Jump to content

AQAD 41B lekk i banjo kopling, retur på diesel dyse

VMY

Recommended Posts

Det har nå dryppet diesel fra den banjo koplingen til retur/lekk på fremre diesel dyse siden jeg parkerte for 5 dager siden slik at jeg har fått en dam under motoren, når jeg skrur ut skruen til banjo kopling så begynner det dryppe ennå mer, hva kan jeg gjøre for å stoppe dieselen, eller hvor mye risikerer jeg at det vil renne ut til slutt? Årsaken til lekkasjen i utgangspunktet ser ut til å stamme i fra et hakk i tette Flaten på «hylsa» som ligger i mellom dyse og banjo koplingen, usikker på om hylsa er en del som jeg kan skifte eller om det er hele Dysa som må skiftes? Men før jeg begynner å demontere noe her så hadde det vært fint å få stoppet dieselen, noen tips der ute?

På mitt grovfilter/vannutskiller har jeg montert en syrefast kuleventil. Den kostet 128kr.. Du ser trolig nå hvorfor jeg bruker en del tid på prevantive løsninger. 

Kan du ta et bilde av lekkasje området? 

Om du tetter lufting på tanken vil det lekke mindre. 

En ny dowty pakning kan kanskje redde deg. 

Redigert av dieselfan (see edit history)
dieselfan skrev 2 minutter siden:

På mitt grovfilter/vannutskiller har jeg montert en syrefast kuleventil. Den kostet 128kr..

Kan du ta et bilde av lekkasje området? 

Om du tetter lufting på tanken vil det lekke mindre. 

En ny dowty pakning kan kanskje redde deg. 

En kuleventil på grovfilteret var et godt tips ja til seinere, skal få tettet luftingen. Så da er det normalt at det vil renne diesel der, trudde dieselen som kommer i retur rørene kun var lekk fra dyse mens motor var i gang. Skal få tatt et bilde og laste opp, takk for rask respons

Kanalkapteinen skrev 6 minutter siden:

Er det den lille skiva mellom banjo og dyse som er skadet? Eller selve flatene på røret? 

selve Flaten på røret, tenkte å prøve med noe metall pasta som en nød rep  til jeg får tatt det skikkelig i vinter39F3F74E-169F-499B-946C-FDC5921518A8.jpeg.2c1e5cab8aab1ddcee8365ca1a74d179.jpeg

dieselfan skrev 33 minutter siden:

Glem dowty. Du kan forsøke med en tykkere kobber pakning. Rørleggere har ofte godt utvalg. 

Jo tykkere jo bedre. 

Om du drar den til mer enn en gang så bør den glødes. 

Om du fjerner toppene på skaden har du større mulighet til å lykkes ?

Hadde to ekstra kopper skiver så fikk glødet alle sammen, forsøkte først å legge på to men det hjalp ikke, glødet og la på tre skiver, drypper kanskje halvparten så mye nå men her må jeg få gjort noe, vet du om den Hylsa kan byttes eller må jeg skifte hele dysa?

VMY skrev 50 minutter siden:

selve Flaten på røret, tenkte å prøve med noe metall pasta som en nød rep  til jeg får tatt det skikkelig i vinter39F3F74E-169F-499B-946C-FDC5921518A8.jpeg.2c1e5cab8aab1ddcee8365ca1a74d179.jpeg

Jeg sa feil isted, Ikke Flaten på røret men flaten på hylsa som har fått en skade/hakk, det ser ut som det hakket går helt ut til til kanten så mye mulig det er en sprekk der, hakket peker selvfølgelig nedover så ikke får jeg tatt bilde av det ei heller å se om det noen sprekk. 

VMY skrev 12 minutter siden:

Hadde to ekstra kopper skiver så fikk glødet alle sammen, forsøkte først å legge på to men det hjalp ikke, glødet og la på tre skiver, drypper kanskje halvparten så mye nå men her må jeg få gjort noe, vet du om den Hylsa kan byttes eller må jeg skifte hele dysa?

Når jeg studerer dette litt nærmere så ser jeg nå at retur røret går videre ned til den øvre pumpedelen på dieselpumpe via en ny banjo kopling og slange derifra til tank, kan det være derifra dieselen kommer? Jeg har helt full tank. 

Du må nok først finne ut hvor det lekker. Tørk helt tørt og kjenn under koblinger ol med fingrene så finner du snart lekkasjen. Vær obs på at dieselen kan renne fort ned langs utsiden av rør.

Dieselfan skriver om doble glødede pakninger. Det er et godt råd. Hvis det ikke er sprekk, men hakk og det ikke blir tett slik kan du bruke en vanlig pakning mot den siden med hakk i tillegg til kobberskiven. Lite trykk på dette.

Ofte er det lekkasje i gamle banjokoblinger med slange da presshylsa blir for slakk med årene. det kan fikses med å klippe vekk hylsene, bytte slangene og montere på de gamle banjoene med gode slangeklemmer.

Det vil dryppe til nivå i tank, filtere, rør ol er i underkant av lekkasjen. Har du fulle høyt monterte tanker kan det bli ubehagelig mye.

Mons

mons skrev 8 minutter siden:

Du må nok først finne ut hvor det lekker. Tørk helt tørt og kjenn under koblinger ol med fingrene så finner du snart lekkasjen. Vær obs på at dieselen kan renne fort ned langs utsiden av rør.

Dieselfan skriver om doble glødede pakninger. Det er et godt råd. Hvis det ikke er sprekk, men hakk og det ikke blir tett slik kan du bruke en vanlig pakning mot den siden med hakk i tillegg til kobberskiven. Lite trykk på dette.

Ofte er det lekkasje i gamle banjokoblinger med slange da presshylsa blir for slakk med årene. det kan fikses med å klippe vekk hylsene, bytte slangene og montere på de gamle banjoene med gode slangeklemmer.

Det vil dryppe til nivå i tank, filtere, rør ol er i underkant av lekkasjen. Har du fulle høyt monterte tanker kan det bli ubehagelig mye.

Etter at jeg fikk lagt på flere skiver så fikk jeg redusert lekkasjen og jeg ser tydelig at det lekker ved banjo koplingen, men kan ikke se at det er fra sprekken det lekker, det er rør og ikke slanger som sitter der. Når du nevner vanlig pakning så antar jeg at du mener en gummi pakning? Det er i såfall vært å prøve, tanken sitter høyere en filter og rør så her skal jeg finne en måte å kunne stenge dette på. Må på butikken en tur i morgen for å se om jeg kan redde helga.
Takker for tips, er helt fantastisk hvor fort man for svar her inne ?

VMY skrev 21 minutter siden:

Når du nevner vanlig pakning så antar jeg at du mener en gummi pakning? Det er i såfall vært å prøve, tanken sitter høyere en filter og rør så her skal jeg finne en måte å kunne stenge dette på.

Ikke nødvendigvis gummi, tror du har like stor mulighet til å få det tett med en fiberpakning, om du er villig til å være litt kontroversiell kan du legge Loctite 542 eller 545 feks på den siden av pakningen som skal mot skaden.

Om du velger fiberpakning så må det være en midlertidig løsning :thumbsup:

Helt nødstopp så fjerner du hele skruen, legger gummi el over begge hullene i røret (der skruen gikk igjennom) og setter på en klemme eller skrutvinge. Skrutvingen kan gjerne stå over dysen også slik at gummien  klemmes mot dysen. Tykke gummihansker, sykkelslange ol funker, men du kan ikke kjøre med slik løsning.

Mons

For nødreparasjon ville jeg prøvd med aluminiumspakning. De kan tette bedre enn kobber.

Hvis du demonterer røret, så kan du prøve å file anleggsflaten, hvis ikke skaden er for dyp. Avslutt filing med fint smergelpapir på filen f.eks.  Dette må gjøres med stødig hånd slik at du tar på hele pakningsflaten samtidig. 

Mort1 skrev 1 time siden:

Hvis du demonterer røret, så kan du prøve å file anleggsflaten, hvis ikke skaden er for dyp. Avslutt filing med fint smergelpapir på filen f.eks.

Husk å rengjøre røret etter filing eller pussing.

Siden returen går via dieselpumpa er det veldig viktig at du ikke sender aluminium spon fra filing/pussing inn i pumpa :thumbsup:

Å bare gløde en kobberskive uten avkjøling vil herde den.

Det er omvendt av stål. Antar dere vet det.

Gløde en kobberskive og hurtig avkjøling gir mykt metall.

Å file der blir ikke bra, får det ikke plant. Så bruk en ny kobber skive eller en 

glødet/avkjølt skive som er hel og ikke flatkjlemt.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Da kan det se ut som at jeg har fått dette tett ved hjelp av 2 nye kopperpakninger som jeg gløda og fylte igjen hakket med Loctite 5972. Har ihvertfall vert tett i ca. 1 time nå, den hylsa jeg snakket om viser seg å være en del av dysa så da må jeg skifte komplett dyse. 
 Så nå våger jeg meg på en liten tur i helga. 
må få takke alle som har bidratt med tips og triks?

dieselfan skrev 5 minutter siden:

Fikk du avfettet begge flater før du påførte Loctite? 

Den Loctite'n du har valgt reagerer med kobber og herder derfor raskt.. Om du varmer til 40grader går det enda raskere. 

Lykke til ?

Brukte azeton, men ikke enkelt å få det helt fett fritt, nå har jeg kjørt motor varm og fortsatt ingen lekkasje så jeg håper det holder. Takker og bukker?

Chris284 skrev for 12 timer siden:

Å file der blir ikke bra, får det ikke plant. 

Dette har jeg gjort mange ganger. Det går helt fint, både på returrør og returstuss på dyseholder.

Det var da utført på verksted, med skrustikke og utstyr til å få det gullende rent etterpå.

Mort1 skrev 4 minutter siden:
Chris284 skrev for 12 timer siden:

Å file der blir ikke bra, får det ikke plant. 

Dette har jeg gjort mange ganger. Det går helt fint, både på returrør og returstuss på dyseholder.

Mener at det spiller liten rolle om flaten blir plan, men en myk kobberpakning så fordeles kompresjonen fortsatt fint og kompenserer for at det ikke er plant.

dieselfan skrev 4 minutter siden:

Mener at det spiller liten rolle om flaten blir plan, men en myk kobberpakning så fordeles kompresjonen fortsatt fint og kompenserer for at det ikke er plant.

Ja, det var vår erfaring også, men hakk og skader filte vi vekk, ofte slapp kunden da å kjøpe ny dyseholder... 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...