Jump to content

Tau i propellen, forsikringssak?


Dorris2nd

Recommended Posts

Det er jo også et spørsmål av typen: "Hva er det som står i min forsikringsavtale?"

 

Hvis man skal kunne si noe om hva som står i forsikringsavtalen, så bør man vel også vite noe om hvilket forsikringsselskap og hvilken avtale det dreier seg om.

 

Tror at det finnes forsikringsavtaler som også dekker "selvforskyldt skade", for eksempel grunnstøting.

Link to post
Share on other sites

Hvis motoren fremdeles starter og går, men propellen ikke snurrer når motoren er i gir, så sjekker du om du har en brytepinne på/i propellen. Den skal brekke når slikt skjer, så ikke noe dyrere og mer alvorlig tar skade. Brytepinnen er (relativt) enkel å erstatte, så det fikser du selv.

 

Men som andre har indikert - det er umulig å si noe sikkert uten å vite mer om type motor, bedre beskrivelse av problemet og hva slags forsikring du har.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Nevermind skrev 53 minutter siden:

Det beste svaret på problemet får du sannsynligvis ved å kontakte forsikringsselskapet du bruker. 

Helt enig, forsikringsselskapet vet hva slags forsikring trådstarter har osv, og det er deres vurdering som bestemmer fasitsvaret samme hva noen her sier.

 

Jeg kan bare se en mulig grunn til å sjekke på et nettforum om et hendelsesforløp dekkes før man tar kontakt med forsikringsselskapet, og det er hvis hendelsesforløpet skal tilpasses forsikringsdekningen, og hbis det er tilfelle bør vi ikke hjelpe til.

 

Er det andre grunner så forteller sikkert trådstarter det samtidig med alle de andre ubesvarte spørsmålene.

 

Men det er vel litt dårlig svarprosent blant dem som har kun et innlegg og det er et spørsmål. Men vi kan jo håpe trådstarter er blant unntakene, og isåfall: Velkommen til Båtplassen.

 

Jeg har selv fått tau i propellen i sommer. 100 hk 2-takt påhenger på tomgang i revers. Motoren ble kvalt. Tok ut tauet og har kjørt noen hundre liter bensin gjennom motoren siden dengang og alt har fungert fint den tiden.

Redigert av 19 fot (see edit history)
Link to post
Share on other sites

19 fot skrev for 1 time siden:

Jeg kan bare se en mulig grunn til å sjekke på et nettforum om et hendelsesforløp dekkes før man tar kontakt med forsikringsselskapet, og det er hvis hendelsesforløpet skal tilpasses forsikringsdekningen, og hbis det er tilfelle bør vi ikke hjelpe til.

 

Da må vi hvertfall hjelpe til, det var en idiot som har satt en teine midt i leia og du kjørte på kvelden, desverre så du ikke den lille mørke blåsa, så da fikk du tau i propellen. Uhell skjer faktisk 

Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev for 11 timer siden:

 

Da må vi hvertfall hjelpe til, det var en idiot som har satt en teine midt i leia og du kjørte på kvelden, desverre så du ikke den lille mørke blåsa, så da fikk du tau i propellen. Uhell skjer faktisk 

Har skjedd meg tre ganger. En gang hang blåsa på utsiden av leden i et 50 meter langt og grønt flytetau. Redskapen var midt på ledstreken.

Link to post
Share on other sites

Opplevde å få tau fra en teine med en bitteliten sort blåse i våres. Litt røft vær, så måtte benytte motor videre uten å være helt skråsikker på hva som hadde skjedd. Fikk kast i propell, tau hindret vannstrømmen til cutlesslageret så dette røyk, og det ble grader i aksel. Fortalte alt som det var til forsikringen med fullt hendelsesforløp. Grunnet alder på propellanlegget ble utbetalingen redusert en del, men allikevel en ryddig og grei prosess hvor arbeidstimer, ny aksel, propell og cutlesslager ble iberegnet. Har kun vanlig kasko på båten.

Var litt spent på om de ville redusere skadeutbetalingen siden jeg kjørte videre for motor, men gitt omstendighetene den aktuelle dagen var det aldri noe tema.

Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev On 14.8.2022 at 0.43:
19 fot skrev On 13.8.2022 at 23.03:

Jeg kan bare se en mulig grunn til å sjekke på et nettforum om et hendelsesforløp dekkes før man tar kontakt med forsikringsselskapet, og det er hvis hendelsesforløpet skal tilpasses forsikringsdekningen, og hbis det er tilfelle bør vi ikke hjelpe til.

 

Da må vi hvertfall hjelpe til, det var en idiot som har satt en teine midt i leia og du kjørte på kvelden, desverre så du ikke den lille mørke blåsa, så da fikk du tau i propellen. Uhell skjer faktisk 

Det finnes forsikringer med "totaldekning" eller lignende som dekker det meste, men er dyrt, og det finnes forsikringer med dårligere dekning men til en lavere pris. Så får hver enkelt velge hvilken de vil ha.

 

Da synes jeg det blir veldig feil om noen velger en forsikring uten dekning for slikt og så lyger om hendelsesforløpet for å få dekket skaden. Det vil jo i såfall være forsikringssvindel og gjør forsikringene dyrere for alle oss andre som må være med på å betale for skadene.

 

Om mange svindler kan det også gjøre det vanskeligere for de som faktisk har en skade som dekkes (men som mange lyger på seg etter uhell som ikke dekkes) å få dekket dette.

 

Det er visst ekstra mange som mister telefonene sine (som er forsikret mot slikt) når det lanseres nye IPhone, tror du det er tilfeldig? Synes du det er riktig at alle disse får dekket ny telefon betalt av oss andre som har forsikringer?

 

Synes du vi bør ha flere eller færre forsikringssvindler?

 

Selv har jeg aldri hatt forsikring på telefon (mulige de dekkes av innboforsikring?), og dermed aldri belastet forsikringsselskap med slikt (og jeg har mistet telefon i vannet da jeg skulle iland på båtferie på Sørlandet, fikk den opp raskt og tørket den og da fungerte den en stund til før den tok kvelden).

 

På båtene mine har jeg kun ansvar og brann og tyveri. Kasko har jeg ikke da det vil koste mer enn det er verdt og jeg er forsiktig så det er liten fare for at det skjer (og skulle det skje så kan jeg fikse endel selv, eller i verste fall kjøpe ny båt for egne penger, har jo ikke de dyreste båtene).

Link to post
Share on other sites

jernkjøl skrev for 5 timer siden:

Var litt spent på om de ville redusere skadeutbetalingen siden jeg kjørte videre for motor, men gitt omstendighetene den aktuelle dagen var det aldri noe tema.

Der har du vel gjort det du kan for å forhindre økt skadeomfang, og det hadde nok blitt dyrere for forsikringa om du hadde stoppet motoren og "reddet akslingen", men dunket inn i fjæra og knust båten så den ble vrak.

Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev 14 minutter siden:

 

Du burde søke jobb som lærer, da kan du rette på folk som skriver feil, når de har en prøve eller innlevering 

 

Det er forskjell på skrivefeil og feil betydning vet du. Men det betyr kanskje ikke noe for deg? 

 

Hvordan vet du hva jeg jobber med?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 17 minutter siden:

 

Det er forskjell på skrivefeil og feil betydning vet du. Men det betyr kanskje ikke noe for deg? 

 

Hvordan vet du hva jeg jobber med?

 

Jeg skjønte hva han mente, så fant ingen grunn til å leke lærer 

 

Hvis du allerede er lærer, så slipper du jo å søke på jobb som lærer. Men da ville jeg spart rettinga til elevene :) 

Link to post
Share on other sites

De fleste, inkludert forsikringsselskapet, skjønner nok hva som menes - ganske vanlig å si "hendig" der man nener "hendelig", "baugspyd" der man mener "baugspryd"...

 

Men "hendig" betyr jo "praktisk". Så da blir "hendig uhell" litt mer bokstavelig talt som å si "hell i uhell" eller "den enes ulykke den andres lykke" - eller noe i den dur. Jeg mister en tusenlapp på gata, en annen fyr finner den - "hendig uhell" for ham, "hendelig uhell" for meg. Men, "hendig uhell" forstås nok likevel oftere som i betydningen av "hendelig uhell" enn "hell i uhell" - av folk flest.

 

Men greit å ha det rett om man skal kontakte forsikringsselskapet og forklare hvor virkelig uheldig og uflaks det var at man fikk tauet i propellen, og ikke i stedet ende opp med å si hvor "praktisk" det var at uhellet skjedde - ettersom man nå da får en masse sårt trengte penger utbetalt.

Redigert av zooper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...