Jump to content

Tips til 50HK Mariner 4T på 15 fot - båt ikke nok fart.


Lunatik

Recommended Posts

Jeg har egentlig flere spørsmål. Jeg har nylig kjøpt en 15 fots båt(skjærgårdsjeep) Har satt på en 2001 mod Mariner 50Hk 4-takter. Vi valgte Mariner da det var montert fra før. 

påforhånd takkfor respons. 

 

Nr 1: den er svært tung å få opp i plan og jeg får ikke den hastigheten jeg føler eller trodde jeg skulle få, selv med meg alene eller om vi er 2-4 stk. klarer maks 20-21 knop i det jeg føler er fult turtall på denne maskinen. Jeg har lest litt og lurer på om motor kan være for lavt montert...jeg ser det kommer en slags "sidesprøyt" og til og med kommer vann opp mellom hekk og motor. (vet ikke om dette forekommer normalt men...) Det er lagt ved 2 videoer soom viser dette.

 

Nr 2: Propell, kan den være feil. det er en standard aluminiums propell 3 blader men lakk er borte. Kan denne om den er noe "oksidert" redusere fremdrift. Kan jeg "polere" den oppeller pusse den...eller er det kun ny som duger? Vår bruk er til og fra hytte, fiske og nytte...ikke fart...mer Jeep.Tar gjerne i mot råd her om egnet propell dimensjon :)

 

Nr 3: Motor "slår" veldig i gir. Den kan også finne på å øke i turtall når jeg svinger motoren, men rigler jeg på gerar/speed wire minker den i turtall. noen tips til hvordan hindre dette...wiere er låst med festene inne i motor så ser ikke hvorfor den skal justere seg. Er det kun turtall i kombinasjon med rett og slett størrelse eller kan det også være andre grunner til atden"slår" inn og ut av gir som fin justering?  

   

 

 

Link to post
Share on other sites

Lunatik skrev 21 minutter siden:

Tar gjerne i mot råd her om egnet propell dimensjon :)

 

når vi ikke vet hvilken båt det er , hvilken propell du har eller hvilket turtall du får så vil det vel være ren gjetting å foreslå noe som helst. 

 

Om du tar av propellen, sjekk om det er stemplet noe iinne i bosset på den. 

Slik du beskriver det så kan det høres ut som at prop er alt for stor

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Lunatik skrev for 1 time siden:

Jeg har lest litt og lurer på om motor kan være for lavt montert...jeg ser det kommer en slags "sidesprøyt" og til og med kommer vann opp mellom hekk og motor.

Har du et bilde av motoren sett rett fra siden med båten på tilhenger eller krybbe?

Link to post
Share on other sites

Gir på påhenger er som oftest kun to tannhjul som går i hverandre uten noen form for clutch. Motorer skal derfor settes i gir raskt og bestemt. Hvis de da slår mye, er det for høy tomgangshastighet.

 

Gassen skal ikke påvirkes av å dra i kablene. Endefestene foran eller bak må være løse.

 

Når det gjelder propellvalg må du oppgi maks turtall under fart samt hva som er trykt på propellen. Du må også finne maks anbefalt turtallsområde for motoren i spesifikasjonene. Om lakken er borte på propellen har ingenting å si.

 

Når du ikke skriver hvilken båt du har, er det ikke mulig å hjelpe deg med resten. Kanskje motoren er altfor liten eller at båten er full av vann i innerskroget.

Redigert av paxo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

paxo skrev 31 minutter siden:

Motorer skal derfor settes i gir raskt og bestemt. Hvis de da slår mye, er det for høy tomgangshastighet.

eller så er kablene justert feil slik at girbevegelsen blir for kort, da vil det hakke. Det er skadelig å bruke motoren med slik innstilling.

 

paxo skrev 33 minutter siden:

Endefestene foran eller bak må være løse.

eller så er det rust i gasskabelen eller knekk på den

Link to post
Share on other sites

paxo skrev for 11 timer siden:

eller at båten er full av vann i innerskroget.

Det kan du sjekke enkelt om båten står på hengeren. 

1 sett nesehjul slik at på påløpet er nærmest mulig bakken

2 aktiver håndbremsen

3 løft påløpet sakte opp til belte høyde, senk påløpet rolig ned på bakken, samtidig som du lytter etter vann som renner og om du føler at tyngdepunktet flytter seg. 

Link to post
Share on other sites

høyde på motor: tenk deg at bunnen på båten skal være på linje med kavitasjonsplata på motoren. Det er laveste anbefalte dybde. Er du lavere enn det skal motoren høyere opp. et par cm over bunnlinja på båten er gjerne anbefalt.

For å finne turtall - jeg kjøpte en billig turteller på ebay der du snurrer en ledning rundt en tennpluggledning så gir den deg turtallet. Ikke noe særlig for permanent bruk, men greit nok for å sjekke at man har riktig propell.

Link to post
Share on other sites

Jeg også synes det høres ut som lavt turtall. Få det kontrollert. 

 

Har påhengsmotoren vært brukt på en mindre båt?

 

Jeg tipper at motoren har for tung propell. Det vil gjøre det vanskelig å komme i plan, og i enkelte tilfeller redusere toppfarten. Kommer an på hvor for tung den er. 

 

Som hyttebåt, der den skal i hovedsak frakte folk og utstyr, er det bra å ha propell som er "litt liten". Det hjelper båten raskere opp i plan og motor kan jobbe "lett nok".

 

Få også sjekket at det ikke er vann i dobbeltbunnen. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 19 timer siden:

Det kan du sjekke enkelt om båten står på hengeren. 

1 sett nesehjul slik at på påløpet er nærmest mulig bakken

2 aktiver håndbremsen

3 løft påløpet sakte opp til belte høyde, senk påløpet rolig ned på bakken, samtidig som du lytter etter vann som renner og om du føler at tyngdepunktet flytter seg. 


Eller bare åpne bunnpluggen? 😉

Link to post
Share on other sites

snekkerbod skrev 1 time siden:

Eller bare åpne bunnpluggen? 😉

Det er en enkel og god metode men ofte så er O-ringen gåen eller gjengene er rufsete, så må innrømme at jeg ikke rører bunnpluggen før det er nødvendig. Jeg har ingen som har godt utvalg i O-ringer i nærheten så det blir noen dager på land...

Link to post
Share on other sites

@dieselfan, om det skulle knipe så vil en stripe med tec7/ Multibond/ MD polymer i sprekken ytterst mellom plugg og rør holde det tett. Altså på utsiden, slik at den er lett å fjerne etterpå med kniv. Man kan sjøsette båten minutter etter at dette er lagt på. Snakker av egen erfaring :yesnod:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 22 timer siden:

Man kan sjøsette båten minutter etter at dette er lagt på.

Selvfølgelig kan man gjøre det slik.

Men, er det virkelig mindre arbeid enn å gynge båten og avsløre om der ER vann i dobbeltbunn, FØR en rører dreneringspluggen?

 

Prøver for egen del å velge en metode som gir minst mulig driftsstopp på denne tiden av året. Om det er en båt som skal i opplag, da blir det noe helt,helt annet. 

(men da kan en sitte i trucken og kjenne at det gynger, selv av en bøtte med vann) 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...