derfor at diagnosen med kortslutning over en diode i ladefordeler er riktig.

Jeg tror ikke det skjedde gradvis. Jeg merket det plutselig. Men som jeg skriver så vet jeg jo ikke om det kan ha vært periodiske feil tidligere. Jeg sjekker ikke ladingen hele tiden :-)

mateco skrev On 12.8.2022 at 23.13:

Derfor et nytt spørsmål til TS: Når du ser på dynamoens Lade-utgang, er det kun kabel til ladeskillet eller er det flere tilkoblinger ??

Det er kun en kabel fra fra dynamoens lade-utgang, og den går til skillereleet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...