Jump to content

Lurt av selger? (Feil årsmodell)


nb840

Recommended Posts

Fikk samme trøbbel med en snekke eg kjøpte. Da skulle båt/motor vere fra 1987, men fant papirer på at motoren var 1986 mod. Snakket også da med første eier som opplyste at båten var enda eldre men ikke tatt i bruk før i 1986.

Brukte heldigvis megler, og selger hadde ikke fått overført pengene før eg fant ut av dette! Fikk ac 8% avslag (10.000)

Link to post
Share on other sites

I 1995 kjøte jeg en Scand Baltic i Telemark et sted som etter annonsen og utsagn fra eier var en 1990 modell. Var borte og testet den en helg, og dro for å hente den helgen etter.

Hentehelgen møtte eieren meg på togstasjonen. Han viste meg samtidig en flott hagle og et jaktgevær som lå i bagasjerommet på bilen hans før vi gikk ned for å avslutte handelen like ved.

Denne dagen hadde han funnet fram mye dokumentasjon på båten, inkl. garantipapirer på motor og båt. Det ble fort klart at båten var ett år eldre, altså en 1989 modell. Båten så forøvrig ut som om den var hentet fra fabrikken dagen før, selv om timeteller viste 450 timer.

Da jeg gjorde selger oppmerksom på dette og at prisen derfor kanskje burde diskuteres på nytt, gikk han nesten bananas. Båten ville han beholde og aldri ha noe med mer kjøpere å gjøre. Med tanke på hans utbrudd og hva som lå i bagasjerommet, hev jeg remissen i bordet til ham, tok nøklene og kom meg av gårde. Penger for en defekt VHF som han skulle dekke delvis, så jeg aldri noe til.

 

Men båten var helt fantastisk uten noen problemer av noen art. Jeg solgte den etter 5 år med 100+ i fortjeneste. Tar jeg ikke feil, kan neste kjøper plusse på enda 100 idag.

Det behøver derfor ikke være så ille om man bommer litt på modellen. Det må vurderes i hvert enkelt tilfelle.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

CIN inneholder disse opplysningene, du finner produksjonsmåned og -år, samt hvilken årsmodell det er. Slutter HIN med "J506" så er det en 2006-modell som er produsert i oktober 2005. CIN sier ingenting om når båten ble levert til kunde eller når den ble satt på vannet.

 

Stemmer, slik er det med min båt, skrog ble startet støpt i november 1999, båten var ferdig i desember 1999, men er en 2000 modell. Første gangs sjøsetting var i april 2000 og er logget i kjøpspapirene.

Hvis jeg skal selge den vil jeg referere til 2000 modell og gi kjøper disse opplysningene, så slipper en diskusjon i ettertid.

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde faktisk motsatt opplevelse da jeg kjøpte min Saga 25CC. Forrige eier annonserte og solgte den som en 1986 mod, men da jeg sjekket opp produksjonsnr. med Saga så kunne de opplyse at båten var en 1987 mod. På motoren og hekkagregatet står det imidlertid 1986, men motorer og annet teknisk utstyr må jo nødvendigvis produseres på et tidligere stadium en selve båten.

Link to post
Share on other sites

Et fett ang modell og pris vis du er fornøyd men . Kan vel kansje ymte frampå at det han bør slå av 10% pr år , er vel noe i den rettning som forsikkringselskapene slår av pr år ? Er jo lov og prøve seg da , men som sagt så er det jo du som skal være fornøyd med kjøpet og hva prisen er kontra andre båter i den årsklassen koster er jo mye hvordan båten er i stand .Kansje prisen du har gitt er helt ok , men husk bare og få riktig årsmodell når du forsikkrer den , er jo fort noen kroner og spare da .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Håper du tar feil der. Hvis ikke er forsikringa mi totalt bortkasta!

Dette gjelder nok de 10 første årene :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Et fett ang modell og pris vis du er fornøyd men . Kan vel kansje ymte frampå at det han bør slå av 10% pr år , er vel noe i den rettning som forsikkringselskapene slår av pr år ? Er jo lov og prøve seg da , men som sagt så er det jo du som skal være fornøyd med kjøpet og hva prisen er kontra andre båter i den årsklassen koster er jo mye hvordan båten er i stand .Kansje prisen du har gitt er helt ok , men husk bare og få riktig årsmodell når du forsikkrer den , er jo fort noen kroner og spare da .

 

Tine II

På motor og gir gjør gjerne selskapet en tildels kraftig avkortning avhengig av alder på utstyret ja, men når det gjelder båtens verdi er det markedsverdi som gjelder.

Altså, blir båten din stjålet eller du går ned er det markedsverdi som avgjør hva du skal ha i erstatning, ikke nypris minus et antall prosent.

 

markedsverdi er naturligvis hva andre tilsvarende båter koster, her vet vi alle at årsmodellen er langt fra den viktigste faktoren.

Link to post
Share on other sites

Når det kommer til forsikring så er det greit å ha bilder som viser tilstand på båten og eventuelt tillegsutstyr. Det vanlige er vel å forsikre en båt for ett gitt beløp. Går båten ned må det jo være dette beløpet som gjelder enten det er over eller under markedspris.

Link to post
Share on other sites

Når det kommer til forsikring så er det greit å ha bilder som viser tilstand på båten og eventuelt tillegsutstyr. Det vanlige er vel å forsikre en båt for ett gitt beløp. Går båten ned må det jo være dette beløpet som gjelder enten det er over eller under markedspris.

Kanskje jeg skal forsikre båten min for 2 mill da :)

Isåfall vil jeg jo tjene stort på det dersom jeg går ned, eller båten blir stjålet.

Link to post
Share on other sites

... bør slå av 10% pr år , er vel noe i den rettning som forsikkringselskapene slår av pr år?

Håper du tar feil der. Hvis ikke er forsikringa mi totalt bortkasta!

Dette gjelder nok de 10 første årene :rolleyes:

De forskjellige forsikringselskapene har forskjellige regler om aldersavskrivning på utstyr, men jeg tror de fleste lar kunden fastsette verdien på båten. Om de er like enige i verdivurderingen den dagen forsikringsbeløpet skal utbetales er et annet spørsmål. :discuss:

 

For enkelte båter kan utstyr utgjøre en ganske stor del av verdien. For seilbåter kommer gjerne riggen inn under utstyr. En norsk seiler som satte masta i en kraftledning i år fikk vite hvor mange hundre tusen rigg og elektronikk koster, :eek: men han skal vel egentlig være glad for at det ikke gikk verre.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg skal forsikre båten min for 2 mill da :)

Isåfall vil jeg jo tjene stort på det dersom jeg går ned, eller båten blir stjålet.

Ikke vet jeg hva båten din er verdt, men en oppgir jo verdien på båten til forsikringselskapet. Samme båtmodell kan jo variere flere hundre tusen uten at det kommer frem av papirer.

 

Hvis en kjøper en råtten båt til 200 lapper og pusser denne opp slik at markedsverdien bli 500 lapper så hjelper ikke det om forsikringsummen er 200, gjør det vel? Forsikringen skal jo dekke det beløpet som skal til for å få en tilsvarende båt. Men innen rimelighetes grenser da. Uten å dokumentere tilstand/ekstrautstyr/utlegg ol. kommer du nok ikke langt :lol:

Link to post
Share on other sites

I Pantaenius har de et annet system enn det som er hos de fleste norske forsikringsselskap. Hos Pantaenius skal du egentlig forsikre båten din for hva det vil koste å anskaffe en tilsvarende ny båt. Min Saga 25CC har en markedspris på mellom 300.000 - 350.000. En tilsvarende ny båt koster vel rundt 700.000+++. Egentlig skulle jeg da også forsikret båten etter dette beløpet. Prinsippet kaller de "Feste Taxe". Hverken kunde eller forsikringsselskap kan påberope seg under/over-forsikring ved en skade. Aldersfradrag praktiserer de heller ikke.

 

Jeg har imidlertid forsikret båten for 320.000 DKK og vil være fornøyd med å få utbetalt dette ved et eventuelt totalhavari.

Link to post
Share on other sites

I ferd med en liten avsporing vhs forsikring?? (Mangler bare cocnac og blondiner !!! ) :cheers:

 

Kjøpte selv en 86mod Fjord880 oppgitt til 86 mod i annonse/kontrakt;; Ved nærmere ettersyn er motor prod i 86 - men båt i 87. Første gang tatt i bruk 87. Siden det gikk rette vei er jeg "fornøyd" :smiley: - hadde det vært motsatt ville jeg som tidligere innlegg har vært inne på: Fakta fremskaffes/Forbrukerråd-rettigheter/ Kreve avslag: Men pass deg for å få et negativt forhold til kjøpet, du er jo fornøyd med resultatet - men når du selger vil jo mod helt klart spille en rolle for prisen, iog du MÅ/skal være ærlignår du nå VET årsmodell.

 

Lykke til - du har fått en fin båt!

Redigert av kjetu (see edit history)

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Det som kanskje roter ting litt til er at det på de nye båtkortene fra Redningsselskapet oppereres med et årstall. Tar jeg ikke feil kaller de dette for årsmodell og benytter produksjonsår fra HIN koden. Da kan dette bli litt klabb og babb. Produksjonsåret gjelder etter hva jeg forstår i utg. punktet skroget, og de større verftene produserer gjerne ferdig en hel rekke skrog pr. modell før de rigger om til prod av en annen type. Klart det blir overliggere da.

Her kan det være uheldig om redningsselskapet gjør hva jeg antyder.

Men jeg poengterer at jeg må ombord for å sjekke først, dette er bare annenhånds info.

Link to post
Share on other sites

Det som kanskje roter ting litt til er at det på de nye båtkortene fra Redningsselskapet oppereres med et årstall. Tar jeg ikke feil kaller de dette for årsmodell og benytter produksjonsår fra HIN koden. Da kan dette bli litt klabb og babb. ...

Hjelpe meg, jeg håper ikke de gjør dette for båter som er importert til landet hvor de ble CE-merket. Da forteller HIN (CIN) bare importmåned og -år samt hvilket år båten ble tatt i bruk etter import, og det kan være noe helt annet enn produskjonsår.

 

Jeg har også en mistanke om begrepet årsmodell i båtselgerens øyne kan variere litt fra skrogprodusentens. Det kan gjøres store endringer i finish og standard utrustning uten at en produsent behøver å ta kostnaden som en ny CE-merking medfører. Det kan medføre litt forvirring og jeg ville ikke brukt HIN som eneste kilde til å avklare reativt små avvik.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ringte forbrukerrådet og la frem saken.De sa jeg ikke kunne heve kjøpet da det ikke var en betydelig feil,mangel men att forrige eier måtte ut med mellomlegget mellom 97 og 95 mod. så var det å prøve å finne dette.Ringte 7 steder som selger NB og svarene var alt fra 0 til 40 båtlapper.

Ringte forrige eier å gjorde han oppmerksom på situasjonen og sendte han all dokumentasjonen jeg hadde med ett krav på 40 tusen.

Etter ett par maeil har vi blitt enige om att han betaler tilbake 20 tusen , noe jeg ser som en ok ordning på saken .

 

Takk for alle tips!

Link to post
Share on other sites

Bra at det ordnet seg da. Det er ikke akkurat lett å sette pris på forskjellige årsmodeller.

Nå ser det ut til at båten din er ganske godt utstyrt også, og det hjelper vel til å holde prisen oppe. Og den ser jo pen ut der den ligger da. Så nå har du vel noen kroner til å pusse opp invendig skulle jeg tro. Ser at du har demontert det meste av innredningen for tiden. :wink:

Driver forøvrig med omtrent samme jobben jeg også. :smash:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...