Magne_F Startet 10.August.2022 Del på Facebook Startet 10.August.2022 (redigert) Hei. Jeg oppdaget plutselig at jeg har alt for høy ladespenning inn på start batteriet i min Bavaria Vision 40 med D2-40 motor. Videre ser det ikke ut som forbruk tar til seg strøm i det hele tatt. Jeg måler 15.6 på tomgang, og 16 med 1200rpm rett på dynamo. Både start og forbruk tar lading på landstrøm. Min første tanke er å skru ut dynamoen og få sjekket om den er ok, men er det noen som har noen bedre ideer til videre feilsøking? Redigert 10.August.2022 av Magne_F (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.August.2022 Del på Facebook Svart 10.August.2022 Hvordan er utgangen fra dynamoen koblet til de to batteriene? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Magne_F Svart 10.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2022 (redigert) Via denne skille dioden (eller hva det nå heter 😊) https://www.waytekwire.com/item/80051/EATON-s-Sure-Power-1202-Multi-Battery-Isolator-/ Redigert 10.August.2022 av Magne_F (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.August.2022 Del på Facebook Svart 10.August.2022 (redigert) Om ladeoppsettet er standard VP har du skillediode og senseledning koblet til en av batteribankene (typisk forbruksbank). Da kan mulige feilkilder være brudd i senseledning slik at dynamo ikke får tilbakemelding om batterispenning og derfor pøser på med alt den klarer. Feil med skillediode kan også være en årsak. En tredje mulighet kan være at et av batteriene er kaputt. Redigert: Bildet viser standard skillediode som ofte er brukt på VP-installasjoner. Redigert 10.August.2022 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Magne_F Svart 10.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2022 Takker for svar. Jeg har konkludert med det samme, men er usikker på hvor jeg skal starte og hvordan. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.August.2022 Del på Facebook Svart 10.August.2022 Start med å sjekke hvor senseledningen går og at det ikke er brudd i den. Sjekk spenningen inn på skilledioden. Sjekk spenningen på utgangene av skilledioden. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Magne_F Svart 10.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2022 Spenning til start er tilnærmet lik den som kommer ut fra dynamo. Spenning til forbruk er rett under 13. Senseledningen sliter jeg foreløpig med å finne hvor ender, men kan det være denne gule merket med en pluss? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.August.2022 Del på Facebook Svart 11.August.2022 Hvis sense er koplet til forbruk og skilledioden er defekt vil du vel se noe slikt som dette ja. Det er mest sannsynlig den du ser der, skjelden å se gul på stort annet enn sense. Mål spenningen der denne går inn, så vet du mer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Vingen300 Svart 11.August.2022 Del på Facebook Svart 11.August.2022 Magne_F skrev for 17 timer siden: Spenning til start er tilnærmet lik den som kommer ut fra dynamo. Spenning til forbruk er rett under 13. Kan dette være samme issue som jeg hadde? "Standard" volvo penta skille diode som her, der sense var koblet til forbruks batteri. Hadde nesten 1 volt spenningfall over dioden, så da vil vel regulator sette høyere spenning ut fra dynnamo? Videre så var starter koblet, via bryter, til start batteri, men kabel mellom + på starter og dynamo var ikke fjernet. Dermed direkte kobling fra dynamo til start batteri, og får da høyere spenning, tilnærmet likt det som er ut av dynnamo. Jeg fjernet skille diode og monterte skille rele. Sitér dette innlegget Link to post
Magne_F Svart 11.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2022 Takk igjen for svar. Ble fortalt at Drammen Vikleverksted kunne måle at dynamoen var ok, men det kunne de ikke. Bomtur der altså. Hva kjøper jeg om jeg skal forsøke med et laderele? Har planer om å bytte til Litium etterhvert hvis det har noe å si. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 11.August.2022 Del på Facebook Svart 11.August.2022 (redigert) @Magne_F: Begynn heller med å koble sammen alle de tre ledningene som sitter på skilledioden. Sjekk så ladespenningen igjen når du starter opp. (Du kan bare flytte alle kabelskolene til en og samme tilkobling for å teste dette raskt, og det spiller ingen rolle hvilken.) Feil med skilledioden er en svært vanlig feil. Redigert 11.August.2022 av Sequoia (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.August.2022 Del på Facebook Svart 11.August.2022 Start med å finne årsaken heller enn å bytte komponenter basert på spekulasjon. Start gjerne slik @Sequoia foreslår. Og har du ikke allerede et mulitimeter er det i dag du skal kjøpe deg et. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
index Svart 11.August.2022 Del på Facebook Svart 11.August.2022 Magne_F skrev 37 minutter siden: Ble fortalt at Drammen Vikleverksted kunne måle at dynamoen var ok, men det kunne de ikke. Bomtur der altså. Når dynamoen klarer over 15V er det ingen feil der. Mål spenning på senseledningen, eller kople sammen slik @Sequoiaforeslår. Får du rett spenning da, så trenger du en ny skillediode. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Code0 Svart 11.August.2022 Del på Facebook Svart 11.August.2022 index skrev 1 time siden: ny skillediode. ..jeg byttet den med en argofet. Nesten ikke spenningsfall, og ikke så glovarm. Sitér dette innlegget Link to post
Magne_F Svart 11.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2022 Hei igjen, og nok en gang takk for alle svar. Jeg har nå koblet sammen alle ledningene på skilledioden, og da er ladespenning fin på begge bankene. Konklusjonen er derfor at skilledioden er synderen, så jeg forsøker å få tak i en slik som Code0 foreslår i morgen, men velger nok den som tåler 200 amp. I og med jeg allerede hadde dynamo ute, fikk jeg Asker Elektro Diesel til å sjekke dynamo. Den leverte 14.4 og 120 amp i benken, så den kan nok friskmeldes. Fantastisk service fra dem. Takk for hjelpen alle sammen, og fortsatt god båtsommer. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 11.August.2022 Del på Facebook Svart 11.August.2022 Heisann! noen spørsmål: Er dette et problem som har oppstått plutselig, eller har det vært der hele tiden i ditt eie? Hvor registrerer du spenningen, er det måler på dash, målt direkte på uttak fra dynamo, eller på batteri? Minner om innlegget fra Vingen300 litt lengre oppe i tråden! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Code0 Svart 12.August.2022 Del på Facebook Svart 12.August.2022 Magne_F skrev for 11 timer siden: men velger nok den som tåler 200 amp. Den på bildet er 200 Amp. Sitér dette innlegget Link to post
Magne_F Svart 12.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2022 mateco skrev for 8 timer siden: Heisann! noen spørsmål: Er dette et problem som har oppstått plutselig, eller har det vært der hele tiden i ditt eie? Hvor registrerer du spenningen, er det måler på dash, målt direkte på uttak fra dynamo, eller på batteri? Minner om innlegget fra Vingen300 litt lengre oppe i tråden! Det skjedde nok relativt plutselig. Har ladet fint i hele sommer, men jeg kan selvfølgelig hatt periodiske problem tidligere som jeg ikke har merket. Jeg oppdaget det forrige helg under en tur for motor. Målte både rett på dynamo, på skilledioden og rett på batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Magne_F Svart 12.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2022 Code0 skrev 1 time siden: Den på bildet er 200 Amp. Må nok få meg briller 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 12.August.2022 Del på Facebook Svart 12.August.2022 Jeg anbefaler også sterkt et batteriskille slik @Code0 foreslår. Denne vil også fungere om du velger å sette inn LiFePO4-batterier i forbruksbanken siden. Quick har en tilsvarende løsning som Argofet om du ikke skulle få tak i Victron sin. Sitér dette innlegget Link to post
Magne_F Svart 12.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2022 Sequoia skrev 16 minutter siden: Jeg anbefaler også sterkt et batteriskille slik @Code0 foreslår. Denne vil også fungere om du velger å sette inn LiFePO4-batterier i forbruksbanken siden. Quick har en tilsvarende løsning som Argofet om du ikke skulle få tak i Victron sin. På vei til Seatronic nå😊 Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 12.August.2022 Del på Facebook Svart 12.August.2022 mateco skrev for 15 timer siden: Minner om innlegget fra Vingen300 litt lengre oppe i tråden! Ville også absolutt forsikret meg om at det ikke er feilkoblet ja. Det er såre enkelt og måle om det er feil når skilledioden er koblet som vist på de første bildene dine. Mål på den midterste kontakten når motor er stoppet, men med hovedbrytere på. Da skal det ikke være spenning på den midterste. Det er den som er tilsluttet dynamo. Er det spenning tilsvarende batteri er det feilkobling. Gjør deg obs på dette fordi at om du bytter til et skille som ikke har spenningsfall kan du bli lurt til og tro at feilen er utbedret. Men er det feilkoblet slik Vingen 300 beskrev vil startbatteri tappes i takt med forbruk så lenge det er påslått med hovedbryter. Men satser og håper jo på at det virkelig er skilledioden som er defekt siden du allerede har kjøpt ny. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 12.August.2022 Del på Facebook Svart 12.August.2022 Iflg TS så forstår jeg det slik at har problemet har oppstått "gradvis" og at det nå er vedvarende. Jeg mener derfor at diagnosen med kortslutning over en diode i ladefordeler er riktig. Hvis problemet har vært der hele tiden så har jeg villet resonert litt annerledes! I mitt hode: En standard montering av dynamo fra motorfabrikant vil være at dynamoen pluss-uttak er tilkoblet to kabler. Den ene sense-kabel som går til dynamoens interne regulator, og den andre ladekabel som går til startmotorens plusstilkobling. Når man omarbeider ladesystemet med en diodebasert ladeskille så er det kun en kabel som skal være koblet til dynamoens pluss utgang, og det er ladekabel til ladeskillet. Mao den opprinnelige ladekabel, til startmotorens plusstilkobling må kobles ifra dynamoens pluss utgang. Det samme gjelder sense-kabelen som da må forlenges til å koble på den batteribanken man ønsker å sense ifra. Hvis man f.eks. har jobbet med dynamoen og ser en løs 8mm2 kabel merket + henger å dingler like ved, så kan det være "fristende" å tro at denne skal kobles til dynamoen. Dermed oppstår et problem som TS beskriver. Strømmen tar minste motstands vei. Dvs. direkte til start-batteri via opprinnelig ladekabel via startmotor. Og dynamoen lader som bare fy for den senser på forbruksbanken som mottar smulene. Derfor et nytt spørsmål til TS: Når du ser på dynamoens Lade-utgang, er det kun kabel til ladeskillet eller er det flere tilkoblinger ?? Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Magne_F Svart 18.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2022 Hei igjen. Kom på at jeg hadde glemt å oppdatere denne tråden. Nytt Skillerele gjorde susen, og begge batteri bankene lader når som de skal. Det ser heller ikke ut som batteriene har blitt nevneverdig dårligere pga julingen de fikk. Takk igjen for alle tips. mateco skrev On 12.8.2022 at 23.13: Iflg TS så forstår jeg det slik at har problemet har oppstått "gradvis" og at det nå er vedvarende. Jeg mener derfor at diagnosen med kortslutning over en diode i ladefordeler er riktig. Jeg tror ikke det skjedde gradvis. Jeg merket det plutselig. Men som jeg skriver så vet jeg jo ikke om det kan ha vært periodiske feil tidligere. Jeg sjekker ikke ladingen hele tiden :-) mateco skrev On 12.8.2022 at 23.13: Derfor et nytt spørsmål til TS: Når du ser på dynamoens Lade-utgang, er det kun kabel til ladeskillet eller er det flere tilkoblinger ?? Det er kun en kabel fra fra dynamoens lade-utgang, og den går til skillereleet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.