code- Startet 11.August.2022 Del på Facebook Startet 11.August.2022 Jeg har kjøpt denne, hvor lett er det meningen det skal være å få inn i stevnbeslag? Har lest at nylon utvider seg en del i vann, og da stusser jeg litt på at den er såpass trang at jeg ikke får den inn med håndmakt. Bør jeg slipe ned ytterdiameter litt så den kan settes inn for hånd, eller er det meningen at den skal den bankes inn på samme vis som en med messinghylse? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.August.2022 Del på Facebook Svart 11.August.2022 Den skal jo sitte døn fast når den er på plass, så det er vel bare slå den inn med kraftig verktøy, - det gjorde ihvertfall jeg. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
code- Svart 11.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2022 Er det ikke fare for at den knipper akslingen når den utvider seg i vann? Eller er det bare et forum-myte som går igjen? (I alle fall på engelsk-talende forum jeg har sjekket) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 11.August.2022 Del på Facebook Svart 11.August.2022 Du kan jo kjøle den ned i fryseren før du skyver/banker den på plass. Den skal sitte trangt. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lars H. Svart 11.August.2022 Del på Facebook Svart 11.August.2022 (redigert) Sitat Er det ikke fare for at den knipper akslingen når den utvider seg i vann? Eller er det bare et forum-myte som går igjen? (I alle fall på engelsk-talende forum jeg har sjekket) Hæææ? Men tror du mer på disse "engelsk-talende forumene", så gjør du som de sier. Glem mitt råd, jeg er bare en vanlig båtbruker med god erfaring med kun et slikt lager. Men er du usikker, så legger du lageret i vann en ukes tid og måler med micrometer indre og ytre diameter før og etter badet. Redigert 11.August.2022 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
code- Svart 11.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2022 Er ikke vanskelig å overtale jeg Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 11.August.2022 Del på Facebook Svart 11.August.2022 Det er ikke en myte at nylon utvider seg i vann. I vannkraftmiljøet, der jeg kommer fra, hadde vi tilfeller av nylonforinger som ble trange på 70-tallet da vi innførte nylonforinger. Trikset er nå enten å ta høyde for utvidelsen, eller å aklimatisere dem i vann før du maskinerer dem ferdig. Her ville jeg stolt på at produsenten har tatt høyde for utvidelsen. Det gikk bra da jeg skiftet stevnlager . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
husky dane 85 Svart 11.August.2022 Del på Facebook Svart 11.August.2022 Du kan hona svert forsiktig i stevnflensen,har erfart at ikkje alle der heilt runde innvendig,men bruk eit kvalitets verktøy. Sitér dette innlegget Link to post
code- Svart 11.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2022 NilsPils skrev 57 minutter siden: Her ville jeg stolt på at produsenten har tatt høyde for utvidelsen. Det gikk bra da jeg skiftet stevnlager . . . Ja jeg overkompliserer nok, Sleipner er vel ikke kjent for å levere dårlig kvalitet. Stusset bare på at den var så trang. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 11.August.2022 Del på Facebook Svart 11.August.2022 Tenker at du kan pusse rent med en sliperondell og smøre litt inni hylsa først, og deretter banke den inn. Viktig at du holder den helt rett når du banker den inn, og at du bruker en hard eikeplanke el imellom hammeren og plasten. Vær nøye med at planken ligger an rundt hele før du slår. Kikk på innfestingen av hylsa slik at den er i orden og tåler at du slår.. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Komodo Svart 11.August.2022 Del på Facebook Svart 11.August.2022 NilsPils skrev for 4 timer siden: Det er ikke en myte at nylon utvider seg i vann. I vannkraftmiljøet, der jeg kommer fra, hadde vi tilfeller av nylonforinger som ble trange på 70-tallet da vi innførte nylonforinger. Trikset er nå enten å ta høyde for utvidelsen, eller å aklimatisere dem i vann før du maskinerer dem ferdig. Ja, eller rett og slett bruke en plastkvalitet som ikke trekker like mye vann. Nylon (PA) er vel den termoplasten som trekker til seg mest vann, og dermed sveller mest. Alle foringer til ror osv. som skal stå permanent nedsenket i vann bør lages av et annet materiale, f.eks. PET. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Elise Svart 12.August.2022 Del på Facebook Svart 12.August.2022 Er du sikker på at du har kjøpt riktig dimensjon ? Disse leveres i mm og tomme mål utvendig, kan være ganske like.. Sitér dette innlegget Link to post
code- Svart 12.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2022 Ja, nærmaste tommemål er 38,1 mm (1½") og så dårlig er jeg ikke til å måle, håper jeg Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 12.August.2022 Del på Facebook Svart 12.August.2022 Jeg brukte en lang gjengestang med mutter og skive på begge sider. Tight fit, men enkelt å presse inn med denne metoden. Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 12.August.2022 Del på Facebook Svart 12.August.2022 Ja, nærmaste tommemål er 38,1 mm (1½") og så dårlig er jeg ikke til å måle, håper jeg Du sa ingenting om aksel dia, hadde det vært Ø30 mm aksel hadde skilt 0,55 mm :-) Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 12.August.2022 Del på Facebook Svart 12.August.2022 Har du målt fleire plasser ,for eks oppe og nede samt sideveis? Sitér dette innlegget Link to post
code- Svart 12.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2022 (redigert) Vel, vi får se etterhvert om jeg har tabbet meg ut eller ikke. Jeg var ikke komfortabel med hvor mye makt jeg måtte bruke for å få denne inn, selv om alt var pusset helt rent, så jeg tok like godt et ørlite lag av nylonhylsen. Nå kan den bankes relativt lett på plass, uten at det er fare for å defomere hele lageret, men ikke så lett at jeg føler det er fare for at den slipper. Skal jo ha setskruer i tillegg uansett da. Siden det er en god stund til sjøsetting enda tar jeg like godt å oppbevarer lageret i vann. Ikke vet jeg hvor lang tid nylon trenger for å bli "mettet", men blir uansett spennende å se om den faktisk blir noe trangere etter noen måneder. Redigert 12.August.2022 av code- (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.