Enzo Startet 15.August.2022 Link til dette innlegget Startet 15.August.2022 (redigert) Jeg har en litt spesiell problemstilling. Jeg har byttet til LED på akter + grønn + rød. Jeg har fortsatt halogen på motorlanternen i masten. Problemet mitt er som følger. På kontrollpanelet i båten står bryteren for lanternene, midstilt er lanternene av, den har så dobbel funksjon, vipp til en side så går de 3 vanlige på, vipp til andre siden så kommer i tillegg motorlanternen på. Etter bytte til LED så går motorlanterne på i begge posisjoner (jeg får altså ikke seilt uten motorlanterne), jeg har sjekket og funnet en annen som har akkurat samme problem etter bytte til LED, er det noen her som har hørt om denne problemstillingen som jo er veldig merkelig, nesten spøkelsesutrolig og har forslag til løsning, evnt kan si noe om grunnen til problemet. Jeg har brukt maritim sine BAY15 pærer Redigert 15.August.2022 av Enzo (see edit history) Link to post
Hulda Svart 15.August.2022 Link til dette innlegget Svart 15.August.2022 Hahh, ikke hørt om det problemet tidligere. En LED-lanterne bruker vel under 0,2 A strøm. Mens en glødetrådpære kanskje bruker mellom 5- og 10 A. Det skal ikke rare strømlekkasjen i bryteren for å tenne en LED. Mens samme strømlekkasjen vil gå uhindret ( for lav R) (U=R*I) og ikke vil påvirke glødepæren. Link to post
Enzo Svart 15.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2022 Dette med strømlekkasje i bryteren er jo interessant men det er jo halogenlampen jeg ikke får slått av så hadde det vært motsatt at motorlanternen var LED og resten halogen så hadde det vel vært en tanke Link to post
Murphy's law Svart 15.August.2022 Link til dette innlegget Svart 15.August.2022 Har du prøvd bytte motorlantern til led og? VHF, LRC, D5L/A Link to post
Lazyjack Svart 15.August.2022 Link til dette innlegget Svart 15.August.2022 Hmm, sikker på at du har halogen i topplanterna? Det er i så fall høyst uvanlig. Link to post
Enzo Svart 15.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2022 Murphy's law skrev 44 minutter siden: Har du prøvd bytte motorlantern til led og? Da må jeg klatre og jeg har vært på havet i noen dager nå. men må muligens det. Håpte på et svar her hvor jeg ikke trenger det. Lazyjack skrev 43 minutter siden: Hmm, sikker på at du har halogen i topplanterna? Det er i så fall høyst uvanlig. Det er halogen i Motorlanternen ja Link to post
Hedwig Svart 15.August.2022 Link til dette innlegget Svart 15.August.2022 Enkelte eldre brytere oppfører seg rart med LED. Kan det rett og slett skyldes dette og at du da får en strømlekkasje? Hva hadde skjedd om du f.eks. satt på en motstand? Link to post
Swingswong Svart 15.August.2022 Link til dette innlegget Svart 15.August.2022 Tipper en feilkobling på bryteren. Her er slik typisk oppkobling. Link to post
Enzo Svart 15.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2022 Swingswong skrev for 9 timer siden: Tipper en feilkobling på bryteren. Her er slik typisk oppkobling. Mener du at bryteren som har fungert perfekt i et utall år og ble feil når jeg byttet til LED er feilen ? den står rett på et slikt grønt printkort ? Så har ikke noen mulighet til. Bytte på koblinger Link to post
Swingswong Svart 15.August.2022 Link til dette innlegget Svart 15.August.2022 Jeg sier ikke at bryteren blir feil. Bryteren er sannsynlig vis akkurat som den var før du byttet. Ettersom du har hørt om en annen med akkurat samme problem vil jeg tro at det er en kobling som gjør det. Har du et skjema til båten så blir det lettere å synse noe konkret. Bare fordi det virker fra fabrikk betyr ikke at det ikke kan være feil. En feil som ikke oppdages før den ene halve forbrukeren reduseres mange ganger. Link to post
Jens_P Svart 16.August.2022 Link til dette innlegget Svart 16.August.2022 Hva slags båt sitter bryteren i ( erke og modell)? Er byter laget av eller for produsent eller er det en standard bryter? Har du bilder av bryter, gjer e også baksiden? Finnes det tegninger for det elektriske anlegget? 'Lukter' litt av en smart ikke-standard kobling eller bryter fra produsent av båt. Eneste nye som er introdusert med LED lanterner er lavere strømforbruk og polaritetsavhengige lanterner. Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn