Komodo Svart 12.August.2022 Link til dette innlegget Svart 12.August.2022 Se der ja, da har du fått gode råd ? Blir jo litt i den gata jeg foreslo; polyester, ikke epoxy, legge på dekkende lag, slipe vekk alt gørr, sette inn røret. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Eika Svart 13.August.2022 Link til dette innlegget Svart 13.August.2022 julietkilo skrev for 6 timer siden: Såpass stor kon altså @Grønngylt? 20 cm hørtes stort ut. Sliper meg sikkert borti enda flere blærer da Har slipt ned med kon og og støpt opp igjen ved hull på en annen båt, men da brukte jeg kondiameter 12 ganger større enn laminatets tykkelse (West System anbefaling), men dette var riktignok med epoksy på en jolle... 10 cm ut, når man går 1cm ned, er 1/10 koning Link to post
Gullfisk Svart 13.August.2022 Link til dette innlegget Svart 13.August.2022 Greit å tape på en god plastbit der motor skal festes, så slipper du å få noe søl som må slipes bort etterpå. Link to post
Knude Svart 13.August.2022 Link til dette innlegget Svart 13.August.2022 Støping av tuneller: Slip røret med grovt sandpapir (K40) Laminer minst 15 cm ut på skrog. På undersiden lar jeg laminatet møtes med overlapp. På den siden motor skal stå legges laminat ut til motor. 15 til 20 cm inn på motsatt side. Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Knude Svart 13.August.2022 Link til dette innlegget Svart 13.August.2022 Dette røret er ca 120 cm langt Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
julietkilo Svart 13.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2022 Grønngylt skrev for 4 timer siden: 10 cm ut, når man går 1cm ned, er 1/10 koning Selvsagt, beklager. Jeg klarte å tenke 20 cm radius i stedet for diameter i går kveld. Var trøtt og sliten av motgang... Jolla jeg tettet hadde 3 mm skrog så der brukte jeg 4 cm radius på kon rundt hullet. Dermed hørtes 20 mye ut siden jeg tenkte feil Link to post
julietkilo Svart 13.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2022 Jeg skal en tur til havna snart og slipe litt for å se om baugen har mer blærer enn jeg har sett til nå. Sjekke om det i det hele tatt er mulig å slipe ned kon for å legge nytt laminat på begge sider, uten å åpne masse nye blærer underveis. Hvis det går bra kan vi prøve å montere tunnelen. Men hvis nye blærer spretter ut som paddehatter i dag også, må vi bare prøve å legge tett laminat i forpiggen og fylle skadene utvendig. For jeg føler meg ikke kompetent til å utbedre skader med så stort omfang. Har aldri vært borti arbeid med plastpest før. Takk igjen for alle gode råd. Vi får se hva som dukker opp nå. Link to post
Teerex Svart 13.August.2022 Link til dette innlegget Svart 13.August.2022 (redigert) Knude skrev for 5 timer siden: Dette røret er ca 120 cm langt Min tunell blir bare ca 17-18 cm lang nede og drøyt 50 cm oppe (125 mm rør). Hvordan vil det fungere tro? Planen var å montere den så langt forut som mulig, men det ble kanskje vel langt forut Men for sent å snu iallefall. Bilde av samme båtmodell der jeg har tegnet inn min plassering sammenlignet med de som av ymse grunner har den mye lengre bak (bl.a. fordi det står en vanntank i baugen som jeg har fjernet). Redigert 13.August.2022 av Teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
julietkilo Svart 13.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2022 Så lenge du ikke har plastpest går det fint det @Teerex .... Regner med du bygger opp med spoilere foran røret, og da kan du trekke spoilerne litt langt bakover i underkant av røret slik at du får bittelitt lenger rør nede enn skrogformen tilsier. Link to post
julietkilo Svart 13.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2022 Vi har slipt et større område på sjarken nå, og har med nød og neppe klart å lure til et areal på hver side der det er omtrent 10 cm fra nærmeste blære og ut til slipekanten. Men skroget er ikke på noen måte pent. Masse blærer langs undervannsskroget på begge sider. Har også konferert på telefon med sjefen hos et anerkjent båtbyggeri/-skrogverksted der faren min tilfeldigvis har gode kontakter. Fikk gode tips fra han også og beskjed om å ringe døgnet rundt hvis det var noe mer - fantastisk med sånne folk. Konklusjonen er at vi konsentrerer oss nå om å få reparert hullene med den begrensede kompetansen vi har, så får baugpropell eventuelt komme ved neste korsvei når vi er bedre forberedt med både tid, evner og materialer. Tenker det er bedre å få lappet det vi har mens vi kan, enn å sage ut store tunnelhull og i verste fall klure til mer enn vi reparerer. "Cut your losses" er det noe som heter. Link to post
julietkilo Svart 21.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2022 Her føler jeg det er på sin plass å gi meget rosende omtale til Marineshop! Etter å ha kjøpt inn baugpropell med alt tilbehør i fjor høst via et lokalt firma, leste jeg nå i juni at noen syns det fulgte med lite materialer i epoksysettet fra Sleipner. Da fant jeg ut at jeg ville kjøpe inn et ekstra sett, og Marineshop var da billigst av de som hadde slike sett på lager. Nå som monteringen ikke ble noe av pga skrogets tilstand, sendte jeg en e-post til Marineshop og spurte pent om det var mulig å få levere inn igjen det epoksysettet som jeg hadde kjøpt hos dem - det har bare stått i gangen hjemme siden det ankom i juni. Angrerettsperioden på 2 uker var utgått for lengst, og det samme var Marineshops utvidede 30-dagers åpent kjøp-periode som de selv tilbyr "oppå" angreretten igjen. Jeg var flere uker på overtid for å benytte "åpent kjøp". Men der i gården var det bare velvilje, og de skjønte selvsagt at jeg ikke ville få bruk for dette settet når skroget var i så dårlig forfatning. Det var bare å sende settet tilbake til dem, så vil jeg få refundert pengene. Dette er kundeservice på høyt nivå, og et eksempel til etterfølgelse. Jeg vet hvor jeg handler neste gang jeg trenger noe! Link to post
Grand Banks jr Svart 21.August.2022 Link til dette innlegget Svart 21.August.2022 Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn