VMY Startet 11.August.2022 Link til dette innlegget Startet 11.August.2022 Det har nå dryppet diesel fra den banjo koplingen til retur/lekk på fremre diesel dyse siden jeg parkerte for 5 dager siden slik at jeg har fått en dam under motoren, når jeg skrur ut skruen til banjo kopling så begynner det dryppe ennå mer, hva kan jeg gjøre for å stoppe dieselen, eller hvor mye risikerer jeg at det vil renne ut til slutt? Årsaken til lekkasjen i utgangspunktet ser ut til å stamme i fra et hakk i tette Flaten på «hylsa» som ligger i mellom dyse og banjo koplingen, usikker på om hylsa er en del som jeg kan skifte eller om det er hele Dysa som må skiftes? Men før jeg begynner å demontere noe her så hadde det vært fint å få stoppet dieselen, noen tips der ute? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.August.2022 Link til dette innlegget Svart 11.August.2022 (redigert) På mitt grovfilter/vannutskiller har jeg montert en syrefast kuleventil. Den kostet 128kr.. Du ser trolig nå hvorfor jeg bruker en del tid på prevantive løsninger. Kan du ta et bilde av lekkasje området? Om du tetter lufting på tanken vil det lekke mindre. En ny dowty pakning kan kanskje redde deg. Redigert 11.August.2022 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 11.August.2022 Link til dette innlegget Svart 11.August.2022 Er det den lille skiva mellom banjo og dyse som er skadet? Eller selve flatene på røret? Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
VMY Svart 11.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2022 dieselfan skrev 2 minutter siden: På mitt grovfilter/vannutskiller har jeg montert en syrefast kuleventil. Den kostet 128kr.. Kan du ta et bilde av lekkasje området? Om du tetter lufting på tanken vil det lekke mindre. En ny dowty pakning kan kanskje redde deg. En kuleventil på grovfilteret var et godt tips ja til seinere, skal få tettet luftingen. Så da er det normalt at det vil renne diesel der, trudde dieselen som kommer i retur rørene kun var lekk fra dyse mens motor var i gang. Skal få tatt et bilde og laste opp, takk for rask respons Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.August.2022 Link til dette innlegget Svart 11.August.2022 God trådtittel = rask hjelp ? (gammelt jungelord) Sitér dette innlegget Link to post
VMY Svart 11.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2022 Kanalkapteinen skrev 6 minutter siden: Er det den lille skiva mellom banjo og dyse som er skadet? Eller selve flatene på røret? selve Flaten på røret, tenkte å prøve med noe metall pasta som en nød rep til jeg får tatt det skikkelig i vinter Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.August.2022 Link til dette innlegget Svart 11.August.2022 Glem dowty. Du kan forsøke med en tykkere kobber pakning. Rørleggere har ofte godt utvalg. Jo tykkere jo bedre. Om du drar den til mer enn en gang så bør den glødes. Om du fjerner toppene på skaden har du større mulighet til å lykkes ? Sitér dette innlegget Link to post
VMY Svart 11.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2022 dieselfan skrev 33 minutter siden: Glem dowty. Du kan forsøke med en tykkere kobber pakning. Rørleggere har ofte godt utvalg. Jo tykkere jo bedre. Om du drar den til mer enn en gang så bør den glødes. Om du fjerner toppene på skaden har du større mulighet til å lykkes ? Hadde to ekstra kopper skiver så fikk glødet alle sammen, forsøkte først å legge på to men det hjalp ikke, glødet og la på tre skiver, drypper kanskje halvparten så mye nå men her må jeg få gjort noe, vet du om den Hylsa kan byttes eller må jeg skifte hele dysa? Sitér dette innlegget Link to post
VMY Svart 11.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2022 VMY skrev 50 minutter siden: selve Flaten på røret, tenkte å prøve med noe metall pasta som en nød rep til jeg får tatt det skikkelig i vinter Jeg sa feil isted, Ikke Flaten på røret men flaten på hylsa som har fått en skade/hakk, det ser ut som det hakket går helt ut til til kanten så mye mulig det er en sprekk der, hakket peker selvfølgelig nedover så ikke får jeg tatt bilde av det ei heller å se om det noen sprekk. Sitér dette innlegget Link to post
VMY Svart 11.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2022 VMY skrev 12 minutter siden: Hadde to ekstra kopper skiver så fikk glødet alle sammen, forsøkte først å legge på to men det hjalp ikke, glødet og la på tre skiver, drypper kanskje halvparten så mye nå men her må jeg få gjort noe, vet du om den Hylsa kan byttes eller må jeg skifte hele dysa? Når jeg studerer dette litt nærmere så ser jeg nå at retur røret går videre ned til den øvre pumpedelen på dieselpumpe via en ny banjo kopling og slange derifra til tank, kan det være derifra dieselen kommer? Jeg har helt full tank. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 11.August.2022 Link til dette innlegget Svart 11.August.2022 Du må nok først finne ut hvor det lekker. Tørk helt tørt og kjenn under koblinger ol med fingrene så finner du snart lekkasjen. Vær obs på at dieselen kan renne fort ned langs utsiden av rør. Dieselfan skriver om doble glødede pakninger. Det er et godt råd. Hvis det ikke er sprekk, men hakk og det ikke blir tett slik kan du bruke en vanlig pakning mot den siden med hakk i tillegg til kobberskiven. Lite trykk på dette. Ofte er det lekkasje i gamle banjokoblinger med slange da presshylsa blir for slakk med årene. det kan fikses med å klippe vekk hylsene, bytte slangene og montere på de gamle banjoene med gode slangeklemmer. Det vil dryppe til nivå i tank, filtere, rør ol er i underkant av lekkasjen. Har du fulle høyt monterte tanker kan det bli ubehagelig mye. Sitér dette innlegget Mons Link to post
VMY Svart 11.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2022 mons skrev 8 minutter siden: Du må nok først finne ut hvor det lekker. Tørk helt tørt og kjenn under koblinger ol med fingrene så finner du snart lekkasjen. Vær obs på at dieselen kan renne fort ned langs utsiden av rør. Dieselfan skriver om doble glødede pakninger. Det er et godt råd. Hvis det ikke er sprekk, men hakk og det ikke blir tett slik kan du bruke en vanlig pakning mot den siden med hakk i tillegg til kobberskiven. Lite trykk på dette. Ofte er det lekkasje i gamle banjokoblinger med slange da presshylsa blir for slakk med årene. det kan fikses med å klippe vekk hylsene, bytte slangene og montere på de gamle banjoene med gode slangeklemmer. Det vil dryppe til nivå i tank, filtere, rør ol er i underkant av lekkasjen. Har du fulle høyt monterte tanker kan det bli ubehagelig mye. Etter at jeg fikk lagt på flere skiver så fikk jeg redusert lekkasjen og jeg ser tydelig at det lekker ved banjo koplingen, men kan ikke se at det er fra sprekken det lekker, det er rør og ikke slanger som sitter der. Når du nevner vanlig pakning så antar jeg at du mener en gummi pakning? Det er i såfall vært å prøve, tanken sitter høyere en filter og rør så her skal jeg finne en måte å kunne stenge dette på. Må på butikken en tur i morgen for å se om jeg kan redde helga. Takker for tips, er helt fantastisk hvor fort man for svar her inne ? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.August.2022 Link til dette innlegget Svart 11.August.2022 VMY skrev 21 minutter siden: Når du nevner vanlig pakning så antar jeg at du mener en gummi pakning? Det er i såfall vært å prøve, tanken sitter høyere en filter og rør så her skal jeg finne en måte å kunne stenge dette på. Ikke nødvendigvis gummi, tror du har like stor mulighet til å få det tett med en fiberpakning, om du er villig til å være litt kontroversiell kan du legge Loctite 542 eller 545 feks på den siden av pakningen som skal mot skaden. Om du velger fiberpakning så må det være en midlertidig løsning Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 11.August.2022 Link til dette innlegget Svart 11.August.2022 Helt nødstopp så fjerner du hele skruen, legger gummi el over begge hullene i røret (der skruen gikk igjennom) og setter på en klemme eller skrutvinge. Skrutvingen kan gjerne stå over dysen også slik at gummien klemmes mot dysen. Tykke gummihansker, sykkelslange ol funker, men du kan ikke kjøre med slik løsning. Sitér dette innlegget Mons Link to post
mateco Svart 11.August.2022 Link til dette innlegget Svart 11.August.2022 En viktig påminnelse: ALDRI BLOKKER RETUR når motoren skal svive! Dette gjelder ALLE retur-uttak, og spesielt fra dysene!! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Mort1 Svart 11.August.2022 Link til dette innlegget Svart 11.August.2022 For nødreparasjon ville jeg prøvd med aluminiumspakning. De kan tette bedre enn kobber. Hvis du demonterer røret, så kan du prøve å file anleggsflaten, hvis ikke skaden er for dyp. Avslutt filing med fint smergelpapir på filen f.eks. Dette må gjøres med stødig hånd slik at du tar på hele pakningsflaten samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.August.2022 Link til dette innlegget Svart 12.August.2022 Mort1 skrev 1 time siden: Hvis du demonterer røret, så kan du prøve å file anleggsflaten, hvis ikke skaden er for dyp. Avslutt filing med fint smergelpapir på filen f.eks. Husk å rengjøre røret etter filing eller pussing. Siden returen går via dieselpumpa er det veldig viktig at du ikke sender aluminium spon fra filing/pussing inn i pumpa Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 12.August.2022 Link til dette innlegget Svart 12.August.2022 dieselfan skrev for 8 timer siden: Husk å rengjøre røret etter filing eller pussing. Siden returen går via dieselpumpa er det veldig viktig at du ikke sender aluminium spon fra filing/pussing inn i pumpa Ja, selvfølgelig. Det burde jeg nevnt. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 12.August.2022 Link til dette innlegget Svart 12.August.2022 Å bare gløde en kobberskive uten avkjøling vil herde den. Det er omvendt av stål. Antar dere vet det. Gløde en kobberskive og hurtig avkjøling gir mykt metall. Å file der blir ikke bra, får det ikke plant. Så bruk en ny kobber skive eller en glødet/avkjølt skive som er hel og ikke flatkjlemt. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
VMY Svart 12.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2022 Da kan det se ut som at jeg har fått dette tett ved hjelp av 2 nye kopperpakninger som jeg gløda og fylte igjen hakket med Loctite 5972. Har ihvertfall vert tett i ca. 1 time nå, den hylsa jeg snakket om viser seg å være en del av dysa så da må jeg skifte komplett dyse. Så nå våger jeg meg på en liten tur i helga. må få takke alle som har bidratt med tips og triks? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.August.2022 Link til dette innlegget Svart 12.August.2022 Fikk du avfettet begge flater før du påførte Loctite? Den Loctite'n du har valgt reagerer med kobber og herder derfor raskt.. Om du varmer til 40grader går det enda raskere. Lykke til ? Sitér dette innlegget Link to post
VMY Svart 12.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2022 dieselfan skrev 5 minutter siden: Fikk du avfettet begge flater før du påførte Loctite? Den Loctite'n du har valgt reagerer med kobber og herder derfor raskt.. Om du varmer til 40grader går det enda raskere. Lykke til ? Brukte azeton, men ikke enkelt å få det helt fett fritt, nå har jeg kjørt motor varm og fortsatt ingen lekkasje så jeg håper det holder. Takker og bukker? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 12.August.2022 Link til dette innlegget Svart 12.August.2022 Chris284 skrev for 12 timer siden: Å file der blir ikke bra, får det ikke plant. Dette har jeg gjort mange ganger. Det går helt fint, både på returrør og returstuss på dyseholder. Det var da utført på verksted, med skrustikke og utstyr til å få det gullende rent etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.August.2022 Link til dette innlegget Svart 12.August.2022 Mort1 skrev 4 minutter siden: Chris284 skrev for 12 timer siden: Å file der blir ikke bra, får det ikke plant. Dette har jeg gjort mange ganger. Det går helt fint, både på returrør og returstuss på dyseholder. Mener at det spiller liten rolle om flaten blir plan, men en myk kobberpakning så fordeles kompresjonen fortsatt fint og kompenserer for at det ikke er plant. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 12.August.2022 Link til dette innlegget Svart 12.August.2022 dieselfan skrev 4 minutter siden: Mener at det spiller liten rolle om flaten blir plan, men en myk kobberpakning så fordeles kompresjonen fortsatt fint og kompenserer for at det ikke er plant. Ja, det var vår erfaring også, men hakk og skader filte vi vekk, ofte slapp kunden da å kjøpe ny dyseholder... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.