Jump to content

Lanternetrøbbel etter bytte til LED


Enzo

Recommended Posts

Jeg har en litt spesiell problemstilling.

 

Jeg har byttet til LED på akter + grønn + rød.

Jeg har fortsatt halogen på motorlanternen i masten.

 

Problemet mitt er som følger.

På kontrollpanelet i båten står bryteren for lanternene, midstilt er lanternene av, den har så dobbel funksjon, vipp til en side så går de 3 vanlige på, vipp til andre siden så kommer i tillegg motorlanternen på.

 

Etter bytte til LED så går motorlanterne på i begge posisjoner (jeg får altså ikke seilt uten motorlanterne), jeg har sjekket og funnet en annen som har akkurat samme problem etter bytte til LED, er det noen her som har hørt om denne problemstillingen som jo er veldig merkelig, nesten spøkelsesutrolig og har forslag til løsning, evnt kan si noe om grunnen til problemet.

Jeg har brukt maritim sine BAY15 pærer

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hahh, ikke hørt om det problemet tidligere. En LED-lanterne bruker vel under 0,2 A strøm. Mens en glødetrådpære kanskje bruker mellom 5- og 10 A. Det skal ikke rare strømlekkasjen i bryteren for å tenne en LED. Mens samme strømlekkasjen vil gå uhindret ( for lav R) (U=R*I) og ikke vil påvirke glødepæren.

Link to post
Share on other sites

Murphy's law skrev 44 minutter siden:

Har du prøvd bytte motorlantern til led og?

Da må jeg klatre og jeg har vært på havet i noen dager nå. men må muligens det. Håpte på et svar her hvor jeg ikke trenger det.

Lazyjack skrev 43 minutter siden:

Hmm, sikker på at du har halogen i topplanterna? Det er i så fall høyst uvanlig. 

Det er halogen i Motorlanternen ja

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev for 9 timer siden:

Tipper en feilkobling på bryteren. 
Her er slik typisk oppkobling. 

61AEEDCC-BE95-4793-8E1B-8C0CABD1464A.png

Mener du at bryteren som har fungert perfekt i et utall år og ble feil når jeg byttet til LED er feilen ?

den står rett på et slikt grønt printkort ? Så har ikke noen mulighet til. Bytte på koblinger 

Link to post
Share on other sites

Jeg sier ikke at bryteren blir feil. Bryteren er sannsynlig vis akkurat som den var før du byttet. 
Ettersom du har hørt om en annen med akkurat samme problem vil jeg tro at det er en kobling som gjør det. 

Har du et skjema til båten så blir det lettere å synse noe konkret.

Bare fordi det virker fra fabrikk betyr ikke at det ikke kan være feil. En feil som ikke oppdages før den ene halve forbrukeren reduseres mange ganger. 

Link to post
Share on other sites

Hva slags båt sitter bryteren i ( erke og modell)?

Er byter laget av eller for produsent eller er det en standard bryter?

Har du bilder av bryter, gjer e også baksiden?

Finnes det tegninger for det elektriske anlegget?

'Lukter' litt av en smart ikke-standard kobling eller bryter fra produsent av båt.

Eneste nye som er introdusert med LED lanterner er lavere strømforbruk og polaritetsavhengige lanterner.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...