Jump to content

Fant plastpest der baugpropellrøret skal stå, hva nå?


julietkilo

Recommended Posts

Skulle gjøre en kjapp tunnelinstallasjon på min Master 740 fra 1984 - siden den ikke akkurat er manøvreringsdyktig når det blåser. Har derfor kjøpt inn baugpropell (Sleipner SE40) og 2 stk av epoksysettene deres (bedre med for mye enn for lite). Har dermed litt ekstra epoksy (og 300 meter til Biltema hvis det må krisekjøpes mer).

 

Gikk på med freidig mot nå og begynte å slipe bort gammelt bunnstoff i flere lag. Mye gammel moro fra tidligere eiere.

 

Jeg var klar over at det var noen blærer her og der på skroget med plastpest, men siden båten er gammel og vi forventer å ha den max 10 år fremover, har vi bare kjørt med disse blærene siden båten ble kjøpt i 2018. En god blanding av policyene "If it ain't broke, don't fix it" og "Don't ask, don't tell" der altså.

 

Men utvendig var det mye væskefylte plastblærer også der tunnelen skal inn. Og DET var litt verre....

 

Noen av blærene går dessuten dypt i laminatet:  4-5 av dem var omtrent gjennomgående, og på disse var det synlig dårlig og mykt laminat på innsiden av forpiggen også - så det først når jeg hadde slipt bort topcoaten inne.

 

Ikke store områder altså, kun på størrelse med litt store 20-kroninger. Men nok til at da jeg slipte bort topcoaten, kom det fukt trekkende fra utsiden og gjorde slipestøvet på innsiden vått.

 

Jeg har bare slippvogn tilgjengelig i noen dager før nestemann skal opp, og har i utgangspunktet derfor tenkt å gjøre følgende:

 

1. Plassere tunnelen slik at flest mulig av problemhullene/-blærene blir med på lasset når jeg kapper ut hull til tunnelen.

 

2. Bore og maskinslipe meg inn på TØRT laminat i de blærene/hullene som da står igjen nærmest tunnelhullet.

 

3. Kone disse gjenstående hullene både fra utside og innside, slik som ved andre laminatreparasjoner.

 

4. Fylle hullene med epoksy og vevd duk, (evt bare epoksy+silica med utenpåliggende duk på de minste hullene), slik som ved andre laminatreparasjoner, ifm at tunnelen støpes inn.

 

5. Legge epoksy og duk over hele området utvendig, med overlapp til frisk gelcoat, så hele det reparerte området forsegles mot videre sjøvannsinntrenging.

 

6. Bunnsmøre og sjøsette.

 

7. Vente noen måneder til laminatet har hatt mulighet til å tørke opp innenfra hvis noe restfukt skulle finnes, før jeg legger på lamineringsepoksy og 2-komp polyuretanmaling i forpiggen inne.

 

Ringer alarmklokkene hos erfarne båtfolk etter å ha lest min plan, vil jeg gjerne ha beskjed om hva jeg gjør feil fortest mulig :-)

 

Alder og tilstand på båten gjør at full pestbehandling ikke er regningssvarende, men jeg vil altså gjerne kunne bruke den i 8-10 år fremover.

 

Takk for alle innspill som måtte komme!

20220812_163632.jpg

20220812_163742.jpg

20220812_163756.jpg

20220812_163928.jpg

20220812_163936.jpg

Link to post

Støpefeil er nok en korrekt antagelse, det ser ut til å være mye mandagsjobb rundt omkring på skroget.

 

Nå har skroget riktignok hatt 38 år på å suge til seg vann, men forventet likevel ikke at slipestøvet på innsiden skulle bli vått på de punktene hvor det var blærer utvendig.

 

Vannlekkasjer har vi en god del av, bevares, men da fra skruehull i dekk og pakninger rundt vinduer o.l. :giggle:

Link to post

Her er et av tilfellene sett innenfra. Som vi ser er det masse tørre fibre her som aldri har smakt polyester.

 

Alle disse tilfellene/punktene i skroget har en veldig "dump" lyd når jeg banker på dem med hammer innenfra forpiggen.

 

Resten av skroget rundt punktene har en mye skarpere og distinkt annerledes lyd som tyder på at all matten der ble gjennomvåt av polyester da de støpte skroget.

 

Min helt ukvalifiserte tipping er da at skroget rundt hullene er helt OK, og at disse produksjonsfeilene kan ordnes litt røfflig ved å slipe dem ut og plugge dem med en epoksyreparasjon.....? (Ref første innlegg)

20220812_175727.jpg

Link to post

Takk for tilliten @Grand Banks jr, men her er det nok @Knude som er eksperten, ikke jeg. 

 

Så lenge det er plastpest, så er det vel per definisjon feil fra støpeprosessen. Plastpest er vel en kjemisk reaksjon med polyester som ikke er utherdet og vann. At du har fiber som ikke er mettet med polyester fra båten ble produsert understreker jo at dette er en mandagsbåt. Jeg ser at du har Sogn som bosted, og da tipper jeg dette er en båt som stort sett har ligget ute hele året? I så tilfelle har den jo fått rikelig anledning til å suge til seg vann. Det at båten ligger på vannet hele året er jo stort sett et vestlandet- og nordnorgefenomen. Her på østlandet ligge de fleste i opplag på land om vinteren. 

 

Så til utbedringer. Hvis det er slik at blærene ligger tett, og de har trekt tvers gjennom skroget, er den jo nesten fristende å si at båten er kondemnerbar. Akkurat det får andre med mer innsikt uttale seg om. Men hvis båten ikke er i ferd med å knekke sammen, så går det vel an å gjøre litt utbedringer. Jeg ville vel foreslått landsetting en lang sommer, og startet med å sandblåse båten under ved opptak. Da får skroget mulighet til å tørke ut. For å utbedre dette hadde jeg nok gått for polyester, ikke epoxy. Begynner du først å blande inn epoxy, er det ikke like greit å gå tilbake og reparere med polyester. 

 

Hvis du på død og liv skal ha inn denne baugtrusteren før du sjøsetter, ville jeg gjort følgende:

  • Slipe rent innvendig i et større areal enn der trusteren kommer (ser ut som du har gjort det alt?)
  • Vaske godt med varmt vann og såpe tilfelle det har trekt seg saltkrystaller inn på innsiden av skroget.
  • Sette på en 3kw vifteovn over natta slik at området tørker skikkelig opp.
  • Støpe to lag 600g csm over hele arealet som er slipt.

Nå har du et tett skrog i hele baugen. Da kan du ta ut hullet og sette inn tunellen. Hvis du støter på blærer, kan du i verste fall slipe deg helt inn til laminatet du har lagt på innsiden. Alt dette ville jeg gjort med polyester, inkludert innstøping av tunell. Hvis du ønsker å utbedre hele skroget for plastpest senere, burde i alle fall denne delen av skroget være greit. 

 

 

Link to post

Takk for forklaringen Komodo. 

 

Den ligger ute året rundt ja. Brukes vinter som sommer. Typisk vestlandsbåt/fjordbåt med masse bruksverdi og elendig kroneverdi.

 

Jeg har forresten brukt 4 år og en liten formue på å fikse opp båten innvendig til dagens standard, bygd pent toalettrom og skiftet alt av ledningsnett m.m. så når jeg leser "kondemnerbar" blir jeg kvalm og svetter...

 

Hele forpiggen er slipt ned til bar glasfiber ja, i et langt større område enn tunnelen skal inn i. Topcoaten der var full av renninger og skitt som ikke gikk å vaske vekk, så jeg pusset like godt vekk alt.

 

Eneste csm jeg får tak i på kort varsel er 450 gr fra Biltema, men 3 lag av den (denne gang mettet med korrekt blandet polyester og herder!) vil vel gjøre samme nytte som 2 lag 600?

 

Men..... og det er et stort men: 

jeg er ikke så bekymra for om epoksy rundt thrustertunnelen vil gjøre fremtidig polyesterarbeid vanskelig, for dette blir garantert siste gang skroget skal jobbes med. 

 

Og jeg har altså 2 Sleipner epoksysett for tunnelstøping kjøpt for ca 4.000 kroner stående her, som egner seg dårlig som dyr brevvekt. Lenge siden innkjøp = ingen retur.

 

Så.... hva tenker dere evt. om ny csm+polyester innvendig, la det herde ut, og deretter støpe inn tunnelen med epoksysettene?

 

Båten kan uansett ikke sjøsettes igjen i nåværende tilstand, jeg har slipt så mye på et par av hullene for å komme inn på tørt laminat at det nå er hull. Men jeg har tettet hull før på andre båter, så akkurat det er jeg ikke bekymra over.

 

Og nå begynte det jaggu å regne her jeg sitter, selv om det var meldt opplett og sol (derfor båten ble tatt opp nå). Det er nok bare ikke min dag i dag.

 

 

Link to post

PS! Det er "bare" 3-4 av blærene som har nådd så dypt at laminatet er mykt på innsiden og gjør slipestøvet vått etter fjerning av topcoat.

 

Under de resterende utvendige blærene er laminatet hardt når jeg kjenner etter fra innsiden av båten, og har vanlig glassfiberlyd når jeg banker på de punktene med hammer inne.

Link to post

Det der er et område der det er trangt i formen og litt vanskelig tilgjengelig under støpingen. Det forklarer kanskje litt av slurvearbeidet. Kanskje båten ikke er så ille andre steder på skroget. Det er lov å håpe . . .

 

Ellers forstår heller ikke jeg hvorfor man skal gjøre det vanskelig og støpe med epoxy på polyester. Men det blir sikkert bra . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Hei.

 

Trasig situasjon!

 

Det er godt å ha slike som Komodo på laget.

 

Hat du klart deg så lenge utan baugpropell så går det kanskje ei stund til?

Veit du at det ikkje er liknende blærer andre stadar på båten?

All den tid du har kort tid på slippen.

Kanskje det er greitt å få båten på sjøen, og ta den opp ein stad du kan ha båten lenge nok til å gjera ein skikkeleg jobb?

 

Lykke til.

 

 

Link to post

NilsPils: Ble anbefalt å bruke epoksy pga sterkere kjemisk binding (lim) enn polyester. Tenkte det hørtes fornuftig ut siden det er epoksy Sleipner selv selger sammen med baugpropellene sine. 

 

Ask: Det er vindutsatt i havna og vi har hatt et par nestenuhell - så vi har ønsket baugpropell LENGE pga sikkerhet. Nå skulle det endelig skje og så blir det bare rot.

 

De blærene som var svekket tvers gjennom og svettet fukt slipte jeg hull i, så sjøsetting nå er umulig. Burde spurt først, jeg vet... har uansett ikke annet egnet sted å jobbe med båten på per dags dato.

 

Det er noen blærer andre steder på skroget, men har ikke funnet gjennomgående problemer andre steder.

 

Under topcoaten i forpiggen (og kun der) var det et lag med mørk steinhard sparkellignende masse som ser ut til å ha vært dønn vanntett - tipper fabrikken har lagt dette på over laminatet her fordi de har visst at laminatet lenger utover var dårlig.

 

Dette blir nok en laaaaaang helg....

Link to post

Har dratt hjem fra havna, fått i meg et glass saft og tenkt litt. Dette går nok dessverre i retning av at baugpropell-planen skrinlegges. Får heller bruke båten som den er og holde meg på land ved mye vind.

 

Spørsmålet nå blir nok bare om 3x450gr csm og polyester på innsiden av forpiggen er en OK løsning for å få tettet baugen på en sikker måte.

 

Hullene etter blærene utvendig blir vel da kun et kosmetisk problem, som kan sparkles igjen for kosmetikkens del og primes over før ny bunnsmøring....?

Link to post

Har en båt med plastpest inne, skal ta ett par bilder til uka hvordan det repareres på ett norboat godkjent plastverksted. 

 

Epoksy er bare tull, gjør du grunnarbeidet skikkeligt, så sitter det som bare det. Har støpt inn noen rør med polyester og de har ikke løsna ennå 

Link to post

Synes det høres fornuftig ut som Komodo sier, å støpe innvendig først. Ville deretter slipt ned hullene utvendig til anbefalt koning, og støpt med polyester her også. Deretter ville jeg laget hull, og støpt fast tunellen. Men det er viktig at laminatet blir vasket skikkelig, og får tørket godt opp før støpingen. 

Link to post

Har ikke noe med pingle å gjøre, @Grønngylt. Jeg har hatt så mye og store problemer som jeg har fikset og løst på denne båten at du aner ikke.

 

Men da jeg så hva som åpenbarte seg her så rant all energien ut av meg på et øyeblikk. Det var vel den berømte dråpen som fikk begeret til å renne over.

 

Støpingen er ikke noe problem isolert sett - men å ha båten på slipp lenge går ikke. Nestemann skal opp på slippen til uka.

 

Og jeg forstår det slik at blærene må vaskes og tørkes ut over lang tid (uker) hvis dette skal ordnes skikkelig ... og det må vel bare ordnes skikkelig, dersom en tunnel skal støpes inn?

 

Hvis jeg kan plaste innsiden, slipe ned og fylle gropene utvendig og deretter montere tunnelen på 2-4 dager så vil jo dette gå bra.

 

Men overalt der jeg googler og leser snakkes det om tørketider på uker/måneder/halvår etter renspyling av blærene.

Link to post

Istedenfor å la det tørke ut, så slip deg ut på frisk glassfiber :) blir det hull, hva så? Støper det innenifra også. Da får du møtene støper og kjemisk binding, ikke liming. Hvis du må slipe deg 1cm inn, så må du slipe deg konisk ut. På ett område på 1x1x1cm, så må du regne med å slipe en sirkel på 15-20cmn

 

Tunellen støper du på noen timer. Jeg har begynt på det 08 om morran og levert båten til mekaniker gutta kl18, som hadde den klar til kunde 07:30 dagen etter 

Link to post

Dette ser mer ut som et arbeidsuhell da skroget ble laminert. Vil tippe at herdeprosessen har kommet for langt før rulling å laminatet da blir som en kjeks.  Desverre trekker sånt vann som en svamp.  Det er ikke nødvendigvis hele skroget men litt merkelig om det er likt på begge sider. Slip inn 3- 4 mm fra utsiden i så stort område som du ser mye feil. Laminer opp med 300 gr.csm som du får tak i. 1 lag er ca 0,4 mm så vi snakker 6-7 lag. Så legger du det samme på innsiden etter at du har slipt. Jeg hadde i samme rennet støpt fast tuneller.  Å blande epoxy inn i dette er etter min mening lite smart. Om du har det travelt med å komme på vannet er det raskest å gjøre det som jeg beskriver. Om du har laminert før kan du legge 4 lag vått i vått . Samme på innsiden. Så på utsiden osv.

Tror du støtter dette @Grønngylt 

Når du sliper så brutalt som det er tydelig at du gjør slipper du uttørking men det er lurt å varme laminatet til max 50 grader for å koke ut rester avfukt. La det bli kaldt før du laminerer.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Hvis TS gjør som vi har anbefalt nå, så går den på vannet med baugpropell på søndag :) hvis det blir gjort på @Knude sin måte, så rekker man en fisketur på søndagen også :) 

 

kom deg til båten å slip :) 

 

brutal sliping må til syns jeg, da vet man at man kommer ut på skikkelig glassfiber, får godt heft over stort område. Eneste ulempta er at det blir litt mer etterarbeid hvis man vil ha det usyneligt 

Link to post

Tusen takk for info @Knude.

 

Jeg har slipt brutalt pga at laminatet inne i blærene var som en grøt - dvs ingenting å spare på. Rundt blærene virker det derimot solid. Ville derfor ut på tørr/frisk glassfiber og jobbe derfra, så jeg dro saftig til med multisliperen.

 

@Grønngylt Jeg tenkte også i de baner at hvis jeg sliper vekk alt som er skadet slik at jeg står igjen med et større hull som kun inneholder tørr/frisk laminat, så er tørketid et ikke-tema. Derfor kjørte jeg multisliperen rett inn i blærene og vred den rundt, haha.... Men fant ingen på nettet som brukte eller anbefalte en slik fremgangsmåte. Så jeg har hatt klump i magen og kvalme i timesvis nå. For alle snakker om spyling i to uker og tørking i månedsvis .... Før deg og Knude :yesnod:

 

Da gutter, øyner jeg faktisk et håp. Jeg får prøve å få meg en god natts søvn og stikke på Biltema når de åpner i morgen. Tusen tusen takk!

Link to post

Ja å bare fordeler med nytt laminat I området hvor du laminerer inn røret. Bruk lapper på 15x 15 cm på røret innvendig. (Etter at bunnen er bygget opp.) Mange lag og forskjellig plassering. Anbefaler 4 lag i omgangen (4x300 gr.csm)  1 kl.12 til 14  10 til 12 osv. Minst 12 lag.  Pass på å ikke laminere der motoren skal plasseres.   Det er etter min mening lurest å slipe hele området å legge store arealer frem for å klattstøpe. Lykke til.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Grønngylt skrev 34 minutter siden:

Hvis du må slipe deg 1cm inn, så må du slipe deg konisk ut. På ett område på 1x1x1cm, så må du regne med å slipe en sirkel på 15-20cmn

 

Såpass stor kon altså @Grønngylt? 20 cm hørtes stort ut. Sliper meg sikkert borti enda flere blærer da :diving:

 

Har slipt ned med kon og og støpt opp igjen ved hull på en annen båt, men da brukte jeg kondiameter 12 ganger større enn laminatets tykkelse (West System anbefaling), men dette var riktignok med epoksy på en jolle...

Link to post

@Knude 

Hvor langt innover i røret legges laminatet? Er det tilstrekkelig å brette det over kanten så halve 15x15 lappen ligger på skroget, og den andre halvparten inne i røret? Eller legger du lenger innover?

 

(I anvisningen på epoksysettene så det ut som det ble støpt barr noen få cm inn i røret.)

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...