Jump to content

Lurt av selger? (Feil årsmodell)


nb840

Recommended Posts

Kjøpte 24.10.05 en NB 840 1997mod for 820.i kontrakten står det att det er en 97mod.Båten var under registrering da jeg kjøpte den. Fikk papir fra red.selskapet hvor det stod at båten er en 97 mod.Fant så ett papir i båten som indikerte att båten kunne være fra 95.Etter tlf til yanmar og NB fikk jeg papirene på båten .Det viste seg att båten ble solgt første gang i 95.Hvordan angriper jeg denne saken og har jeg noen rettigheter?

Link to post
Share on other sites

Først bør du bestemme deg om du ønsker å beholde båten med de opplysningene som er kommet frem.

 

Ta en telefon til forbrukerrådet, de kan nok fortelle deg hva du eventuellt kan kreve.

Skriv så ett brev til selger hvor du refererer til forbrukerrådet, er selger uenig kan du ta ut en forliksklage hvor du krever det foreslåtte beløp. Slike saker kan fort ta ett halv år.

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes også at du er blitt lurt.

Hvis du ellers er fornøyd med båten ville jeg i første runde tatt et møte med selger.

Hadde tatt med meg dokumentasjon fra båtprodusenten på riktig årsmodell.

Prisavslag er etter min mening på sin plass.

Når det gjelder dine rettigheter er det sikkert andre som kan dette bedre en meg her på forumet, men

vil tro du har sterke kort på hånden.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Forsikre deg først hvilke rettigheter du har og vær godt forberedt. Så ville jeg tatt en rolig prat med selger, han har kanskje selv kjøpt den i den tro at det er en 97 modell?

 

Vil fraråde å sende brev som først handling mot selger. Slikt kan provosere. Min erfaring er iallefall at en oftest kommer lengst (og det blir minst belastning) om en prøver en ryddig og åpen dialog direkte med selger i utg.pktet. Kan ikke se at du fraskriver deg noen rettigheter om du tar en prat først. Blir du ikke enig er det greit med brev og god dokumentasjon videre...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Vil fraråde å sende brev som først handling mot selger. Slikt kan provosere.

Stemmer det ja, men ta kontakt med forbruksrådet slik at du vet forskjell på hva du kan kreve og hva du selv ønsker. Har en mistanke om at de er en viktig faktor hvorvidt selger burde vite at båten var eldre.
Link to post
Share on other sites

1. Ta rede på fakta, som nevnt i innleggene ovenfor.

2. Finn ut hvilken prisforskjell det er på 97 og 95 modeller

3. Krev prisavslag

 

Hva selgeren visste eller ikke spiller ingen rolle. På en så vidt ny båt har årsmodellen betydning, både for beslutningen om kjøp og for båtens markedsverdi. Hvor mye, nei se DET er titusenkronersspørsmålet!!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Kan vel hende at båten er solgt i -95 som halvfabrikat, og ikke sjøsatt før i -97. Båten behøver jo ikke registreres før den settes på sjøen. Så jeg ville nok tatt en "rolig" prat med selger først.. og sjekket historikken.

Helt Riktig!

 

Vitig å ikke ta forhastede besluttninger.. Husk å hold roen og la selger snakke. Dirter han seg ut, så stiller du mye sterkere.. Etter møte med selger (hvis utfallet ikke er tilfredstillende) ta kontakt med forbruker rådet for å få hvite rettighetene dine. Deretter er det viktig at all komunikasjon i saken skjer skriftlig. Slik at ingen parter kan gå tilbake på hva de har sagt, og at det ikke det ender med en ord mot ord situasjon..

 

Lykke til! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er det ikke et HIN NR på båten da som du kan lese ut produksjonsdato og leveringsdato. Siden min båt har det før CE merkingen kom (ble levert i april -98 iflg HIN nr), så trodde jeg NB hadda brukt slike nummer en tid før dette.

 

Hvis den er eldre enn oppgit har du etter min mening krav på et prisavslag på båten. Størrelsen på avslaget er kanskje ikke så enkelt å beregne.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje en ide å ta en liten samtale med NB om dette? Jeg vil tro at de har god kunnskap om bruktpriser på båtene de har produsert. De får sikkert noen av disse i innbytte ved salg av ny båt, blant annet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kan jo tyde på at selger visste om dette

 

Fant så ett papir i båten som indikerte att båten kunne være fra 95.

Får håpe han er medgjørlig med deg da :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det er på ingen måte sikkert at selger har kjennskap til dette. Båten kan være støpt i 95 og ferdigstillt i 97 Ro dere ned før dere kjenner fakta. Det er heller ikke sikkert at det lar seg gjøre å finne noen prisdifferanse på disse modellene. Pris er HELT avhengig av tilstand, marked i salgsøyeblikket og ikke minst utstyrsnivå.

Link to post
Share on other sites

Uavhengig av om selgeren visste eller ikke visste, så har du krav på prisavslag dersom verdi-forskjellen mellom 97 og 95 utgjør noen verdi av betydning. Og det gjør det vel ? Om det kan anses at forskjellen mellom 97 og 95 skal anses som vesentlig mangel, vil du ha rett til å heve kjøpet.

 

Det over er materielle forhold ved gjenstanden og krever ikke noen form for "bevis" fra kjøpers side - utover å kunne dokumentere avviket. Spørsmålet om selger har opptrådt uredelig (visste om) eller grovt uaktsomt (burde visst om) krever at du kan bevise/dokumentere akkurat dette.

 

Hvorvidt selger var i ogod tro eller ei skal ikke bety noe for beregningen av verdien av evt mangel, men kan ha betydning hvis du vil kreve erstatning og/eller selgeren dømt for "ugjerningen". Antar at det er heving eller prisavslag du er ute etter, og såleis neppe noe vits i å bruke tid og ressurser på å motbevise god tro. ... det enkle er ofte det beste........

 

Husk bare på at i alle reklamasjonssaker må du (det finnes noen unntak, men ikke spekuler i de) reklamere uten ugrunnet opphold. I praksis umiddelbart etter at du oppdaget forholdet. Kjør skriftlig kommunikasjon - mye enklere å vise til dersom det blir en rettslig tvist.

 

Klippet fra de sentrale reguleringene av heving, prisavslag osv i kjøpsloven:

 

§ 37. Prisavslag eller heving etter manglende avhjelp.

 

(1) Dersom retting eller omlevering ikke kommer på tale eller ikke blir foretatt innen rimelig tid etter at kjøperen har klaget over mangelen, kan kjøperen kreve prisavslag eller heve kjøpet etter §§ 38 eller 39. Dette gjelder ikke dersom kjøperen avslår avhjelp som han plikter å motta.

 

(2) Kjøperen kan ikke kreve prisavslag ved kjøp av brukte ting på auksjon.

 

§ 38. Prisavslag.

 

Har tingen mangel, kan kjøperen kreve prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktmessig stand på leveringstiden.

 

§ 39. Heving.

 

(1) Kjøperen kan heve kjøpet dersom mangelen medfører vesentlig kontraktbrudd.

 

(2) Kjøperen kan ikke heve kjøpet med mindre han gir selgeren melding om heving innen rimelig tid etter at han fikk eller burde ha fått kjennskap til mangelen, eller etter utløpet av den frist som kan følge av krav eller melding etter §§ 34 eller 36. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Min båt og motor ble stjålet. Da fant jeg ut at båten var ferdigstilt året før(HIN-nr). Motoren var

året senere. Men båt var ikke sjøsatt før, og var identisk med "neste års utgave".

Heldigvis ble båten funnet, men motor var borte. Forsikrings-selskapet erstatter etter

HIN-nr fortalte takstmann meg.

Konklusjon: Når en båt har produksjonsår tidligere enn førstegangsregistrering, må dette opplyses kunde.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Tja...jeg kjøpte båten min som en 1997 modell men ser av hin nummer at den er produsert i 96.

 

Klarer egentlig ikke hisse meg så veldig mye opp over dette. Vil tro det er forholdsvis normalt. To år er jo selvsagt litt værre, men kompenserer man et år for ulikhet i produksjons/salgsår er det kun snakk om et år.

Link to post
Share on other sites

Baatsmann, Sebaldus: Kanskje har båtprodusentene det på samme måte som bilfabrikantene, at de skifter modellår på høsten? Forrige gang jeg kjøpte bil var den produsert i oktober -95, men iht chassinummer osv var det en -96 modell.

 

Når det gjelder denne NB-en, så kan vel NB svare påom den opprinnelig ble levert som halvfabrikat?

 

Mvh,

Kjell.

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

For meg personlig betyr det ingen ting at båten har stått på et lager frem til neste sesong, men

blir det f. eks en forsikringsak bruker takstmenn HIN nr. for å finne årsmodell.

Erstatningsummen vil da bli lavere. Det samme er med bilbransjen, "overliggere" selges rimeligere.

 

Det viktigste er faktisk når den ble først tatt i bruk.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det viktigste er faktisk når den ble først tatt i bruk

Tja, uansett ville jeg hatt et bra prisavslag på dette. Si du skal selge om et år eller to så finnes det f.eks mange som setter grensen på at den ikke skal være eldre enn 10 år... For meg er 10 år en grense jeg skiller nyere og eldre bruktbåter... Tror du vil få flere interessenter også om du hadde en 97 modelle enn en 95 modell. Det vil selvsagt alltid være en fordel å ha en nyest mulig vare når du skal selge. Så lenge du eier er det jo ikke viktig, men selvsagt som noen nevner ved en forsikringsak vil du garantert få mindre igjen...

 

Lykke til og hold oss orientert, interessant å høre hva dette munner ut i...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Mange av dem som kjøper nye båter bestiller om høsten for levering til neste sesong. Båtbyggeriene tar ikke noen lang ferie på slutten av året dersom de har bestillinger i ordreboken. Det gir en enkel forklaring på at det finnes en god del båter som er produsert året før de settes på vannet.

 

CIN inneholder disse opplysningene, du finner produksjonsmåned og -år, samt hvilken årsmodell det er. Slutter HIN med "J506" så er det en 2006-modell som er produsert i oktober 2005. CIN sier ingenting om når båten ble levert til kunde eller når den ble satt på vannet.

 

(Jeg skriver CIN ettersom det slutter å hete HIN fra og med 1. januar 2006)

 

På en båt produsert i 1995 ville jeg ikke ventet å finne noe CIN ettersom forskriften om CE-merking ble ferdig først i 1996. Jeg ville ikke bli overrasket om en båt produsert i løpet av 1997 hadde CIN, om ikke annet så for å dokumentere at den var fra før CE-merkingen ble påbudt i 1998.

Link to post
Share on other sites

Båten ble tatt i bruk i 1995 og er fabrikkbygd.Jeg ønsker å ha båten da dette er en båt vi har lett lenge etter og er ellers fornøyd med.Dro til vestlandet med fly, hadde utgifter til takstmann og transportutgifter hjem.

Vidre har jeg byttet filtre,oljer,frostveske osv, og har revet ned all "pusen" i forkabinen .Så å heve ett kjøp er vel intet alternativ nå.HIN nr tror jeg ikke ble preget i båtene før etter 98.

Takk for alle svar,skal holde dere underrettet.

Redigert av nb840 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...