Jump to content

Enkel lensing av åpen båt


jlr

Recommended Posts

Vi har en åpen 16 fots båt uten selvlensing, som ligger fortøyd ved hytta gjennom sommersesongen. Den fylles relativt raskt med regnvann, som gjør at det blir flere unødvendige turer til hytta for å øse.. 

 

Er det noen som har funnet noen løsninger for å holde slike båter tomme for vann, når man ikke har tilgang til strøm? Løsninger basert på batteri og/eller solcelle, alternativt bølgekraft? Jeg ser jo at det finnes mye forskjellig på markedet, men er det noen som faktisk har fått i gang en driftssikker løsning? 

Link to post
Share on other sites

Bølgepumpe. Men avhenger vel av at det er litt bølger der du har båten. Kjenner noen som brukte en tilsvarende i årevis og det fungerte bra, men det var et sted med god pågang av bølger, fra både båter og vær og vind :smiley:https://seatronic.no/bolgepumpe?gclid=CjwKCAjwo_KXBhAaEiwA2RZ8hMDbafbh1NR7naGgM39VSTDQF7JIVUGD_QrHpCJNd_fOPTvwmIRxHxoCE8IQAvD_BwE

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev 17 minutter siden:

Bølgepumpe. 

 

Vi hadde en slik på båt i ferskvann i 10-12 år. Ingen problemer av noe slag, båten var alltid tom. Men jeg ser enkelte har hatt problemer med disse. Kan det være at de ikke holder like godt i saltvann?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev for 2 timer siden:

Et t oppladet batteri og en El pumpe med flottør gjør susen.  Utrolig hvor lenge et batteri holder. Og med de strømprisene vi har i vårt fattige land skulle vi tro at det er like lite nedbør her som i Sahara.  

Nå vet vi ikke hvor båten ligger. Ikke sikkert det er i Trøndelag. Kanskje det er på Østlandet, nesten som Sahara :-)

 

Eller kanskje båten ligger i Stogofjorden. Der er det ikke mye bølger. Garantert. 

Link to post
Share on other sites

index skrev 9 minutter siden:

 

Vi hadde en slik på båt i ferskvann i 10-12 år. Ingen problemer av noe slag, båten var alltid tom. Men jeg ser enkelte har hatt problemer med disse. Kan det være at de ikke holder like godt i saltvann?

Jeg hadde en slik i en tresjark jeg hadde, den var også alltid tom. Saltvann. Men den lå på svai i et trafikkert sund, så antar den fikk mye bevegelser. 
 

helt til vinteren kom og den frøys, da ble det midlertidig stopp i lensinga :p 

Link to post
Share on other sites

Det kan også være en ide å bruke både bølgepumpe og elektrisk. Hvis man da setter nivåbryteren på den elektriske høyt nok til at bølgepumpa egentlig burde tatt unna alt bør man være ganske trygg. Funker ikke bølgepumpa vil da den elektriske ta unna når nivået blir for høyt..

Link to post
Share on other sites

Takk for gode innspill!

 

Vi har prøvd en sånn "Lensmann" som det lenkes til over, som monteres på fortøyningen. Den fungerte ikke, selv om båten ligger værhardt til i en liten vik utaskjærs på Hvaler. Virker som det ikke er nok rykk i en lett alubåt på 16 fot til å få den belg-løsningen til å jobbe... Har mer troa på den andre bølgevarianten det lenkes til over, som har en flottør som ligger i vannet. 

 

Ideen med en bølgedrevet variant i kombinasjon med en batteridrevet pumpe i backup er ikke dum! Noen som har noen konkrete anbefalinger til oppsett på en slik løsning med 12v batteri?

Redigert av jlr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har småbåten liggende ved brygga hele året bort sett fra når det er storm og kuling. Den er ikke sjøllensende, så jeg har en enkel pumpe (Seaflow) med flottørbryter kopla opp mot et lite 12Ah batteri (Blyakkumulator) fra Biltema. Her regner det mye (Midthordland), men batteriet behøver ikke lades mer enn 3-4 ganger i året. Jeg opplevde at båten gikk ned fordi flottørbryteren brått slutta å virke. Det var en helt ny, dyr, en av det anerkjente merket "Rule". Jeg har derfor satt på en billig en fra "Biltema" og skal inspisere litt oftere i mørketida.

 

Jeg begynte med dette fordi gjentatte forsøk med bølgepumpe (flytende flottør som virker omtrent som en sykkelpumpe) ikke fungerte, enten ved at den hang seg opp, eller at slitasjen i "pumpepakningen" gjorde røret så romt at slangen virka motsatt - som hevert. Dette skjer sjølsagt ikke om lenseslangeinntaket er over vannlinja, men jeg slutta med det uansett. Alt for risikabelt!

 

Oppussing av hjemmelaget glassfiberbåt - Side 2 - Båtforumet - baatplassen.no. Din hjemmehavn på nettet!

 

https://baatplassen.no/i/uploads/monthly_2019_11/929794212_6.11Batterikasseinni.JPG.7ed2c93e014811b084ddc559b2958ebc.JPG

 

6.11 Lensepumpe og flottørbryter.JPG

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev for 12 timer siden:

Et t oppladet batteri og en El pumpe med flottør gjør susen.  Utrolig hvor lenge et batteri holder. Og med de strømprisene vi har i vårt fattige land skulle vi tro at det er like lite nedbør her som i Sahara.  

 

Ulempen med at batteriet holder lenge, opplevde jeg da jeg hadde en trebåt med slik løsning. Båten var alltid tom for vann, selv i langvarige regnperioder. Det varte så lenge (flere måneder) at jeg etter en tid ikke lenger inspiserte så ofte som jeg burde. Helt til jeg en dag kom ombord og fant vann til midt oppe på svinghjulet. En gammel Marna har stort svinghjul. Og selv et batteri som holder lenge, holder ikke evig. Men det holder nok lenger i en liten plastbåt.

Link to post
Share on other sites

Batteriet du foreslår er greit for de mindre pumpene, og ta på land og lade. Men kan bli noe lite i enkelte tilfeller hvis motor lading. 

Pumpen er grei.

Nivåvakten, er utgått modell. Ville selv valgt type med mekanisk bryter, slik som flottør type som har endel differanse mellom start stopp. Eventuelt elektronisk type sjekke at den ikke trekker for mye strøm i standby. 

Huske å montere sikring.

 

Har selv koblet batterilading fra påhenger. 

I tillegg et solpanel 10W.  Regulatoren er type kapslet mot fukt. 

Dette holder i åpen båt til lensepumpen gjennom hele sesongen til høsten, men tar på land for vinteren. Også en liten kartplotter/ekkolodd er i drift når båten er utpå.

Hvis motoren brukes regelmessig og lader bra, er solpanelet unødvendig. 

Legger ved et bilde. 

 

 

IMG_0402.JPG

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt den lensepumpa du viser til. Ikke noe problem med den. Batteriet jeg valgte var av det enkleste, billige slaget. Det høres banalt ut, men her trur jeg det enkleste er det beste. Det brukes bare, utelukkende, til lensepumpa. Jeg har to, og det du ser på bildet står på arbeidsrommet mitt.

298742715_genkeltbatteri.JPG.334e520315856a082e377e3d717750e3.JPG

Når jeg går ned på brygga, tar jeg med et topp-lada batteri, og bytter. Det veier svært lite og kan slik også plasseres nesten hvor som helst, gjerne fritt fra alle overflater, utenfor all mulig kondens.   Jeg har nå, etter at rule-bryteren svikta, brukt en enkel flottørbryter med kule. Hvorfor rulebryteren slutta å funke, aner jeg ikke, men det er intet mekanisk i den, slik som med kula inne i denne bryteren. Kanskje slites og korroderer kontaktflaten ved alle de små kortslutningene inne i bryteren? Uansett trur jeg det billigste er å skifte bryteren med jevne mellomrom, slik en skifter impeller og drivstoffilter. Etter at båten gikk ned måtte jeg skrote Yamahaen min. Sjøl om den var gammel kom erstatninga i form av en "ny" på mer enn 179kr...

 

Nivåvakt, automatisk - Biltema.no

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan være bra å bruke sikring ja, dette er jo startbatteri for MC, med CCA 180A.

 

For den minste Seaflo Lensepumpe, som trekker 1,6A.  Når vi allerede er inne på Biltema: 

Sikringsholder, midi - Biltema.no       Sikringsholder, midi Art.nr. 35-648

For eksempel  5A, holder nok med 3A også:     https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/flatstiftsikringer/flatstiftsikring-midi-10-stk-2000019275

 

Link to post
Share on other sites

Et oppfølgingsspørsmål:

 

Jeg har hørt at man skal være litt forsiktig med batterier og metall som berører aluminiumsskroget, da jordingsfeil o.l. kan føre til tæring/korrosjon i skroget. 

 

Er det noe spesielt jeg bør tenke på for å sikre at en slik konstruksjon vi snakker om her ikke fører til noen reaksjoner i metallet i skroget?

 

Ser for meg batteriet og sikring i en vanntett plastkasse, og få satt fast pumpen og nivåbryteren rett på aluminiumsdørken med noe strips eller lignende.. 

Redigert av jlr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er grei plan det.

Med plastboks for batteriet og feste pumpe og bryter med noe som ikke er av metall. 

Påse også at ledningers koblingspunkter er vanntette og ikke i kontakt med skroget. Kan jo også beskytte ledninger mot skarpe kanter med ekstra strømpe for eksempel. 

Det er jo fordelen med et så enkelt design at det kan legges opp galvanisk helt isolert fra skroget. 

 

Regner med noen andre forum medlemmer har mere erfaring med aluminium.

Angående de ledningene til bryter og pumpe, som også ligger mye av tiden i vann. Hva med isolasjonen på disse om de blir sprø etter noen år det er jo ganske vanlig. Er det noe teoretisk risk for galvanisk tæring da? 

Link to post
Share on other sites

Ble stille her så litt oppfølging, sålangt jeg forstår aluminium: 

 

For alu båt, kan se to mulige risiko. Begge hovedsakelig ved saltholdig vann.

 

1. Et annet metall i kontakt med aluminium. Forskjell på spenningsrekka forårsaker strøm og korrosjon.

Dette er eliminert i din plan med å bruke plast detaljer. 

 

2 Tilføre ekstern strømkilde, som + og - nær skroget. 

Så lenge kablene er i orden er de isolerte og ok. 

Kan tenke på følgende: En kombinert enhet med bryter og pumpe, da blir det bare en komponent og en kabelføring istedet for to. 

Som eksempel Seaflo Automatisk Lensepumpe Maritim Båtutstyr  

Ifølge instruks er denne 103mm høy og starter på 40-50mm nivå. Som det fremgår av bildet, hvis lederne for pumpen  føres oppover ser det ut å være mulighet for å unngå direkte kontakt med vann. 

 

Går nok bra dette.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...